طلاق

دلیل طلاق در سال اول زندگی چیست؟ (۱۰ علت اصلی)

طلاق در سال اول زندگی به یکی از بحران های جامعه امروز ما تبدیل شده است، به طوری که حتی طلاق در ماه های اول ازدواج هم بسیار دیده می شود و یکی از موضوعات همیشگی در جلسات مشاوره قبل از طلاق در ویکی روان است. اما دلیل طلاق در سال اول زندگی چیست و چرا زن و مردی که با وجود علاقه و میل بسیار زیاد، زندگی را شروع کردند می خواهند از هم جدا شوند؟ در ادامه این مطلب سایت ویکی روان، به بررسی دقیق دلایل جدایی و طلاق در سال اول زندگی مشترک از دید رشته روانشناسی می پردازیم.

دلیل طلاق در سال اول زندگی چیست؟

با بخش مقاله های سایت ویکی روان همراه باشید.

اولین سال ازدواج سخت ترین سال زندگی مشترک است.

البته این عقیده بین عموم مردم زیاد رایج می‌ باشد، اما واقعا چرا سال اول سخت ترین سال است؟ همانطور که در مقاله تعریف ازدواج در روانشناسی گفته شد، به نظر می رسد این نوعی نگرش مربوط به دوره قبل از زندگی مشترک افراد بوده و ازدواج به معنای عادت کردن به کسی است که برای اولین بار در خانه با شما حضور دارد.

اما آیا در قرن ۲۱ که تقریبا نیمی از زنان قبل از ازدواج با طرف مقابل آشنا هستند و چه بسا با او زندگی هم کرده‌ اند، واقعا تفاوتی ایجاد شده است؟ بله واقعا تفاوت ایجاد شده.

اگرچه ممکن است این توصیه ها قدیمی به نظر برسند، اما سال اول ازدواج هنوز یک سال پرچالش می باشد. در حقیقت، زندگی مدرن، انواع ازدواج ها را پیچیده تر کرده است.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
علی اشرف نورمحمدی علی اشرف نورمحمدی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
پریسا سبزواری پریسا سبزواری
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
یونس ترقی طلب یونس ترقی طلب
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
سحر بهروزیان سحر بهروزیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
بابک ساسانی بابک ساسانی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
سحر مدیری سحر مدیری
مشاور روانشناس
از 100,000 هزار تومان
سید محمد ستارزاده سید محمد ستارزاده
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
پوریا رضائی پوریا رضائی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

شرایط در سال اول ازدواج چطور پیش می رود؟

مهمترین عامل طلاق در ایران

شما به تازگی ازدواج کرده‌ اید و ناگهان نگران ترکیب امور مالی، کار در رابطه با حرفه خود، مشارکت دو خانواده خود هستید و واقعیت زندگی زناشویی را کاملا درک می کنید.

به علاوه، استرس های ازدواج هنوز وجود دارد که مربوط به بدهی وام ها، افزایش هزینه زندگی، اخلاق یک فرد جدید در زندگیتان، نداشتن فضای کافی بوده و ناگهان دو برابر می شود.

شما باید به فکر خود و همسرتان باشید، اما مشکل واقعی؟ در عصر رسانه اجتماعی که “کمال” را ترویج می‌ کند، نگران هستید که ناراحت یا ناخوشایند نباشید. اما اعتراف به اینکه در حال مبارزه هستید، شرم آور نیست و داشتن روزهای سخت به این معنا نیست که از ازدواج پشیمان هستید.

صحبت کردن در مورد آن می تواند بسیار مفید باشد.

چرا سال اول ازدواج سخت است؟

به گفته روانشناس نامی، خانم Aimee Hartstein، درمانگر رابطه، همانطور که پیداست، سال اول واقعا سخت ترین سال است حتی اگر قبلا با هم زندگی کرده باشید.

در حقیقت، مهم نیست که چندین سال با هم بوده اید، شروع زندگی زناشویی برایتان همیشه مشکل است.

ایشان می گوید: “من فکر می کنم چند دلیل اصلی وجود دارد که باعث می شود سال اول بسیار سخت باشد در در مواردی به طلاق در سال اول زندگی ختم شود! سال منتهی به عروسی معمولا بسیار استرس زا و پر مشقت است و دست کم گرفته می شود.”.

ادامه زندگی عادی بعد از ماه عسل می تواند سخت یا ناامید کننده باشد و فرد را وارد دنیایی کند که اصلا انتظار آن را نداشته است. بنابراین، وقتی زندگی عادی دوباره شروع می شود و دیگر هیجانی وجود ندارد، وسوسه می شویم که آخرین تغییر زندگی یعنی ازدواج را سرزنش کنیم.

مهم ترین دلیل طلاق در سال اول زندگی مشترک چیست؟

یکی دیگر از دلایلی که سال اول ازدواج برای زن و شوهر متفاوت می باشد این است که زندگی با همدیگر متفاوت است و این بحران سال اول ازدواج را ایجاد می کند.

در حالی که قبلا به نظر می رسید هر دعوای کوچکی اهمیت چندانی نداشته باشد، اکنون شما ناگهان عبارت “آه خدای من، آیا این بقیه زندگی من است؟” را مدام تکرار می کنید. در حالی که با این احساس سر و کار دارید، خانواده همسر را فراموش نکنید، چون آنها هم اکنون خانواده شما هستند و سعی کنید وحشت نکنید.

این فقط جنبه احساسی همه چیز است، دیگر جنبه های زندگی زناشویی در ابتدا دشوار به نظر می رسند و افرادی که نتوانند آنها را مدیریت کنند، به طلاق در سال اول ازدواج بسیار نزدیک می شوند. شما به طور ناگهانی مسئول امور مالی یکدیگر می شوید که یک تغییر بزرگ است و بحث درباره پول همیشه ادامه دارد.

با به روزرسانی صورت حساب ها، مجوزها، گذرنامه ها و تصمیم گیری در مورد حساب های مشترک، به راحتی می توان دریافت در سال اول زمانی که واقعیت زندگی زناشویی خود را نشان می دهد، چگونه استرس ایجاد می‌ شود.

در ادامه به مهم ترین دلایل طلاق در سال اول زندگی مشترک اشاره می کنیم:

  1. مواجه با ویژگی های رفتاری جدید از همسر
  2. مواجه با جنبه واقعی زندگی مشترک
  3. عدم توانایی در مهاجرت از زندگی مجردی با شرایط زندگی مشترک یکی از دلایل طلاق در سال اول زندگی است
  4. عدم میل به تغییر و هماهنگ شدن با زندگی مشترک
  5. شرکت نکردن در جلسات مشاوره پیش از ازدواج برای شناخت بیشتر همسر
  6. عجله در ازدواج کردن هم از دلایل طلاق در سال اول ازدواج است
  7. عدم توانایی در حل مشکلات با خانواده همسر
  8. کمک نگرفتن از متخصص ازدواج و حل مشکلات زناشویی برای بهتر شدن اوضاع
  9. وعده های زیاد و خارج از واقعیت قبل از ازدواج و عدم توانایی در اجرای آنها
  10. ارتباطات پنهان و خارج از تعهد هم از دلایل طلاق گرفتن در سال اول ازدواج است

اما این اتفاقات فاجعه نیست

شایع ترین علت طلاق در ایران

حتما نباید در سال اول ازدواج ناراضی باشید، به خودتان چیزی را تلقین نکنید. مثبت اندیش باشید و مثبت باقی بمانید.

مطمئنا، چیزهای زیادی برای ایجاد استرس وجود دارد، اما سعی کنید دیدگاه خود را تغییر ندهید. اگر احساس می کنید احساس ضعف یا تحریک پذیری دارید، نفس عمیق بکشید.

  • آیا شما و همسرتان دعوا می کنید چون کار اشتباهی انجام داده است؟
  • آیا ازدواج واقعا مشکل است یا فقط احساس ناامیدی خود را به همسرتان منتقل می کنید؟
  • آیا از نوع ارتباط با خانواده همسر خود ناراضی هستید؟

اگر کمی وقت بگذارید و به آن فکر کنید، متوجه می شوید که مشکل در جای دیگری نهفته است.

به همین ترتیب، اگر مشکلی در رابطه با شریک زندگی شما وجود دارد، احساس نکنید که اکنون که ازدواج کرده اید نمی توانید حلشان کنید، تجربه به دست آمده از جلسات مشاوره طلاق آنلاین و حضوری نشان می دهد در بیشتر موارد، طلاق در سال اول ازدواج اشتباه بوده و بر اساس احساسات صورت می گیرد.

فقط به این دلیل که شما تا آخر عمر به کسی متعهد شدید، نباید در مورد رها کردن ناخن های پا در همه جا بی تفاوت بود یا از صحبت نکردن درباره آنچه در طول روز گذشته، ناراحت نشوید. در حقیقت، مهمتر از همه این است که با هم ارتباط داشته باشید.

حداقل به خودتان اجازه دهید با دوستانتان اوقاتی را سپری کنید. به این ترتیب شما همسر بدی نخواهید شد و طرف مقابلتان متوجه خواهد شد.

نتیجه گیری در مورد طلاق در سال اول زندگی

اگر در ۳۶۵ روز اول زندگی مشترک خود دچار مشکل شده اید، بدانید که شما تنها نیستید.

روانشناسی می گوید:

خبر خوب این است که اولین سال سخت ازدواج برای همیشه دوام نمی آورد. زوجین آرام می شوند و به ازدواج عادت کرده و بیشتر آنها سالهای ساده تر و کم دردسرتری را تجربه می کنند. حداقل تا رسیدن به اولین سال بچه دار شدن. نه چندان سریع اما ابتدا باید سال اول را پشت سر بگذاریم.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
حمید رضا مهرابی بهار حمید رضا مهرابی بهار
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
مریم محبوبی مریم محبوبی
مشاور روانشناس
از 0 هزار تومان
صديقه فنائی صديقه فنائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
پروانه صفایی مقدم پروانه صفایی مقدم
دكتراى روانشناسى
از 175,000 هزار تومان
داود لکی داود لکی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
کورش مهدیون کورش مهدیون
مشاور روانشناس
از 150,000 هزار تومان
مینا فرهادی مینا فرهادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
فاطمه آریان سپهر فاطمه آریان سپهر
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان چیست؟

اگر زندگی شما هم کم و بیش در ابتدای ازدواج دچار تنش های ناخواسته شده است و حتی کمی در ذهنتان به طلاق در سال اول زندگی فکر می کنید، باید بگوییم که اصلا تحت هیچ شرایطی نباید عجله کنید.

عدم توانایی در مدیریت احساسات باعث می شود شرایط را بدتر کنید به همین خاطر، بهترین کار این است که با مشاور روانشناس برای حل مشکلات خود در تماس باشید و از این فرد متخصص کمک بگیرید.

تجربه ثابت کرده شرکت در جلسات مشاوره خانواده از طلاق در سال اول ازدواج پیشگیری کرده و زوجین را به مسیر صحیح باز می گرداند.

شما دوست گرامی می توانید از سراسر دنیا در جلسه های مشاوره روانشناسی ازدواج در ویکی روان شرکت کرده و با مشاور مورد نظرتان به شکل صوتی و تصویری جلسه مشاوره برگزار کنید. کافیست برای مشاهده لیست روانشناسان ویکی روان، روی دکمه زیر کلیک کنید:

مشاوره خانواده و زوج درمانی

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا