مطالب روانشناسی خانواده در ویکی روان

جایگاه مادر در خانواده چیست؟ (۱۲ مورد اصلی)

جایگاه مادر در خانواده آنقدر مهم و حیاتی است که نمی توان آن را نادیده گرفت. نقش مادر در خانواده در تمام جنبه های زندگی فردی و اجتماعی دیگر اعضا تاثیر مستقیم دارد و باعث شکوفا شدن آنها می شود. در جلسات مشاوره آنلاین خانواده هم روی اهمیت نقش تربیتی مادر در خانواده مانور زیادی داده می شود تا از طریق آن مشکلات رایج در خانواده حل گردد.

جایگاه مادر در خانواده چیست؟

با مطالب وبلاگ روانشناسی عمومی ویکی روان همراه باشید.

فارغ از اینکه مادری شاغل باشد یا خانه دار، مادران یکی از تأثیرگذارترین و مهمترین مشاغل در دنیا را دارند  و البته یکی از سخت‌ ترین کارها.

به همین جهت جایگاه مادر در خانواده بسیار پر رنگ و با اهمیت است و تمام اعضا تحت تاثیر رفتار و تصمیمات مادران قرار می گیرند. در ادامه به بخشی کوچک از کارهایی که مادر در خانواده انجام می دهد اشاره می کنیم.

۱- مادرها منبع اصلی عشق در خانواده هستند

حل مشکلات خانوادگی با کمک مشاور خانواده

بچه ها بیشترین تاثیر را از مادرها می گیرند، آنها به مادرشان به عنوان منبع عشق و علاقه نگاه می کنند که در حقیقت هم همینطور است.

مادرها بهانه ای برای دور هم جمع شدن اعضا و ابراز عشق در محیط خانواده هستند و این کار را به بهترین شکل انجام می دهند.

۲- خانه‌ داری

شاید فکر کنید جایگاه مادر در خانواده چه ربطی به خانه داری او دارد؟ اصلا مادر من خانه دار نیست که نقش مادر در خانواده را به خانه دار بودن او گره زده اید!

خانه داری یک زن، حتی با وجود شاغل بودنش، باعث جریان احساس زنده بودن و طراوت در خانه می شود

به عنوان یک مادر این فرصت را خواهید داشت که انواع کثیفی‌ ها را پاک کنید، لباس‌ هایی که روی زمین مانده را بردارید، فنجان‌ هایی که در اتاق باقی مانده، مواد غذایی ریخته شده، پوشک کثیف را جمع کنید و همچنان این کارها ادامه دارد.

۳- حل کردن تعارضات

کودکان با دوستان، خواهران و برادران و حتی والدین خود درگیر می شوند. شما از کمک به فرزندان در یادگیری مهارت‌ های گوش دادن، مذاکره، سازش و حل مسئله و ایجاد احترام در خانواده لذت خواهید برد، مهارت‌ هایی که برای یک عمر آنها مفید خواهد بود.

۴- مادر معمولا برنامه‌ ریز مراسمات است

از تاریخ بازی تا قرار ملاقات با پزشک و مراسمات مدرسه گرفته تا فعالیت های بعد از مدرسه و تعطیلات و رویدادهای دیگر، مادران برنامه‌ های بسیاری برای انجام دارند! اینجاست که جایگاه مادر در خانواده خود را نشان می دهد.

۵- مادر بزرگترین معلم است

مادران همه چیز را به فرزندان خود می آموزند. هنگام پخت و پز نه تنها به فرزندان خود نحوه آشپزی، بلکه برخی از مسائل ریاضی ابتدایی را نیز آموزش می دهند.

آنها به فرزندان خود در مورد روابط، حل مسئله و مهارت‌ های دوست یابی آموزش می‌ دهند. حتی به فرزندان خود یاد می‌ دهند که چگونه فکر کنند! مادران این چیزها را بدون اینکه حتی بدانند آموزش می‌ دهند

چیزهایی که به عمد آموزش می‌ دهند، مواردی مانند ریاضیات، خواندن، نحوه تمیز کردن، نحوه کار با لباسشویی، نحوه نگهداری خانه و غیره می باشد. گاهش نقش مادر در خانواده فراتر از چیزی است که بقیه فکر می کنند.

۶- رانندگی کردن

ویژگی های خانواده شاد

خیلی از مادرها رانندگی نمی کنند تا اتومبیل ندارند اما جایگاه مادر در خانواده اگر رانندگی می کند پررنگ تر هم می شود.

مادران فرزندان خود را به مدرسه، پزشک، دندانپزشک یا مشاور روانشناس می‌ برند. آنها فرزندان خود را به فعالیت های ورزشی، رقص، ژیمناستیک و کلاس‌ های موسیقی می برند.

آنها هر مسیر را به فرصتی برای گفتگو، نزدیک شدن و یادگیری تبدیل می‌ کنند.

۷- مرتب کردن خانه و لباسشویی

مادران به تمیزی اهمیت می دهند (البته بیشتر آنها). آنها لکه‌ ها را از بین می‌ برند و رنگ‌ های روشن را حفظ می کنند. زندگی نیاز به یک شروع پاک دارد!

۸-  مادر اولین مشاور خانواده است

یکی از ویژگی های خانواده شاد این است که برقراری تعامل بین اعضای خانواده به خوبی انجام شود و آنها از بودن با هم لذت ببرند.

فرزندان وقتی در امتحان قبول نمی‌ شوند و وقتی قلبشان شکسته نزد مادر می‌ آیند. مادران آرامش می بخشند و نصیحت می کنند. آنها زانوهای زخمی را می بوسند و قلبهای شکسته را آرام می‌ کنند.

آنها روح‌ های خسته را التیام می‌ بخشند و به کودکان می آموزند که چگونه آینده‌ ای شاد داشته باشند.

در واقع جایگاه مادر در خانواده بیشتر به بخش روانی اعضا مربوط می شود، با وجود مادر بچه ها احساس امنیت می کنند و مرد آسایش را تجربه خواهد کرد.

به همین دلیل در مشاوره خانواده درمانی تاکید زیادی بر نقش و جایگاه مادر در خانواده می شود.

۹- مادر می تواند یک مدیر مالی عالی باشد

نقش مادر در خانواده حتی به امور مالی هم مربوط می شود، در واقع مادرها کمک زیادی به پدران در مدیریت کردن خانه و زندگی می کنند.

مادران اغلب به مدیریت امور مالی کمک می‌ کنند و به فرزندان خود نیز این کار را آموزش می‌ دهند. هزینه‌ های مواد غذایی، فعالیت‌ های مدرسه و لباس و همچنین هزینه آب و برق و سایر هزینه‌ های خانه را متعادل می‌ کنند.

۱۰- ارائه دهنده خدمات بهداشتی و درمانی به بچه ها

همانطور که قبلا در ویکی روان گفته شد، مادر زانوهای زخمی را التیام داده همچنین تب کودکان را بررسی می‌ کنند، برای آنها سوپ مرغ می‌ پزند، آنها را آرام می‌ کنند و بسیاری از کارهای دیگر که یک پزشک انجام می‌ دهد.

مادران در طولانی مدت، احتمالا بسیار بیشتر از پزشک معمولی و با پرداخت هزینه بسیار کمتر کار می‌ کنند!

۱۱- جایگاه مادر در خانواده : مدیریت فعالیت‌ های کلی خانواده

مشاوره خانواده آنلاین صوتی و تصویری

آنها فرزندان خود را به بازی تشویق می‌ کنند. آنها بازی‌ ها و فعالیت‌ های سرگرم کننده مانند آشپزی را به کودک خود می‌ آموزند. با این کار به فرزندان خود می‌ آموزند که چگونه از طریق روشهای تولیدی و موثر وقت خود را مدیریت کنند.

۱۲- مادرها تغییر دهنده جهان هستند

شاید کمترین کاری که یک مادر انجام می‌ دهد وظیفه تغییر دادن جهان است.

جامعه تنها ۲۰ سال از هرج و مرج یا ادامه تمدن فاصله دارد. تربیت کودک ۲۰ سال طول می‌ کشد، برای متمدن کردن آنها یا اجازه شرکت آنها در هرج و مرج ۲۰ سال، پرورش فرزندان با شخصیت، صادق و دلسوز یا فرزندان فریبکار، خود خواه و بی تفاوت نیز ۲۰ سال لازم است.

یک مادر نقش زیادی در این آموزش دارد. مادران با هر کودکی که بزرگ می‌کنند دنیا را تغییر می‌ دهند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
پگاه عبادی پگاه عبادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
مینا فرهادی مینا فرهادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
پریوش شیخ الاسلامی پریوش شیخ الاسلامی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
محمود مردانی محمود مردانی
مشاور تغذیه
از 300,000 هزار تومان
زهرا جعفری زهرا جعفری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
شیلا توکلی شیلا توکلی
مشاور روانشناس
از 160,000 هزار تومان
لیلا شکوری لیلا شکوری
دکتری روانشناسی
از 112,500 هزار تومان
سید محمد ستارزاده سید محمد ستارزاده
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
محمد حسین خانی محمد حسین خانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان
پروانه صفایی مقدم پروانه صفایی مقدم
دكتراى روانشناسى
از 175,000 هزار تومان
نیره آزادی نقش نیره آزادی نقش
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
رضوان شمس رضوان شمس
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سارا مددزاده سارا مددزاده
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
یونس ترقی طلب یونس ترقی طلب
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
حسین توکلی حسین توکلی
دکترای روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
سید علیرضا مرتضوی سید علیرضا مرتضوی
دکترای روانشناسی
از 300,000 هزار تومان

نتیجه گیری در مورد جایگاه مادر در خانواده

همانطور که می بینید جایگاه مادر در خانواده آنقدر اهمیت دارد و مقدس است که نبودش بدون شک احساس می شود، اما یادتان باشد نقش مادر در خانواده به دلیل بی اهمیت بودن پدر و نقش او در خانواده نیست بلکه به طور میانگین مادرها بیشتر به اعضای خانواده در تماس هستند و تاثیرگذاری بیشتری دارند.

شما دوست عزیز می توانید از سراسر ایران و جهان در جلسات مشاوره روان شناسی غیرحضوری و آنلاین ویکی روان شرکت کرده و از خدمات مشاوره خانواده تصویری آن استفاده نمائید:

مشاوره خانواده خارج از کشور

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا