مطالب آموزنده درباره ازدواج در ویکی روان

روانشناسی سال اول ازدواج (بایدها و نبایدها)

سال اول ازدواج یکی از مهم ترین و تاثیر گذارترین سال های زندگی مشترک زن و مرد است. چرا که می تواند زمینه ساز زندگی پایدار و طلانی مدت باشد، یا زمینه ساز زندگی پر تنش و اتفاقات ناخواسته! در جلسات مشاوره پس از ازدواج هم تاکید زیادی بر مشکلات سال اول ازدواج و راه های کنارآمدن با آنها می شود. در ادامه این مطلب از سایت ویکی روان، به بررسی تمام بایدها و نبایدها و البته دعواهای سال اول ازدواج از دید علم روانشناسی می پردازیم.

اهمیت سال اول ازدواج چیست؟

با بخش مقالات در سایت ویکی روان همراه باشید.

زندگی کسانی که تاره ازدواج کردند ممکن است با برخی فراز و نشیب ها همراه باشد. در واقع، بروز مشکلات در دو سال اول ازدواج بسیار نرمال بوده و جای نگرانی نیست، اما باید آن را مدیریت کنید تا تبدیل به مشکلات بزرگتر نشود!

با درک برخی از تحولات و موانع موجود در سال های اول ازدواج، شما و همسرتان یک پایه قوی برای سال های آینده خواهید ساخت.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
مهرانگیز متقی مهرانگیز متقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
داود لکی داود لکی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
پروانه طاهری خراسانی پروانه طاهری خراسانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان
مریم محبوبی مریم محبوبی
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
پریا نوربخش پریا نوربخش
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان
حسین توکلی حسین توکلی
دکترای روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
زهره قربانی زهره قربانی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
زهرا جعفری زهرا جعفری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

چرا سال اول ازدواج مهم است؟

راهنمای ازدواج شاد و پایدار

سال اول ازدواج مملو از تغییرات و تعدیلاتی است که شما و همسرتان با خود تطبیق می دهید. به گفته مشاورین ازدواج، نحوه مدیریت این سازگاری برای داشتن ازدواجی موفق بسیار مهم است، البته اگر بتوانید بر مشکلات سال اول ازدواج غلبه کنید.  🙂

همچنین محققین دریافتند زوج‌ هایی که در دو سال اول طلاق گرفتند نشانه‌ هایی از سرخوردگی داشتند و در ۲ ماه اول ازدواجشان نسبت به یکدیگر احساسات منفی داشتند. زوج‌ هایی که از ازدواج‌ شان راضی بودند، در در سال های اولیه رابطه‌ شان با همسران خود احساسات مثبت داشتند.

نتایج به دست آمده از جلسات مشاوره بعد از ازدواج نشان داد که تازه‌ عروس و دامادها ممکن است بیشتر در معرض نارضایتی از انتظارات غیر واقعی باشند و این اهمیت سال اول ازدواج را نشان می دهد!

این انتظارات غیر واقعی ممکن است در مورد چنین مسائلی باشد:

  • مسائل کوچک
  • وفاداری
  • سرخوردگی
  • مسئولیت های جدی
  • نقش های رابطه‌ ای
  • ارتباط جنسی

یک مطالعه در مورد مشکلات در سال اول نشان داد که سطح شادی زوج های تازه ازدواج کرده در چهار سال اول ازدواج افزایش می یابد (یا حداقل ثابت می ماند) و احتمال کاهش شادی در طول زمان وجود ندارد.

همچنین در سال‌ های اولیه ازدواج به دلیل تجربه زندگی مشترک و پدر و مادر شدن، به ویژه در میان زوج‌ هایی که دارای روان رنجوری بالا هستند و سطح رضایت کلی کمتر بوده، ممکن است ازدواج به طلاق منجر شود.

اولویت ها در سال اول ازدواج چیست؟

اگر بعد از عروسی خود کمی افسرده شدید، این حزن و اندوه در ماه عسل طبیعی است. هر دوی شما درگیر مقدمات وقت گیر عروسی بوده‌ اید. این شبیه به ناامیدی پس از تعطیلات است که بسیاری از مردم آن را تجربه می کنند. با این حال مهم است که این دوره افسردگی بعد از ازدواج را نادیده بگیرید.

آمادگی برای حزن و اندوه در سال اول ازدواج به شما کمک می‌ کند از این مرحله عبور کنید و زندگی مشترک خود را پیش ببرید

علاوه بر حفظ روابط عاشقانه، اولویت دیگری نیز وجود دارد که یک زوج باید با آنها روبرو شوند.

۱- نحوه مدیریت پول را تعیین کنید

با یکدیگر صحبت کنید که آیا می‌خواهید وضعیت مالی خود را با حساب‌ های جداگانه و مشترک مدیریت کنید. در هر صورت، هرگز دروغ نگویید؛ صداقت زمانی مهم است که برای اجتناب از درگیری بر سر پول به کار ‌رود.

۲- نحوه انجام دادن کارهای روزمره را تعیین کنید

تقسیم کارهای خانه می‌ تواند استرس شما را از بین ببرد و ازدواج شاد را تضمین کند. به خاطر داشته باشید که باید لیست را ارزیابی کنید و نسبت به زمان انجام کارها انعطاف‌ پذیر باشید.

۳- راه‌ هایی برای گذراندن وقت آزاد پیدا کنید

اگرچه زمان با هم بودن مهم است، شما برای رشد شخصی و استقلال به زمان با کیفیتی در خارج از رابطه خود نیاز دارید.

۴- برای رابطه جنسی وقت بگذارید

چرا-مشاوره-قبل-ازدواج-بگیرم؟

روانشناسی زوج می گوید، حتی در میان زندگی شلوغ و پرمشغله، حفظ سلامت جنسی شما باید در اولویت قرار گیرد. در حالی که اکثر زوج ها معمولا هفته ای یکبار رابطه جنسی دارند، مهم این است که بفهمید چه چیزی برای حفظ صمیمیت شما مفید است.

حفظ رابطه جنسی در سال اول ازدواج شاید سخت نباشد اما برای آن وقت بزارید.

۵- مرزها را با قوانین مشخص کنید

بارها در ویکی روان تاکید کردیم که با همسرتان در مورد اینکه چه چیزی با قوانین مغایرت دارد و یا مطابق آن است، صحبت کنید. به عنوان مثال، آیا می توانند ناگهان رها شوند یا انتظار دارید که ابتدا باید درباره آن توافق شود؟

۶- تفاوت ها را درک کنید

یکی از مشکلات سال اول ازدواج این است که، در حالی که ارزش های اصلی شما به احتمال زیاد یکسان هستند، ممکن است افکار و باورهای همسرتان با افکار شما متفاوت باشد. درک و احترام به این تفاوت ها به شما کمک می کند از قضاوت اجتناب کرده و رابطه خود را بهبود بخشید.

۷- یاد بگیرید که تعارضات را کنترل کنید

در حالی که تعارض اجتناب‌ ناپذیر است، نحوه برخورد شما می‌ تواند تفاوت ایجاد کند. نهایت تلاش خود را بکنید که نگرش سازنده و احترام متقابل خود را حفظ کرده و دیدگاه شریک زندگی خود را درک کنید.

۸- انتظارات را توضیح دهید

فرق نمی کند نوع ازدواجتان چیست، ازدواج سنتی یا مدرن، قانون یک چیز است. یکی از مشکلات رایج در سال اول ازدواج کردن این است که موضوعات معمولا مبهم هستند!

مهم است در مورد آنچه که از شریک زندگی خود انتظار دارید از مسئولیت‌ های خانوادگی گرفته تا صمیمیت جنسی صحبت کنید. انتظارات برآورده نشده یا غیر واقعی می‌ تواند باعث ایجاد استرس قابل‌ توجهی در رابطه شما شود.

متأسفانه، بسیاری از زوج ها از موضوعاتی که ممکن است باعث بحث شود اجتناب می کنند، اما انجام این کار به اتحاد شما آسیب می رساند.

پرچم قرمز در سال ابتدایی ازدواج

اما چه چیزهایی در سال ابتدایی ازدواج پرچم قرمز است و باید از آنها دوری کنید؟

  • اعتیاد یا سوء مصرف مواد
  • سوء استفاده عاطفی یا جسمی
  • ترس از درگیری
  • نداشتن تفریح با هم
  • فقدان احترام
  • عدم احساس عاشقانه و صمیمیت
  • ازدواج در سنین پایین یا به دلایل اشتباه
  • تعهد بیش از حد به امور دیگر
  • هزینه‌های اضافی و بیش از حد
  • خودخواهی
  • عدم توانایی در مدیریت رابطه با خانواده همسر
  • مشکلات جنسی
  • وابستگی بیش از حد به والدین
  • انتظارات غیرواقعی

اگر در سال اول ازدواج در حال مبارزه هستید چه باید بکنید؟

مشاوره-آنلاین-ازدواج-در-ویکی-روان
مشکلات سال ابتدایی ازدواج

بهترین کار این است که در مورد نگرانی های خود، بدون سرزنش با همسرتان گفتگوی صریح و صادقانه داشته باشید. مثلا می توانید به یکدیگر این جمله را بگویید: “من فکر می کنم هر دوی ما برای تفاهم در ازدواج تلاش می کنیم.”

به این طریق در می یابید که گزینه های حمایت از ازدواج برای هر دو شما مناسب است. ممکن است این حمایت و پشتیبانی شامل مطالعه و بحث در مورد کتاب های خودیاری، گرفتن راهنمایی از منابع معتبر، پیوستن به کلاس آموزشی ازدواج یا شرکت در جلسات مشاوره روانشناسی پس از ازدواج باشد.

۱- از سرزنش شریک خود اجتناب کنید

بازی سرزنش فقط هر گونه مشکلی را که شما و شریکتان درگیر آن هستید تشدید می کند. در عوض، درباره آنچه احساس می کنید در حال رخ دادن است صحبت کرده و دریابید چگونه می توانید به عنوان یک زن و شوهر با یکدیگر همکاری کرده تا این شکاف را برطرف کنید.

۲- لطاف در سال اول ازدواج انتظارات واقع بینانه داشته باشید

انتظارات کاذب باعث ایجاد مشکلاتی در رابطه شما می شود، به عنوان مثال انتظار دارید همسرتان مانند فیلم های عاشقانه رفتار کند.

۳- به خود و همسرتان زمان دهید تا به تفاهم برسید

ازدواج برای هر دوی شما تازگی دارد، بنابراین صبر و شکیبایی هنگام تنظیم نقش ها و مسئولیت های جدید بسیار مهم است.

۴- به خاطر داشته باشید که می توانید به رشد همسرتان کمک کنید، اما نمی توانید شخصیت او را تغییر دهید

در حالی که نمی توانید شریک زندگی خود را تغییر دهید، می توانید عکس العمل ها و واکنش های خود را تغییر دهید که ممکن است همسرتان را مجبور به تغییر کند.

۵- شریک زندگی خود را نادیده نگیرید

تلاش برای گفتن “متشکرم” و نشان دادن قدردانی می تواند تا حد زیادی در ایجاد احساس خوب در همسرتان و رابطه شما کمک کند. این یک تکنیک بسیار خوب است که مشکلات سال اول ازدواج را درمان می کند!

۶- کیفیت زمان با هم بودن را افزایش دهید

لذت بردن از تنهایی می تواند به تقویت پیوند شما، ایجاد صمیمیت و ایجاد خاطرات ارزشمند در ازدواج شما کمک کند، اما در نهایت باید رابطه مشترک با کیفیتی داشته باشید تا زندگی شما رو به سامان رود.

برای اطلاع بیشتر از راه های مشابه، پیشنهاد می کنیم مقاله حل بحران های سال اول ازدواج را حتما در ویکی روان مطالعه کنید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سعیده حسنی سعیده حسنی
مشاور روانشناس
از 300,000 هزار تومان
صدیقه صفایی صدیقه صفایی
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
مینا فرهادی مینا فرهادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
فاطمه روحی فاطمه روحی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
حمید رضا مهرابی بهار حمید رضا مهرابی بهار
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
فریناز خانی فریناز خانی
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
سعید بابایی سعید بابایی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
محمد اسماعیل زاده محمد اسماعیل زاده
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان در مورد سال اول ازدواج چیست؟

یکی از دلایل اختلافات سال اول ازدواج این است که زوجین کاملا به فردی جدید در زندگیشان مواجه می شوند که انتظارش را نداشته اند!

آنها از زندگی مجردی وارد زندگی تنگاتنگ با فردی جدید می شوند و احتمالا رفتارهایی از او می بینند که انتظارش را نداشته اند، به همین خاطر مشکل در سال اول ازدواج اتفاقی عجیب نیست. اما اگر نتوانید این اتفاقات را مدیریت کنید، زندگی شما به مسیری می رود که صد در صد دلخواهتان نیست!

اگر در سال اول ازدواج با همسرتان مشکلاتی دارید و اتفاقات ناخواسته به هر شکل در زندگی مشترک شما رخ می دهد، بهتر است موضوع را با یک مشاور روانشناس و متخصص ازدواج در میان بزارید.

شما دوست عزیز می توانید در سایت ویکی روان، از سراسر دنیا جلسه مشاوره روانشناسی به صورت صوتی و تصویری، بدون نیاز به نصب هیچ نرم افزاری برگزار کرده و با مشاور دلخواهتان جلسه مشاوره آنلاین ازدواج برگزار نمائید:

مشاوره بعد از ازدواج آنلاین

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا