عشق

روانشناسی عشق اول زندگی (دلیل ماندگاری اولین عشق)

عشق اول زندگی خاطرات بسیاری را همیشه همراه خود دارد، آنقدر این خاطرات عمیق هستند که معمولا تا سال ها در یادمان می مانند. چه بسا بسیاری از موضوعات مطرح شده در جلسات مشاوره مسائل عاطفی و احساسی به خاطر تاثیر عشق اول در زندگی برگزار می شوند. به دلیل اهمیت این موضوع، در این مطلب سایت ویکی روان به بررسی کامل روانشناسی عشق اول می پردازیم و آن را تحلیل می کنیم.

عشق اول زندگی چیست؟ (بررسی اولین عشق زندگی)

با وبلاگ روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

در زندگی موارد زیادی وجود دارد که برای اولین بار با آنها مواجه می‌ شویم، مانند خرید اولین ماشین، اولین روز مدرسه، اولین اتومبیل و خیلی موارد مشابه. اولین‌ ها به یاد ماندنی‌ ترین لحظات زندگی هستند و با توجه به شرایط احساس وجد یا احساس ویرانی برای ما به وجود می‌ آورند.

در هر صورت، چیزی که اغلب مردم به یاد دارند تجربه اولین عشق آنهاست.

اگر بخواهیم به بررسی روانشناسی عشق اول بپردازیم باید بگوییم:

اولین تجربه عشق، حسی عمیق و پایدار در تمام افراد از لمس کردن حس واقعی دلبستگی و دوست داشتن یک فرد است. این احساس با دوست داشتن والدین یا اعضای خانواده فرق دارد، بلکه اولین تجربه عشق واقعی نسبت به فردی از جنس مخالف صورت می گیرد

فارغ از اینکه تجربه اولین عاشقی خوب بوده یا نه، لمس این احساس، هر چقدر هم که کوتاه و گذرا باشد در ذهن افراد باقی می ماند . از آن به عنوان خاطره ای ماندگار یاد می کنند.

در اینجا ۱۰ دلیل فراموش نشدن اولین عشق‌ ها ذکر شده است که نشان از قدرت بسیار زیاد آن دارد:

۱- اولین عشق شما قدرتمند است، آن را دست کم نگیرید و خودتان را الکی خرج نکنید 

روانشناسی عشق اول

اولین باری که عاشق می‌ شوید برایتان حیرت آور است، یک تجربه بسیار ناب و زیبا.

ناگهان متوجه می شوید به دیگری اهمیت می دهید به گونه ای که قبلا چنین تجربه‌ ای نداشته‌ اید. با اینکه ما از تعریف عشق آگاه هستیم، اولین باری که آن حس رومانتیک را تجربه می‌ کنیم، دنیایی از احتمال و هیجان همراه با کمی ترس ایجاد می‌ شود.

۲- اولین شکست عشقی شما نیز بسیار قدرتمند است

تنها چیزی که با شدت عشق اول تان رقابت می‌ کند اولین دل شکستگی شماست.

معمولا این احساسات با خاطرات همان فرد همراه می‌ شوند، برای کسانی که تا آخر عمر با عشق اول خود باقی نمانده‌ اند، احتمالا پایان این رابطه برایشان بسیار دردناک بوده، صرف نظر از این که چه کسی به آن خاتمه داده یا توافقی بوده است.

همانطور که در مقاله تعریف علمی شکست عشقی در ویکی روان گفتیم، آثار شکست عشقی می تواند تا سالیان سال با افراد همراه باشد.

۳- اولین عاشقی همیشه پاک است

برای اکثر مردم، عشق اول زندگی پاک و بی‌ آلایش است، همه آن احساس اول را دوست دارند، خیلی ها هم آن را با عشق در یک نگاه تجربه کرده اند که آن را خاص تر کرده است.

این چیزی نیست که شما بخواهید انجامش دهید بلکه فقط اتفاق افتاده است، نداشتن انگیزه یا قصد باعث می‌ شود که خاص‌ تر به نظر برسد.

اما گاهی دچار سو تفاهم می شویم، یعنی از شخصی خوشمان می آید اما فکر می کنیم عاشق او شده ایم، به همین دلیل با تفاوت اصلی دوست داشتن با عاشق شدن را بدانید تا درگیر مشکلات آن نشوید.

۴- عشق اول زندگی شما احتمالا با اولین‌ های دیگر همراه بوده است

عشق اول شما احتمالا اولین تجربه با کسی که قلب شما را تسخیر کرده نبوده است (البته همیشه اینطور نیست).

آنها ممکن است شما را تشویق کنند چیزهای جدیدی را امتحان کنید و چالش های جدید را بپذیرید و تا حدی مسئول رشد شخصی شما بودند. همچنین شما شاهد تغییراتی بودید که در آنها ایجاد کردید و دیدید که چگونه افراد می توانند به طور مثبت از یکدیگر حمایت کنند.

در برخی موارد، اولین عشق زندگی ممکن است در اولین تغییرات فیزیکی مختلف (مانند اولین ارتباط جنسی) و واکنش‌ های عاطفی و شیمیایی همراه آن نقش داشته باشد. چه اولین بوسه باشد و چه از دست دادن بکارت، این اولین تغییرات فیزیکی خاطراتی هستند که ما در طول زندگی خود به همراه داریم.

حتی در مواردی که اوضاع ناخوشایند است، بیشتر این خاطرات با همان شدت علاقه حفظ شده‌ اند.

در بعضی موارد این احساسات با عاشقی در دوران کودکی همراه بوده است، یعنی در آن دوران شخصی را از صمیم قلب دوست داشته اید اما معنی آن با عشق فرق دارد، پیشنهاد می کنیم مقاله عشق دوران کودکی را در ویکی روان مطالعه کنید.

۵- اولین عشق شما بخشی از اولین تجربه “ما” شما بود

اگرچه ممکن است به عنوان یک زن و شوهر شناخته شده باشید، اما اولین عشق شما اغلب اولین باری است که احساس کردید عضوی از “ما” هستید. این ممکن است اولین باری باشد که زن و شوهر بودن را به جای مجرد بودن تجربه کرده‌ اید.

این احساس “ما” بودن خیلی لت بخش است، هر چند که ممکن است عشقتان الان پا بر جا نباشد اما آن زمان اولین “ما” را تجربه کرده اید.

۶- پایان اولین عشق شما ممکن است انتخابی نباشد

غیر معمول نیست که اولین عاشقی ها، بدون خواست شما به پایان می رسند.

به عنوان مثال، دو دانشجو به دلیل حضور در دانشگاه های مختلف یا بعد مسافت یا محاجرت کردن، ممکن است به یک رابطه پایان دهند. همین امر ممکن است در صورت فرصت شغلی که برای فرد مهم است، رخ دهد.

عشق اول اغلب عشق جوانی است

در دوران جوانی، همیشه کنترلی بر مکان زندگی خود نداریم، قبل از رسیدن به بزرگسالی، ما به فعالیت‌ های خانواده هایمان گره خورده‌ ایم که ممکن است براساس تصمیماتی که والدین ما می‌ گیرند، مجبور شویم در مکان دیگری مستقر شویم.

تمام این موارد می توانند از مراحل یک شکست عشقی و جدایی عاشقانه باشند اما مهم ترین موضوع این است که عوامل ناخواسته، علی الرغم میل شما باعث جدایی شده اند.

۷- عشق اول زندگی نشان دهنده جوانی شماست

مراحل شکست عشقی

روانشناسی عشق اول و تجربه مشاورین روانشناس درمان شکست عشقی می گوید، بیشتر مردم عشق اول زندگیشان را در جوانی تجربه می کنند.

افکار اولین عاشقی تنها به شخص مربوط نبوده بلکه به جایی که در آن نقطه از زندگی تان قرار داشتید نیز اشاره دارد. ممکن است خاطرات دوران جوانی را به همراه داشته باشد، زمانی که بزرگ‌ تر می‌ شوید، عشق به اولین عشق شما ممکن است نشان دهنده اشتیاق به بازگشت به آن زمان باشد.

۸- اولین عشق شما نشان دهنده یک چیز ممکن است

تجربه اولین عشق زندگی شما ممکن است شما را به یاد زمانی بیندازد که احتمالات بی‌ پایان و هیجان‌ انگیز بودند. فکر کردن به عشق اول ممکن است موارد مختلفی را برای ذهن تداعی کند، مانند اتفاقاتی که باعث شده در نقاط اصلی زندگی خود انتخاب های مختلفی کرده باشید.

۹- اولین عشق شما را تغییر داد

چیزی که عشق اول را القا می کند تأثیر مثبتی است که بر یکدیگر می گذارید.

اولین عشق زندگی اغلب با یک دوره رشد و تکامل شخصی، تجربیات جدید و مواجهه با ترس شما مشخص می شود

در نتیجه، این رابطه به شکل گیری شما و نحوه پیشرفت کمک می کند و ممکن است نشان دهنده اولین باری باشد که به شخص دیگری اجازه می دهید چنین تأثیر قابل توجهی بر روی شما داشته باشد.

۱۰-  اولین عشق شما فقط یکبار اتفاق می افتد

مهمترین دلیلی که اولین عشق شما همیشه با شما خواهد بود این است که همیشه تنها عشق اول شما خواهد بود. اولین واقعه هر رویدادی فقط می تواند یک بار در طول زندگی اتفاق بیفتد و آن را منحصر به فرد کند.

مهم نیست که بعدا چه کسی را دوست دارید یا اینکه چگونه با گذشت زمان تغییر می کنید، اولین عاشقی شما همیشه تا آخر زندگی شما اولین عشق خواهد بود.

۱۱- عشق اول زندگی همیشه بهترین عشق نیست

اگر با انواع عشق آشنا باشید دید بهتری نسبت به عاشق شدن و تجربه عشق خواهید داشت.

در بالا گفتیم اولین عشق چیست و چرا اینقدر خاص و به یادماندنی است، اما یادتان باشد عشق اولی همیشه بهتری عشقی نیست که می توانید تجربه کنید!

اینطور که جلسات مشاوره شکست عشقی نشان می دهد، در بیشتر موارد اولین تجربه عاشق شدن زمینه ای برای تجربه عشق های پایدارتر و عمیق تر در آینده است پس زیاد وسواس به خرج ندهید.

در واقع این نوع سبک دلبستگی شماست که خوب یا بد بودن اولین عشقتان را مشخص می کند نه صرفا اول بودن آن!

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
فریناز خانی فریناز خانی
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
آرزو بختیاری آرزو بختیاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
لاله دستوری لاله دستوری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مریم جاویدی مریم جاویدی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پردیس میرمعینی پردیس میرمعینی
دکتری روانشناسی
از 65,000 هزار تومان
پروفسور حسین باهر پروفسور حسین باهر
پروفسور
از 1,200,000 هزار تومان
فاطمه شکری فاطمه شکری
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
صفورا نصیری صفورا نصیری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

عشق اول آقایان چه ویژگی هایی دارد؟

شاید فکر کنید آقایان خیلی دربند احساسات نیستند! اما اینطور نیست، آنها هم مانند خانم ها درگیر احساسات شدید می شوند (حتی بیشتر)

عشق اول مردان می تواند بسیار شیرین، خاطره انگیز و یادآور روزهای عاشقانه قدیم باشد، اما جای نگرانی نیست. اگر مردها بتوانند عشق واقعی خود را پیدا کنند، عشق اول زندگی آنها کم کم کم رنگ شده و تمرکزشان را روی زندگی عاطفی جدیدشان می گذارند.

اما به هر حال یادآوری گاه به گاه خاطرات خیلی هم بد نیست.  🙂

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
مهدیه پاکدامن مهدیه پاکدامن
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
محمد امین چالاک محمد امین چالاک
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
آناهیتا افخمی آناهیتا افخمی
مشاور روانشناس
از 210,000 هزار تومان
پریا نوربخش پریا نوربخش
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان
پریوش شیخ الاسلامی پریوش شیخ الاسلامی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
محمد رضا سعید فیروزه محمد رضا سعید فیروزه
دکترای روانشناسی
از 225,000 هزار تومان
سارا مددزاده سارا مددزاده
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
سمیه بهاروند سمیه بهاروند
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان

عشق اول زنان از یادشان می رود؟

اینکه زنی عشق اولش را از یاد می برد یا نه به موضوعات بسیار زیادی مربوط می شود، اما در هر صورت چیزی که بالاتر در مورد اولین عشق زندگی هر کس گفتیم این است که، شور و هیجان بسیاری همراه خود دارد.

اما اینکه بعد از سال ها باز هم عشق اول خانمی به یادش بیاید بسته به شرایط فعلی او و میزان رضایتش از رابطه احساسی او دارد.

قبلا در ویکی روان مفصل درباره عشق اول زنان صحبت کردیم، پیشنهاد می کنیم حتما مطالعه نمائید.

شما دوست عزیز و گرامی می توانید از سراسر دنیا به صورت غیر حضوری (مشاوره روانشناسی خارج از ایران) با مشاورین برتر در بخش مشاوره غلبه بر شکست عشقی ویکی روان، به صورت صوتی و تصویری جلسه مشاوره آنلاین برگزار نمائید:

مشاوره شکست عشقی آنلاین

منبع: تیم تحریریه ویکی روان و سایت lifehack

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا