طلاق

مهم ترین مشکلات طلاق چیست؟ (۱۵ مشکل جدایی)

مشکلات طلاق می تواند شما را از مسیر اصلی زندگی خارج کند یا حتی باعث انگیزه ساخت زندگی جدید در ما ایجاد شود، اما مهم ترین مشکلات بعد از طلاق چیست و چطور باید آنها را رفع کرد؟ مشاوره بعد از طلاق می تواند به ما بگوید مشکلات اصلی طلاق چیست اما در این مطلب سایت ویکی روان اشاره ای به آنها خواهیم داشت.

اصلی ترین مشکل طلاق چیست؟

اشتباهاتی که به طلاق ختم می شوند

با وبلاگ روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

همانطور که در مطلب تعریف طلاق در روانشناسی اشاره کردیم، طلاق یک تغییر اساسی در زندگی زن و شوهر است که می تواند پس لرزه های زیادی به همراه داشته باشد، اما مشکلات طلاق از آنجایی شروع می شود که نتوانیم آنها را مدیریت کرده و در مسیر صحیح و سازندگی قرار دهیم!

۱- این یک روند غمناک است

در روند طلاق خسارات بسیاری وجود دارد و شما باید به خود فرصت و زمان دهید تا غمگین این خسارات باشید. روند این غم و اندوه ساده نیست.

درک آن به عادی سازی احساسات شما کمک کرده و انگیزه ‌ای خواهد بود برای دریافت پشتیبانی لازم. در واقع یکی از مشکلات بعد از طلاق برای زن و مرد احساس خلا و ناراحتی است، هر چقدر هم که اشتیاق زیادی برای جدایی داشته باشند اما اگر ندانند چطور بعد طلاق زندگی کنند آسیب های زیادی متحمل خواهند شد.

۲- طلاق یک معامله تجاری هم هست

اگرچه از نظر عاطفی غمگین می شوید، اما بدانید که طلاق بیش از هر چیز یک معامله تجاری است. آنچه بسیاری از افراد تازه جدا شده را شگفت زده می ‌کند این است که چه مقدار مدارک (و پول) درگیر این روند شده است.

توجه به این جنبه های پیش پا افتاده، مهمترین رویکرد برای عبور از این پروسه می ‌باشد.

اگر حوصله روند طولانی مدت و دستو پاگیر جدایی را ندارید استفاده از طلاق توافقی می تواند یک گزینه ایده آل برای شما باشد!

۳- شما مجبور به سازش نیستید

مانند ازدواج، طلاق نیز نیاز به سازش زیادی دارد. اما این مصالحه ترسناک نیست، به خصوص وقتی که افراد تازه جدا شده به طور ناگهانی متوجه آزادی های بعد از طلاق می‌ شوند.

۴- “جدایی بی ‌نفص” بسیار دشوارتر از آن است که به نظر می‌ رسد

خلاص شدن از شخصی که با او ازدواج کرده اید بسیار دشوارتر از آن است که انتظارش را داشتید.

به خصوص اگر دنبال یک جدایی بی نقص هستید که چیزی از دست ندهید بدتر درگیر مشکلات اصلی طلاق می شوید که فکرش هم به ذهنتان خطور نمی کند!

۵- می تواند یک تسکین بزرگ باشد

روانشناسی بچه های طلاق

همانطور که بارها در ویکی روان گفتیم، طلاق یک اختلال اساسی در زندگی فرد است و می ‌تواند تنش های زیادی از نظر مالی، عاطفی، حتی معنوی به وجود آورد. اما افرادی که این روند را طی کرده‌ اند احساس تسکین باورنکردنی دارند.

طلاق در صورت بروز مشکلات اساسی و غیرقابل حل رخ می دهد چون مشکلات پیش پا افتاده با مشاوره زوج درمانی قابل درمان است، به همین خاطر افرادی که جدا می شوند با وجود مواجهه با تنش های بسیار اما در نهایت احساس رهایی دارند.

۶- ممکن است برای همسرتان متاسف شوید

یکی از مشکلات طلاق برای زن یا حتی مرد احساس تاسف و دلسوزی برای همسر بعد از طلاق است.

حتی در صورت طلاق تلخ که احساسات بد زیادی در پایان آن وجود دارد، فقط احساسات گرم شما نسبت به همسر سابقتان از بین نمی روند، خصوصاً اینکه او نیز از همان مشکلات شما رنج می ‌برد.

این باعث می شود خاطرات را کم و بیش در ذهنتان مرور کنید و در اماکن مختلف یاد او بیوفتید.

۷- برخی از دوستی ها را از دست خواهید داد

باید انتظار داشته باشید در طول جدایی یکی از مهمترین روابط را در زندگی خود از دست خواهید داد.

اما این احتمال وجود دارد که با طلاق آسیب های دیگری نیز به شما وارد شود. بسیاری از کسانی که طلاق گرفته اند، شرح می ‌دهند که چگونه دوستان مشترک معمولا در این راه گم می ‌شوند.

در واقع این از مهم ترین مشکلات اجتماعی طلاق است و بسیاری از زوجین می بایست زندگی اجتماعی جدیدی را شروع کنند تا از محیط قبلی کاملا به دور باشند.

۸- دلتان برای فرزندانتان تنگ خواهد شد

در حالی که هر یک از زوجین وقت بیشتری برای خود خواهند داشت، اما قطعا بسیار دلتنگ فرزندانشان خواهند شد چون ممکن است هر روز آنها را نبینند.

تجربه ما در جلسات مشاوره پس از طلاق نشان می دهد میزان وابستگی والدین به بچه ها بعد از طلاق بیشتر هم می شود و این از بارزترین مشکلات طلاق برای آنهاست

وقتی عادت کرده ‌اید که فرزندانتان همیشه در خانه کنارتان باشند، نبود آنها پس از طلاق به شدت احساس می شود. در ضمن واکنش بچه ها به طلاق والدین هم این احساسات را قوی تر می کند!

۹- شما باید یک سری لوازم ضروری جدید برای بچه های خود بخرید

بازگشت-به-زندگی-بعد-طلاق

جابجایی بین دو خانه به معنای بیرون رفتن و تهیه مجموعه جدید از همه لوازمی است که فرزندتان به آن احتیاج دارد مانند ملحفه یا اسباب بازی و مسواک.

اگر طلاق بگیرید و حضانت فرزندان خود را تقسیم کنید، متوجه خواهید شد که جابجایی آنها بین خانه ها به معنای از دست دادن، آسیب دیدن یا از بین رفتن چیزهای دیگر است.

در حقیقت یکی از مشکلات اصلی طلاق هزینه های پیش بینی نشده بعد از آن است که می توان حسابی شما را غافل گیر کند.

۱۰- انجام وظیفه پدر و مادری در قبال فرزندان بعد از طلاق می ‌تواند طاقت فرسا باشد

روی آوردن به رویکرد شراکت والدین در بزرگ کردن فرزندان تجربه ای بسیار سخت، هم از نظر احساسی، روانی و هم از نظر جسمی می ‌باشد.

به بیان ساده، چالش‌ ها با رشد کودکان تغییر می ‌کنند، اما داشتن یک همکاری مشترک با همسر سابق برای چندین سال کار ساده ‌ای نیست.

چون شما باید دوباره با فردی که خاطرات تلخ زیادی از او داشتید در تماس باشید و به دلیل وجود واسطه ای به نام “فرزند” باید در جریان اموری قرار بگیرید این از بدترین سختی ها و مشکلات طلاق و جدایی است!

۱۱- اما زمان می برد تا بتوانید دوباره در ارتباط باشید

در حالی که می توانید با همسر سابق خود درباره موضوعات مختلف به توافق برسید، اما برقراری ارتباط مجدد با او می تواند سخت باشد، چون ممکن است برای موضوعاتی مانند مهریه یا بچه ها نیاز باشد با هم در تماس باشید.

تلاش برای تغییر سریع حالت “زناشویی” به “حالت دوستی” اغلب کار سختی است که می تواند آزار دهنده هم باشد!

۱۲- از مشکلات طلاق شروع یک رابطه جدید است

حرکت سریع به سمت یک رابطه جدید راهی برای جلوگیری از پردازش موضوعاتی است که در وهله اول منجر به طلاق شده است.

اگر به خود زمان ندهید و سریع رباطه ای را شروع کنید در واقع شما تجربیات تلخ رابطه قبلی را با خود به رابطه جدید می آورید. یکی از مشکلات طلاق این است که اگر خواهان رابطه ای بلند مدت و موفق هستید نمی توانید سریع از طلاق وارد ازدواج یا رابطه جدید شوید چون به احتمال زیاد دوباره به مشکل بر می خورید.

در این مواقع برای دوری از مشکلات بعد از طلاق باید با یک فرد متخصص مانند مشاور طلاق آنلاین یا حضوری در تماس باشید تا مشکلات شما ریشه ای درمان شوند.

۱۳- ممکن است سلامت جسمی شما به خطر بیافند

مطالعه ‌ای که در سال ۲۰۱۰ در کسور آمریکا منتشر شد، نشان داد که مردان و زنان میانسال پس از طلاق، در مقایسه با افراد متاهل در همان سن، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌ های قلبی عروقی هستند.

پس یادتان باشد حفظ سلامت می تواند از مشکلات طلاق باشد که کمتر کسی به آن توجه می کند.

۱۴-  سلامت روان شما نیز ممکن است آسیب ببیند

مشاور روانشناس طلاق در ویکی روان

طلاق می ‌تواند سلامت روانی شما را به شدت تحت تأثیر قرار دهد، نه به دلیل ناراحتی از همسرتان، به این دلیل که میزان اضطراب شما افزایش می ‌یابد.

شما دیگر در دنیای بزرگ و بد همراهی ندارید و آینده ‌ای که زمانی تصورش می‌ کردید دیگر وجود ندارد. به علاوه، مقداری عدم اطمینان وجود دارد که منجر به احساس ناامنی می ‌شود.

بسته به شرایط، ممکن است ناگهان مجبور شوید نقل مکان کنید، شغل جدیدی پیدا کنید و با پول کمتری نسبت به قبل امرار معاش کنید.

یک متخصص و مشاور روانشناس خوب و با تجربه در این زمان به خوبی می تواند کمکتان کند تا بر مشکلات غلبه کنید.

۱۵- ممکن است همین الگوها را با یک شریک جدید تکرار کنید

طلاق ممکن است رابطه با همسر را قطع کند، اما شما هنوز هم زنده هستید و احتمالا مشکلات قبلی را با خود به همراه دارید.   🙂

بسیاری از افراد که طلاق می ‌گیرند انتظار دارند دوباره همه چیز به حالت اول برگردد اما اینطور نیست، یکی از جالب ترین آمارهایی که از جلسات مشاوره قبل و بعد طلاق به دست می آید این است که افراد مشکلات خود را از رابطه قبل وارد رابطه جدید می کنند.

این یعنی دوباره چرخه مشکلات آنها ادامه دارد تا جایی که تصمیم به تغییر همیشگی آنها بگیرند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
صديقه فنائی صديقه فنائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
سحر مدیری سحر مدیری
مشاور روانشناس
از 100,000 هزار تومان
مهناز شاه مرادی مهناز شاه مرادی
دکترای روانشناسی
از 125,000 هزار تومان
محمد جواد اسکندری محمد جواد اسکندری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پریوش شیخ الاسلامی پریوش شیخ الاسلامی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
پروفسور حسین باهر پروفسور حسین باهر
پروفسور
از 1,200,000 هزار تومان
مارال حقیقی کرمانشاهی مارال حقیقی کرمانشاهی
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان
کتایون داودی کتایون داودی
مشاور روانشناس
از 77,500 هزار تومان

مشکلات طلاق در جامعه چیست؟

منظور از مشکلات طلاق در جامعه مواردی هستند که از جنبه فردی خارج شده و جنبه عمومی جامعه را در بر می گیرند.

اینکه طلاق زن و مرد چه موضوعاتی برای هر جامعه ایجاد می کنند بحث بزرگی است که باید مفصل به آن پرداخته شود اما همین را در نظر داشته باشید که مهم ترین مشکلات طلاق در جامعه عبارتند از:

  • ایجاد خطر برای سلامت روان فردی و اجتماعی
  • افزایش هزینه های اضافی بر جامعه
  • احتمال بروز مشکلات عدیده برای افراد از جمبه فرزندان طلاق
  • بروز ناهنجاری های اجتماعی و جنسی

این ها مشکلات طلاق در جامعه هستند که در نهایت جامع شناسان و روانشناسان را بر آن می دارد تا با نگاهی دقیق تر دنبال روش های پیشگیری از جدایی زن و مرد باشند تا در نهایت مشکلات طلاق در جامعه را به حداقل برسانند.

مشکلات طلاق برای فرزندان چیست؟

درست است که زن و مرد از طلاق آسیب می بینند اما همانطور که قبلا هم در ویکی روان گفتیم مشکلات طلاق متوجه بچه ها خواهد شد.

اما می توان با مدیریت روند طلاق و دوری آنها از حاشیه ها و هیاهوی بی مورد جدایی پدر و مادر، فرزندان را از آسیب های طلاق دور نگه داشت

مشکلات طلاق برای فرزندان همان است که در مقاله روانشناسی بچه های طلاق در ویکی روان به آن اشاره کردیم، آنها با کمبودها و سوالات بسیاری در ذهنشان مواجه می شوند که در نهایت آنها را در مسیر آسیب پذیر بودن قرار می دهد.

این وظیفه پدر و مادر است تا آنها را ایمن نگه دارند، اما در ادامه به مهم ترین مشکلات طلاق برای بچه ها اشاره شده است:

  • ایجاد خلا عاطفی
  • احتمال بروز چندگانگی در تربیت
  • انجام جرم و جنایت
  • احتمال گرایش به مواد مخدر و بروز پدیده اعتیاد نوجوانان

مشکلات بعد از طلاق مردان چیست؟

آقایان هم مانند بچه ها از جدایی همسرشان آسب می بینند به همین دلیل در روانشناسی رسیدگی به مشکلات بعد از طلاق مردان موضوعی بسیار مهم است.

همانطور که در مطلب زندگی بعد از طلاق مردها در سایت ویکی روان گفتیم، آقایان موجوداتی احساسی هستند و طلاق می تواند آسیب های بسیار بر روان آنها داشته باشد که معمولا عبارتند از:

مشکلات طلاق خانم ها چیست؟

شاید فکر کنید مشکلات بعد از طلاق خانم ها بیشتر از آقایان است اما الزاما این فکر درست نیست!

البته خانم ها هم در معرض مشکلات بسیاری هستند که می تواند زندگی پس از جدایی آنها را به کلی دستخوش تغییر قرار دهد اما آنها می توانند با تصمیمات منطقی موضوع را به خوبی مدیریت کنند حتی بهتر از آقایان.

در کل مهم ترین مشکلات بعد از طلاق خانم ها عبارتند از:

  • بروز مشکلات مالی در صورت وابستگی به همسر
  • خلا احساسی عاطفی شدید
  • عدم توانایی در مدیریت زندگی فردی به همراه فرزند
  • نیازهای جنسی تامین نشده
  • گرایش به فحشا درصورت وجود اختلالات روانی شدید
  • عدم توانایی در جذب مرد به دلیل کاهش میزان عزت نفس
مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
کیومرث مروت کیومرث مروت
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
یونس ترقی طلب یونس ترقی طلب
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
آناهیتا افخمی آناهیتا افخمی
مشاور روانشناس
از 210,000 هزار تومان
بابک ساسانی بابک ساسانی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
مریم سادات موسی کاظمی مریم سادات موسی کاظمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
لیلا شکوری لیلا شکوری
دکتری روانشناسی
از 112,500 هزار تومان
صدیقه صفایی صدیقه صفایی
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
سیما حداد سیما حداد
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان چیست؟

مشکلات طلاق کم نیستند، به تمام این موارد اشاره کردیم اما سوال اصلی این است که با وجود این مشکلات نباید طلاق بگیریم؟

گاهی طلاق گرفتن بهترین تصمیم ممکن است، اگر نمی توانید از مشکلات خارج شوید یا با کمک مشاورتان در جلسه های مشاوره قبل طلاق به این نتیجه رسیده اید که جدایی بهترین تصمیم است می توانید از آن استفاده کنید در غیر اینصورت بهتر است برای بازگشت به زندگی مشترک بهتر تلاش کنید.

شما دوست عزیز می توانید در صورت نیاز در بخش مشاوره آنلاین ویکی روان با مشاورین مختلف جلسه آنلاین روانشناسی از سراسر دنیا به شکل صوتی و تصویری برگزار کنید. کافیست روی دکمه زیر کلیک کنید:

مشاوره در ویکی روان

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا