اعتماد به نفس

8 راه افزایش اعتماد به نفس در مقابل دیگران و جمع

افزایش اعتماد به نفس در مقابل دیگران یکی از بایدهایی است که همه باید آن را انجام دهند. افزایش و تقویت اعتماد به نفس می تواند آینده فردی و اجتماعی یک فرد را تضمین کند، به همین خاطر در جلسات مشاوره آنلاین اعتماد به نفس تاکید زیادی بر این موضوع می شود. در این نوشتار از سایت مشاوره روانشناسی ویکی روان، توضیحات کاملی درباره بالا بردن اعتماد به نفس در برابر دیگران داده می شود.

راه های افزایش اعتماد به نفس در مقابل دیگران

با مجله روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

همانطور که بدر مقاله منظور از اعتماد به نفس چیست گفتیم، فردی که اعتماد بنفس نداشته باشد هیچ چیز ندارد.

او دستاوردی نخواهد داشت و اگر چیزی کسب کند به زود آن را از دست خواهد داد. در مراودات اجتماعی ضعیف است و احساس درونی بسیار بدی نسبت به خود دارد.

در کل نشانه اعتماد به نفس پایین در این افراد بسیار واضح است و همین باعث می شود دیگران روی آنها حساب باز نکنند. این بدترین اتفاقی است که یک فرد می تواند تجربه کند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
فریناز خانی فریناز خانی
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
فرشته همدانی فرشته همدانی
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
کیومرث مروت کیومرث مروت
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
نیلوفر رستگاری نیلوفر رستگاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مریم جاویدی مریم جاویدی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پردیس میرمعینی پردیس میرمعینی
دکتری روانشناسی
از 65,000 هزار تومان
محمد جواد اسکندری محمد جواد اسکندری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
محمد حسین خانی محمد حسین خانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان

راه افزایش اعتماد به نفس در جمع چیست؟

راه های زیادی برای بالا بردن این احساس وجود دارد. اینقدر این روش ها زیاد هستند که ما در ادامه به عمومی ترین و کاربردی ترین آنها اشاره خواهیم کرد.

1- فرضیات منفی را معکوس کنید

بدون اینکه متوجه باشیم، اغلب در مورد مهارت هایی که نداریم، فرضیاتی داریم.

فرض کنید همیشه از بزرگ شدن و بزرگ‌ سالی خجالت می‌ کشیدید، بنابراین اکنون به عنوان یک بزرگسال صحبت کردن در مقابل دیگران وحشتناک خواهد بود.

متأسفانه در این شرایط، رئیس شما می‌ خواهد که یک کنفرانس تیمی انجام دهید.

با معکوس کردن باورهای منفی در مورد خود، آنها را به چالش بکشید. به آسانی هر روز به خود بگویید: “من یک سخنران عالی هستم و مردم می خواهند ایده های من را بشنوند.” آن را در ذهن خود تکرار کنید یا با صدای بلند بگویید. به این ترتیب متوجه خواهید شد که کمتر مضطرب شده و آمادگی بیشتری دارید.

حذف نشخوارهای فکری منفی یکی از تکنیک هایی است که در مقاله افزایش اعتماد به نفس در زنان هم به آن اشاره کردیم، چون بسیار موثر است.

2- نگویید “من فکر می کنم” یا “من مطمئن نیستم”

کلمات و عبارات ضعیف را با عباراتی جایگزین کنید که باعث می شود شما حرفه ای تر و تواناتر باشید.

هنگام صحبت با دیگران، از شروع یا پایان جملات با “من فکر می کنم” یا “من مطمئن نیستم” اجتناب کنید. به جای آن، از «من معتقدم» استفاده کنید، که شما را مسئول معرفی کرده و به شما اطمینان خاطر می‌ دهد

عبارات دیگری مانند “به نظر من” نیز باعث می شود اعتماد به نفس کمتری داشته باشید. فقط کافی است بررسی کرده و ورودی های غیر ضروری را حذف کنید.

یادتان باشد، برای افزایش اعتماد به نفس در مقابل دیگران باید تصویر سازی قوی از خود به جا بگذارید. باید به خودتان احساس خوب منتقل کنید نه اینکه منتقد خود باشید.

3- زمانی را به یاد بیاورید که احساس اعتماد به نفس داشتید

درست قبل از انجام کاری که نسبت به آن مضطرب هستید، تمرین تجسم سازی انجام دهید و تجربه قبلی که در آن سطح بالای انرژی، تمرکز و موفقیت داشتید را تکرار کنید.

آن احساس و اتفاق را در ذهن خود مرور کنید:

  • چه کاری انجام می دادید؟
  • چه کسی آنجا بود؟
  • پاسخی که از دیگران دریافت کردید چه بود؟
  • وقتی تمام شد چه حسی داشتید؟

این انرژی مثبت و اعتماد به نفس را با خود به زمان حال ببرید. این بهترین راه برای دوری از اعتماد به نفس کاذب و غیر واقعی است.

4- چیزی بپوشید که به شما احساس قدرت بدهد

مشاوره-افزایش-اعتماد-به-نفس-در-ویکی-روان

همه‌ ما “لباسی” داریم که به ما احساس قدرتمندی می دهد، مانند کت و شلوار، یک شلوار جین، یک قطعه جواهر و … زمانی که نیاز به تقویت سریع اعتماد به نفس دارید یا روزی کسل کننده دارید، این لباس ها را بپوشید.

مطالعات درباره افزایش اعتماد به نفس در جمع نشان داده اند لباس هایی که می پوشیم می تواند بر فرآیندهای شناختی ما تأثیر بگذارد. عملکرد شما را افزایش داده و برداشت دیگران از شما را تغییر می‌ دهند.

به مرور دیگران نشانه های بالا بودن اعتماد به نفس را در شما مشاهده می کنند، چون خودتان احساس بهتری دارید و آن را به خوبی منتقل می کنید.

5- برای تقویت اعتماد به نفس در برابر دیگران باید ارتباط چشمی برقرار کنید

هر نوع ارتباط چشمی برای افزایش اعتماد به نفس بسیار مهم است و بدون آن، شما بی توجه به نظر می رسید.

در حین صحبت، به چشمان طرف مقابل نگاه کنید، یا اگر در مقابل افراد زیادی هستید، نگاه  خود را به طور متناوب تغییر دهید. حتی روبروی یک جمعیت، باید با افراد مختلف ارتباط چشمی برقرار کنید

همچنین مهم است که هنگام صحبت کردن طرف مقابل، تماس چشمی را حفظ کنید، هر چه بیشتر تماس چشمی را قطع کرده یا به اطراف نگاه کنید، بی تصمیم تر یا خجالتی تر به نظر می رسید. فقط مثل یک قاتل زنجیره ای به مردم خیره نشوید و گهگاهی استراحت کنید.

طبق نتایج به دست آمده از جلسات مشاوره برای اعتماد به نفس، عدم تمایل به برقراری ارتباط چشمی یک علت کمبود اعتماد به نفس است که به خصوص در آقایان بسیار دیده می شود.

6- خیلی تکان نخورید

بی قراری و وول خوردن نشان دهنده اعتماد به نفس پایین است و بیشتر ما بدون اینکه متوجه باشیم بی قراری می کنیم. افراد مختلف به روش های مختلف وول می‌خوردند.

به عنوان مثال، برخی از افراد عادت به تکان دادن پاها دارند و برخی دیگر تمایل دارند هنگام صحبت کردن، دستان خود را با حرکتی لرزان به اطراف تکان دهند

همچنین ممکن است وضعیت ایستادن خود را مرتب تغییر دهید یا بیش از حد سرتان را تکان می دهید. سعی کنید ثابت بایستید و فقط زمانی حرکت کنید که به روشی مناسب و عمدی باشد.

این می تواند سخت باشد، به خصوص اگر از عادات بی قراری خود آگاه نباشید. صحبت کردن با کسی که می شناسید را تمرین کنید و از او بخواهید تا هر گونه ویژگی عجیب و غریبی که ممکن است در مورد خودتان متوجه نشده اید را شناسایی کند.

7- آهسته و واضح صحبت کنید

صحبت کردن خیلی سریع یا با صدای آهسته می تواند باعث اعتماد به نفس کمتری شود. همچنین شما را در برابر گفتن چیزهایی که منظورتان نیست و یا مزخرفات کلامی آسیب پذیر می کند. آهسته صحبت کردن نتیجه بهتری دارد.

راه حل این مشکلات و یک راه افزایش اعتماد به نفس در مقابل دیگران این است که آرام و واضح صحبت کنید

برای جملات خود وقت بگذارید و به این ترتیب فرصت دارید تا کلمات بهتری انتخاب کنید و در عین حال اعتماد به نفس بیشتری به نظر برسید. تمرین کنید تا کلمات خود را واضح و با صدای بلند بیان کرده و به این رویکرد عادت کنید.

8- برای با اعتماد به نفس بودن در جمع گاهی کمی سکوت کنید

کمی سکوت اشکالی ندارد. بسیاری از مردم “سکوت ناخوشایند” را به عنوان شاخص یک مکالمه بد محکوم می کنند، اما در واقع یک ابزار اجتماعی مفید و ضروری است.

از سکوت ها به نفع خود استفاده کنید. به عنوان مثال، می توانید یک جمله مهم را با مکث طولانی پایان دهید تا اجازه تامل دهید. می‌ توانید حین مکالمه طرف مقابل کمی سکوت کنید و نشان دهید که واقعا گوش داده‌ اید.

سکوت اجازه می دهد تا سخنان شما نیز مورد توجه قرار گیرد و نشان می دهد که شما به توانایی های صحبت کردن خود اطمینان دارید. از آن غافل نشوید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
نسرین ترابی صائین نسرین ترابی صائین
دکتری روانشناسی
از 112,000 هزار تومان
زهرا جعفری زهرا جعفری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پوریا رضائی پوریا رضائی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
فاطمه آریان سپهر فاطمه آریان سپهر
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان
شیما وفا شیما وفا
دكتراى روانشناسى
از 62,500 هزار تومان
بهاره بوربور بهاره بوربور
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
لیلا شکوری لیلا شکوری
دکتری روانشناسی
از 112,500 هزار تومان
سحر مدیری سحر مدیری
مشاور روانشناس
از 100,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان چیست؟

همانطور که مشاهده کردید، روش های زیادی برای افزایش اعتماد به نفس در جمع وجود دارد.

بهترین آنها همان است که شما در آن ضعف دارید، پس نباید خجالت بکشید! همین امروز شروع کنید و برای با اعتماد به نفس بودن در جمع قدم بردارید.

اگر به هر دلیل دچار کمبود اعتماد به نفس هستید یا نشانه های کمبود عزت نفس در شما دیده می شود، پیشنهاد می کنیم با مراجعه به بخش مشاوره روانشناسی اعتماد به نفس سایت ویکی روان با مشاور مورد نظرتان جلسه مشاوره غیرحضوری برگزار نمائید:

مشاوره عدم اعتماد به نفس

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا