اعتیاد

مشکلات اعتیاد در خانواده چیست؟ (پیامدها و پیشگیری)

اعتیاد در خانواده ها چیزی نیست که قابل تحمل باشد چون تاثیر بسیار زیادی بر تمام اعضا می گذارد. مشکلات اعتیاد در خانواده آنقد زیاد است که همیشه بخش مهمی از جلسات مشاوره روانشناسی آنلاین خانواده را به خود اختصاص می دهد. در این مقاله سایت ویکی روان به بررسی پیامدهای اعتیاد در خانواده و راه های پیشگیری از آنها می پردازیم.

منظور از اعتیاد در خانواده چیست؟

نقش-خانواده-در-ترک-اعتیاد

با بخش مقالات سایت ویکی روان همراه باشید.

برای شناخت دقیق اثرات اعتیاد بر خانواده پیشنهاد می کنیم مقاله تعریف اعتیاد در روانشناسی را در سایت ویکی روان مطالعه کنید اما منظور از اعتیاد در خانواده این است که یک یا چند تن از اعضای خانواده درگیر هر یک از انواع بیماری اعتیاد باشند و این بیماری مشکلات عدیده ای برای تمام آنها ایجاد کند.

این اعتیاد می تواند شامل مصرف مواد مخدر، اعتیاد به فیلم های پورن و مستهجن، اعتیاد به قمار یا هر نوع دیگر باشد در هر صورت مشکلات اعتیاد در خانواده بسیار زیاد هستند و تبعات آنها می توانند دامن همه را بگیرند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
پروانه صفایی مقدم پروانه صفایی مقدم
دكتراى روانشناسى
از 175,000 هزار تومان
صدیقه صفایی صدیقه صفایی
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
صفورا نصیری صفورا نصیری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
نسرین ترابی صائین نسرین ترابی صائین
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
سعیده حامد سعیده حامد
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
نیایش مسلمیان نیایش مسلمیان
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان
معصومه چوبین معصومه چوبین
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
شیدا خوشه مهری شیدا خوشه مهری
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان

پیامدهای اعتیاد در خانواده چیست؟

افراد ممکن است اعتیاد را از خانواده و دوستان دیگر مخفی نگه دارند. برخی از اعضای خانواده مسئولیت ‌هایی که فرد معتاد نمی ‌پذیرد را انجام می ‌دهند و یا ممکن است اعضای خانواده فرد معتاد را تامین مالی کنند.

اگرچه این روش‌ ها ممکن است به خانواده کمک کند، اما ممکن است این اعتیاد ادامه یابد. متأسفانه ممکن است اعضای خانواده از الکل، مواد مخدر یا قمار به عنوان روشی برای کنار آمدن با مشکلات خانواده استفاده کنند.

همانطور که بارها در ویکی روان و جلسات مشاوره غیرحضوری درمان اعتیاد گفته شده، اعتیاد فرد معمولا تأثیر منفی بر خانواده دارد و منجر به درگیری و کشمکش بین اعضای خانواده می‌ شود. اعضای خانواده هنگام مواجهه با فرد مصرف‌ کننده، ممکن است دچار انواع متنوع استرس یا اضطراب شوند که بر سلامتی آنها تأثیر منفی می ‌گذارد.

از مهم ترین پیامدهای اعتیاد در خانواده این است که اعضای خانواده اغلب احساس تنهایی، ناامیدی، ترس، عصبانیت، شرمندگی یا گناه می ‌کنند. همچنین ممکن است احساس کنند که اوضاع ناامید کننده شده است.

برای آنها مهم است که بدانند استفاده از مواد یا قمار تقصیر آنها نیست. کمک گرفتن از مشاور روانشناس برای غلبه بر اعتیاد و گروه پشتیبانی به آنها کمک می ‌کند تا با آنچه در خانواده می‌ گذرد کنار بیایند.

اعتیاد چگونه بر کودکان تأثیر می ‌گذارد؟

مشاوره درمان افسردگی در ویکی وران

اعتیاد در خانواده شرایط را به کل تغییر می دهد یعنی استفاده از مواد و قمار ممکن است یک فضای خانوادگی ناپایدار ایجاد کند.

کودکان بیشترین آسیب را از اعتیاد در خانواده می بینند

والدین ممکن است نتوانند آنطور که باید وظایف خود را انجام دهند و یا مایحتاج اولیه مانند غذا و لباس مناسب را تأمین کنند. ممکن است مهارت های اساسی زندگی به کودکان آموزش داده نشود.

کودکان ممکن است احساس ناامنی یا عدم علاقه داشته باشند و برخی احساس کنند که مصرف مواد تقصیر آنهاست. همچنین ممکن است کودکان مسئولیت بزرگسالان را بر عهده گیرند که متناسب با سن آنها نیست

این کودکان به احتمال زیاد از مدرسه می گریزند، رفتارهای ضد اجتماعی مانند پرخاشگری در بچه ها دارند، یا رفتارهای ناسالم دیگری دارند (مانند اختلال در خوردن).

فارغ از مشکلات اعتیاد در خانواده زندگی با یک فرد معتاد برای کودک آسان نیست. خوشبختانه، اکثر کودکان مقاوم هستند و برای تبدیل شدن به بزرگسالانی قوی و سالم، بر بیشتر این چالش‌ ها غلبه می ‌کنند. آنها بر اساس این نقاط قوت خود و دیگران شکل می‌ گیرند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سید علیرضا مرتضوی سید علیرضا مرتضوی
دکترای روانشناسی
از 300,000 هزار تومان
جواد صادق الحسینی جواد صادق الحسینی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
فاطمه غواص معانی فاطمه غواص معانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
زهرا جعفری زهرا جعفری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
لیلا فراهانی لیلا فراهانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
مهدیه پاکدامن مهدیه پاکدامن
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پروفسور حسین باهر پروفسور حسین باهر
پروفسور
از 1,200,000 هزار تومان
سمیه بهاروند سمیه بهاروند
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان چیست؟

برای اینکه از پیامدهای اعتیاد در خانواده پیشگیری کنید باید بدانید نقش خانواده در ترک کردن اعتیاد چیست و چطور باید به فرد معتاد کمک کرد؟

اما بهترین راه برای پیشگیری از اعتیاد در خانواده کمک گرفتن از فردی متخصص به عنوان راهنما است، شما دوست عزیز می توانید در بخش مشاوره روانشناسی سایت ویکی روان به شکل غیرحضوری و آنلاین با بهترین های روانشناسی به شکل غیرحضوری در تماس باشید و جلسه صوتی و تصویری برگزار کنید:

مشاوره ترک اعتیاد

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا