طلاق

روانشناسی بچه های طلاق (کودک طلاق کیست؟)

روانشناسی بچه های طلاق کمک می کند بهتر آنها را درک کنیم و با مشکلات و دغدغه های ذهنی آنها آشنا شویم. اتفاقا یکی از موضوعات همیشگی در بخش مشاوره آنلاین طلاق در ویکی روان مربوط به زوجینی می شود که با وجود فرزند قصد جدایی دارند. در ادامه این مطلب ویکی روان به بررسی کامل کودکان طلاق از دید روانشناسی کودک می پردازیم.

پیشنهاد می کنیم پیش از شروع مطلب تعریف طلاق در روانشناسی چیست را حتما در ویکی روان مطالعه نمائید.

روانشناسی بچه های طلاق

طلاق-توافقی-در-دوران-عقد-چیست

با سایت روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

هنگامی‌ که طلاق زنجیره خانواده را از هم می ‌گسلد، پدر و مادر هویت جداگانه ‌ای می ‌یابند، ولی آن کسی که دیگر نامی‌ ندارد و بی‌ پناه و متزلزل در جامعه رها می ‌شود فرزندان طلاق هستند.

جدایی پدر و مادر یک اثر آنی و زودگذر نیست، بلکه در تمامی ‌مراحل زندگی فرزندان اثرات منفی و زیانباری را برجای خواهد گذاشت. آسیب‌ شناسان اجتماعی بر این باورند که پس از جدایی والدین، مسائل روحی و روانی بسیاری برای فرزندان طلاق ایجاد می‌ شود.

در واقع یکی از موضوعات همیشگی در جلسات مشاوره روانشناسی کودکان به فرزندان طلاق مربوط می شود، بچه هایی که جدایی والدین تاثیر بسیار بدی بر زندگی آنها داشته است.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
نیلوفر نادعلی نیلوفر نادعلی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
زهرا جعفری زهرا جعفری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مارال حقیقی کرمانشاهی مارال حقیقی کرمانشاهی
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان
پوریا رضائی پوریا رضائی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
پریسا سبزواری پریسا سبزواری
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
سیما حداد سیما حداد
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
سحر مدیری سحر مدیری
مشاور روانشناس
از 100,000 هزار تومان
نیلوفر رستگاری نیلوفر رستگاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

تاثیر جدایی بر فرزندان طلاق چیست؟

بدبینی به جنس والد دیگر و بی‌ خبر ماندن از روحیات و ساختار وجودی او که آسیب‌ های آن بعدها در ازدواج چنین افرادی آشکار می‌ گردد.

قبلا در ویکی روان درباره مشکلات کودکان طلاق صحبت کردیم اما از مهم ترین تاثیرات جدایی بر کودک طلاق می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشکلات روانی و جسمانی
  • تربیتی
  • احساس گناه
  • سردرگمی (مهم ترین تاثیر جدایی بر زندگی مردم است)
  • اختلال در هویت
  • احتمال گرایش به بزهکاری

را می‌ توان از جمله آثار مخرب و زیانبار معنوی و مادی طلاق بر روی فرزندان طلاق برشمرد!

آمارها نیز حکایت از این دارد که بیشتر بزهکاری‌ های کودکان و نوجوانان ریشه در مسائل و مشکلات خانوادگی طلاق و از هم پاشیدگی کانون گرم خانواده دارد

فرزندانی که بر اثر طلاق والدین، حامیان اصلی خود را از دست می ‌دهند، بیش از دیگران در خطرند و به راحتی فریب ظاهر آراسته و سخنان فریبنده افراد را می ‌خورند.

همانطور که مشاهده می کنید مشکلات روانی کودکان طلاق می تواند بیشتر از آن چیزی باشد که به فکرتان خطور می کند و آنها نیاز به توجه بسیار زیادی دارند تا از آسیب ها دور بمانند.

عواقب و پیامدهای طلاق برای فرزندان طلاق چیست؟

روانشناسی بچه های طلاق

شاید شما هم به عاقبت بچه های طلاق فکر کنید، اما یادتان باشد در مواردی آنها تبدیل به انسان های موفقی شدند اما موضوع فعلی ما مربوط به روانشناسی بچه های طلاق می شود. یعنی موضوعاتی که بر جنبه روانی آنها تاثیر خواهد گذاشت.

با توجه به نتایج پژوهش ‌های اخیر روانشناسی و مشاهدات متخصصین در جلسات مشاوره کودک و نوجوان، عواقب و پیامدهای احتمالی طلاق یا تأثیر طلاق بر فرزندان در پدیده ‌های روانی و اجتماعی فرزندان طلاق را می ‌توان چنین برشمرد:

  1. بزهکاری کودکان و نوجوانان، ناسازگاری‌ها و رفتارهای ضد اجتماعی آنان
  2. فحشا به ویژه در نتیجه فقر و نا آگاهی
  3. اعتیاد زنان، مردان و کودکان و استفاده از کودکان در توضیع مواد مخدر و دیگر فعالیت‌ های غیر مجاز
  4. پرخاشگری و ناسازگاری کودکان، فرار از منزل و ولگردی از دیگر تاثیرات طلاق بر روی فرزندان طلاق می باشد
  5. افت تحصیلی، خودکشی زن یا شوهر و حتی کودکان
  6. کاهش میل به ازدواج در دیگر افراد خانواده به ویژه فرزندان طلاق
  7. اهمال و مسامحه والدین در تعلیم و تربیت فرزندان، ایجاد آسیب ‌های روانی و اجتماعی برای آنان. فرزندان پسر طلاق در همانند سازی مردانه دچار اشکالات زیادی خواهند شد و در بسیاری از موارد تمایلات همجنس گرایانه از خود بروز می ‌دهند و اتکا به نفس آنان نیز به شدت کم می‌ گردد.
  8. بر اساس روانشناسی بچه های طلاق میزان افسردگی و خودکشی در آنان به نحوی شاخص افزایش می ‌یابد. این گونه کودکان خیلی بیشتر از دیگر همسالان خود مورد سوء استفاده جنسی قرار می‌ گیرند و بی ‌بند و باری و اعتیاد نیز در میان آنان شیوع بیشتری پیدا می‌ کند.
  9. فرزندان طلاق با گذشت پنج سال به هیچ وجه نمی توانند ثبات هیجانی و عاطفی خود را به دست بیاورند. از آنجا که هسته مرکزی شخصیت افراد به نظر بسیاری از پژوهشگران روانشناسی در دوران کودکی شکل می ‌گیرد، این گونه کودکان در بسیاری از موارد دچار اختلالات شخصیتی خواهند شد.
  10. و بالاخره بچه‌ های طلاق آینده ‌ای خوب را برای خود تصور نمی‌ کنند و اطمینان خود را به ارکان زندگی از دست می ‌دهند و از آنجا که عدم توجه خانواده را به مسائل و نیازهای خود لمس می‌ نمایند در آینده نسبت به افراد پیرامون خود و در مقیاس بالاتر اجتماع، به نوعی بی‌ اعتنایی و بی‌ توجهی کشیده می ‌شوند.

حتما در ویکی روان بخوانید: بهترین راه کمک به بچه های طلاق چیست؟

عاقبت بچه های طلاق چیست؟

مشاوره-کودک-برای-افزایش-عزت-نفس

مشکلات اجتماعی، خانواده و محیطی تاثیر شگرفی بر زندگی فردی ما خواهند داشت، اما افرادی هستند که می توانند بر آنها غلبه کنند.

عاقبت بچه های طلاق به نوع شخصیت و خواست آنها مربوط می شود اما تاثیر جدایی والدین بر بچه ها در سنین پایین قابل انکار نیست!

بچه های طلاق در بزرگسالی با موضوعاتی مواجه می شوند که برای دیگران قابل درک نیست، امکان بروز خلل هایی در زندگی فردی و اجتماعی آنها بسیار زیاد است و به همین خاطر والدینی که قصد جدایی دارند باید به مشکلات روانی کودکان طلاق فکر کرده و برای آن نگران باشند.

در هر صورت روانشناسی بچه های طلاق به موضوعاتی می پردازد که تهدید کننده سلامت روانی بچه ها است و راهکارهایی ارائه می دهد تا از آنها پیشگیری به عمل بیاید.

بچه های طلاق در بزرگسالی

ما در بزرگسالی ستخوش تغییرات زیادی می شویم، عادت های جدید، باورهای جدید و شاید شخصیت جدید را پذیرا باشیم اما آن چیزی که از نظر علمی ثابت شده است این است که ما در هر شرایطی بسیار تاثیر پذیر از دوران کودکی خود و اتفاقات آن هستیم.

بچه های طلاق در بزرگسالی هم اتفاقات ناخوش جدایی والدین را به دوش می شکند، به همین خاطر بهتر است این موضوع در همان دوران کودکی و ابتدای نوجوانی درمان شود تا بار روانی اضافی در آینده همراه خود نداشته باشد.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
نیایش مسلمیان نیایش مسلمیان
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان
مینا فرهادی مینا فرهادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
فرشته علی هاشمی فرشته علی هاشمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
آناهیتا افخمی آناهیتا افخمی
مشاور روانشناس
از 210,000 هزار تومان
مهرانگیز متقی مهرانگیز متقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
معصومه چوبین معصومه چوبین
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
فاطمه شکری فاطمه شکری
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
بابک ساسانی بابک ساسانی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان به شما 🙂

اگر قصد جدایی از همسرتان را دارید، اگر شرایط خانه و خانواده طوری نیست که فرزندتان آرامش روانی را تجربه کند و یا اگر رفتارهایی از فرزندتان مشاهده می کنید که شما را نگران کرده است، پیشنهاد می کنیم در بخش مشاوره آنلاین کودک و نوجوان سایت ویکی روان با یک متخصص و مشاور روانشناس جلسه مشاوره صوتی و تصویر برگزار کنید.

یک متخصص روانشناس به خوبی می تواند مشکلات را علت سنجی و برای رفعشان راهکارهای اساسی ارائه دهد.

کافیست روی دکمه زیر کلیک کنید:

لیست روانشناس های کودک

فاطمه صبوری پور

سی ساله ليسانس روانشناسی عمومی فوق ليسانس روان شناسی تربيتی دانشجوی دكتری روانشناسی تربیتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا