مقالات روانشناسی افسردگی در ویکی روان

درمان شناختی رفتاری افسردگی چیست؟ (۰ تا ۱۰۰)

درمان شناختی رفتاری افسردگی یکی از روش های کاربردی برای غلبه بر بیماری افسردگی است. بنابر تخصص و شیوه درمانی مشاور، در جلسات مشاوره روانشناسی غلبه بر افسردگی در ویکی روان، از شیوه درمان شناختی رفتاری افسردگی اساسی برای بهبود حال مراجع استفاده می شود. درمان شناختی رفتاری افسردگی برای همه ممکن است اما مشاور روانشناس باید استفاده از آن را تشخیص بدهد. در ادامه این مطلب سایت ویکی روان، به بررسی راه های درمان افسردگی با رویکرد شناختی رفتاری (CBT) می پردازیم.

درمان شناختی رفتاری افسردگی چیست؟

با وبلاگ سایت ویکی روان همراه باشید.

درمان شناختی رفتاری (CBT) نوعی روان درمانی است. این نوع درمان الگوهای فکری را تغییر می دهد تا خلق و خو و رفتارها تغییر یابند. این شیوه درمانی مبتنی بر این ایده است که اعمال یا احساسات منفی نتیجه باورها یا افکار تحریف شده فعلی یا نیروهای ناخودآگاه گذشته است.

CBT ترکیبی از درمان شناختی و رفتار درمانی است. درمان شناختی بر روحیات و افکار شما متمرکز است. رفتار درمانی به طور خاص اقدامات و رفتارها را هدف قرار می دهد.

یک روان درمانگر که روش ترکیبی CBT را به کار می‌ گیرد با شما در یک محیط ساختار یافته کار می کند. شما و درمانگر خود برای شناسایی الگوهای تفکر منفی و پاسخ های رفتاری، در موقعیت های چالش برانگیز یا استرس زا کار می کنید.

درمان شامل توسعه روش های متعادل و سازنده برای پاسخ به عوامل استرس زا است. در حالت ایده آل این پاسخ‌ های جدید به حداقل رساندن یا از بین بردن رفتار یا اختلال مزاحم کمک می کنند.

اصول درمان شناختی رفتاری برای افسردگی را می توان در خارج از جلسات مشاوره روانشناسی نیز اعمال کرد، مانند درمان شناختی رفتاری آنلاین. از اصول CBT برای کمک به ردیابی و مدیریت نشانه های افسردگی و اضطراب به صورت آنلاین استفاده می شود.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
نیلوفر رستگاری نیلوفر رستگاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
نیره آزادی نقش نیره آزادی نقش
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
پوریا رضائی پوریا رضائی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
شیدا خوشه مهری شیدا خوشه مهری
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان
پری سیما رستمی پری سیما رستمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مریم جاویدی مریم جاویدی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
محمد اسماعیل زاده محمد اسماعیل زاده
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان
پردیس میرمعینی پردیس میرمعینی
دکتری روانشناسی
از 65,000 هزار تومان

نحوه کار درمان شناختی رفتاری (CBT) چطور است؟

مهمترین علائم افسردگی
مهمترین علائم افسردگی

همانطور که قبلا در ویکی روان اشاره کردیم، درمان شناختی رفتاری یک رویکرد کوتاه مدت تر از روانکاوی و درمان های روان پویایی است. دیگر درمان ها ممکن است برای کشف و درمان، به چندین سال زمان نیاز داشته باشند. درمان شناختی رفتاری افسردگی اساسی اغلب در ۱۰ تا ۲۰ جلسه انجام می پذیرد.

این جلسات فرصت هایی برای شناسایی موقعیت های فعلی زندگی که ممکن است باعث افسردگی شما شوند یا در آن نقش دارند را فراهم می کنند

شما و درمانگرتان الگوهای فعلی تفکر یا تصورات مخدوش که منجر به افسردگی می شود را شناسایی می کنید. این روش متفاوت با مشاوره روانکاوی است. این نوع درمان شامل پشت سرگذاشتن سابقه زندگی شما برای کشف منبع ناخودآگاه مشکلاتی است که با آن روبرو هستید.

درمان شناختی رفتاری ممکن است با سایر درمانها برای کمک به درمان کردن افسردگی ترکیب شود.

آیا درمان شناختی رفتاری افسردگی واقعیت دارد؟

تحقیق درباره اثربخشی روان درمانی دشوار است، زیرا این اصطلاح به فعالیت های مختلف اشاره دارد. با این حال، از نظر علمی ثابت شده است که درمان شناختی – رفتاری در درمان علائم افسردگی و اضطراب موثر است.

برخلاف جهت گیری های دیگر، بر زمان حال و حل مشکلات کوتاه مدت تا متوسط تمرکز دارد. مأموریت مشاور روانشناس برای آموزش بیمار نیز آن را به یک درمان طولانی مدت تبدیل می کند.

میزان اثربخشی درمان شناختی رفتاری بر افسردگی چقدر است؟

CBT بهترین روش اثبات شده برای گفتگو درمانی است که روان درمانی نیز نامیده می شود.

گاهی اوقات به عنوان داروهای ضد افسردگی برای برخی از انواع اختلال افسردگی عمل می کند. برخی تحقیقات نشان داده‌‌ اند در مقایسه با افرادی که تنها دارو مصرف می کنند و در طول یک سال دوباره دچار افسردگی می شوند، تنها نیمی از افرادی که روش CBT را پیش گرفته‌ اند، اینگونه خواهند بود.

دارو درمانی برای درمان افسردگی خوب عمل می کند. اگر درمان افسردگی با رویکرد شناختی رفتاری را شروع کرده‌ اید، درمان شما ممکن است حتی بهتر عمل کند و مزایای آن ممکن است طولانی تر باشد. اکثر افرادی که درمان شناختی رفتاری را برای غلبه بر افسردگی یا اضطراب به کار می گیرند، یک سال بعد، از مهارت هایی که در درمان آموخته اند استفاده می کنند.

اگر از داروهای ضدافسردگی استفاده می کنید، هرگز بدون صحبت با مشاور روانپزشک خود آن را قطع نکنید، حتی اگر با یک درمانگر CBT کار می کنید. اگر ناگهان آن را ترک کنید، می تواند باعث افسردگی شدید و مشکلات دیگر شود.

راهنمای عملی درمان شناختی رفتاری افسردگی

مشاوره آنلاین درمان افسردگی

شما می توانید استفاده از درمان شناختی رفتاری برای افسردگی را از یک روانشناس، مشاور روانشناس مجاز، مددکار اجتماعی بالینی دارای مجوز یا سایر متخصصان دارای آموزش بهداشت روانی دریافت کنید.

جلسات درمان افسردگی با رویکرد شناختی رفتاری می تواند بصورت فردی، گروهی یا تحت راهنمایی درمانگر شما باشد. حتی می توانید از مشاوره آنلاین روان شناسی از هر جایی که هستید استفاده کنید

درمانگر شما برای تعیین اهداف درمانی، مانند احساس افسردگی کمتر یا کاهش مصرف الکل و دخانیات، با شما همکاری خواهد کرد. معمولا در این شیوه، زمان زیادی را صرف تمرکز بر گذشته یا ویژگی های شخصیتی خود نمی کنید. در عوض، روانشناس به شما کمک می کند تا بر آنچه که اکنون احساس می کنید و فکر می کنید و نحوه تغییر آن تمرکز کنید.

انجام تمام مراحل درمان شناختی رفتاری افسردگی معمولا ۱۰ تا ۲۰ جلسه طول می کشد. برخی از افراد فقط چند بار مراجعه می کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است بیش از یک سال تحت درمان قرار گیرند. ممکن است درمانگر وظایفی را به شما بدهد که به تنهایی انجام دهید.

اما مهم ترین اصل در مراحل درمان شناختی رفتاری افسردگی این است که قدم بهقدم با مشاور خود همراه باشید تا در نهایت با موفقیت بتوانید بر بیماری افسردگی غلبه کنید.

قبل از پایان درمان، درمانگر مهارت هایی را به شما آموزش می دهد تا از بازگشت افسردگی جلوگیری کنید. اگر چنین شد، بهتر است دوباره درمان را شروع کنید. همچنین می توانید این کار را در هر زمان که احساس بدی دارید یا نیاز به حل مشکل داشتید انجام دهید.

فقط با روان درمانگران آموزش دیده کار کنید. عنوان شغلی آنها بسته به نقش و تحصیلاتشان می تواند متفاوت باشد.

اکثر آنها دارای مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری با آموزش های خاص در زمینه مشاوره روانشناسی هستند. به عنوان مثال، روانپزشکان پزشکانی هستند که می توانند دارو تجویز کرده و روان درمانی ارائه دهند.

تاثیر درمان شناختی رفتاری بر افسردگی زمانی بیشتر می شود که در کنار یک متخصص حرفه ای، روند درمان را منظم طی کنید تا بهترین نتیجه حاصل شود.

می توانید لیست روانشناسان متخصص درمان افسردگی را در ویکی روان مشاهده کنید.

آیا درمان شناختی رفتاری افسردگی خطر دارد؟

خطرات عاطفی CBT در طولانی مدت کم است. اما بررسی احساسات و تجربیات دردناک در ابتدا می تواند استرس زا باشد.

درمان ممکن است شامل موقعیتی باشد که نباید از آن اجتناب کنید. به عنوان مثال، در صورت ترس از ازدحام، ممکن است از شما خواسته شود که زمانی را در مکان های عمومی بگذرانید. متناوبا ممکن است لازم باشد با مرگ یکی از عزیزان خود که باعث افسردگی شما شده، کنار بیایید.

شاید این شیوه های درمانی کمی عجیب باشند اما در هر صورت برای غلبه بر افسردگی و بیماری های مشابه باید آنها را انجام دهید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
میترا حبیبی میترا حبیبی
مشاور روانشناس
از 125,000 هزار تومان
علیرضا مرادی علیرضا مرادی
مشاور حقوقی خانواده
از 75,000 هزار تومان
سیما حداد سیما حداد
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
بهاره بوربور بهاره بوربور
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
رضوان شمس رضوان شمس
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
حسین توکلی حسین توکلی
دکترای روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
فرح ناز حیاة غیبی حقیقی فرح ناز حیاة غیبی حقیقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
رویا قشقائیان رویا قشقائیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان چیست؟

اگر به افسردگی مبتلا هستید، می دانید که راه های زیادی برای غلبه بر آن وجود دارد.

هر یک از این روش ها تاثیر خاصی بر فرد دارند، استفاده از درمان شناختی رفتاری برای افسردگی هم به عنوان یک روش درمانی بسیار موثر می تواند تاثیر بسیار خوبی بر روند درمانی شما داشته باشد.

شما دوست گرامی می توانید از سراسر دنیا در جلسات مشاوره غلبه بر افسردگی شرکت کرده و با مشاور دلخواهتان جلسه مشاوره صوتی و تصویری برگزار نمائید. درمان شناختی رفتاری افسردگی برای همه ممکن است، تنها باید اقدام کنید:

غلبه بر افسردگی با مشاوره آنلاین

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا