طلاق

طلاق توافقی چیست؟ (بررسی شرایط و هزینه طلاق دوستانه)

طلاق توافقی یا همان طلاق دوستانه یکی از رایج ترین انواع طلاق است که دو طرف بدون دردسرهای رایج طلاق از هم جدا می شوند. معمولا شرکت در جلسه های مشاوره قبل طلاق کمک زیادی به زوجین می کند تا بفهمند شرایط طلاق توافقی چیست و چه مراحلی دارد؟ در این مطلب ویکی روان به بررسی تعریف و مراحل طلاق توافقی از دید روانشناسی می پردازیم.

طلاق توافقی چیست و مراحل آن چگونه است؟

تعریف طلاق
تعریف طلاق

با وبلاگ ویکی روان همراه باشید.

طلاق توافقی به نوعی از طلاق گفته می شود که در آن زوجین بر تمام موارد مربوط به جدایی آنها توافق می کنند و در واقع بدون نیاز به محکمه خودشان برای جدایی تصمیم می گیرند.

چه زمانی که سالهای سال در کنار همسرتان زندگی کرده باشید چه دنبال جدایی در دوران بعد عقد باشید، طلاق دوستانه در هر مرحله از زندگی مشترک می تواند رخ دهد.

معمولا، طلاق دو نوع است. اولین مورد طلاق “قابل توافق” است، جایی که زن و شوهر در تمام موارد مربوط به طلاق توافق می‌ کنند، از جمله تقسیم اموال زناشویی و بدهی ‌ها، حضانت فرزند، حمایت از فرزند و حمایت از همسر‌.

نوع دوم طلاق “مشاجره‌ ای” است که همسران نمی ‌توانند در مورد مسائل طلاق خود به توافق برسند و در پایان در دادگاه، از قاضی می‌ خواهند که این تصمیمات را برای آنها بگیرد. خواه یک مسئله باشد یا چند مورد، اگر در هر موردی اختلاف نظر داشته باشند، دادگاه طلاق شما را “”مشاجره ‌ای” می داند.

شاید مهمترین تفاوت بین طلاق توافقی و مشاجره‌ ای در هزینه و زمان مراحل قانونی باشد

اگرچه تشکیل پرونده برای هر دو طلاق معمولا هزینه یکسانی دارد، اما همسرانی که طلاق مشاجره ‌ای را پشت سر می ‌گذارند، بیشتر از زوجی که توافق کرده ‌اند، هزینه‌ های وکالت و حق الزحمه شاهد (مانند مشاوران مالی یا ارزیاب) را می ‌پردازند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
نیلوفر رستگاری نیلوفر رستگاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
آناهیتا افخمی آناهیتا افخمی
مشاور روانشناس
از 110,000 هزار تومان
صدیقه صفایی صدیقه صفایی
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
کورش مهدیون کورش مهدیون
مشاور روانشناس
از 150,000 هزار تومان
پریا نوربخش پریا نوربخش
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان
پریوش شیخ الاسلامی پریوش شیخ الاسلامی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
سحر بهروزیان سحر بهروزیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مهرانگیز متقی مهرانگیز متقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

طلاق عادی یا مشاجره ‌ای

در طلاق مشاجره ‌ای یک یا هر دو زوج در برخی از امور طلاق اختلاف دارند. بنابراین، مراحل طلاق بسیار طولانی‌ تر می ‌شود و معمولا شامل انواع استرس و اضطراب بیشتر و افزایش هزینه‌ های حقوقی است.

در طلاق مشاجره ‌ای، زوجین باید مراحل زیادی را قبل از نهایی شدن طلاق طی کنند، از جمله:

  • تهیه، تشکیل و ارائه (تحویل) دادخواست طلاق (مدارک حقوقی درخواست طلاق و ذکر دلایل از‌هم پاشیده شدن ازدواج)
  • پاسخ به دادخواست
  • مصاحبه و استخدام وکیل
  • درگیر «اثبات طلاق» می‌شوید، فرآیند جمع آوری اطلاعات که شامل مراحل قانونی مختلف برای گرفتن اطلاعات از همسر و شاهدان شخص ثالث شما می‌شود (به عنوان مثال، سوالات کتبی، احضارهای احضاریه و استیضاح)
  • دادخواست‌ها و جلسات دادرسی
  • پیشنهادات تسویه حساب و مذاکرات بین وکلا
  • در صورت عدم موفقیت در توافق، برای محاکمه آماده شوید
  • دادرسی دادگاه را کامل کنید
  • اگر در تصمیم (های) قاضی دادگاه اعتراضی دارید، درخواست تجدیدنظر دهید.

بر خلاف شرایط طلاق توافقی در مرحله حل و فصل، زوجین اغلب قادر به حل و فصل مشکلات نیستند. اگرچه قاضی طلاق ممکن است زوجین را به انجام کارهایی ترغیب کند، اما در مرحله بعدی دادگاه این اتفاق نمی ‌افتد.

در طی محاکمه، هر دو همسر شاهد حضور شهود هستند و وکلای آنها به بررسی شهود می ‌پردازند و بحث‌ های پایانی را ارائه می‌ کنند. پس از پایان بررسی، دادگاه حکم نهایی را صادر خواهد کرد که تصمیمات را قاضی گرفته و طلاق را نهایی می‌ کند.

پروسه طلاق به ویژه طلاق ‌های مشاجره‌ای پیچیده است و بسته به شرایط زندگی زوجین متفاوت می باشد که باید توسط وکیل مورد بررسی قرار گیرد. بنابراین، در یک طلاق مشاجره ‌ای زوجین قطعا باید با یک وکیل طلاق باتجربه صحبت کنند که آنها را از حقوق قانونی خود آگاه کرده و از آنها کاملا دفاع کند.

البته وجود مشاوره طلاق خبره می تواند به روند جدایی از بعد عاطفی کمک زیادی کند تا طلاق سریع تر انجام شود.

پیشنهاد می کنیم برای آشنایی بیشتر حتما مقاله منظور از مشاوره طلاق چیست را در سایت ویکی روان مطالعه کنید.

شرایط طلاق توافقی چیست؟

مشاور روانشناس طلاق در ویکی روان

همانطور که از نامش پیداست مهم ترین اصل در طلاق توافقی انجام توافقات کامل بین زن و شوهر در موارد:

  • مهریه زن
  • حضانت فرزندان
  • نحوه دیدار بچه ها بعد جدایی
  • پرداخت نفقه به زن
  • و در نهایت جهیزیه

می باشد.

آنها به منظور پیشگیری از مشکلات و دردسرهای رایج در طلاق های زناشویی توافق می کنند طبق دستورالعملی مشخص از هم جدا شوند تا آسیب های طلاق برای آنها به حداقل برسد.

اگر زوجین در مورد تمام شرایط طلاق توافقی به اجماع برسند آنگاه دادگاه تصمیم آنها را به رسمیت می شناسد و روند جدایی سریع تر انجام می شود

قبلا در ویکی روان درباره شرایط طلاق دوستانه (توافقی) مفصل صحبت کردیم پیشنهاد می کنیم این مقاله ویژه را حتما مطالعه کنید.

جوانب مثبت طلاق توافقی چیست؟

طلاق توافقی به همسران مطلقه این فرصت را می‌دهد که بی سر و صدا و با وقار به ازدواج خود پایان دهند. بارزترین مزیت طلاق توافقی هزینه آن است. طلاق توافقی و بدون اعتراض، تقریبا کم هزینه‌ترین روش طلاق است. گرچه هزینه کم تنها مزیت طلاق توافقی نیست.

اگر تعارض بین دو همسر کم باشد، یک طلاق توافقی راهی برای ادامه آن به وجود می ‌آورد

این نوع طلاق خصوصی ‌تر و با همکاری بیشتر همراه است و احتمالا‌ پول بیشتری را در جیب شما نگه می ‌دارد و به وکلا، حسابداران و سایر افرادی که برای انجام دادخواست طلاق کامل لازم هستند نیازی ندارید.

اما باید بر سر کوچک ترین موضوعات مثل روش های تربیت کردن بچه ها بعد طلاق هم با هم توافق کنید و به آن پایبند باشید.

در ویکی روان بخوانید: آیا طلاق تنها راه چاره است؟

جوانب منفی طلاق توافقی چیست؟

مشاوره طلاق چه زمانی و در کجا باید انجام شود

در بسیاری موارد استفاده از طلاق دوستانه کاربردی ندارد یا انجام آن سخت می شود.

برای نمونه وقتی یکی از زوجین دیگری را کتک می زند، طلاق توافی ایده مناسبی نیست. اگر سابقه خشونت خانوادگی، سو استفاده عاطفی یا برخی دیگر از اختلافات در روابط وجود داشته باشد، انجام طلاق دوستانه سخت می شود.

در این حالت همسر محروم احتمالا برای وکالت در شرایط دشوار به یک وکیل خانواده نیاز دارد.

وقتی طرفین نتوانند بدون درگیری با یکدیگر گفتگو کنند، طلاق توافقی گزینه مناسبی نیست. اگر همسرتان از هرگونه بحث در مورد طلاق با شما امتناع ورزد، یا هر بحثی با داد و فریاد خاتمه یابد و شما مصمم باشید که باید جدا شوید، احتمالا باید با یک طلاق مشاجره‌ ای پیش بروید و یک وکیل استخدام کنید.

به همین ترتیب، اگر یکی از شما املاک یا سهم بیشتری از دارایی ها را در اختیار دارد، این امر منجر به اختلاف نظر می ‌شود که ممکن است به راحتی در یک دادخواست طلاق حل نشود.

سرانجام، اگر شما و همسرتان از نظر قانونی راحت نیستید یا اعتقاد ندارید که می توانید با مدارک کاری انجام دهید، طلاق‌ های توافقی گزینه مناسبی برایتان نیست.

طلاق های توافقی نسبتا سرراست هستند، اما با این وجود باید آگاهی داشته باسید که احتمالا شامل افشای مالی هر یک از طرفین خواهد بود. اگر این ایده برایتان ترسناک است، برای کمک با یک وکیل تماس بگیرید.

البته همانطور که اشاره کردیم حضور یک مشاور طلاق خوب و با تجربه می تواند دو طرف را به اخذ تصمیم صحیح نزدیک تر کند چون وقتی طلاق عاطفی احساسی بین زن و مرد شکل گرفته باشد نزدیک کردن مجدد آنها کار دشواری است.

طلاق توافقی چقدر طول میکشد؟

اینکه طلاق توافقی چقدر طول میکشد به شرایط شما و همسرتان و نوع توافق بین شما بستگی دارد، اما نمی تواند به طور دقیق مدت زمان طلاق توافقی را مشخص کرد چون بنا به تصمیم قاضی و شرایط شهر شما زمان انجام طلاق توافقی می تواند متفاوت باشد.

با توجه به اجباری شدن مشاوره پیش از طلاق در بسیاری شهرها، به طور معمولا مدا زمان طلاق توافق حدود ۴۰ تا ۴۵ روز می باشد که باز هم بنا به شرایطی می تواند بیشتر شود.

پیشنهاد می کنیم مطلب مشاوره طلاق چه زمانی برگزار می شود را در ویکی روان مطالعه کنید تا دید بهتری نسبت به این موضوع پیدا نمائید.

مهریه در طلاق توافقی

عکس العمل در مقابل طلاق

مهریه در طلاق توافقی مانند دیگر شرایط ازدواج می تواند توافقی مورد بحث، بخشش یا طلب زن قرار گیرد.

اگر خانم راضی شود از مهریه خود بگذرد دیگر هیچ اجباری در پرداخت مهریه در طلاق دوستانه وجود ندارد به همین خاطر مهریه در طلاق توافقی مانند موارد دیگر همچون:

  • حضانت فرزندان
  • وسایل خانه
  • املاک
  • اتومبیل
  • و دیگر موارد

کاملا توافقی و دوستانه مورد بحث قرار می گیرد. یادتان باشد هدف از طلاق دوستانه، انجام سریع و بدون مشکل روند طلاق می باشد به همین خاطر مهریه در طلاق توافقی هم قبل از جدایی باید مورد توافق قرار گیرد.

هزینه طلاق توافقی بدون وکیل چقدر است؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم مهم ترین تفاوت طلاق توافقی با طلاق عادی در روند سریع و هزینه های جاری آن است.

اما به طور عمومی هزینه انجام طلاق دوستانه و ثبت آن در دفاتر خدمات الکترونیک حدود ۲۰۰ هزار تومان می باشد، البته هزینه های دیگری مانند خدمات مشاوره روانشناسی قبل از طلاق هم می تواند به آن اضافه شود که در تمام شهرهای ایران اجباری است.

البته هزینه مشاوره همه جا ثابت نیست و بسته به موقعیت و شهر متفاوت خواهد بود.

در مجموع با احتصاب تمام هزینه های گفته شده هزینه طلاق توافقی بدون وکیل بسیار بسیار کمتر از طلاق عادی (مشاجره ای) می باشد.

اما در حالتی هزینه طلاق توافقی با وکیل بسیار بیشتر است، اما چرا باید از وکیل در طلاق دوستانه استفاده کنیم؟

درست است که هزینه طلاق توافقی با وکیل بیشتر خواهد شد اما با توجه به اطلاع وکیل از شرایط جدایی زوجین و آشنایی کامل با قوانین، می تواند روند طلاق دوستانه را سریع تر کند، به همین خاطر هزینه طلاق توافقی با وکیل در مواردی منطقی به نظر می رسد.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
پوریا رضائی پوریا رضائی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
مژگان افضلی مژگان افضلی
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
فاطمه شکری فاطمه شکری
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
پردیس میرمعینی پردیس میرمعینی
دکتری روانشناسی
از 65,000 هزار تومان
فریبا روایی فریبا روایی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
نیلوفر نادعلی نیلوفر نادعلی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
محمد جواد اسکندری محمد جواد اسکندری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
نسرین ترابی صائین نسرین ترابی صائین
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان

کلام آخر ویکی روان درباره طلاق دوستانه چیست؟

مشاوره طلاق آنلاین در ویکی روان

اولین چیزی که باید در مورد طلاق توافقی بدانید این است که می توانید این کار را به تنهایی یا با کمک وکیل انجام دهید.

اگر از وکیل استفاده کمک می‌گیرید، وکیل متقاضی طلاق توافقی نمی تواند نماینده هر دوی شما باشد. از آنجا که هر یک از زوجین منافع منحصر به فرد خود را در نظر دارد، اصول اخلاقی وکلا مستلزم این است که وکیل یکی از طرفین باشد نه هر دو طرف.

وکیل باید در ابتدا بداند کدام یک از شما موکل وی است و کدام یک از شما نیست.

اما بهترین کار این است که بر سر تمام موضوعات توافق کنید تا بدون مشکلات رایج در پروسه طلاق به زندگی مشترک خود پایان دهید و خود را برای زندگی بعد از جدایی آماده کنید.

شما دوست عزیز می توانید در بخش مشاوره غیرحضوری ویکی روان با بهترین روانشناسان ایران جلسه مشاور طلاق آنلاین برگزار کنید برای مشاهده لیست روانشناسان روی دکمه زیر کلیک کنید:

مشاوره طلاق توافقی در ویکی روان

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا