اعتیاد

۱۱ مورد از انواع مواد اعتیاد آور (انواع مواد مخدر)

امروزه انواع مواد اعتیاد آور در جامعه بسیار زیاد است و برای افزایش سطح آگاهی افراد، به خصوص بچه ها و نوجوانان، باید به بررسی انواع مواد مخدر سنتی و صنعتی پرداخت، چون همانطور که مشاورین در جلسات مشاوره آنلاین ترک اعتیاد تاکید دارند، اولین راه پیشگیری از اعتیاد شناخت دقیق انواع مواد مخدر و مضرات آن است. در این مطلب سایت ویکی روان به بررسی و شناخت بهتر آنها می پردازیم.

مهم ترین انواع مواد اعتیاد آور کدامند؟

با وبلاگ روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

هر کدام از انواع مواد مخدر اعتیاد آور ویژگی خاصی دارند و نوعی خاص از اعتیاد را به همراه دارند، نحوه مصرف آنها متفاوت بوده و تاثیرات خاصی بر بدن و روان افراد معتاد می گذارند.

مصرف انواع مواد مخدر با انواع اعتیاد رفتاری متفاوت است و فرد معتاد به هر نحوی باید برای لذت بیشتر ماده ای را مصرف کند، اما در اعتیادهای رفتاری مانند اعتیاد به وزرش کردن رفتارهای اعتیاد گونه از آنها سر می زند که با مصرف انواع مواد اعتیاد آور بسیار متفاوت است.

برای آشنایی بیشتر با موضوع اعتیاد می توانید به بخش مقالات اعتیاد در ویکی روان مراجعه نمائید.

۱- هروئین

قبلا در مقاله هروئین چیست در ویکی روان توضیحات کاملی درباره این نوع ماده مخدر بان کردیم.

هروئین یک مخدر بسیار اعتیاد آور است، استفاده از هروئین می‌تواند فرد را دچار تشنج، روان‌ پریشی و توهم کند.

در هنگام تزریق هروئین، بیماری هایی ویروسی نقص سیستم ایمنی انسانی (HIV) و هپاتیت نیز گسترش می‌یابد

دلیل اینکه هروئین در هنگام سواستفاده باعث چنین بیماری‌ های جدی می شود، تداخل با گیرنده های مغز است. بنابراین، مصرف کنندگان آن خیلی سریع از نظر جسمی به این ماده وابسته می شوند.

۲- کوکائین

علائم اعتیاد به هروئین
علائم اعتیاد به هروئین

کوکائین، حتی اگر در مقادیر کم مصرف شود یک محرک بسیار خطرناک و از انواع مواد اعتیاد آور است.

کوکائین سرخوشی می آورد، فشار خون را افزایش می دهد و ضربان قلب را تسریع می کند. استفاده از کوکائین حتی می تواند باعث سکته مغزی کشنده یا حملات قلبی در فرد شود

به دلیل شدت اعتیاد کوکائین، بسیاری از افرادی که به آن اعتیاد دارند مایلند هر جنبه ای از زندگی خود را فدا کنند تا مقدار بیشتری از آن مصرف کنند.

در نتیجه، سو مصرف کوکائین منجر به مشکلات مالی (به دلیل قیمت بالا)، حقوقی و جسمی می‌شود. با توجه به این عواقب شدید ضروری است کسانی که از اعتیاد به کوکائین رنج می برند تحت درمان حرفه ای ترک اعتیاد قرار گیرند.

متاسفانه کوکائین در دسته انواع مواد اعتیاد آور محبوب بین جوانان است و به علت سرخوشی که می آورد میزان مصرف آن بالا است، اما خوشبختانه به دلیل قیمت بالا هر کسی نمی تواند آن را خریداری و به طور منظم مصرف کند.

۳- کراک از بدترین انواع مواد مخدر صنعتی است

کراک، کوکائین قوی است که افراد برای ایجاد یک احساس سرخوشی کوتاه و شدید آن را می کشند. به دلیل ارزان بودن کراک، میزان سو استفاده از آن زیاد است.

متأسفانه، مصرف زیاد کراک اغلب منجر به اعتیاد فوری می شود

پیامدهای کوتاه مدت جسمی سو استفاده از کراک باعث حملات قلبی و مغزی در هر بار استفاده می‌شود. آسیب شدید کبد، کلیه و ریه نیز عواقب جسمی طولانی مدت سو استفاده از کراک است.

۴- مواد توهم زا از انواع مواد مخدر جدید هستند

مشاوره درمان اعتیاد به گل

فن‌سیکلیدین (PCP- phencyclidine) و LSD (lysergic acid diethylamide) (ال اس دی) از انواع مواد مخدر جدید و توهم زا هستند.

این دو ماده باعث می شوند افراد چیزهای غیر واقعی را احساس کنند، ببینند و بشنوند. وقتی مواد توهم زا زیاد مصرف شود، ارتباط افراد با واقعیت قطع شده و از وضعیت کنونی خود فاصله می‌ گیرند

این مواد باعث ایجاد توهمی می‌ شود که گویی ذهن و جسم به هم ربط ندارند و یا با هم ‌کار نمی‌ کنند.

برخی از افرادی که از این دو ماده استفاده می کنند، به دلیل توهم زا بودن PCP و LSD دچار حالت های روانی شدید می شوند که باعث صدمه دیدن آنها و آسیب جدی می‌شود.

یکی از ویژگی های انواع مواد مخدر جدید اثر بخشی زیاد و اعتیاد سنگین و شدید حتی در کوتاه مدت است

ترک اعتیاد این دسته مواد توهم زا معمولا با دارو درمانی همراه است و در موارد شدید نیاز به بستری شدن هم دارد، اما در این موارد تاثیر و نقش خانواده در ترک کردن اعتیاد بیش از پیش نمود پیدا می کند.

۵- آمفتامین ها

آمفتامین ها معروف به موادی هستند که باعث افزایش توانایی بدن و ذهن می‌ شوند. متاسفانه، آمفتامین ها به دلیل ابتلا مصرف کنندگان به دوره‌ های جنون‌ آمیز پریشانی معروف شده اند.

این دوره‌ های جنون‌ آمیز معمولا با جنون شدید، رفتار غیرقابل توضیح و هذیان همراه هستند

برخی از مصرف کنندگان آمفتامین حتی ممکن است به علت خشونت و به طور غیر عمد به عزیزان خود حمله کنند و برخی تغییرات فیزیکی دائمی در ظاهر خود تجربه خواهند کرد.

آمفتامین از انواع مواد اعتیاد آور است که کنترل اقدامات آنی فرد را از او می گیرد و او را به فردی غیر قابل پیشبینی تبدیل می کنید!

۶- ماری‌ جوانا از رایج ترین انواع مواد مخدر است

یک اصل وجود دارد که می گوید، شایع ترین نوع سو مصرف مواد مخدر، مواردی هستند که در دسترس ترین هستند.

به این دلیل امروزه گیاه ماری جوانا متداول ترین ماده مخدر غیرقانونی است که در سراسر دنیا مصرف می شود. علاوه بر این که ماری جوانا همیشه و همه جا در دسترس است، بسیاری از مردم ماری جوانا را اعتیاد آور نمی دانند و به همین دلیل بسیاری از افراد بی پروا از آن استفاده می کنند

بسیاری از افراد برای اولین بار در محیط های اجتماعی با دوستانشان ماری جوانا استفاده می کنند. اگرچه بسیاری از مردم ماری جوانا را اعتیاد آور نمی دانند، اما در صورت سواستفاده مداوم، علائم اعتیاد به ماری جوانا خود را نشان می دهد که قبلا در ویکی روان مفصل درباره آنها صحبت کردیم.

همچنین مصرف ماری جوانا به مرور زمان بر هماهنگی جسمی، حافظه و عملکردهای ذهنی شما تأثیر می‌ گذارد.

۷- نوشیدنی های الکلی

درمان-اعتیاد-به-هروئین

بله، نوشیدنی های الکلی هم از انواع مواد اعتیاد آور هستند اما کمتر کسی آنها را جدی می گیرد!

اعتیاد به الکل یکی دیگر از انواع مواد اعتیاد آور است که به دلیل سهولت دسترسی به آن شایع است.

سومصرف الکل می تواند مشکلات روانی، جسمی و اجتماعی ایجاد کند، همچنین منجر به از بین رفتن روابط، دوستی ها و ازدواج های بسیاری شده است که همگی بر اثرات اعتیاد بر جامعه و خانواده تاکید دارند

بسیاری از مصرف کنندگان الکل آن قدر مشروب مصرف می‌ کنند که بدنشان قادر به کنترل آن نیست. در نتیجه، برای درمان مسمومیت با الکل باید به مرکز مشاوره ترک اعتیاد اعزام شوند.

هنگامی که فرد به مدت طولانی از الکل استفاده می کند، آسیب جبران ناپذیری به قلب و کبد او وارد می شود. همچنین احتمال دستگیری افراد به دلیل مستی در حین رانندگی یا سایر موارد مرتبط با قانون نیز وجود دارد.

وقتی افراد تحت تأثیر الکل قرار می گیرند، همه مهارت های خود را از دست می دهند. بنابراین اگر سو مصرف الکل وخیم تر باشد، باعث آسیب شدید یا مرگ می شود.

آمار دقیقی از میزان مصرف الکل در ایران وجود ندارد اما کماکان الکل در دسته انواع مواد اعتیاد آور قرار می گیرد.

۸- مواد مخدر استنشاقی

مواد مخدر استنشاقی موادی هستند که افراد آن را از طریق بینی می کشند تا بالا رود.

انواع سو مصرف مواد مخدر که به عنوان استنشاق در نظر گرفته می شوند شامل استفاده از اسپری، بوتان و اکسید نیتروژن است. وقتی فرد مواد را استنشاق می کند، احساس سرخوشی و بی حسی در او ایجاد می شود.

از آنجا که این احساسات کوتاه است، افراد باید بارها و بارها استنشاق کنند تا آن اثر شادی حفظ شود، به همین دلیل آنها را در دسته انواع مواد مخدر قرار می دهند

اگرچه ممکن است در ابتدا اینگونه به نظر نرسد، اما سواستفاده از استنشاقی ها بسیار خطرناک است. زیرا استنشاق می تواند باعث آسیب دائمی به مغز یا مرگ ناگهانی شود.

۹- داروهای تجویزی

داروهای تجویزی دومین ماده مصرفی پر مصرف در دنیا می باشند.

هر دارویی که پزشکان بتوانند برای بیماران تجویز کنند، داروی تجویزی محسوب می شود و شامل همه چیز است، از داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب گرفته تا داروهای آرامبخش و حتی داروهای ADHD.

مجموعه ای از داروهای تجویزی که می توان گفت بیشترین سومصرف را دارد مسکن ها هستند، مانند ویکودین (Vicodin) و اکسی کودون (Oxycodone) که دارای مواد مخدرند. بسیاری از پزشکان داروهای مسکن را برای کمک به کنترل درد ناشی از آسیب تجویز می کنند.

پیشنهاد می کنیم مقاله متادون چیست را حتما در ویکی روان مطالعه کنید تا دید بازتری به این موضوع پیدا نمائید.

۱۰- سیگار و سایر دخانیات

شاید این موارد را به عنوان انواع مواد اعتیاد آور در نظر نگیرید اما توتون و تنباکو دارای ماده شیمیایی به نام نیکوتین هستند که کمی لذت و انرژی به شما می دهد.

این اثر می تواند به سرعت از بین رفته و مصرف شما بیشتر شود. شما مانند سایر مواد مخدر، نیکوتین موجود در سیگار را استفاده کرده و به آن معتاد می شوید.

۱۱- تریاک

تریاک قدیمی ترین ماده مخدر در این لیست است و از دیرباز در جوامع استفاده می شده و کاربردهای دارویی هم داشته است.

امروزه جوانان کمتر به سراغ تریاک می روند و بیشتر افراد قدیمی از آن استفاده می کنند به دلیل ویژگی های خاص، بدون شک تریاک در دسته انواع مواد اعتیاد آور قرار دارد. قبلا در ویکی روان درباره روش های ترک کردن تریاک صحبت کردیم که بد نیست نگاهی به آن بیندازید.

همانطور که مشاهده کردید انواع مواد مخدر سنتی و صنعتی کم نیستند و هر کدام افراد با سنین مختلف را هدف قرار می دهند.

شما دوست عزیز می توانید در سایت مشاوره آنلاین ویکی روان از سراسر دنیا و ایران در جلسات مشاور ترک اعتیاد انلاین شرکت کرده و با متخصص دلخواهتان صوتی و تصویری جلسه برگزار کنید:

مشاور خوب برای ترک اعتیاد

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا