اعتیاد

چطور با همسر معتاد رفتار کنیم؟ (9 پیشنهاد)

همسر معتاد آخرین چیزی است که یک فرد می خواهد! چون علاوه بر دردسرهای زیادی که دارد، می تواند حتی موجب بروز مشکلات بسیار زیاد برای خانواده و اعضای آن شود. البته همانطور که بارها در سایت ویکی روان اشاره کردیم، اعتیاد تنها مصرف مواد مخدر نیست! بلکه انواع اعتیادهای رفتاری می توانند از مصرف مواد مخدر هم خطرناک تر باشند. در بخش مشاوره آنلاین ترک اعتیاد سوالات زیادی مانند اینکه همسرم معتاده چه کنم یا چطور با همسر معتاد رفتار کنیم دریافت می کنیم که در ادامه به بررسی کامل آنها می پردازیم.

چطور با همسر معتاد رفتار کنیم؟

با وبلاگ روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

روند بهبودی و درمان اعتیاد اغلب سفری است که می تواند طی چندین سال پیشرفت کند. اعتیاد نه تنها افراد مبتلا به اختلال مصرف مواد مخدر را تحت تاثیر قرار می دهد، بلکه شریک زندگی، خانواده و دوستانش را نیز شامل می شود.

هنگام حمایت از همسر یا یکی از اعضای خانواده که در دام اعتیاد به الکل یا سایر مواد مخدر افتاده، بسیار مهم است که مراقب سلامتی خود نیز باشید. این یک اقدام متعادل کننده برای حمایت از شریک زندگی (یا دوست یا عضو خانواده) در روند درمان و بهبودی است؛ در عین حال نباید شادی و سلامتی مورد نیازتان را از دست بدهید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
بهاره بوربور بهاره بوربور
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
سعیده حسنی سعیده حسنی
مشاور روانشناس
از 300,000 هزار تومان
نیلوفر رستگاری نیلوفر رستگاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
راضیه هاشمیان راضیه هاشمیان
دکترای روانشناسی
از 200,000 هزار تومان
زهرا جعفری زهرا جعفری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
بابک ساسانی بابک ساسانی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
حمید رضا مهرابی بهار حمید رضا مهرابی بهار
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
رضوان شمس رضوان شمس
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
مینا فرهادی مینا فرهادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
شیما شهرکی شیما شهرکی
دکتری روانشناسی
از 200,000 هزار تومان
مهندس محمد خانی مهندس محمد خانی
مهندس آی تی
از 150,000 هزار تومان
یونس ترقی طلب یونس ترقی طلب
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
مهدیه پاکدامن مهدیه پاکدامن
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
صبا مهرپور صبا مهرپور
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سحر بهروزیان سحر بهروزیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
محمد جواد افشاری نژاد محمد جواد افشاری نژاد
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

همسرم معتاد شده چکار کنم؟

روانشناسی اعتیاد چیست
روانشناسی اعتیاد

این 8 نکته را در نظر داشته باشید تا هم مراقب فرد معتاد بوده و در عین حال مراقب خود نیز باشید.

1- تعیین حد و مرز واجب است

بسیار مهم است قوانینی برای رابطه خود با همسر معتادتان تعیین کنید، به خصوص زمانی که فکر می کنید شریک زندگی شما ممکن است در حال مصرف بیشتر یا معتاد به مصرف مواد مخدر باشد.

مرزها انتظارات یا قوانینی هستند که به وضوح ترسیم شده اند تا هر دو طرف بدانند چه رفتارهایی قابل قبول است.

این امر از مصرف ناخواسته مواد مخدر جلوگیری می کند و می تواند از احساس ناامیدی یا عصبانیت دائمی از رفتار دیگران، عصبانیت از اینکه مورد سوء استفاده مالی قرار می گیرند، از آنها سواستفاده عاطفی می شود یا در مواجهه با اختلال مصرف مواد مخدر درمانده شده‌‌ اند، جلوگیری کند

تعیین مرزها از سلامت و رفاه شخصی شما محافظت می کند، به احتمال زیاد به فرد معتاد شما کمک می کند و می تواند به شما کمک کند که از رابطه خود نیز راضی باشید.

نمونه‌ هایی از مرزهای مشترک (که می‌ توان از طریق گفتگو با عزیز معتاد خود بر سر آنها توافق کرد) عبارتند از:

  • ورود الکل و سایر مواد مخدر در خانه ممنوع است.
  • در هنگام مستی ورود به خانه ممنوع است.
  • ورود دوستان مصرف کننده الکل یا مواد مخدر به خانه ممنوع است.
  • عدم ارتباط در هنگام مصرف مواد مخدر یا مستی (یعنی تماس، پیامک و غیره).
  • عدم درخواست برای قرض گرفتن چیزها (مانند پول، ماشین، تلفن همراه و غیره).

حتما باید این موارد در ارتباط با همسر معتاد در نظر داشته باشید و در اجرای آنها دقت به خرج دهید. اینها از مواردی هستند که در جلسات مشاوره برای ترک اعتیاد هم تاکید زیادی روی آنها می شود.

2- مراقبت از خود را تمرین کنید

قبل از اینکه به دیگران کمک کنید ابتدا باید به فکر خود باشید.

اگر نتوانید به خودتان کمک کنید، نمی‌ توانید به همسرتان کمک کنید. سعی کنید تا حد امکان روال خود مراقبتی خود را حفظ کنید. این باعث ایجاد انعطاف پذیری خواهد شد.

3- برای ارتباط با همسر معتاد باید خود را آموزش دهید

اولین قدم مهم در کمک به شریک زندگی خود، درک مصرف انواع مواد مخدر است. در مورد اختلالات مصرف مواد و منابع موجود آموزش ببینید. با انجام این کار، نه تنها تصمیمات آگاهانه می‌گیرید، بلکه در زمان کمک به شریک زندگیتان، آماده و مجهز به اطلاعات هستید.

برخی از نکات اولیه تحقیق عبارتند از:

  • علائم مصرف بیش از حد را بشناسید.
  • در مورد پایه های بیولوژیکی (مثلاً تأثیرات مواد بر تغییرات مغزی) و محیطی (محرک ها، تأثیرات همتایان، در دسترس بودن مواد، و غیره) و روش‌های مختلف و متنوع درمان را بیاموزید.
  • از آخرین تحقیقات در مورد درمان اعتیاد و کمک به بهبودی افراد آگاه باشید.
  • برای برقراری ارتباط بهتر و بررسی شرایط شریک زندگی خود به شیوه ای عینی و سازنده، با اصطلاحات و زبان مناسب (مثلا به او انگ نزنید) آشنا شوید.

4- کمک بگیرید

به دلیل شرم و انگی که به دلیل اعتیاد به الکل یا سایر مواد مخدر به فرد معتاد زده‌ اند، او منزوی خواهد شد. خیلی زود به دنبال کمک و مشاوره خارجی باشید.

با دوستان، افراد و اعضای خانواده در دوران نقاهت از زندگی خود صحبت کنید و از متخصصان روانشناس برای ترک اعتیاد کمک بگیرید

هنگام درخواست و جستجوی کمک، چندین گزینه مختلف را در نظر بگیرید:

1- پشتیبانی همتایان

گروه‌ های حمایت از همتایان، روابط غیر بالینی ساختاری هستند که برای تعامل، آموزش و حمایت از خانواده و دوستانی که تحت تأثیر مصرف مواد یکی از عزیزانشان قرار گرفته‌ اند، موثر است. گروه های حمایت از همتایان می توانند منبع خوبی برای اجتناب از احساس انزوا باشند.

به این ترتیب شما می توانید افرادی که با مشکل شما (و واقعیت شریک زندگیتان) مرتبط هستند را پیدا کنید.

2- کمک حرفه ای برای برقراری ارتباط با همسر معتاد لازم است

ترک اعتیاد با روانشناس

متخصصان آموزش دیده در زمینه اعتیاد آماده کمک هستند. روش های اثبات شده ای وجود دارد که به طور خاص به شما کمک می کند. همراه با همسرتان، می‌ توانید خانواده‌ درمانی یا زوج‌ درمانی رفتاری را امتحان کنید، اما به خاطر داشته باشید که شریک زندگی‌ تان ممکن است آماده یا مایل به رفتن نباشد.

اگر این اتفاق افتاد، خدمات دیگر درمانگر (مثلا مشاوره روانشناسی آنلاین و غیر حضوری) را به کار گیرید. این یک راه مفید برای کاهش استرس و صحبت با کسی است که می تواند به شما در هدایت بهتر رابطه کمک کند.

3- مداخله تکنولوژیکی

خدمات آنلاین روانشناسی و حمایتی رشد سریعی داشته است. در جلسات پشتیبانی همتایان به صورت آنلاین شرکت کنید، در انجمن‌های آنلاین سؤال بپرسید، برنامه‌های مدیتیشن‌ روزانه را در گوشی خود دانلود کنید، یا خدمات آنلاینی را پیدا کنید که در آن می‌توانید با متخصصان دارای مجوز صحبت کنید.

5- اختلالات همزمان را در نظر بگیرید

داشتن دو یا چند اختلال همزمان، عبارت است از بروز دو یا چند اختلال یا بیماری در یک فرد.

به گفته موسسه ملی سوء مصرف مواد مخدر (NIDA)، احتمال وجود بیماری روانی برای افرادی که از اختلال مصرف مواد رنج می برند دو برابر می شود

همسر شما ممکن است بیشتر مایل باشد در مورد افسردگی یا اضطراب خود با شما یا یک متخصص صحبت کند تا اینکه مستقیماً در مورد مصرف مواد صحبت کند و این روشی برای دریافت کمک می‌ باشد که در نهایت منجر به تغییرات مثبت در مصرف الکل/مواد مخدر آنها می‌ شود.

با همین دلیل باید مراقب رفتار با همسر معتاد خود باشید تا اوضاع بدتر نشود.

6- پاداش فوری را امتحان کنید

اختلالات مصرف مواد مخدر بر عملکرد بیولوژیکی، تسلط بر سیستم پاداش مغز، بر تنظیم هیجانی، انگیزه، کنترل تکانه و رفتارهای لذت جو تأثیر می گذارد. مغز و بدن برای ایجاد احساس شادی و رفاه و در مراحل پیشرفته بیماری، به سادگی به یک ماده خارجی وابسته می شوند.

رفتارهای اجباری و نیاز به پاداش سریع احتمالا با پیشرفت اختلال مصرف مواد ظاهر شده و تشدید می شود. زمانی که فرد از یک ماده سم زدایی می شود، سیستم پاداش در مغز می تواند برای مدت طولانی تغییر کند

تحقیقات جدید نشان می‌ دهد که به دلیل این تغییرات در مغز، دادن پاداش‌ های فوری ابزار مؤثرتری برای ارتقای بهبودی زودهنگام و هوشیاری همسرتان است.

به‌ جای برنامه‌ ریزی برای پاداش‌ های بلند مدت مانند تعطیلات در سال بعد، سعی کنید هر روز و در تعطیلات آخر هفته آینده، برای هر گونه تغییر مثبت (مثلاً رعایت یک حد و مرز،) صحبت آشکار در مورد مشکلات، پاداش‌ های فوری کوچک برنامه‌ ریزی کنید.

ثابت شده است که ثبات پاداش های مثبت برای رفتارهای سالم افراد معتاد، می تواند شانس بهبودی را افزایش دهد.

7- در تعامل با همسر معتاد خود باید صبور باشید

درمان آنلاین اعتیاد

انتظار بهبودی داشته باشید، اما برای عود آماده باشید. اگرچه برخی از افراد در اولین تلاش خود به بهبودی طولانی مدت دست می یابند، اما تلاش برخی دیگر، ممکن است چندین سال طول بکشد. امید خود را حفظ کنید، زیرا اکثر افراد می توانند بهبود یابند.

8- ایمن بمانید

گاهی اوقات، مهم نیست که برای حمایت از شریک زندگی خود چه کاری انجام می دهید، مصرف مواد او به حدی پیش رفته است که قادر به تصمیم گیری منطقی برای ترک مصرف مواد خود نیست.

شاید لازم باشد برای نجات جان یکی از عزیزانتان به دنبال کمک حقوقی باشید. اگر احساس می کنید ممکن است آسیب ببینید یا احساس می کنید که رابطه شما دیگر سالم نیست، ممکن است لازم باشد به رابطه خود پایان دهید.

9- حتما از مشاور روانشناس کمک بگیرید

نه تنها برای خودتان بلکه صحبت کردن با متخصص درمان اعتیاد برای دیگر اعضای خانواده هم مفید است.

همانطور که مشاهده کردید، ارتباط با همسر معتاد تکنیک های زیادی دارد که اگر از آنها مطلع باشید بهترین نتیجه را می گیرید. مشاور روانشناس برای ترک اعتیاد شرایط شما را به صورت اختصاصی بررسی و بهترین راهکارها را ارائه می دهد.

شما دوست عزیز می توانید از سراسر دنیا، در جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان برای ترک اعتیاد شرکت کرده و با مشاور مورد نظرتان صوتی، تصویری و حتی تایپی جلسه مشاوره برگزار نمائید. کافیست با کلیک روی دکمه زیر لیست مشاورین و مشاهده کنید:

روانشناس برای غلبه بر اعتیاد

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا