پرسش و پاسخ های روابط زناشویی

برای رفتار تحکم آمیز همسرم چاره ای است؟

زندگی زناشویی نتیجه درک متقابل زوجین نسبت یه همدیگر میباشد، برای تجربه زندگی خوب و رو به پیشرفت باید از موضع خودتون آگاه باشید و بدون چشم داشت در مسیر سازندگی روابط زناشویی قدم بردارید. رفتار تحکم آمیز همسر میتونه ریشه در بسیاری موارد داشته باشه که در ادامه به اونها میپردازیم.

در ادامه به پرسش یکی از خوانندگان ویکی روان درباره نوع رفتار تحکم آمیز همسرشان که در بخش مشاوره روانشناسی سایت مطرح کرده اند را مشاهده میکنید.

با سایت روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

رفتار تحکم آمیز همسرم خیلی ایت کننده است

سلام وقت به خیر
مدت هاست با خانومم رابطه عاطفی خوبی ندارم اون از من شاکیه که بداخلاقم ساکتم آرومم منم از اون شاکیم که اخلاق نداره به من محبت نمی کنه به رابطه زناشویی و جنسیمون اصلا اهمیت نمی ده. هر کدوم میندازیم تقصیر طرف مقابل.

ولی انصافا من تو خونه خیلی کمک می کنم. همه جور کاری انجام می دم ولی اصلا به چشمش نمیاد. دریغ از یه تشکر خشک و خالی. همیشه ازم طلب کاره به شدت دچار یاس و سرخوردگی شدم، هر وقتم میایم حرف بزنیم دعوامون می شه.

رفتارش تحکم آمیزه عین کسی که با نوکرش حرف می زنه و و و…

یه بارم به پدر و مادرش شکایتشو کردم ولی فایده ای نداشت. اونام بیشتر توجیه کردنو توپو انداختن تو زمین من

به نظرم خیلی متوقعه هر کار می کنم باز سرکوفت می زنه و از دیگران تعریف می کنه

چند وقته پیش قدم شدم بهش محبت کلامی و فیزیکی می کنم اما باز زبونش تنده و با حرفا و رفتارش منو می رنجونه

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
آرزو بختیاری آرزو بختیاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
محمد رضا سعید فیروزه محمد رضا سعید فیروزه
دکترای روانشناسی
از 175,000 هزار تومان
مهناز شاه مرادی مهناز شاه مرادی
دکترای روانشناسی
از 125,000 هزار تومان
زهرا محبوبی زهرا محبوبی
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
فاطمه غواص معانی فاطمه غواص معانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
پریسا سبزواری پریسا سبزواری
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
جواد صادق الحسینی جواد صادق الحسینی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
داود لکی داود لکی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان

پاسخ

سلام وقت به خیر،

زندگی مشترک شما باید به خوبی برسی بشه تا نتیجه گیری دقیق از اون داشته باشیم. اما میخوام به صورت کلی به این موضوع بپردازم.

از خیلی زوج های جوان پرسش میکنیم که شما در قبال زندگی زناشویی چقدر مسئول هستید؟ چقدر باید برای اون تلاش کنید تا در مسیر پیشرفت قرار بگیره و بشه اون رو یک زندگی عالی نامید؟

بیشتر اونها میگن ۵۰ درصد مسئولیت زندگی به عهده ما هست و باید برای اون تلاش کنیم، چونکه ما دو نفر هستیم و هر کدوم نصف مسئولیت را به عهده دارند.

این اشتباه اول تمام زن و شوهر ها میباشد. چرا که وقتی شما فرض میکنید تنها ۵۰ درصد مسئولیت بر گردنتان است، از مابقی این سهم دست میکشید و کاری به اون ندارید در صورتی که هر یک از زوجین مسئولیت صد در صد زندگی مشترک را به عهده دارند و باید برای اون تلاش کنند.

بله درست خواندید ۱۰۰ درصد.

اینکه من کاری را انجام میدم و حالا نوبت طرف مقابلم است، اینکه من محبت کردم و محبت ندیدم، اینکه من دیده نمیشم با تمام تلاشی که میکنم موضوعی است که همه میگن اما درست نیست.

مثالی میزنم تا موضوع روشن تر بشه،

فرض کنید شما روز را به خوبی شروع میکنید، شب خواب کافی و عالی داشتید، حتی خواب خوب دیدید، صبح رو با انرژی شروع میکنید و خیلی سر حال هستید.

سلام گرمی به همسر عزیزتان میکنید و صبح به خیر میگین اما اون با تلخی جواب شما رو میده و یا حتی به قول شما رفتار تحکم آمیز نشون میده که چرا زیر کتری و روشن نکردی تا چای زودتر آماده بشه؟؟؟

تمام این اتفاقات برای این است که همسرتان خوب نخوابیده و مثل شما با انرژی و مثبت نیست و این میتونه دلیل رفتار تحکم آمیز و منفی او باشه.

وقتی شما فقط ۵۰ درصد مسئولیت یک رابطه را به عهده دارید، مثل اون بدخلق میشید و شروع به گفتن حرف های مشابه حرفهای همسرتان میزنید و به این ترتیب یک صبح زیبا که میتونست خیلی خوب و عالی باشه به صبحی با خاطرات تلخ در کنار دیگر خاطرات بدتون قرار میگیره.

دوستان عزیز این در کل داستان زندگی ما است. افراد دیگر که تو این کره خاکی با ما زندگی میکنند مجبور نیستند و وظیفه ای ندارند در قبال ما کاری را انجام دهند که ما دوست داریم.

شاید آنها ذاتا انسان های منفی باشند، شاید درک صحیحی از نحوه رفتار با دیگران نداشته باشند و هزاران شاید دیگر و همه اینها بر روی روح ما تاثیر بگذارند.

اگر قرار باشد ما از دیگران به همین منوال تاثیر بگیریم مدام بر روی امواج ناخواسته زندگی خواهیم کرد و نمیدانیم امروز خوش شانس هستیم که همسرمان انرژی مثبت دارد یا انرژی منفی، آیا امروز خوب جواب من را میدهد یا بد؟

اینکه فرض کنیم با تمام ناملایمتی ها ما باید همیشه مثبت باشیم، خیلی سخت و حتی غیر ممکن است.

ما هم انسان هستیم و روحمان تحت تاثیر محیط اطراف قرار میگیرد اما باید این تاثیر پذیری را با تمرین و ممارست به حداقل برسانیم

این نکته را خوب دقت کنید میتوانید رابطه خود با همسرتان را بهبود ببخشید و برای این کار باید خیلی تلاش کنید و البته صبور باشید. این چند مورد را به خوبی پیگیری کنید:

شخصیت همسرتان را کنکاش کنید

ببینید او دارای چه روحیاتی است؟ در چه مواقعی به شما گیر الکی میدهد و رفتار تحکم آمیز با شما دارد؟ این موارد را به خوبی پیدا کنید

ببینید همسرتان چه چیزی را دوست دارد؟

مواقعی که او واقعا خوشحال میشود را پیدا کنید؟ چه چیزی حالش را خوب میکند؟ کی انرژی مثبت دارد؟

ویژگی های مثبت رفتار همسرتان را پیدا کنید

چه ویژگی ها مثبت قابل ذکر دارد؟ حتما کارهای خوبی میکند که شما دوست داشته باشید. آنها را یاد داشت کنید، هر چه بیشتر بهتر

از در محبت وارد شوید

باید کارهای خوب و رفتارهای محبت آمیز همسرتان را به او بگویید. حتما این کار را انجام دهید تا بدانید شما به خوبی وی را میبینید و قدردان کارهایی هستید که برای شما انجام میدهد.

این کار را صادقانه انجام دهید و به او توجه ویژه داشته باشید. یادتان باشد مقابله به مثل فقط کار را بدتر میکند و به هیچ جایی نمیرسید.

خودتان را بررسی کنید

این مورد بسیار مهم است. خودتان را خوب بررسی کنید، ببینید چه رفتاری دارید و چه کارهای ناپسندی  انجام میدهید که شاید دیگران را (به خصوص همسرتان) را آزار میدهد و شاید آنها را تحریک کند تا رفتار تحکم آمیز داشته باشند؟

سعی کنید در این مورد صادق باشید تا به نتیجه بهتری برسید.

تمام موارد بالا را با صبر و شکیبایی انجام دهید و برای مدت زمان مشخصی مثل یک تا سه ماه آنها را مداوم انجام دهید تا به موضوع بعدی برسیم. شاید در همین مرحله مشکل شما رفع شود.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
حمید رضا مهرابی بهار حمید رضا مهرابی بهار
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
محمد حسین خانی محمد حسین خانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان
سید محمد ستارزاده سید محمد ستارزاده
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
حامد عامری حامد عامری
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
بهاره محسنی بهاره محسنی
مشاور روانشناس
از 110,000 هزار تومان
پریوش شیخ الاسلامی پریوش شیخ الاسلامی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
صفورا نصیری صفورا نصیری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
علیرضا سروش علیرضا سروش
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان

خواسته های خود را بیان کنید

در مرحله آخر باید خواسته های خود را بگویید و در مورد رفتار تحکم آمیز او صحبت کنید. بدون شک همسرتان باید در جریان شرایطی قرار بگیرد که شما را آزار میدهد و باید بداند از چه چیزی راضی نیستید.

برای زندگی تلاش کنید، باید برای چیزی که آن را میخواهید تلاش مثبت داشته باشید دوست عزیز، زندگی زناشویی هم به همین منوال پیش میرود و باید از مسئولیت خود آگاهی داشته باشید.

موفق و پیروز باشید.

دوستان عزیز،

در صورت نیاز میتوانید پرسش خود را در بخش مشاوره روانشناسی رایگان با ما در میان بگذارید تا کارشناسان ویکی روان سریعا پاسخ گوی شما باشند.

مشاوره روانشناسی رایگان

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا