مقالات روانشناسی افسردگی در ویکی روان

درمان افسردگی با دارو چقدر طول می کشد؟

مدت زمان درمان افسردگی با دارو چقدره؟

چقدر طول می کشد تا داروهای ضد افسردگی اثر کنند و حالمان بهتر شود یا درمان افسردگی با دارو چقدر طول می کشد؟ این سوال افرادی است که به تجویز متخصص روانپزشک باید برای درمان افسردگی از روش های دارو درمانی استفاده کنند. در جلسات مشاوره روانشناسی افسردگی هم توضیحاتی درباره زمان درمان افسردگی با دارو داده می شود تا مراجعین دید بهتری نسبت به روند درمان داشته باشند. در ادامه بیشتر درباره مدت زمان دارو درمانی برای غلبه بر افسردگی صحبت خواهیم کرد.

درمان افسردگی با دارو چقدر طول می کشد؟

با وبلاگ سایت ویکی روان همراه باشید.

اغلب بیماران حدود ۱ تا ۲ هفته پس از شروع مصرف داروی ضد افسردگی، علائم افسردگی‌ شان بهبود می یابد. با این حال، اولین دارویی که امتحان می شود اغلب منجر به بهبود قابل توجه علائم افسردگی نمی شود. بنابراین، شناسایی داروی ضد افسردگی که برایتان مناسب باشد، کمی آزمون و خطا دارد که توسط مشاور آنلاین روانپزشک انجام می شود.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
آرزو محمدی آرزو محمدی
مشاور تغذیه
از 75,000 هزار تومان
فاطمه روحی فاطمه روحی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
نیره آزادی نقش نیره آزادی نقش
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
لیلا امینیان لیلا امینیان
دکترای روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
سید علیرضا مرتضوی سید علیرضا مرتضوی
دکترای روانشناسی
از 300,000 هزار تومان
رویا قشقائیان رویا قشقائیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سیما حداد سیما حداد
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
پری سیما رستمی پری سیما رستمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

چه مدت پس از مصرف داروهای ضد افسردگی احساس بهتری خواهم داشت؟

به طور کلی، شما باید ظرف ۴ تا ۶ هفته احساس بهتری داشته باشید و حداکثر ۲ تا ۳ ماه پس از شروع مصرف داروهای ضد افسردگی، موثر خواهند بود. با توجه به آنچه گفته شد، نمی توان واکنش فرد به یک داروی خاص را پیش بینی کرد. فرض کنید بعد از ۶ هفته هیچ بهبودی در علائم افسردگی نشان نمی دهید. در این صورت، روان پزشک یا مشاور روانشناس شما ممکن است دوز دارو را تغییر دهد، یا درمان های دیگری مانند تراپی را به آن اضافه کند. به همین خاطر زمان درمان افسردگی با دارو همیشه مشخص نیست.

همانطور که در مقاله درمان افسردگی با گیاه دارویی در ویکی روان توضیح دادیم، عوامل بسیاری در این روند دخیل هستند که فرد به فرد متفاوت هستند.

چرا اثربخشی داروهای ضد افسردگی اینقدر طول می کشد؟

مهمترین علائم افسردگی

اگر نمی دانید درمان افسردگی با دارو چقدر طول می کشد این نکته حائز اهمیت است که اثربخشی در هر کسی متفاوت است. برخی از افراد ممکن است تسکین سریع علائم را تجربه کنند، در حالی که در برخی دیگر مدت بیشتری طول می کشد تا یک دارو برایشان موثر باشد. بسیاری از افراد اصلا به داروهای ضد افسردگی پاسخ نمی دهند. برای درک دلیلش نیاز به داشتن پیش زمینه ای در نحوه کار شیمیایی مغز داریم.

مدت زمان درمان افسردگی با دارو به عوامل زیادی مربوط می شود. شایع ترین داروهای ضد افسردگی تجویز شده، مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین یا SSRIs هستند (نمونه هایی از آن ها عبارتند از Prozac، Zoloft، Celexa، Lexapro، Paxil). این داروها با افزایش میزان سروتونین موجود در مغز کار می کنند. سروتونین یک انتقال دهنده عصبی است که بهبود دهنده خلق و خو است. SSRI ها از بازجذب یا انتقال سروتونین به نورون ها جلوگیری می کنند.

اثربخشی این داروها بسیار طول می‌ کشد، زیرا نه تنها ناقل‌ های سروتونین را در سلول‌ های مغزی غیرفعال می‌ کنند، بلکه ژن هایی که برای ساخت انتقال دهنده ها کد می شوند را نیز غیرفعال می کنند به این ترتیب، با گذشت زمان، SSRI ها منجر به کاهش ناقل سروتونین در مغز می شوند، بنابراین سروتونین بیشتری در دسترس قرار می گیرند.

آیا داروهای ضد افسردگی فورا اثر می کنند؟

قبل از اینکه بدانیم درمان افسردگی با دارو چقدر طول می کشد باید بگوییم داروهای ضد افسردگی فورا اثر نمی کنند. اغلب بیماران حدود ۶ هفته پس از شروع درمان با داروهای ضد افسردگی احساس بهتری پیدا می کنند. مدت زمان زیادی طول می کشد تا دارو در بدن انباشته شود. روانپزشک یا پزشک شما ممکن است با توجه به پاسخ شما دوز را در این مدت افزایش دهد. درک این موضوع قبل از شروع داروهای ضد افسردگی بسیار مهم است تا احساس ناامیدی نکنید.

اگر به تسکین سریع تر علائم نیاز داشته، به خصوص اگر اضطراب و افسردگی دارید، پزشک شما ممکن است درمان کوتاه مدت را با داروهایی مانند انواع بنزودیازپین ها تجویز کند (نمونه هایی از آن عبارتند از والیوم، آتیوان، کلونوپین).

این داروها می توانند بسیار سریع تر از SSRI ها یا سایر داروهای ضد افسردگی تسکین دهند. با این حال، احتیاط توصیه می شود زیرا بنزودیازپین ها می توانند عادت ساز باشند (خطر اعتیاد وجود دارد). شما باید با پزشک خود در مورد جایگزین های ایمن تر برای تسکین سریعتر علائم افسردگی مانند پروپرانولول (ایندرال) یا هیدروکسی زین (ویستریل) صحبت کنید.

چه چیزی سریعتر عمل می کند، داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای TCA یا مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین SSRI؟

چندین سطح مختلف از داروهای ضد افسردگی وجود دارد، از جمله مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs)، ضد افسردگی های سه حلقه ای (TCAs)، مهارکننده های بازجذب سروتونین- نوراپی نفرین (SNRIs)، مهارکننده های مونوآمین اکسیداز (MAOIs)، و غیره. برخی از این داروهای ضد افسردگی با تأثیر بر سروتونین عمل می کنند، در حالی که برخی دیگر بر سطح سروتونین و نوراپی نفرین در مغز تأثیر می گذارند.

انواع مختلف داروهای ضدافسردگی ممکن است در زمان های متفاوتی اثربخشی داشته باشند.

اگر با مصرف داروی ضد افسردگی بهبود نیافتم چه می شود؟

خارج از بحث اینکه درمان افسردگی با دارو چقدر طول می کشد موضوع بعد از درمان است.

همان طور که در بالا اشاره شد، داروهای ضد افسردگی بلافاصله اثر نمی کنند. در فرد مبتلا به افسردگی خفیف، اثرات دارو ممکن است سریع تر احساس شود. افسردگی شدیدتر ممکن است مدت بیشتری طول بکشد تا پاسخ دهد.

ممکن است حتی پس از مصرف چند هفته یک داروی ضدافسردگی نیز بهبودی نداشته باشید.

اجازه ندهید این امر شما را ناامید کند. مصرف داروی خود را بدون مشورت با پزشک قطع نکنید. فقط به این دلیل که یک دارو مؤثر نبود، به این معنی نیست که افسردگی شما قابل درمان نیست. این کار نیاز به صبر و حوصله دارد. برخی افراد ممکن است به دلیل عوارض جانبی غیرقابل تحمل یک داروی خاص نیاز به تغییر داروی داشته باشند. شما باید با مشاوره آنلاین و تلفنی خود صحبت کنید تا بفهمید چه دارویی به طور موثر علائم شما را بدون ایجاد عوارض جانبی تسکین می دهد.

درمان افسردگی با دارو چقدر طول می کشد؟

داروهای ضد افسردگی تنها برای تسکین کوتاه مدت علائم افسردگی طراحی نشده اند. همچنین از بروز افسردگی در آینده جلوگیری می کنند. یک دوره درمان نشده افسردگی حاد می تواند حدود ۶ ماه طول بکشد و احتمال عود بالایی دارد. به همین دلیل، درمان با داروهای ضد افسردگی معمولا به مدت ۶ تا ۱۲ ماه، حتی پس از تسکین علائم ادامه می یابد. با توجه به شدت علائم، پزشک شما ممکن است درمان را به مدت ۳ سال یا بیشتر ادامه دهد.

نکته مهم درباره مدت زمان درمان افسردگی با دارو

مهم است به محض اینکه احساس بهتری پیدا کردید، درمان را متوقف نکنید. به احتمال زیاد در صورت قطع مصرف دارو قبل از اینکه دکترتان این را بگوید، علائم افسردگی شما بازمی گردد! برای به دست آوردن حداکثر منافع سلامت روان خود، باید دارو را طبق تجویز مصرف کنید تا مدت زمان درمان افسردگی با دارو کاهش یابد.

زمانی که احساس آمادگی کردید با دکترتان در مورد قطع دارو صحبت کنید. پزشک شما به تدریج دوز داروی ضد افسردگی شما را کاهش خواهد داد. این کار برای جلوگیری از ایجاد علائم ناخوشایند ترک است که ممکن است در صورت قطع ناگهانی مصرف دارو رخ دهد.

با پزشک خود در مورد درمان افسردگی صحبت کنید

اگر علائم افسردگی دارید، مهم است که از نظر پزشکی بررسی و درمان شوید. مصرف یک داروی ضد افسردگی می تواند برای سلامت روان شما حیاتی باشد. شما باید به توصیه، تشخیص یا درمان دکترتان برای افسردگی عمل کنید. همان طور که اشاره شد، ممکن است ۴ تا ۶ هفته طول بکشد تا داروهای ضد افسردگی اثر کنند. اثرگذاری کامل ۲ تا ۳ ماه طول می کشد. اگر با اولین دارویی که امتحان می کنید احساس آرامش نمی کنید، با تغییر دارو مشکلتان حل خواهد شد.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
لیلا فراهانی لیلا فراهانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
مریم بنی عامریان مریم بنی عامریان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
مژگان افضلی مژگان افضلی
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
پگاه عبادی پگاه عبادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
لیلا شکوری لیلا شکوری
دکتری روانشناسی
از 112,500 هزار تومان
محمد حسین خانی محمد حسین خانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان
فاطمه شکری فاطمه شکری
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
مهران گلزاری امجد مهران گلزاری امجد
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان چیست؟

الان می دانیم درمان افسردگی با دارو چقدر طول می کشد و چطور باید روند آن را طی کرد.

اما مهم ترین موضوع پایبندی به روند درمان و اعتماد به مشاورتان است. مدت زمان درمان افسردگی با دارو به شرایط شما و میزان پایبندی به روند درمان بستگی دارد. پیشنهاد می کنیم برای درمان به بخش مشاوره افسردگی غیر حضوری ویکی روان مراجعه کرده و با بهترین مشاورین کشور از سراسر ایران و جهان جلسه برگزار نمائید:

روانشناس خوب برای درمان افسردگی

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا