زنگ تفریح

دندان مصنوعی بهتر است یا ایمپلنت

شاید شما نیز در فرایند جایگزین کردن دندان از دست رفته ی خود با این سوال مواجه شده باشید که: دندان مصنوعی بهتر است یا ایمپلنت؟

ایمپلنت بهتر است یا دندان مصنوعی؟! افرادی که به هر دلیلی دندان خود را از دست می‌ دهند و ناچار به کشیدن دندان خود هستند، در همان ساعات اولیه با یک سوال چالش برانگیز مواجه خواهند شد. بهترین جایگزین برای دندان از دست رفته، چیست؟ در گذشته از دندان‌ های مصنوعی به عنوان جایگزین مناسب برای دندان از دست رفته، استفاده می‌ کردند. پیشرفت دانش و استفاده از تکنولوژی‌ های مدرن سبب شد که ایمپلنت ‌ها بتوانند بهترین جایگزین برای دندان‌ های از دست رفته تلقی گردند. حال این سوال پیش می ‌آید که آیا استفاده از دندان مصنوعی مفید است یا کاشت دندان؟

همانطور که می ‌دانید از دست دادن دندان‌ ها آسیب ‌های زیادی را برای افراد به همراه خواهد داشت. آسیب ‌هایی مانند: عدم زیبایی ظاهری، عدم برخورداری از تکلم مناسب، عدم توانایی برای جویدن مواد غذایی و بروز بسیاری از مشکلات دیگر که می توانند مخل آسایش افراد به شمار بروند. از رایج ‌ترین روش ‌های درمانی در این زمینه، استفاده از دندان ‌های مصنوعی و یا کاشت دندان است. اگر شما نیز در زمینه انتخاب بهترین جایگزین برای دندان از دست رفته، به مشکل خورده اید می‌ توانید با ما همراه شوید تا یک انتخاب هوشمندانه را تجربه کنید.

استفاده از دندان مصنوعی یا ایمپلنت کدام بهتر است

اگر بخواهیم به یکی از موضوعات چالش برانگیز در زمینه انتخاب جایگزین برای دندان از دست رفته اشاره کنیم، می ‌توان از انتخاب دندان مصنوعی و یا کاشت ایمپلنت یاد کرد. هر کدام از روش ‌های ارائه شده دارای مزایا و همچنین مضرات مختلفی هستند. بنابراین بهتر است قبل از انتخاب، هر کدام از موارد را به طور کلی مورد بررسی قرار داده و یک انتخاب هوشمندانه را برای خود رقم بزنید. برای بررسی هوشمندانه می ‌توان هر کدام را از نظر ویژگی ‌های مختلف مورد بررسی قرار داد. این ویژگی‌ ها عبارتند از:

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
مریم محبوبی مریم محبوبی
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
صفورا نصیری صفورا نصیری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
فریبا روایی فریبا روایی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
داود لکی داود لکی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
سیما حداد سیما حداد
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
شیلا توکلی شیلا توکلی
مشاور روانشناس
از 160,000 هزار تومان
محمد اسماعیل زاده محمد اسماعیل زاده
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان
پروفسور حسین باهر پروفسور حسین باهر
پروفسور
از 1,200,000 هزار تومان

بررسی استحکام دندان‌ های جایگزین

یکی از موضوعات بسیار مهم در تفاوت دندان مصنوعی و ایمپلنت توجه به استحکام آنها است. اگر بخواهیم به مستحکم ترین جایگزین برای دندان ‌های طبیعی اشاره کنیم، می ‌توان از ایمپلنت ‌ها یاد کرد. پیچ های در نظر گرفته شده برای ایمپلنت‌ ها اغلب از جنس تیتانیوم است. این پیچ ‌ها با قرار گرفتن در استخوان فک و جوش خوردن به آن، مانند یک ریشه طبیعی عمل می کنند. در حالی که دندان های مصنوعی بر روی لثه قرار گرفته و از هیچ تکیه‌ گاه محکمی برخوردار نیستند. بنابراین می ‌توان گفت که در زمینه استحکام، کاشت دندان برگ برنده را در دست خواهد داشت.

تفاوت دندان مصنوعی و ایمپلنت در زمینه طول عمر

یکی از موارد بسیار مهمی که در زمینه انتخاب ایمپلنت یا دندان مصنوعی باید مد نظر قرار داد، بررسی طول عمر آنها است. اگر بخواهیم به طول عمر دندان‌ های مصنوعی اشاره کنیم، می‌توان به بازه ی زمانی 7 الی 10 سال، اشاره کرد. البته این موضوع نیز وابسته به نحوه نگهداری از دندان ‌های مصنوعی خواهد بود. حال اگر متقاضی به دنبال کاشت دندان باشد، با طول عمری بیش از 20 سال مواجه می گردد. لازم به ذکر است که افزایش طول عمر کاشت دندان نیز با توجه به مراقبت صحیح از آن، متغیر خواهد بود. به طوری که اگر مراقبت اصولی و دقیق از کاشت دندان انجام پذیرد، متقاضی با طول عمر بیشتر (و شاید مادام العمر) کاشت دندان مواجه گردد.

تفاوت دندان مصنوعی و ایمپلنت در زمینه طول عمر

شرایط و قابلیت استفاده

از دیگر موارد قابل توجه در زمینه تفاوت دندان مصنوعی و ایمپلنت در نظر گرفتن شرایط و همچنین قابلیت استفاده برای متقاضیان مختلف است. دندان مصنوعی به جهت ویژگی‌ های منحصر به فرد، قابلیت استفاده گسترده ‌ای را در بر خواهد داشت. اغلب متقاضیان می ‌توانند به راحتی اقدام به استفاده از انواع دندان ‌های مصنوعی نمایند. این در حالی است که استفاده از فرایند کاشت دندان منوط به شرایط خاص است. بنابراین کاشت دندان برای تمامی افراد امکان‌ پذیر نخواهد بود.

درست است که فرایند کاشت دندان این روزها با موفقیتی بالای 97% مواجه می ‌باشد اما به طور کلی افرادی که با بیماری ‌ها و شرایط خاص مواجه هستند، نمی‌ توانند از این فرایند درمانی استفاده کنند. اغلب افرادی که از مشکلاتی مانند:

  • پوکی استخوان
  • انجام مراحل پزشکی اشعه درمانی (درمان سرطان)
  • دیابت

و غیره رنج می‌ برند، توانایی استفاده از فرایند کاشت دندان را در بر نخواهند داشت. به طور کلی استفاده از فرایند ایمپلنت دندان وابسته به شرایط خاصی است که استفاده از مشاوره‌ ها و راهنمایی دندانپزشکان متخصص در این زمینه، لازم و ضروری خواهد بود.

تفاوت دندان مصنوعی و ایمپلنت در زمینه روند درمانی

یکی از مواردی که در روند درمانی ایمپلنت باید مد نظر قرار داد، طی کردن پروسه ‌های پیچیده ی درمانی است. همانطور که می ‌دانید برای قرار دادن پایه جهت کاشت دندان، نیازمند جراحی خواهیم بود. در برخی از موارد این جراحی با دشواری و پیچیدگی‌ های خاصی همراه می باشد و این در حالی است که پروسه درمان با دندان مصنوعی، بسیار سریع و ساده رقم می ‌خورد.

این روزها دندانپزشکان متخصص با استفاده از روش‌ های بیهوشی متفاوت، روند درمانی ایمپلنت را بسیار ساده و آسان نموده ‌اند. به طوری که بیمار هرگز با درد شدیدی مواجه نبوده و به راحتی می‌ تواند فرایند جراحی را سپری کند.

نحوه مراقبت

یکی از مزایای فوق العاده ی استفاده از ایمپلنت این است که این روش درمانی کاملا شبیه به دندان واقعی است. بنابراین مراقبت و نگهداری از آن نیز بسیار شبیه به دندان واقعی می باشد. در حالی که دندان مصنوعی باید در هنگام خروج از دهان در داخل مایع ضد عفونی کننده قرار بگیرد. با توجه به این موضوع، مراقبت و نگهداری از دندان کاشت شده بسیار ساده تر از دندان مصنوعی خواهد بود.

تحلیل استخوان فک در ایمپلنت و دندان مصنوعی

زمانی که متقاضی روش درمانی ایمپلنت را انتخاب می کند، قطعا با تحلیل استخوان مواجه نخواهد شد. در مقابل می تواند از فرایند تحلیل جلوگیری نموده و سلامت دهان و دندان فرد را نیز به همراه داشته باشد. این در حالی است که اگر فرد اقدام به انتخاب دندان مصنوعی نماید، با گذشت زمان قطعا استخوان و لثه تحلیل رفته و می تواند علاوه بر ظاهر نامناسب، مشکلات دیگری را نیز به همراه داشته باشد.

تحلیل استخوان فک در ایمپلنت و دندان مصنوعی

نحوه تکلم

زمانی که فرد به جای دندان از دست داده ی خود، روش درمانی ایمپلنت را انتخاب می کند، گویی دندان دیگری در همان ناحیه رشد کرده است. بنابراین هرگز تاثیر مخربی بر روی نحوه ی تکلم، نحوه جویدن، زیبایی و … فرد نخواهد داشت. در حالی که دندان مصنوعی به دلایل مختلفی همچون: لق بودن در دهان، عدم فیکس شدن بر روی لثه و … می تواند مشکلاتی مانند: تکلم نامناسب، زخم شدن لثه و … را به همراه داشته باشد.

معایب استفاده از ایمپلنت نسبت به دندان مصنوعی

در کنار بسیاری از فواید و مزایایی که ایمپلنت نسبت به دندان مصنوعی دارد، می توان شاهد برخی از معایب آن نیز بود. از جمله مواردی که سبب می شوند افراد به جای انتخاب کاشت دندان، دندان مصنوعی را انتخاب نمایند، عبارتند از:

  • طول درمان طولانی مدت برابر با 6 ماه
  • عدم مفید و مناسب بودن ایمپلنت برای کلیه متقاضیان
  • هزینه ایمپلنت از دندان مصنوعی بیشتر است
  • انجام پروسه جراحی

در برخی از شرایط استفاده از دندان مصنوعی بسیار مناسب تر از انجام کاشت می باشد. همانطور که پیش تر نیز ذکر شد، انجام کاشت دندان باید بر اساس شرایط خاص انجام پذیرد. در صورتی که متقاضی از شرایط مناسب و ایده آل برخوردار نباشد، قطعا پروسه ی کاشت برای وی نامطلوب تلقی می گردد. بهترین راه برای انتخاب هوشمندانه ی روش درمانی مناسب در این زمینه، استفاده از راهنمایی ها و مشاوره های تخصصی و حرفه ای کارشناسان و دندانپزشکان خبره و توانمند است.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
مریم بنی عامریان مریم بنی عامریان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
صبا مهرپور صبا مهرپور
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پوریا رضائی پوریا رضائی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
سحر بهروزیان سحر بهروزیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سعیده حسنی سعیده حسنی
مشاور روانشناس
از 300,000 هزار تومان
جمیله احمدپور جمیله احمدپور
دکترای روانشناسی
از 250,000 هزار تومان
یونس ترقی طلب یونس ترقی طلب
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
پریا نوربخش پریا نوربخش
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان

جمع بندی

اگر شما نیز در بین انتخاب دندان مصنوعی و ایمپلنت دچار شک و تردید شده اید، بهتر است این موضوع را از جهات مختلف مورد بررسی قرار دهید. با پیشرفت علم در زمینه ی دندانپزشکی، مسلما یکی از بهترین جایگزین ها برای دندان از بین رفته و کشیده شده، کاشت دندان است. این کاشت علاوه بر مزایای فوق العاده، می تواند مضراتی را نیز به همراه داشته باشد.

ایمپلنت یکی از روش های مفید برای دندان های از دست رفته می باشد که به عنوان یک سرمایه گذاری بلند مدت نیز شناخته می شود. حال اگر متقاضی از مشکلات مختلفی که پیش تر به آنها اشاره شد رنج می برد، توانایی استفاده از این روش درمانی را در بر نخواهد داشت. از این رو بهتر است به استفاده از دندان های مصنوعی روی بیاورد.

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا