مقالات روانشناسی افسردگی در ویکی روان

آیا افسردگی ارثی است؟ تاثیر ژنتیک بر افسردگی چقدر است؟

آیا افسردگی به ارث میرسد؟

افراد زیادی به ژن افسردگی اعتقاد دارند، اما چقدر افسردگی ارثی می تواند درست باشد؟ دلایل پیدایش افسردگی از عوامل گیج کننده برای روان پزشکان، محققان، روانشناسان و میلیون ها نفری که مبتلا به افسردگی اند است. ارتباط ژنتیک و دیگر عوامل شناخته شده ای که در پیدایش افسردگی دخیل هستند بسیار پیچیده است و در جلسات مشاوره افسردگی تلفنی و آنلاین هم درباره آن بحث می شود. در ادامه این مطلب سایت مشاوره روانشناسی ویکی روان به بررسی موضوع تاثیر ژنتیک بر افسردگی خواهیم پرداخت.

آیا افسردگی ارثی است؟

افسردگی پنهان

با مقالات مربوط به افسردگی در سایت روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

تصور کنید اگر به شما گفته می شد که دارای ژن افسردگی هستید، یقینا شما تا پایان عمر از ابتلا به انواع افسردگی نگران می بودید. هرچند که مستعد یک بیماری ژنتیکی به معنای ابتلا به آن نیست.

اما استعداد ژنتیکی شما به افسردگی به طور ساده به این معنا است که شما نسبت به افراد دیگری که این ژن را ندارند با احتمال بیشتری مستعد ابتلا هستید.

تا آن جا که پژوهشگران می دانند، تعامل میان ژن ها و عوامل دیگر (چون محیط، تروماها) می توانند موجب پیدایش افسردگی در فرد شوند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
آناهیتا افخمی آناهیتا افخمی
مشاور روانشناس
از 110,000 هزار تومان
داود لکی داود لکی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
شیلا توکلی شیلا توکلی
مشاور روانشناس
از 160,000 هزار تومان
پری سیما رستمی پری سیما رستمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پردیس میرمعینی پردیس میرمعینی
دکتری روانشناسی
از 65,000 هزار تومان
محمد جواد افشاری نژاد محمد جواد افشاری نژاد
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پریوش شیخ الاسلامی پریوش شیخ الاسلامی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
مریم سادات موسی کاظمی مریم سادات موسی کاظمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

افسردگی ژنتیکی یا نوعی خاص از افسردگی؟

گاهی در تشخیص افسردگی ژنتیکی دچار اشتباه می شویم.

مثلا در خانواده ای تمام اعضا دچار افسردگی فصلی هستند و در زمستان با پاییز این بیماری را تجربه می کنند. به همین دلیل آنها فکر می کنند افسردگی در آنها ژنی است و نمی توانند در این فصول برای رفع افسردگی اقدام کنند!

در صورتی که در ویکی روان درباره درمان افسردگی پاییزی توضیح دادیم و گفتیم راه های زیادی برای رفع آن وجود دارد. به همین دلیل پاسخ به سوال آیا افسردگی ارثی است نیاز به بررسی متخصص روانشناس داشته و به سادگی قابل پاسخگویی نیست.

پیشنهاد می کنیم مقاله افسردگی بهاری چیست را در ویکی روان مطالعه کنید تا بیشتر با موضوع ارثی بودن افسردگی آشنا شوید.

افسردگی و عامل ژن چقدر ارتباط دارند؟

درمان افسردگی بعد از زایمان

پژوهش ها و نتایج به دست آمده از جلسات مشاوره برای افسردگی نشان می دهند که ژن می تواند در خطر (risk) ابتلا به بسیاری از اختلالات روانی از جمله اختلال افسردگی نقش داشته باشد.

آن ها می گویند که شخصی با افراد درجه اولی که تشخیص افسردگی گرفته اند در مقایسه با جمعیت عادی، بیشتر در معرض ابتلا به علائم افسردگی در طول زندگی اش می باشد.

دو مطالعه روانشناسی در دهه اخیر به وجود عناصر ژنتیکی در افسردگی اشاره کرده اند.

هم چنین در مورد تاثیر ژنتیک بر افسردگی گفته شده است که زنان بیش از مردان مستعد ابتلا به افسردگی هستند و احتمالا ژن های مرتبط با افسردگی در زنان بیشتر است.

ژنتیک و وراثت فرایندی بسیار پیچیده را در پیدایش کوچکترین صفات طی می کنند. لذا در معضلاتی چون افسردگی سختی فهم کار ژن ها دو چندان می شود.

هر چند که در برخی موارد محققان متغیرهای ژنتیکی ای را بیان می کنند، اما نمی دانند که در صورت وجود چه تاثیراتی خواهد گذاشت.

این متغیرها به عنوان اهمیت ناشناخته (unknown significance) بیان می شوند. چندین مطالعه گسترده ژنوم ارتباط میان ژنتیک و افسردگی اساسی را بیان می کنند.

تاثیر ژنتیک بر افسردگی چقدر است؟

مراحل افسردگی

در سال ۲۰۱۷ محققان دو متغیر ژنی مرتبط با افسردگی را معرفی کردند تا متوجه شوند آیا افسردگی ارثی است یا نه؟

به علاوه مطالعه ای در سال ۲۰۱۸ در مجله Nature Genetics منتشر شد که چندین متغیر ژنتیکی مرتبط با علائم افسردگی و در برخی موارد با تفاوت هایی جسمی در مغز را معرفی کرد.

اما نکته مهم آنست که در مجموع به نظر می رسد با وجود ارایه پتانسیل های ژنتیکی برای اختلالات ذهنی و روانی اما پژوهشگران به طور مشخص یک ژن واحد به عنوان علت افسردگی را مطرح نکرده اند.

آن ها معتقدند این به واقعیت نزدیک تر است که ژن های متفاوتی و متغیرهای ژنی گوناگونی بر پیدایش خطر ابتلای فرد دخیل باشند.

مطالعات تاکید می کنند که عاملی ژنتیکی دیگر که می تواند بر تمایل ژنتیکی یک فرد به افسردگی موثر باشد تاثیر ژن بر خلق فرد است.

شاید ژن به طور مستقیم موجب پیدایش افسردگی نشود ،‌ اما با تاثیراتی که بر خلق (mood) اعمال می کند می تواند موجب پیدایش خلق پایین و علت افسردگی باشد.

ژنتیک از مسیری دیگر و کاملا غیر مستقیم نیز می تواند بر پیدایش افسردگی موثر افتد.

مطالعات بر زندگی انسان ها بیان می کنند، افرادی که بیشتر نسبت به استرس های محیطی و شرایط استرس زا واکنش نشان می دهند نیز در خطر بیشتر ابتلا به افسردگی به سر می برند.

در نتیجه اگر مشخص شود که بخشی از پیدایش اختلالات در نتیجه ی ژن ها می باشند، ژن های اضطراب آور می توانند در ایجاد افسردگی نیز سهیم شوند و به عنوان ریسک فکتور قلمداد شوند. این کشفیات علم روانشناسی تاثیر مستقیم بر شیوه درمان افسردگی دارد و در جلسات روان درمانی از آنها استفاده خواهد شد.

مشاوران پیشنهادی ویکی روان برای افسردگی:

افسردگی در خانواده ژنتیکی است؟

اثرات افسردگی بر عملکرد مغز انسان

بر اساس اعلام دانشکده پزشکی استنفورد تخیمن زده می شود که ۱۰ درصد از آمریکایی ها افسردگی اساسی (major depression disorder) را در مراحل مختلفی از زندگی خود تجربه می کنند.

این نوع افسردگی هرچه بیشتر توسط کودکان و فرزندان به اشتراک گذاشته می شود.

فردی با خویشاوندانی که از افسردگی رنج می برند تقریبا ۵ برابر بیشتر خطر ابتلا به افسردگی را نسبت به افراد دیگر داراست. حالا فکر می کنید آیا بیماری افسردگی ارثی است؟

یک تیم تحقیقاتی انگلستانی در مطالعه ای درباره تاثیر ژنتیک بر افسردگی،  اخیرا یک ژن مشخص که به نظر می رسد در خانواده های مبتلا به افسردگی جریان دارد را نشان داده اند.

کروموزوم ۳p25-26 در بیش از ۸۰۰ خانواده مبتلا به افسردگی یافت شده است.

آن ها معتقد اند که نزدیک به ۴۰ درصد از این افراد با افسردگی را می توان به یک ژن مشخص مرتبط ساخت.

محیط و دیگر عوامل نیز حدود ۶۰ درصد در پیدایش موثر هستند.

در مجموع مشخص کردن درصد حقیقی تاثیر هر یک از عوامل محیطی یا ژنتیکی در پیدایش افسردگی کار مشکلی است و با روش های امروزی تقریبا ناشدنی است و همچنین ویژگی افسردگی در سنین مختلف هم متفاوت می باشد.

اما در مورد تاثیر ژنتیک بر افسردگی مسلم آنست که شیوع افسردگی در خانواده های افسرده بیشتر بوده و این خانواده ها به عنوان ریسک فکتور افسردگی عمل می کنند.

یعنی فرض می شود که علاوه بر محیط (مثلا خانواده) که در پیدایش یا عود افسردگی دخیل است ژن هایی نیز در این اختلال دخیل هستند که خطر ابتلا را چند برابر می کنند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
پگاه عبادی پگاه عبادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
راضیه هاشمیان راضیه هاشمیان
دکترای روانشناسی
از 200,000 هزار تومان
مهندس محمد خانی مهندس محمد خانی
مهندس آی تی
از 150,000 هزار تومان
اسما مشمول اسما مشمول
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
فرشته همدانی فرشته همدانی
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
فاطمه آریان سپهر فاطمه آریان سپهر
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان
بابک ساسانی بابک ساسانی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
مریم جاویدی مریم جاویدی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان به شما

هورمون های افسردگی ما را در وضعیت دشواری قرار می دهند. اگر به هر دلیل به این بیماری مبتلا هستید، حتما موضوع را با مشاور روانشناس درمیان بگذارید تا سریع تر درمان آغاز شود. بدون توجه به افسردگی ژنتیکی و عوارض آن می توانید هر زمان روند درمانی را در ویکی روان شروع کنید.

راه های زیادی برای غلبه بر افسردگی وجود دارند که در بخش مقالات افسردگی سایت ویکی روان به آنها پرداخته شده است.

همچنین شما دوست عزیز می توانید در بخش مشاوره آنلاین روانشناسی به صورت صوتی و تصویری با مشاورین خود از هر جای دنیا بدون نیاز به نصب نرم افزار روی گوشی هوشمند یا کامپیوتر صحبت نمائید.

منابع:

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا