روانشناسی کودک و نوزاد

دلیل پرحرفی کودکان چیست؟ (علائم و درمان قطعی)

پرحرفی کودکان می تواند والدین، اطرافیان و معلمان را کلافه کند 🙂 به همین دلیل آنها دنبال راهی برای کنترل پرحرفی کودکان هستند و از مشاور کودک و نوجوان هم کمک می گیرند. در این مطلب سایت ویکی روان به بررسی علمی و کاربردی دلیل پرحرفی کودکان و راه های درمان آن می پردازیم.

دلیل پرحرفی کودکان چیست؟

با وبلاگ روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

زمانی که کودکان بزرگ می‌ شوند و سه یا چهار سال سن دارند، از توانایی صحبت کردن استفاده می کنند و با شما ارتباط برقرار می‌ کنند. این مرحله می تواند برای والدین دلهره آور و هیجان انگیز باشد. ممکن است با سوالات سخت در مورد زندگی مواجه شوید، اما از این واقعیت که کودک شما می تواند خودش را ابراز کند، لذت خواهید برد.

صحبت کردن بچه ها امری عادی است، آنها خودشان هم از اینکه بهتر می توانند ارتباط برقرار کنند لذت می برند اما موضوع پرحرفی کودکان موضوعی است که ربطی به شروع صحبت کردن آنها ندارد!

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سحر مدیری سحر مدیری
مشاور روانشناس
از 100,000 هزار تومان
رضوان شمس رضوان شمس
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
فاطمه روحی فاطمه روحی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
فریناز خانی فریناز خانی
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
سعید بابایی سعید بابایی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
محمد حسین خانی محمد حسین خانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان
سمیرا رضایی سمیرا رضایی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پوریا رضائی پوریا رضائی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

مزایا داشتن یک کودک پرحرف چیست؟

دلیل پرحرفی کودکان چیست

داشتن یک فرزند پرحرف خیلی هم چیز بدی نیست چون مزایای خاصی دارد. در اینجا برخی از مزایای داشتن بچه پرحرف ذکر شده است:

۱- آنها می توانند بهتر ارتباط برقرار کنند

لازم نیست که در مورد آنچه کودک شما فکر می کند یا احساس می کند نگران باشید زیرا که به راحتی به شما خواهد گفت. به این ترتیب مجبور نیستید تصور کنید یا حدس بزنید فرزند شما از چه چیزی رنج می برد. او برای شما مانند یک کتاب صوتی همیشه فعال خواهد بود. 🙂

۲- شما نسبت به دیگر والدین سرگرمی بیشتری دارید 🙂

با داشتن یک کودک پرحرف، هرگز یک روز کسل کننده برای شما وجود ندارد. می توانید به او اجازه دهید تا سوالات خود را بپرسد و صحبت کند تا شما را در کل روز مشغول نگه دارد. شما در هنگام مکالمات او تصور خلاقانه زیادی پیدا خواهید کرد و می توانید بهتر با فرزندتان ارتباط برقرار کنید.

۳- آنها همیشه پر انرژی و عالی هستند

مطمئن باشید، فرزند شما هر روز در خانه یا هرجایی که می روید همراه پر انرژی خواهد بود. شما حتی نیازی به تحمل بار مکالمه ندارید. کوچولوی شما همه چیز را کنترل خواهد کرد و به مرور اگر با او همراه شوید شما هم انرژی می گیرید.

بله می دانیم که شاید ابتدای کار تحمل پرحرفی کودکان سخت باشد اما سعنی کنید آنها را هدایت کنید.

۴- آنها نظر دارند و می توانید از آن استفاده کنید

یکی از مهمترین موارد صریح یا پرحرف بودن بچه ها این است که کودکان از همان اوایل یاد می گیرند که چگونه نظرات خود را بیان کنند و این از نظر روانشناسی کودکان بسیار خوب است.

  • آیا می خواهید بدانید که واقعا در یک لباس چگونه به نظر می رسید؟
  • نمی دانید شام چی درست کنید؟
  • نمی دانید فردا عصر تلویزیون چه برنامه ای پخش می کند؟
  • نمی دانید کدام رستوران بروید؟

از دلبندتان بپرسید و ببینید چه جواب های آماده ای دارد. 🙂

۵- آنها برای کسب موفقیت آماده می شوند

کودکان پرحرف با پاسخ های بسیاری از سوالات، ماهیت تعاملی و تعامل زیاد مطمئناً اجتماعی ترند و ارتباط کلامی بهتری دارند.

آنها تمایل دارند که به راحتی در فعالیت ها و رویدادها شرکت کنند و موفقیت را به دست آورند، چون داشتن روابط اجتماعی سازنده برای آنها سخت نیست و از آن استقبال می کنند، اما اگر اوضاع خیلی وخیم شد باید برای درمان پرحرفی بچه ها با مشاور روانشناس کودک مشورت کنید.

معایب داشتن بچه پرحرف چیست؟

درمان عدم تمرکز کودکان

خب برویم سراغ معایبی که شما را به این مطلب ویکی روان کشانده است. 😀

با وجود همه مزایا، رفتار کودک پرحرف همیشه قابل کنترل یا تحمل نیست. پرحرفی بچه ها واقعا صبر شما را آزمایش می کند، در اینجا برخی از معایب یک کودک پرحرف اشاره می کنیم:

۱- هیچ سکوتی در خانه وجود ندارد

اگر هوس یک لحظه آرام در خانه دارید، بعید است که با یک کودک پرحرف به آن دست یابید. به احتمال زیاد، شما با سوالات بمباران خواهید شد که می تواند هر نوع سکوتی را از بین ببرد. تنها لحظه ساکت و آرام هنگام خواب است. (البته اگر قبول کند که بخوابد 🙂 )

۲- از سوالات و نظرات همیشگی او عصبانی خواهید شد

کودکان عجیب ترین سوالها را می پرسند و بچه های پرحرف بیشتر از همه. سوالات او پشت سر هم هست و نمی توانید همه آنها را پاسخ دهید.

۳- پرحرفی کودکان یک نمایش یک نفره است

اگر امیدوارید چند کلمه به زبان بیاورید، شاید مجبور باشید مدت ها منتظر بمانید. به احتمال زیاد با تلفظ اولین کلمه صحبتتان قطع خواهد شد و فرزندتان دوست دارد خودش ادامه دهد. معمولا بچه های پرحرف والدین ساکت تری دارند.

۴- آنها به سختی ساکت می شوند تا گوش دهند

کودک شما چنان درگیر عقاید خود است که به سختی یک لحظه وقت می گذارد تا به صحبت های شما گوش دهد و آن را درک کند. این می تواند یک مشکل بزرگ باشد، زیرا او عادت گوش دادن به مردم را پرورش نخواهد داد و در زندگی آینده به مشکلات جدی بر می خورد و نمی تواند تمرکز کند.

پیشنهاد می کنیم مقاله روش های افزایش تمرکز کودکان در روانشناسی را حتما در سایت ویکی روان مطالعه کنید.

۵- زنجیره افکار تصادفی

با یک کودک پرحرف، هیچ مکالمه ای کامل نمی شود. قطار افکار شما را به مسیری هدایت می‌کند که از همان جایی که شروع کردید متفاوت است.

به عفیده بخشی مشاورین کودک و نوجوان، پرحرفی کودکان در نهایت می تواند زمینه ساز بروز بیش فعالی در بچه ها شود که آسیب های زیادی به همراه دارد.

بهترین راه کنترل پرحرفی کودکان چیست؟

همانطور که گفتیم والدین زیادی در بخش مشاوره آنلاین کودک ویکی روان می پرسند با پرحرفی کودکان چه کنیم و چطور آنها را مدیریت کنیم؟؟؟

گاهی زیاد صحبت کردن بچه ها آنقدر شدت می گیرد که والدین به مشاورین التماس می کنند تا راهکاری پیش پای آنها بزارند!

خب، اگر تا به حال نگران شکایت معلم از پر حرفی فرزندتان بوده اید و از خود می پرسید که چرا کودک من در کلاس، خانه یا مهمانی زیاد صحبت می کند، این نکات را در مورد نحوه کنترل پرحرفی کودکان در نظر داشته باشید.

۱- به او لقب ندهید

لقب پرحرفی به کودک می تواند ضربه جدی به عزت نفس او بزند و این هیچ ارتباطی با ورش های تقویت عزت نفس بچه ها که در ویکی روان گفتیم ندارد. در عوض، او را به خاطر آنچه که هست قدر بدانید و از اینکه افکارش را بیان میکند سپاسگزار باشید.

در واقع اولین قدم برای درمان پرحرفی بچه ها این است که او را تحقیر نکنید و حتی اجازه ندهید دیگران او را مسخره کنند چون گاهی دلیل زیاد حرف زدن بچه ها به این رفتار نادرست والدین مربوط می شود و تحقیر کردن و لقب گذاشتن باعث می شود آنها تبدیل به کودکان لجباز شوند.

۲- به آنها آگاهانه فرصت صحبت دهید نه همیشه

راه درمان پرحرفی بچه ها چیست؟

هر روز به کودک خود وقت کافی بدهید تا سخنان و عقاید خود را بیان کند.

به چشمان او نگاه کرده و با او گفتگو کنید، او باید بداند که صحبت کردن اشکالی ندارد اما باید اندازه داشته باشد. ارتباط او را مهار نکنید، زیرا بعداً ممکن است این امر منجر به بروز مشکلاتی شود.

این کار شما باعث بهبود مهارت های اجتماعی بچه ها هم می شود، چون کودکان پرحرف صرفا روابط اجتماعی قوی ندارند.

۳- مرزهایی برای او تعیین کنید

به او بیاموزید که به اشتراک گذاشتن همه چیز خوب نیست.

بعضی چیزها خصوصی هستند، یا بعضی از مکان های خاص مانند کتابخانه نباید صحبت کند. به او کمک کنید نشانه های اجتماع، اصطلاحات و زبان بدن دیگران را درک کند

رمزی بین خود تنظیم کنید (مثلا چشمک زدن) که در صورت انتخاب موضوع اشتباه توسط فرزندتان از آن استفاده کنید. همچنین می توانید به او بگویید اگر از آنچه می خواهد بگوید مطمئن نیست، با شما مشورت کند.

این تکنیک ها یکی از بهترین روش های آموزش مهارت های زندگی به بچه ها است که والدین باید با صبوری کافی اجرا کنند.

۴- بازی های بی صدا انجام دهید

برای ایجاد عادت گوش دادن، انجام بازی آرام یک ایده عالی است. در این بازی شخصی که ابتدا سکوت را می شکند می بازد و باید مجازات شود این بازی به او فرصت کافی می دهد تا به مفهوم سکوت و گوش دادن به دیگران عادت کند.

۵- به او مهلت دهید

برخورد با یک کودک پرحرف ممکن است طاقت فرسا باشد، بنابراین می توانید یک وقت استراحت داشته باشید. به موسیقی گوش دهید و آن را به یک عادت تبدیل کنید، یک کتاب بخوانید یا در جایی فعالیت کنید که کودک شما ممکن است حضور نداشته باشد.

با اکثر کودکان پرحرف می توان با روشهای مشابه ذکر شده در بالا به خوبی رفتار کرد.

۶- تشویق کردن را فراموش نکنید

وقتی با فرزندتان درباره معایب پرحرفی کودکان صحبت کردید و به او آموزش دادید که چطور باید احساسات و پرحرفی خود را مدیریت کنید باید از گزینه تشویق کردن هم استفاده کنید.

هیچ وقت در روند تربیت فرزند قدرت و تاثیر تشویق کردن روی بچه ها را دست کم نگیرید، آنها به خوبی شرایط را درک می کنند و به آن واکنش مثبت نشان می دهند.

از نظر روانشناسی دلیل پرحرفی کودکان چیست؟

در موارد خاص، پرحرفی بیش از حد می تواند به دلیل بیماری هایی مانند:

  1. سندرم آسپرگر
  2. اختلال بیش فعالی با کمبود توجه
  3. وجود افسردگی شدید کودکان
  4. وجود تعداد زیادی دوست خیالی کودکان
  5. وجود استرس در بچه ها
  6. احتمال وجود انواع وسواس در بچه ها 

و غیره باشد. برای رد این احتمالات می توانید با متخصص و مشاور روانشناس مشورت کنید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سمیه بهاروند سمیه بهاروند
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
فریبا روایی فریبا روایی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
علیرضا سروش علیرضا سروش
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
محمد رضا سعید فیروزه محمد رضا سعید فیروزه
دکترای روانشناسی
از 225,000 هزار تومان
میترا حبیبی میترا حبیبی
مشاور روانشناس
از 125,000 هزار تومان
لیلا امینیان لیلا امینیان
دکترای روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
جواد صادق الحسینی جواد صادق الحسینی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
حسین توکلی حسین توکلی
دکترای روانشناسی
از 60,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان برای کنترل پرحرفی کودکان

اگر پرحرفی فرزندتان تبدیل به کابوسی برای شما شده یا حداقل نگران او هستید حتما تکنیک های بالا که برای درمان پرحرفی کودکان ذکر کردیم را برای مدتی امتحان کنید، اگر شرایط بهبود پیدا نکرد یا به هر دلیل نتیجه دلخواه به دست نیامد، بهتر است با روانشناس کودک غیرحضوری یا حضوری درباره این موضوع صحبت کنید.

داشتن فرزندی سالم آرزوی همه ما است پس باید برای آن قدم بردارید، مشاور روانشناس کودک و نوجوان کمکتان می کند علت پرحرفی فرزندتان را به خوبی ریشه یابی کرده و با تکنیک های علمی آن را درمان و مدیریت کنید.

شما دوست عزیز و گرامی می توانید از سراسر ایران و جهان، به صورت صوتی و تصویری در سایت ویکی روان جلسه مشاوره درمان مشکلات کودکان را با مشاور مورد نظرتان برگزار کنید، برای مشاهده لیست مشاورین کافیست روی دکمه زیر کلیک کنید:

مشاوره روانشناسی کودک آنلاین

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا