روانشناسی

چه زمانی به یک روانشناس نیاز داریم؟ (زمان مراجعه)

زمان مراجعه به روانشناس برای هر شخص، بسته به دلیل مراجعه و شدت آن متفاوت است، به همین خاطر پاسخ به این سوال که چه زمانی به یک روانشناس نیاز داریم به عوامل بسیار زیادی مربوط می شود. در این مطلب سایت ویکی روان به بررسی دقیق بهترین زمان مراجعه به روانشناس در شرایط مختلف می پردازیم، چون در جلسه مشاوره اینترنتی سایت سوالات زیادی مانند چه زمانی به روانشناس مراجعه کنیم دریافت می کنیم.

چه زمانی به یک روانشناس نیاز داریم؟

با مطالب روانشناسی روز در ویکی روان همراه باشید.

زندگی همیشه با چالش همراه است. گاهی شدت چالشها به قدری زیاد است که ادامه آن برای انسان غیر ممکن به نظر می رسد. این چالش ها ممکن است مرگ یک عزیز، بروز یک اختلال روانی یا احساس اضطرابی طاقت فرسا باشد.

مهم است که بدانید برای هر مشکلی در مسیر زندگی، همیشه کمک در دسترس است.

بهترین راه برای درمان مشکلاتی که به روان و ذهن ما مربوط می شوند، کمک گرفتن از متخصص و مشاور روانشناس است. چون این فرد متخصص کمکمان می کند تا مشکلات را به صورت ریشه ای بررسی و برای درمان قطعی آنها اقدام کنیم، اما کی به روانشناس مراجعه کنیم؟

قبلا هم در ویکی روان درباره اینکه آیا به مشاور روانشناس نیاز داریم یا نه صحبت کردیم که می توانید مطالعه کنید. در ادامه هم به این موضوع می پردازیم که در چه شرایطی به روانشناس مراجعه کنیم؟؟؟

۱- زمانی که عزیزی را از دست می دهیم باید به روانشناس مراجعه کنیم

چه زمانی به یک روانشناس نیاز داریم؟ (زمان مراجعه)

مرگ بخشی جدایی ناپذیر از زندگی است. اما این واقعیت، مواجه با آن را آسان نمی‌ کند. انسانها در هنگام فقدان عزیزانشان (والدین و یا حتی حیوان خانگی) رفتارهای متفاوتی از خود بروز می دهند.

سوگواری علنی یا خصوصی هر دو موضوعاتی عادی هستند، اما نپذیرفتن حقیقت از دست دادن عزیزان، منجر به مشکلاتی طولانی و جدی می شود. یک روانشناس و متخصص مشاوره به شما کمک می کند راه های مناسب برای کنار آمدن با مرگ نزدیکانتان را پیدا کنید.

۲- مواجه با استرس و اضطراب زمان مراجعه به روانشناس است

در زندگی جنبه های خاص مضطرب کننده ای وجود دارد که بسیاری از آنها  (از مصاحبه شغلی گرفته تا مشکلات در روابط عاطفی) باعث احساس اضطراب در شما شود.

چنانچه استرس و اضطراب هرچه زودتر برطرف نشود، احتمال بروز انزوای اجتماعی، انواع بیماری افسردگی و بسیاری مشکلات دیگر بیشتر می شود. روانشناس با یافتن ریشه و علت مشکلات و همچنین روش های مناسب برای غلبه بر آنها، به شما در کنترل استرس و اضطراب کمک می کند.

۳- وقتی افسرده می شوید، زمان استفاده از مشاوره روانشناسی است

احساس درماندگی طاقت فرسا یا ناامیدی از علائم رایج افسردگی است. بسیاری از مردم معتقدند افسردگی را فقط باید “از بین برد“، درحالیکه این مسأله به ندرت اتفاق می افتد.

افسردگی یک اختلال شایع در حوزه بهداشت روان است که در آن اشخاص علاقه خود را به موضوعات از دست می دهند، بی حوصلگی را تجربه می کنند و معمولا در مدیریت عواطف خود مشکل دارند

مشاور روانشناس درمان افسردگی کمک می کنند تا ریشه افسردگی را پیدا کنید. غالبا اولین قدم برای احساس بهتر، کمک به فرآیندهای تفکرات منفی است.

۴- چه زمانی به یک روانشناس نیاز داریم ” زمانی که فوبیا دارید

قبلا در مقاله ای درباره تعریف بیماری فوبیا در سایت ویکی روان گفتیم، فوبیای ارتفاع و یا عنکبوت، ترس هایی بسیار شایع هستند، اما برخی فوبیاهای غیرمعمول و بی اساس مشکلات اساسی در زندگی ایجاد می کند.

به عنوان مثال، سیتوفوبیا (ترس از غذا خوردن) منجر به مشکلات جدی در سلامتی می شود

یک روانشناس باتجربه می تواند به شما کمک کند تا بر ترس های خود غلبه کنید تا بتوانید بدون پلی فوبیا (ترس از بسیاری چیزها) یا فوبوفوبیا (ترس از ترس) زندگی کنید.

البته باید بدانید به فردی مراجعه کنید، عده زیادی از مردم فرق مشاور و روانشناس را نمی دانند به همین خاطر دچار اشتباهات عدیده خواهند شد.

۵- مسائل خانوادگی و ارتباطی دیگر دلیل مراجعه به مشاور هستند

روابط انسانها، اعم از خانوادگی، شخصی یا شغلی دارای فراز و نشیب های بسیار هستند. اگرچه این روابط می توانند از بهترین اتفاقات زندگی باشند، اما ممکن است سرمنشأ فشارها و مشکلاتی نیز باشند.

کمک گرفتن از روانشناس، به صورت جداگانه یا در یک گروه، می تواند مشکلات روابط را برطرف کند.

در جلسات مشاوره خانواده آنلاین یا حضوری، روانشناس به بررسی همه جانبه موضوعات پرداخته و راهکاری قابل انجام ارائه می دهد.

۶- عادتهای ناسالم و اعتیاد

برخی از عادات ناسالم مانند سیگار کشیدن، نوشیدن مشروبات الکلی و مصرف مواد مخدر اغلب برای فرار از مشکلات اساسی و بزرگ و یا به صورت خود درمانی انجام می شود.

روانشناس ضمن حل این مشکلات اساسی و بزرگ، به شما کمک می کند تا برخی مشکلات روانی نظیر بیماری های زیر را هم بر طرف کنید:

  • اعتیاد
  • اختلالات اشتها
  • مدیریت استرس
  • اختلالات خواب
  • افزایش عملکرد

برخی از موفق ترین اشخاص در ابتدا با تجسم موفقیت به اهداف خود میرسند.

معمولا ورزشکاران همان اندازه که بدن خود را تمرین می دهند، از لحاظ ذهنی نیز آماده مسابقه می شوند. بعضی از مردم نیز این روش را به طور فعالانه برای آماده شدن در مواجهه با اتفاقات چالش برانگیز زندگی بکار می برند.

همانطور که از قبل برای سخنرانی تمرین می کنید، روانشناس به شما کمک کند تا برای دیگر اتفاقات بزرگ آماده شوید تا بهترین عملکرد را داشته باشید، خواه المپیک باشد یا مصاحبه شغلی.

مشکلات فردی یکی از رایج ترین دلایل مراجعه مردم به متخصص روانشناس است، این اختلالات اگر درمان نشوند قدرت گرفته و زمینه ساز مشکلات دیگر خواهند شد.

۷- برای رسیدن به وضوح ذهنی

روانشناس-چیست؟

یک روانشناس وقتی بی طرفانه حرفهای شما رو می شنود، به بهبود وضعیت روانی شما نیز کمک می کند. خیلی اوقات مردم وقتی در طول درمان حرفهای خود بازگو می کنند، راه حل مشکلاتشان را پیدا می کنند.

این کار به مرور کمک می کند تا به وضوح ذهنی و شفافیت برسند و در ادامه روند درمان سریع تر طی شود.

۸- درمان اختلالات روانی بهترین زمان مراجعه به روانشناس است

گاهی اوقات نشانه های فراوانی از اختلالات روانی، به دلیل وجود مشکلات بزرگتر ایجاد می شود.

اختلالات روانی به چند طریق خود را نشان می دهند. این اختلالات گاهی به مسأله دیگری تبدیل می شوند و فقط با کمک یک متخصص بهداشت روان قابل کشف هستند

برخی از اختلالات روانی با علائم مختلف عبارتند از:

  • اختلال دو قطبی
  • اختلال افسردگی اساسی
  • روان گسیختگی
  • اختلال استرس پس از سانحه

برای درمان این هر چه سریع تر باید اقدام کرد.

۹- احساس ناراحتی، عصبانیت یا به بیان دیگر “خودتان نیستید”

غم و غصه، عصبانیت یا ناامیدی غیرقابل کنترل، ممکن است نشانه هایی از یک بیماری روانی باشند که درمان می شوند.

اگر بیشتر یا کمتر از حد معمول غذا می خورید یا می خوابید، از خانواده و دوستان خود دوری می کنید، یا فقط احساس “خستگی” می کنید، قبل از بروز مشکلات جدی که کیفیت زندگی شما را تحت تأثیر قرار دهد، با روانشناس درمان های فردی صحبت کنید

اگر این احساسات به حدی افزایش یافت که شما از خود بپرسید آیا زندگی بی ارزش است یا  اگر به فکر خودکشی افتادید، بلافاصله به فکر درمان باشید.

۱۰- نمی توانید کارهایی را که دوست دارید، انجام دهید

آیا دیگر فعالیت هایی که معمولا از آنها لذت می برید را انجام نمی دهید؟ اگر چنین است، چرا؟

بسیاری از مردم دریافته اند که احساسات و تجربیات دردناک، آنها را از بیرون رفتن، تفریح کردن و ملاقات با افراد جدید باز می دارد. این علامت خطری است که نشان می دهد جریان زندگی شما به سمت پوچی می رود.

۱۱- شما برای کنار آمدن با مشکلات به مصرف مواد مخدر یا روابط جنسی روی می آورید

تعریف مشاوره روانشناسی چیست؟

هنگامی که تحت فشارهای ذهنی یا عاطفی قرار داریم، برای فرار از آن سراغ چیزهایی می رویم که به ما حسی رضایت بخش و حواس پرتی اما مخرب می دهند؛ این موضوع نشان می دهد که چرا مصرف مواد مخدر و روابط جنسی اغلب به عنوان مکانیزمی برای کنار آمدن با مشکلات در نظر گرفته می شود.

شاید فکر کنید نوشیدن های الکلی حالتان را بهتر می کنند یا رابطه جنسی زیاد، باعث آرام شدنتان می شود، اما حقیقت این است که از این مسکن های برای التیام حالی استفاده می کنید که ریشه های اساسی دارد و باید درمان شود.

۱۲- برای ازدواج و تصمیم گیری مردد هستید

یکی از اصلی ترین پاسخ ها به سوال چه زمانی به روانشناس مراجعه کنیم مربوط به همین مورد می شود.

همیشه یکی از داغ ترین موضوعات مشاوره، مربوط به جلسات مشاوره روانشناسی پیش از ازدواج بوده است

اگر شما هم قصد ازدواج دارید، حتما قبل از تصمیم قطعی از مشاوره قبل ازدواج کمک بگیرید تا زندگی مشترک خوبی را تجربه کنید. مشاور روانشناس به بررسی شخصیت هر دوی شما پرداخته و امکان سنجی ازدواجتان را بررسی می کند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
آناهیتا افخمی آناهیتا افخمی
مشاور روانشناس
از 210,000 هزار تومان
سید محمد ستارزاده سید محمد ستارزاده
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
سعید بابایی سعید بابایی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
صدیقه صفایی صدیقه صفایی
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
فاطمه شکری فاطمه شکری
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
نیره آزادی نقش نیره آزادی نقش
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
کورش مهدیون کورش مهدیون
مشاور روانشناس
از 150,000 هزار تومان
محمد اسماعیل زاده محمد اسماعیل زاده
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان
مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
صديقه فنائی صديقه فنائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
فاطمه روحی فاطمه روحی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سحر مدیری سحر مدیری
مشاور روانشناس
از 100,000 هزار تومان
پریا نوربخش پریا نوربخش
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان
پردیس میرمعینی پردیس میرمعینی
دکتری روانشناسی
از 65,000 هزار تومان
محمود مردانی محمود مردانی
مشاور تغذیه
از 300,000 هزار تومان
حامد عامری حامد عامری
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
نیایش مسلمیان نیایش مسلمیان
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان

نتیجه گیری در مورد بهترین وقت مراجعه از مشاور روانشناس

حالا که متوجه شدید زمان استفاده از خدمات مشاوره روانشناسی کی است، باید این نکته را در ذهنتان بسپارید که ما در ویکی روان، تیمی از بهترین مشاورین را برای درمان های فردی، خانوادگی و اجتماعی گردآوری کردیم تا شما عزیزان از سراسر دنیا و ایران بتوانید با مشاور دلخواهتان جلسه مشاوره روانشناسی صوتی و تصویری برگزار کنید.

برای مشاهده لیست روانشناس ها روی دکمه زیر کلیک کنید:

لیست مشاورین آنلاین ویکی روان

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام،
    در هر صنفی افراد غیرحرفه ای وجود دارند، اما نمیشه این موضوع را به “اکثر” آنها تعمیم داد، لطفا اگر تجربه ناخوشاینی از جلسه مشاوره روانشناسی داشتین، با حدس و گمان به افراد دیگر نسبت ندهید.
    مشاورین برجسته زیادی در ایران وجود دارند که با عشق و علاقه بی حد، حتی بدون توجه به جنبه مالی موضوع، وقت و انرژی خود را صرف خدمت رسانی می کنند.

    1. و هستند روانشناسان و یا معلمهای موفقیت که فیس هستند و همیشه دارن با عکس و کلیپ خودشون و زندگی خودشون رو به رخ مردم میکشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا