روانشناسی کودک و نوزاد

دوست خیالی کودک چیست؟ (دوست خیالی کودکان کیست؟)

دوست خیالی کودک (child imaginary friend) برای بعضی والدین ترسناک است و در جلسات مشاوره کودک و نوجوان این دوست کودکان کیست؟؟؟ در صورتی که رشته روانشناسی کودک وجود دوست خیالی کودکان را طبیعی می داند. در ادامه این مطلب سایت ویکی روان به بررسی دقیق دوست خیالی کودک از دید روانشناسی می پردازیم.

دوست خیالی کودک چیست؟

با وبلاگ روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

همانطور که از نامش پیداست دوست خیالی کودک فردی غیر واقعی است که کودک با او حرف می زند و بازی می کند، حتی بعضی از کودکان با آنها مشورت می کنند و یا زمانی نبود آنها را احساس می کنند.

بر اساس مطالعه ای توسط دکتر مارجوری تیلور روانشناس کودک انجام شده است حدود ۶۵ درصد کودکان دوستان خیالی دارند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
پریسا سبزواری پریسا سبزواری
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
سمیرا رضایی سمیرا رضایی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
محمد امین چالاک محمد امین چالاک
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
محمد اسماعیل زاده محمد اسماعیل زاده
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان
آناهیتا افخمی آناهیتا افخمی
مشاور روانشناس
از 110,000 هزار تومان
لیلا شکوری لیلا شکوری
دکتری روانشناسی
از 112,500 هزار تومان
مهناز شاه مرادی مهناز شاه مرادی
دکترای روانشناسی
از 125,000 هزار تومان
حسین توکلی حسین توکلی
دکترای روانشناسی
از 60,000 هزار تومان

دوست خیالی کودکان چه دوره سنی وجود دارد؟

دوست خیالی کودکان

آنها به در بیشتر موارد در طول دوره کودکی و پیش دبستانی ظاهر می شوند، زمانی که بچه ها توانایی انجام شکل های پیچیده‌ تر بازی را دارند.

هیچ استانداردی برای این دوست خیالی کودکی وجود ندارد و هر یک از آنها برای بچه ها ویژگی های خاص خود را دارند، یعنی آنها می‌ توانند انسان باشند یا کاملا خارق‌ العاده

برخی از آنها سال‌ ها در اطرافشان هستند و برخی دیگر در عرض چند ماه برای مدل جدیدتر عوض می‌ شوند

اما دوست خیالی کودک مزایای بسیاری برای بچه ها دارند که در ادامه بیشتر به آن می پردازیم.

چرا کودکان دوستان خیالی دارند؟

سوزان لین (Susan M Lane) روانشناس کودک توضیح می دهد که کودکان پیش دبستانی به ندرت می توانند در زندگی واقعی صاحب اختیار باشند و به همین دلیل آنها از کنترل کامل دوستان خیالی خود لذت می برند اما عده ای از والدین به اشتباه فکر می کنند فرزند آنها ویژگی های کودک لجباز را پیدا کرده است.

اگر کودک وانمود می‌ کند که کاری را انجام می‌ دهد که دوست ندارند، کودک شما قدرت تغییر وضعیت را دارد. به علاوه، این فقط یک سرگرمی ساده است. لذت خالص ایجاد جهانی خیالی و پر کردن آن می تواند برای کودکان در این سن واقعاً جذاب باشد و نشان از هوش هیجانی بالای کودک است.

ممکن است نگران‌ کننده به نظر رسد وقتی که فرزندتان می خواهد برای خرس پاندای خود در میز شام جایی بگذارید. 🙂

بازی کردن ممکن است آنها را در مورد خیال و واقعیت گیج کند اما مشاور کودک تأکید می کند که اینطور نیست. یک دوست خیالی ممکن است به عنوان یک دوست واقعی برای کودکان پیش دبستانی احساس واقعی و خاصی داشته باشد و هیچ ارتباطی با مهارت های ارتباطی بچه ها ندارد!

والدین توانایی کودکان در این سن را برای تشخیص بین خیال و واقعیت دست کم می گیرند، به طور کلی، زمانی که بچه ها مهارت های لازم برای ایجاد یک همراه خیالی را پیدا می کنند، قادرند تظاهر دوستانشان را هم درک کنند.

دوست خیالی کودکان چه ویزگی هایی دارد؟

دوست خیالی فرزند شما می تواند کسی باشد که:

  • به او گوش کرده و حمایتش می کند
  • با کودک شما بازی می کند
  • کارهایی انجام می دهد که کودک شما نمی تواند انجام دهد
  • او خاص است و فقط به فرزند شما تعلق دارد
  • فرزندتان را قضاوت نمی کند و او را مقصر نمی داند

کودک شما مسئول چیزی است که دوست خیالی می‌ گوید، دوست شما چه می‌ کند و این دوست خاص با چه کسی می‌ تواند بازی کند. این می‌ تواند بخشی از درخواست دوستش نیز باشد.

یادتان باشد این یکی از روش های بسیار کاربری جهت آموزش مهارت های زندگی به بچه ها است که والدین باید از آن نهایت استفاده را ببرند.

دوستان خیالی چه زمانی ظاهر می شوند و چه مدت دوام می آورند؟

کودک و دوست خیالی

کودکان در سنین دو و نیم سالگی به بعد می توانند یک دوست خیالی داشته باشند.

بچه ها معمولاً وقتی که آماده حرکت هستند با دوستان خود با اعتماد به نفس بازی نمی کنند. دوستان خیالی به احتمال زیاد برای چندین ماه وجود دارند، اما آنها می توانند تا سه سال یکی از ویژگی های زندگی فرزند شما باشند.

به همین دلیل حرف زدن کودکان با فرد خیالی از نظر مشاور و روانشناس کودک پدیده عجیبی نیست و هیچ تناقضی با ویژگی های کودکان سالم ندارد.

فواید دوست خیالی کودکان چیست؟

نگران نباشید کودک پیش دبستانی شما به شخصی تنها تبدیل نخواهد شد و دوستان جدیدی پیدا خواهد کرد. این پدیده ارتباطی با عدم توانایی دوست یابی بچه ها نخواهد داشت بلکه دورانی است که اکثر آنها طی می کنند.

دوستان خیالی در همه چیز از مهارت حل مسئله تا سلامتی عاطفی به بچه ها کمک می کنند. تصمیم گیری برای دوستان خیالی به آنها کمک می کند تا اعتماد به نفس پیدا کنند. علاوه بر این، آنها اغلب احساسات خود را از طریق تظاهر منتقل می کنند.

در جلسات مشاوره روانشناسی کودک آنلاین یا حضوری به والدین آموزش داده می شود که:

یک دوست خیالی به فرزندتان می‌ گوید درباره چه چیزی فکر کند و چه کاری انجام دهد. اگر کودک شما برای اینکه آقای دوست خیالی از چیزی ترسیده است به شما مراجعه می کند، آنها فرصتی مهم برای شما فراهم می کنند تا درباره موضوعی که ممکن است آزارشان دهد صحبت کنید

گاهی اوقات بچه ها راحت تر می توانند احساسات خود را از طریق شخص ثالث نشان دهند و هیچ دلیلی وجود ندارد که آنها را تحت فشار قرار دهید تا از احساسات خود استفاده کنند.

می توانید سوالات باز بپرسید، مانند: “چرا فکر می کنید آقای ایتسی بیتسی (مثلا اسم دوست خیالی فرزندتان است 🙂 ) نمی خواهد با دوستان جدید در مدرسه ملاقات کند؟”

فرزند شما ممکن است خودش احساس اضطراب کند، اما شما همیشه می توانید به طور غیر مستقیم نگرانی او را کاهش دهید مثلا بگویید: “بله، گاهی اوقات بچه ها از پیدا کردن دوستان جدید احساس اضطراب می کنند، اما وقتی به مدرسه می رسند می فهمند که بچه های کلاسشان واقعاً خوب هستند و داشتن شخصی برای بازی در خانه یا مدرسه بسیار سرگرم کننده است. فکر می کنی اگر آقای ایتسی بیتسی این را می دانست احساس بهتری پیدا می کرد؟”

می بینید که تاثیر هدایت و تشویق کردن بچه ها بسیار بالاست و آنها از آن لذت می برند.

چگونه تخیل کودک خود را تقویت کنیم؟

مشاوره-کودک-برای-افزایش-عزت-نفس

حالا که متوجه مزایای داشتن دوست خیالی کودکان شدیم شاید راهی برای تقویت آن وجود داشته باشد.

در حالی که شما نمی‌ توانید کودک خود را وادار به داشتن یک دوست خیالی کنید، می‌ توانید این فرصت را با دادن استراحت، آرامش و فضا برای آن‌ ها فراهم کنید تا استرس در بچه ها کاهش یابد و کاری که دوست دارند را انجام دهند.

بچه ها برای اینکه بتوانند تخیل خود را به سطح بالا برسانند، ابتدا به فرصتی نیاز دارند تا کمی خسته شوند، بنابراین تلویزیون، کامپیوتر و بازی های ویدیویی را خاموش کنید

به یاد داشته باشید، همه بچه ها همسفر خوب ندارند. اگر فرزندتان چنین دوستی ندارد، به این معنی نیست که خلاق نیست: این فقط به این معنی است که وقتی کسی را برای بازی ندارد، ترجیح می دهد کار دیگری مانند ساختن لگو یا رنگ آمیزی و نقاشی انجام دهد.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
مهدیه پاکدامن مهدیه پاکدامن
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سید علیرضا مرتضوی سید علیرضا مرتضوی
دکترای روانشناسی
از 300,000 هزار تومان
راضیه هاشمیان راضیه هاشمیان
دکترای روانشناسی
از 200,000 هزار تومان
اسما مشمول اسما مشمول
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
مهندس محمد خانی مهندس محمد خانی
مهندس آی تی
از 150,000 هزار تومان
نیایش مسلمیان نیایش مسلمیان
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان
کیومرث مروت کیومرث مروت
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
پوریا رضائی پوریا رضائی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان در مورد دوست خیالی کودکان چیست؟

همانطور که بارها گفته شد داشتن این قبیل دوستان هیچ ضرری ندارد و می تواند به رشد بچه ها کمک کند.

اگر به عنوان والد فکر می کنید این دوستی ها شدت گرفته و ضرر آن از فایده اش بیشتر شده حتما موضوع را با یک مشاور کودکان آنلاین یا به صورت حضوری در میان بزارید تا بررسی های کامل روی دلبندتان انجام شود.

شما دوست عزیز می توانید از سراسر ایران و جهان با مشاور کودک و نوجوان دلخواهتان در سایت ویکی روان جلسه مشاوره آنلاین به صورت صوتی و تصویری برگزار کرده و مشکلات را به صورت ریشه ای و علمی حل نمائید:

مشاوره آنلاین کودک در ویکی روان

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا