مقالات روانشناسی افسردگی در ویکی روان

مهمترین راه های نجات از افسردگی (۱۴ مورد)

راه های نجات از افسردگی برای هر فرد متفاوت است، اما با این حال علم روانشناسی راه های خروج از افسردگی متنوعی را پیشنهاد می دهد که برای عموم کارساز است. در واقع یکی از بحث های جالب در جلسه های مشاوره آنلاین و حضوری درمان افسردگی به بررسی جدیدترین روش های نجات از افسردگی شدید مربوط می شود که در ادامه این مطلب ویکی روان هم به آنها می پردازیم و پاسخ می دهیم برای نجات از افسردگی چه کنیم و از کجا شروع کنیم؟

مهم ترین راه های نجات از افسردگی کدامند؟

با وبلاگ روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

همانطور که قبلا هم در ویکی روان و در مقاله آشنایی با معنی بیماری افسردگی اشاره کردیم، این بیماری ظاهری متفاوت در افراد دارد! یعنی علائم و نشانه های افسردگی در افراد متفاوت است، پس برای رهایی از افسردگی باید راهکارهای متنوعی در نظر گرفت که در ادامه با آنها آشنا می شوید.

دوست عزیز، یادتان باشد اولین راه حل نجات از افسردگی این است که صبر و ممارست داشته باشید.

لطفا تمام پیشنهادات زیر را مو به مو برای مدت حداقل یک ماه انجام داده و بعد وضعیت خود را وارستی نمائید.

۱- باور کنید که افسردگی نشانه ضعف نیست

افسردگی در سنین مختلف

افسردگی فقط غم و ناراحتی نیست، متأسفانه هنوز بسیاری از مردم آن را درک نکرده‌ اند.

هنوز انگ افسرده بودن وجود دارد و مانع از کمک گرفتن از افراد می شود، اما بدانید که شما تنها نیستید! میلیون ها نفر، از جمله افراد عادی و افراد مشهور در مورد مشکلات خود با افسردگی صحبت کرده اند، کمک دریافت کرده اند و در حال بهبودی هستند.

همانطور که از نظر جسمانی در معرض مشکلات قرار می گیریم، از نظر روانی هم امکان دارد تحت تاثیر بیماری هایی مانند افسردگی قرار داشته باشیم. این اولین اصل برای رهایی از افسردگی است که باید بدانید!

۲- برای نجات از افسردگی شدید از کمک گرفتن از یک متخصص نترسید

قرار ملاقات بگذارید، چه با مشاور متخصص درمان افسردگی، چه با یک روانپزشک مجاز.

مهم این است که کسی را پیدا کنید و با او احساس راحتی کنید. اگر نمی توانید هزینه ویزیت خصوصی را بپردازید، بسیاری از مشاوران دیگر می توانند به شما کمک کنند. این بدان معناست که اگر کسی برای شما کاری انجام نمی دهد، شخص دیگری ممکن است مناسب تر باشد.

اما در هر صورت می توانید در بخش مشاوره آنلاین غلبه بر افسردگی در سایت ویکی روان () با مشاور دلخواهتان جلسه مشاوره غیرحضوری برگزار نمائید:

مشاوره درمان افسردگی ارزان

۳- در تشکیل تیم درمانی خود سهیم باشید

برای نجات از افسردگی، تیم بودن مهم است.

مشارکت در تصمیم گیری درباره آنچه برای شما مفید است می تواند به بهبودی شما کمک کند. اعضای تیم درمانی شما ممکن است شامل روان درمانگر، روانپزشک یا سایر ارائه دهندگان خدمات بهداشتی، یک عضو یا دوست مورد اعتماد خانواده و یک گروه پشتیبانی باشند.

در انتخاب تیم خود دقت کنید، فرقی ندارد مشاوره آنلاین بگیرید یا حضوری، اما باید با تیم خود راحت باشید، این یکی از اصول و راه های خروج از افسردگی است.

۴- برای خروج از افسردگی در سکوت مبارزه نکنید

به کسانی که مورد اعتمادند، خواه همسر یا شریک زندگی شما، اقوام، دوستان نزدیک یا ارائه دهندگان خدمات درمانی اعتماد کنید.

همچنین می توانید به یک گروه به صورت حضوری و پشتیبانی بپیوندید یا بصورت آنلاین اشتراک داشته باشید. استفاده از مشاوره روانشناسی خارج از ایران نیز یک گزینه مناسب برای افراد خارج از کشور است.

در عین حال، هنگامی که یک دوست یا آشنای معمولی وضعیت شما را می پرسد، در مورد میزان افشای بیماری خود گزینشی عمل کنید و همه چیز را نگویید.

۵- برای نجات از افسردگی شدید باید صبور باشید

افسردگی-بعد-از-طلاق

بارها در ویکی روان گفتیم که، هر نوع افسردگی شیوه ای خاص درمانی را طلب می کند!

اگرچه برخی از درمان ها می توانند در عرض چند روز نتیجه دهند (یعنی کمی بهبودی حاصل شود)، اما بسیاری از آنها هفته ها طول می کشد تا تغییر ایجاد کند. از دستورات متخصص روانشناس خود پیروی کنید و از توصیه های او تجاوز نکنید و به دنبال بهبود تدریجی باشید نه تغییرات بزرگ یک شبه.

حتما فهرستی از چیزهایی که باعث لبخند و خنده شما می شود، تهیه کنید

افسردگی ممکن است به صورت چرخه‌ ای رخ دهد، بنابراین داشتن چیزهایی که در دسترس شما باشد و می دانید که به شما کمک می کند، مهم است.

اینها ممکن است شامل دوستی باشد که می توانید با او تماس بگیرید، مجموعه ای از فیلم های خنده دار، تصاویری از تعطیلات سرگرم کننده، لیست پخش آهنگ های مورد علاقه خود یا نقل قول الهام بخش باشد.

اگر درمان های سنتی جواب نمی دهد (مانند درمان افسردگی با گیاه های دارویی)، گزینه های دیگر را بررسی کنید.

اگر به نظر نمی رسد خدمات و پشتیبانی متداول مانند درمان و تجویز داروها و مکمل ها موثر باشد، انواع دیگری از درمان را می توانید امتحان کنید. به عنوان مثال، تحریک مغناطیسی فرا جمجمه ای (rTMS)  که سلول های عصبی مغز را تحریک می کند تا علائم افسردگی را بهبود بخشد، یا استفاده از تکنیک های درمان افسردگی فصلی که در بیشتر موارد بسیار کارساز است.

۶- یک راه حل نجات از افسردگی : تمام حواس خود را درگیر کنید، تمامش را!

آگاهی از محیط اطراف و بدن شما می تواند به شما کمک کند، این آگاهی عملی است که به عنوان ذهن آگاهی شناخته می شود.

ذهن آگاهی نیاز به تمرین زیاد (و اغلب آموزش) دارد، اما کارهای کوچکی وجود دارد که می توانید به تنهایی انجام دهید. به عنوان مثال، سعی کنید به فرش نرم زیر پای خود یا شمع معطر در اتاق خود توجه کنید.

همچنین، ممکن است فکر کردن و تمرکز کردن بر روند خوردن غذاهای خوش طعم مانند شکلات به شما کمک کند. این تکنیکی عالی برای نجات از افسردگی های مزمن و اساسی است.

۷- کارهایی را انجام دهید که به نظر شما آرامش بخش یا سرگرم کننده است

رنگ آمیزی کنید، به موسیقی سرگرم کننده گوش دهید، باغبانی کنید، یک حیوان خزدار را نوازش کنید و وقت خود را صرف انجام هر کاری کنید که به شما احساس آرامش می دهد.

در صورت امکان به تعطیلات بروید، انجام کاری که دوست دارید می تواند تأثیرات ماندگاری پس از پایان کار داشته باشد.

۸- بیرون بروید و حال و هوایی تازه کنید

در مقاله راه های غلبه بر افسردگی اشاره کردیم که، تفریح کردن

  • باعث بهبود خلق و خوی شما می شود
  • استرس و اضطراب را کاهش می دهد
  • به شما انرژی می دهد
  • و تمرکز را بهبود

می بخشد.

زمانی در روز برای جذب برخی از اشعه ها و دریافت دوز روزانه ویتامین D خود اختصاص دهید.

در واقع بر اساس تجربیات کسانی که از افسردگی نجات یافته اند، یکی از راه های خروج از افسردگی این است که برای بهتر شدن حالتان برنامه داشته باشید و آن را به شانس واگذار نکنید. حتما هر روز پیاده روی کوتاهی تجربه کنید، حتی تنهایی!

۹- افکار و احساسات خود را در مکانی خصوصی بررسی کنید

نوشتن خاطرات ایده جدیدی نیست، شروع آن سخت است و ممکن است برای شما خسته کننده باشد اما می تواند تغییر ایجاد کند! نوشتن افکار می تواند اعتبار و تسکین را به همراه داشته باشد.

بگذارید هرگونه عصبانیت یا سرخوردگی را به جای اینکه سرکوب کنید روی کاغذ بنویسید.

۱۰- برنامه هایی برای آینده داشته باشید

این راه حل نجات از افسردگی فوق العاده است، برای هر روزتان برنامه داشته باشید. در زمان بیکاری ممکن است روی افکار منفی تمرکز کنید، بنابراین خود را مشغول کنید.

به یک سرگرمی جدید بپردازید، در یک کلاس جالب ثبت نام کنید یا برای کمک به دیگران داوطلب شوید

سعی کنید به برنامه تان پایبند باشید، زیرا آنها می توانند ساختار و ثبات ایجاد کرده و مسیرهای مهمی را در طول روز فراهم کنند.

۱۱- ورزش کردن را فراموش نکنید

همانطور که قبلا در سایت ویکی روان گفته شد، ورزش اندورفین‌ های خوب را در مغز شما آزاد می کند و می تواند روحیه شما را تقویت کند. پیاده روی های طولانی انجام دهید، بدوید، تنیس بازی کنید، به باشگاه بدنسازی بپیوندید یا ورزش دیگری را که از آن لذت می برید پیدا کنید.

برای استفاده از این راه حل نجات از افسردگی باید یک هدف کوچک تعیین کنید (فقط ۱۰ – ۱۵ دقیقه چند بار در هفته). وقتی به روال عادی عادت کردید، ادامه دادن آن آسانتر می شود.

۱۲- یکی از راه های نجات از افسردگی : خود را با افراد مثبت احاطه کنید

مهمترین راه های نجات از افسردگی (۱۴ مورد)

نگرش مثبت می تواند مسری باشد، بنابراین با افرادی که شما را خوشحال می کنند کنار بیایید و از کسانی که این کار را نمی کنند دوری کنید.

منفی بافی احساسات منفی بیشتری ایجاد می کند و متوقف کردن این چرخه دشوار است. برای خلاصی از افسردگی باید سعی کنید این چرخه را از ابتدا متوقف کنید!

۱۳- نسبت به خود مهربان باشید، خیلی زیاد  🙂

خود را به خاطر اشتباهات خود و اظهارات عصبی که ممکن است بیان کرده باشید ببخشید. متوجه باشید که بهترین کار را انجام می دهید، اما از خود راضی نباشید. تصمیم بگیرید که در آینده بهتر عمل کنید.

مثبت نگه داشتن گفتگوی درونی آسان نیست، اما مثبت اندیشی می تواند تا حد زیادی به افزایش مقاومت شما کمک کند تا در نجات از افسردگی شدید موفق عمل کنید.

۱۴- چیز جدیدی برای خودتان بخرید

این کار در راستای مهربان بودن با خودتان است. این احساسات مثبت هر چند کوچک، برای رهایی از افسردگی بسیار موثر هستند.

عده زیادی در بخش مشاوره روانشناسی آنلاین ویکی روان سوال می کنند که برای نجات از افسردگی چه کنیم یا چگونه از افسردگی رها شویم، اما هیچ حرکت مثبتی برای خوشحال کردن خودشان انجام نمی دهند!

تجربه کسانی که از افسردگی نجات یافته اند نشان می دهد، افرادی که به خود سخت نمی گیرند و روش های جالب و متنوعی برای خوشحال کردن خودشان دارند، در روند نجات از افسردگی بهتر عمل می کنند. پس چرا شما این تکنیک ساده را امتحان نکنید؟؟؟

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
آناهیتا افخمی آناهیتا افخمی
مشاور روانشناس
از 110,000 هزار تومان
مریم بنی عامریان مریم بنی عامریان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
صديقه فنائی صديقه فنائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
بهاره بوربور بهاره بوربور
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
نیلوفر نادعلی نیلوفر نادعلی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
سید محمد ستارزاده سید محمد ستارزاده
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
مهدیه پاکدامن مهدیه پاکدامن
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
علی اشرف نورمحمدی علی اشرف نورمحمدی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
صدیقه صفایی صدیقه صفایی
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
بهشته طهماسبی زاده بهشته طهماسبی زاده
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
جواد صادق الحسینی جواد صادق الحسینی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
سعید بابایی سعید بابایی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
پریوش شیخ الاسلامی پریوش شیخ الاسلامی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
مارال حقیقی کرمانشاهی مارال حقیقی کرمانشاهی
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان
کیومرث مروت کیومرث مروت
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
پروفسور حسین باهر پروفسور حسین باهر
پروفسور
از 1,200,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان برای نجات از افسردگی شدید چیست؟

همانطور که مشاهده کردید، روش های بسیار متنوع و جالبی برای خلاصی از بیماری افسردگی وجود دارد. می توانید خلاقیت به خرج دهید و راهکارهای اختصاصی خودتان را ایجاد کنید.

اگر کاماکان با وجود انجام این تکنینک ها، باز هم نشانه هایی از این اختلال در شما دیده می شود، بهترین کار مشورت با متخصص روانشناس برای غلبه بر افسردگی است.

مشاور روانشناس شرایط شما را به صورت اختصاصی بررسی کرده و رراهکارهای اصولی ارائه می دهد.

شما دوست گرامی می توانید از سراسر دنیا، در بخش مشاوره روان شناسی آنلاین ویکی روان با متخصص دلخواهتان جلسه مشاوره صوتی و تصویری برای رهایی از افسردگی برگزار نمائید:

مشاور آنلاین برای درمان افسردگی

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا