بزرگان

زندگینامه زیگموند فروید پدر علم روانشناسی

زیگموند شلومو فروید (Sigmund Schlomo Freud) به عقیده بسیاری پدر علم روانشناسی نوین و پدر علم روانکاوی است و بدون شک نامی ترین روانشناس تاریخ می باشد. زندگینامه فروید سرشار از اتفاقات جالب و البته ناگفته هایی است که به مرور بیان شده اند. با این حال تعداد زیادی از افراد نمی دانند زیگموند فروید کیست و چه خدماتی به روانشناسی فعلی کرده است. در ادامه این مطلب سایت مشاوره روانشناسی ویکی روان، به بررسی دقیق زندگینامه زیگموند فروید از جنبه های مختلف می پردازیم.

زندگینامه زیگموند فروید پدر علم روانکاوی – زیگموند فروید کیست؟

با وبلاگ سایت ویکی روان همراه باشید

فروید پدر علم روانشناسی نوین، متولد ششم ماه می ۱۸۵۶ – درگذشتهٔ ۲۳ سپتامبر ۱۹۳۹ عصب‌ شناس اتریشی است که به عنوان پدر علم روانکاوی شناخته می‌شود. زیگموند فروید در سال ۱۸۸۱ از دانشگاه وین پذیرش گرفت و سپس در زمینه‌ های اختلالات مغزی و گفتار درمانی و کالبد شناسی اعصاب میکروسکوپی در بیمارستان عمومی وین به تحقیق پرداخت.

او به عنوان استاد دانشگاه در رشته نوروپاتولوژی در سال ۱۸۸۵ منصوب و در سال ۱۹۰۲ به عنوان پروفسور شناخته شد

در ایجاد روانکاوی و روش‌ های بالینی برای روبرو شدن با علم آسیب‌ شناسی روانی از طریق گفتگو بین بیمار و روانکاو زیگموند فروید تکنیک‌ هایی را مثل استفاده از تداعی آزاد (به روشی گفته می‌ شود که در آن بیمار هرآن چه را به ذهنش خطور  می‌کند، بیان می‌ نماید)

همچنین کشف انتقال (فرایندی که در آن بیمار و روانشناس خاطرات کودکی خود را با هم درمیان می‌ گذارند) و همچنین فرایند تحلیلی روانشناسی را ارائه کرد.

باز تعریف زیگموند فروید از تمایلات جنسی که شامل اشکال نوزادی هم می‌شد به او اجازه داد که عقده ادیپ (احساسات جنسی بچه نسبت به والدین جنس مخالف خود) را به عنوان اصل مرکزی نظریه روانکاوی درآورد.

تجزیه و تحلیل او از خود و رویاهای بیمارانش به عنوان یک آرزوی تحقق یافته او را به یک مدل برای تجزیه و تحلیل علائم بالینی و سازکار سرکوب رسانید. همچنین برای بسط نظریه خود مبنی بر اینکه ناخودآگاه یک مرکز برای ایجاد اختلال در خودآگاه است از آن استفاده کرد.

زیگموند فروید وجود زیست مایه (لیبیدو) را قطعی می‌ دانست.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
فاطمه روحی فاطمه روحی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
محمد امین چالاک محمد امین چالاک
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
نسرین ترابی صائین نسرین ترابی صائین
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
آناهیتا افخمی آناهیتا افخمی
مشاور روانشناس
از 110,000 هزار تومان
بابک ساسانی بابک ساسانی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
سحر مدیری سحر مدیری
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
حانیه خوش لهجه حانیه خوش لهجه
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
بهاره محسنی بهاره محسنی
مشاور روانشناس
از 110,000 هزار تومان

نظریات مختلف در مورد فروید

متأسفانه سوءتفاهم بسیاری در مورد اغلب مفاهیم فرویدی وجود دارد، از جمله مفهوم «لیبیدو» که با شهوت یکی دانسته شده است یعنی «به زیگموند فروید این طور نسبت می‌ دهند که گویی او همه چیز را بر اساس سکس می‌ دانسته است!»

در حالیکه فروید «به جای کلمه عرفانی و شاعرانه عشق، کلمه تکنیکی تر و حرفه‌ ای تر سکسوالیته را انتخاب کرد» «در حقیقت او بارها اعلام کرده که واژه‌های عشق، سکسوالیته، erotisme و Eros را معادل یکدیگر به کار می‌ برد. liebe فرویدی معنای عشق، اشتیاق و ژویی سانس را در یک کلمه داراست.»

انتقال یکی دیگر از مفاهیمی است که مورد سوء تفاهم واقع شده است. “فروید کشف کرد که سمپتوم به کمک انتقال قابل روانکاوی می‌شود. او همچنین کشف کرد که انتقال موتور روانکاوی و در عین حال سدی برای آن است.

انتقال یک عشق است، یک عشق واقعی و هیچ عشق واقعی در صدد دست یافتن به دانش نیست. کار انتقال این است که چیزی برای تعبیر روانکاو باقی بگذارد. اما تعبیر واقعا به چه معناست؟

اوایل کودکی و تحصیل زیگموند فروید

زیگموند فروید در خانواده‌ ای یهودی گالیسی در شهر موراویا بخشی از جمهوری چک متولد شد. اولین فرزند خانواده از هشت فرزند بود. پدرش یاکوب زیگموند فروید (۱۸۱۵–۱۸۹۶) تاجر پشم بود و از اولین ازدواجش دو پسر داشت.

امانوئل (۱۸۳۳–۱۹۱۴)و فیلیپ (۱۸۳۶–۱۹۱۱). خانواده یاکوب از یهودی‌های حسیدی بودند، هرچند که خود یاکوب آدمی سنتی نبود. او در مطالعه تورات مشهور بود. او و مادر زیگموند در ۲۰۰ سالگی به عنوان همسر سوم توسط خاخام یهودی ایزاک مانهایمر در تاریخ ۲۹ ژوئیه ۱۸۵۵۵ عقد کردند.

آنها مشکلات اقتصادی داشتند و وقتی زیگموند متولد شد، در یک اتاق اجاره‌ ای در خانه یک قفل ساز در شهر اشلاساگاسا زندگی می‌ کردند. او با یک پرده نازک که به دور بدنش پیچیده شده بود از رحم مادر بیرون آمد که مادرش این را نشانه خوبی برای آینده پسرش می‌ دانست.

محل تولد فروید کجاست؟ فروید اهل کجاست؟

زیگموند فروید
زیگموند فروید

این نکته برای خیلی ها مبهم است که فروید اهل کجاست و کجا به دنیا آمده است؟

در ۱۸۵۹ خانواده فروید فرایبرگ را ترک کردند برادران ناتنی zigmond froid به شهر منچستر در انگلستان مهاجرت کردند که موجب جدایی بین فروید و پسر امانوئل که همبازی فروید بود شد پدر فروید زن و دو فرزند خود را (خواهر فروید آنا متولد ۱۸۵۸ و برادرش یولیوس در کودکی مرده بودند) اول به لایپزیگ و در سال ۱۸۶۰ به وین برد.

در وین بود که چهار خواهر (روسا، ماری، آدولفین و پاولا) و یک برادر، الکساندر، فروید متولد شدند در سال ۱۸۶۵ فروید نه ساله وارد (Leopoldstädter Kommunal-Realgymnasium)که یک دبیرستان ممتاز بود شد.

او ثابت کرد که یک دانش آموز برجسته است و با افتخار در سال ۱۸۷۳ از مچورا فارغ‌ التحصیل شد او عاشق ادبیات بود و در زبانهای آلمانی ایتالیایی فرانسه انگلیسی اسپانیایی عبری لاتین و یونانی تخصص داشت.

حتما بخوانید

زیگموند فروید ، ویلیام شکسپیر را در طول عمرش فقط به زبان انگلیسی می‌ خواند و به عقیده بعضی‌ ها درک او از روانشناسی به خواندن نمایشنامه‌ های شکسپیر بر می گردد.

zigmond froid (فروید پدر علم روانشناسی) در سن ۱۷ سالگی وارد دانشگاه وین شد او می‌خواست که حقوق بخواند اما به دانشکده پزشکی پیوست جایی که مطالعات او شامل فلسفه زیر نظر فرانتس برنتانو فلسفه زیر نظر ارنست بروک و جانورشناسی زیر نظر استاد داروینیستی به نام کارل نوئل بود.

در سال ۱۸۷۶ فروید چهار هفته را در ایستگاه تحقیقات جانور شناسی نوئل در تریست به تحقیق و تشریح بی‌ نتیجه هزارن مار ماهی برای یافتن اندام تناسلی نر در آنها گذراند او با درجه دکترا در سال ۱۸۸۱۱ فارغ‌ التحصیل شد.

شغل و ازدواج فروید در جوانی

در سال ۱۸۸۲ فروید کار پزشکی خود را در درمانگاه روان پزشکی تئودور ماینرت در بیمارستان عمومی وین شروع کرد.

او در سال ۱۸۸۶ از کار در بیمارستان استعفاء داد و به صورت خصوصی در رشته اختلالات عصبی تخصص گرفت و در همان سال با مارتا برنایز نوه ایساک برنایز یک خاخام ارشد در هامبورگ ازدواج کرد. این زوج دارای شش فرزند بودند:

  1. ماتیلد متولد ۱۸۸۷
  2. ژان مارتین متولد ۱۸۸۹
  3. اولیور متولد ۱۸۹۱
  4. ارنست متولد ۱۸۹۲
  5. سوفی متولد ۱۸۹۳
  6. و آنا متولد ۱۸۹۵

کارل یونگ این شایعه را مبنی بر رابطه داشتن زیگموند فروید با خواهر زنش را پخش کرد. مینا برنایز در سال ۱۸۹۶ بعد از مرگ نامزدش به خانه فروید در شاره ۱۹ برگاس نقل مکان کرده بود.

بررسی سوئیس هتل لانگ در سال ۲۰۰۶ نشان می‌ دهد که فروید در مورخه ۱۳ اگوست ۱۸۹۸۸ در آنجا با یک خانم که زنش نبوده است اقامت داشته است.

بعدها توسط تعدادی از محققان درباره زیگموند فروید درستی شایعات تا حدودی مورد تأیید واقع شد

پیتر گی که قبلاً در مورد این شایعات تردید داشت نظر خود را عوض کرد و احتمال وجود رابطه بین آن دو را تأیید کرد.

 بر اساس تحقیقات تاریخی و تحلیل نوشته‌ های مربوط به فروید پیتر جی به این نتیجه رسید که در طی رابطه این دو، برنایز یک سقط جنین داشته است.

 فروید در ۲۴ سالگی شروع به سیگار کشیدن کرد در ابتدا سیگار عادی می‌کشید و بعد آن را به سیگار برگ تبدیل کرد.

او معتقد بود سیگار ظرفیت او را برای کار بالا می‌برد و او مهار بیشتری روی خود دارد! به رغم هشدارهای همکارش ویلیام فیلیس او همچنان سیگاری باقی ماند و درنهایت دچار سرطان سقف دهان شد.

در سال ۱۸۹۷ به فیلیس پیشنهاد داد که اعتیاد به تنباکو جاگزینی برای استمناء کردن (جلق زدن) می‌ باشد (یک عادت خوب).

زیگموند فروید به شدت استاد فلسفه خود را تحسین می‌ کرد؛ برنتانو که صاحب تئوری ادراک و درون نگری و همچنین تئوری لیپس یکی از نظریه پردازان اصلی معاصر در مفاهیم ناخودآگاه و همدلی بود.

برنتانو در کتابش که در سال ۱۸۷۴۴ با نام روانشناسی از دیدگاه تجربی منتشر شد امکان وجود ناخودآگاه را مورد بحث قرار داد. اگر چه برنتانو وجود ناخودآگاه را رد کرده است اما مباحثی که او مطرح کرد به فروید در این باره کمک کرد.

فروید از نوشته‌ های چارز داروین و ادوارد فون هارتمن (فلسفه ناخودآگاه) استفاده کرد.

توسعه روانکاوی توسط زیگموند فروید

در ماه اوکتبر سال ۱۸۸۵ zigmond froid به پاریس رفت تا در یک فلوشیب با جان مارتین شارکوت که یک نورولوژیست مشهور بود و در مورد خواب و هپینوتیزم تحقیق می‌ کرد شرکت کند.

او بعدا از این تجربه به عنوان کاتالیزوری برای سوق دادن وی به سمت علم آسیب‌ شناسی روانی و کاری با درآمد و بازار کار کمتر در تحقیقات علم عصب شناسی یاد می‌ کند.

 شارکوت متخصص در مطالعات خواب و هیپنوتیزم و استعداد افراد برای هیپنوتیزم شدن بود او بارها بر روی بیماران مختلف در حضور حضار روی صحنه اقدام به این کار کرده بود.

مشاوره روانشناسی آنلاین و تصویری

شروع هیپنوتیزم درمانی توسط فروید

در یک جلسه خصوصی در سال ۱۸۸۶ فروید شروع به استفاده هیپنوتیزم در کلینیک خود کرد. او از رویکرد و تکنیک همکار خود شارکوت استفاده کرد، جزف بروئر، در روش هیپنوتیزمی که با روش فرانسوی متفاوت بود مطالعه‌ ای داشت که نتیجه‌ ای در برنداشت.

روش درمانی بروئر بر روی یک بیمار نشانه بر اثبات روش زیگموند فروید بود.

ابتلا به سرطان در زیگموند فروید

در فوریه ۱۹۲۳، فروید سرطان لکوپلاکیا گرفت، یک سرطان خوش‌ خیم بر اثر استعمال زیاد سیگار برگ، در دهان او شناسایی شده است.

فروید در ابتدا این مسئله را به صورت راز نگه داشته، اما در آوریل ۱۹۲۳ اوارنست جونز را در جریان گذاشت، اوارنست جونز به او گفت که توده برداشته شده است

زیگموند فروید با متخصص پوست ماکسیمیلیان اشتاینر مشورت کرد، که به او توصیه کرد سیگار را ترک کند اما در مورد جدی بودن سرطان او به وی چیزی نگفت و اهمیت آن را بیان نکرد.

فروید بعداً به دیدن فلیکس دویچ که سرطان او را تهاجمی تشخیص داده بود رفت، او برای این تشخیص از کلمه نامطلوب یا “لکوپلاکیای بد” به جای epithelioma استفاده می‌کرد.

دویچ به زیگموند فروید توصیه کرد برای جلوگیری از رشد سرطان سیگار را ترک کند.

فروید توسط یک متخصص گوش – حلق – بینی، مارکوس هایِک، که صلاحیتتش قبلاً توسط زیگموند فروید زیر سؤال برده شده بود، تحت درمان قرار گرفت.

هایک عمل جراحی غیر ضروری خارج از درمانگاه در بخش سرپایی درمانگاه خود روی زیگموند فروید انجام داد فروید قبل و بعد از عمل دارای خونریزی بود و به سختی از مرگ جان سالم به‌ در برد. فروید پس از عمل مرتبا توسط دویچ ویزیت می‌ شد.

دویچ متوجه شد که عمل‌ های بعدی نیز باید انجام بگیرد، اما از گفتن به فروید خودداری می‌ کرد، چرا که فکر می‌ کرد زیگموند فروید اگر بداند سرطان او وخیم شده دست به خودکشی می‌ زند.

مرگ زیگموند فروید یا خودکشی فروید؟

فروید زیگموند

در اواسط سپتامبر ۱۹۳۹ سرطان سقف دهان زیگموند فروید باعث درد فزاینده‌ ای شدیدی برای او شد و به او اعلام شد که غیر قابل عمل جراحی است آخرین کتابی که وی خواند، چرم ساغری اثر بالزاک، باعث بروز سستی در او شد و چند روز بعد، او پیش پزشکش رفت.

دوست و همکار او، ماکس شور، ابعاد بیماری او را برای او توضیح داده‌ بود. فروید قبل مرگ به او گفت:

تو قرارداد ما را به‌ خاطر داری؛ وقتی که زمانش رسید من را تنها نگذاری. الان چیزی به‌ جز زجر باقی نمانده و اصلاً منطقی نیست

وقتی که شور خاطر نشان کرد که قرارشان یادش نرفته، فروید گفت که ممنونم و بعد با آنا درباره آن صحبت کرد و گفت که اگر آنا فکر می‌ کند که کار درستی است کار را تمام کند.

آنا زیگموند فروید می‌ خواست که مرگ پدرش را به تعویق بیندازد، اما شور او را متقاعد کرد که زنده نگه‌ داشتن فروید بی‌ فایده است.

بالاخره در تاریخ‌های ۲۱ و ۲۲ سپتامبر تزریق دوزهای معینی از مرفین باعث مرگ فروید در ۲۳ سپتامبر ۱۹۳۹ شد. عده زیادی به این اتفاق خودکشی فروید می گویند که در واقع همینطور هم می باشد چون او خود آگاهانه تصمیم به خاتمه دادن به زندگی خود شد.

مراسم خاسپاری فروید

سه روز بعد از مرگ فروید، جسد او در شمال لندن سوزانده شد. سخنرانی مراسم تشییع جنازه توسط ارنست جونز و نویسنده اتریشی، اشتفان تسوایگ ایراد شد.

بعدها خاکستر زیگموند فروید به پایه‌ ای که توسط پسرش ارنست برای گلدانی عتیقه‌ ای که فروید از پرنس بناپارت دریافت کرده بود و آن را سال‌ ها در اتاق مطالعه خود در وین داشت طراحی شده بود تبدیل شد.

بعد از اینکه همسر زیگموند فروید در سال ۱۹۵۱ مرد خاکستر او هم در این گلدان گذاشته شد.

نکاتی در مورد زندگی زیگموند فروید

زیگموند فروید یکی از معروف‌ ترین افراد در تاریخ علم روانشناسی است که به نوعی اهداف رشته روانشناسی را باز تعریف کرد!

با وجود که بسیاری از ایده‌ ها و نظریه‌ های او مورد قبول اکثریت روان‌ شناسان امروزی نیست، اما نقش عمده او در توسعه روان‌ شناسی انکارناپذیر است

در زیر، ده واقعیت جالب و روشنگر درباره زندگی او آورده شده است:

۱- زیگموند فروید بزرگ‌ ترین فرزند در بین هشت فرزند خانواده بود

فروید در ۶ مِی ۱۸۵۶ به دنیا آمد. پدرش ژوزف ۴۱ ساله بود و به تجارت پارچه پشمی می‌پرداخت. او در آن زمان دو فرزند از ازدواج قبلیش داشت.

مادر فروید، آمالیا نام داشت و بیست سال کوچک‌ تر از شوهرش بود. ورشکستگی تجاری پدر زیگموند فروید باعث شد که خانواده آن‌ها از فرایبورگ به وین نقل مکان کنند

زیگموند فروید ۷ خواهر و برادر تنی داشت، او غالبا خود را به عنوان عزیز دردانه مادرش توصیف کرده است.

خود فروید گفته که «من دریافته‌ ام که کسانی که می‌ دانند مادرشان آن‌ها را به خواهر و برادرهایشان ترجیح می‌ دهد، آدم‌ هایی می‌ شوند با اتکاء به نفس فوق‌ العاده و خوش‌ بینی راسخ و تزلزل ناپذیر که همین خصوصیات غالباً باعث موفقیت آن‌ها می‌ گردد.»

۲- زیگموند فروید بنیان‌ گذار روانکاوی بود

معمولا این گونه نیست که ایجاد یک مکتب فکری را بتوان به تنها یک فرد نسبت داد.

اما در مورد فروید، نظریه‌ های او به عنوان پایه‌ های یک مکتب روان‌ شناسی قرار گرفته است که به سرعت در خلال سال‌ های اولیه دانش ذهن و رفتار، به عنوان نیروی غالب درآمد.

انتشار کتاب «تعبیر خواب» او در سال ۱۸۹۹، مقدمات اولیه برای ایده‌ ها و نظریه‌ هایی را بنا نهاد که باعث شکل‌ گیری روانکاوی شد.

در سال ۱۹۰۲، زیگموند فروید در خانه‌ اش در وین، میزبان یک سری جلسات بحث هفتگی بود. این جلسات غیر رسمی نهایتا تبدیل به انجمن روانکاوی وین گردید.

برای آشنایی بیشتر پیشنهاد می کنیم مقاله تعریف روانکاوی چیست را در ویکی روان مطالعه کنید.

۳- فروید در ابتدا طرفدار مصرف کوکائین بود

پیش از آن که تأثیرات آسیب‌ رسان و مضر کوکائین شناخته شود، این ماده مخدر به عنوان مسکن و سرخوشی‌ آور مورد مصرف قرار می‌ گرفت. حتی در محصولاتی نظیر نوشابه‌ های گازدار و قرص‌ های گلودرد به کار می‌ رفت.

فروید به تأثیرات بالقوه ضد افسردگی کوکائین علاقه‌ مند شد و خود در ابتدا به منظورهای مختلف طرفدار مصرف آن بود

پس از شناخته شدن تأثیرات مضر و جنبه‌ های اعتیادی کوکائین، شهرت پزشکی فروید تا حدودی خدشه‌ دار گردید.

۴- زیگموند فروید پایه‌ گذار «گفتگو درمانی» بود

با وجودی که بسیاری از نظریه‌ های فروید مورد انتقاد یا عدم پذیرش روان درمانگران امروزی قرار گرفته است، امّا بسیاری از آن‌ ها هنوز از روش‌ های روانکاوی فروید تا حدی استفاده می‌ کنند.

گفتگو درمانی به صورت بخش مهمی از بسیاری تکنیک‌های مختلف روان‌ درمانی در آمده است. با استفاده از گفتگو درمانی، روان درمانگر در جستجوی الگوها یا رویدادهای مهمی که ممکن است نقشی در مشکلات فعلی بیمار داشته باشند، برمی‌آید.

روانکاوان عقیده دارند که رویدادهای دوران بچگی و احساسات، افکار و انگیزه‌ های ناهشیار (ناخودآگاه) در بیماری‌ های ذهنی و رفتارهای ناسازگارانه نقش دارند.

 ۵- آنا دختر فروید نیز روان‌ شناس معروف و تاثیرگذاری بود

آنا فروید فعالیت حرفه‌ای خود را تحت تأثیر نظریه‌های پدرش آغاز کرد. اما در سایه پدرش باقی نماند و نقش مهمی از خود در روان‌ شناسی باقی گذاشت.

او روانکاوی کودکان را بنیان گذاشت و ساز و کارهای دفاعی «خود» (ایگو – ego) را تلخیص و دسته‌ بندی کرد. (۱۹۳۶)

۶- فروید برای آن که با زن مورد علاقه‌ اش ازدواج کند پزشک شد

فروید ویکی روان

همسر زیگموند فروید نقش پررنگی در پیشرفت و شکل دهی شخصیت او داشت. هنگامی که فروید ۲۶ سال داشت، عاشق دختری ۲۱ ساله به نام مارتا برنیز شد.

او در آن زمان دانشجوی فقیری بود که هنوز با پدر و مادرش زندگی می‌ کرد و درآمدی که از یک کار آزمایشگاهی داشت، تکافوی مخارج خانواده‌ اش را نمی‌کرد.

شش ماه پس از آن که آن دو با هم ملاقات کردند، زیگموند فروید کار آزمایشگاهی را رها کرد و به حرفه پزشکی روی آورد

او سه سال در بیمارستان عمومی وین آموزش دید و در این دوران، به سختی می‌ توانست نامزدش را که اکنون به آلمان نقل مکان کرده بود ببیند.

پس از چهار سال انتظار، زیگموند فروید و مارتا در ۱۴ سپتامبر ۱۸۸۶ ازدواج کردند. آن‌ ها صاحب شش فرزند شدند.

 ۷- این گفته مشهور منتسب به فروید که: گاهی اوقات سیگار، فقط سیگار است

احتمالاً از او نیست با  وجودی که این گفته بسیار از قول زیگموند فروید نقل گردیده و معروف گشته است، اما شاهدی وجود ندارد که از او باشد.

زیگموند فروید در تمام دوران زندگیش سیگار برگ می‌ کشید، گاهی تا بیست سیگار برگ در روز.

آنطور که معروف گشته، روزی فردی از فروید می‌پرسد سیگار برگی که غالباً در دست اوست نماد چیست؟ و فروید پاسخ می‌ دهد:

گاهی اوقات سیگار، فقط سیگار است

این پاسخ بدین صورت تعبیر گشته که حتی این روانکاو معروف نیز عقیده داشته است که هر چیز دارای معنی نمادین و نهفته نیست.

در واقع، این گفته به احتمال زیاد از سوی یک روزنامه‌ نگار ابداع گشته و بعدها به اشتباه به صورت نقل قولی از فروید معروف شده است.

 ۸- زیگموند فروید در طول عمرش فقط یکبار به آمریکا رفت

در سال ۱۹۰۹، استنلی هال، روان‌شناس آمریکایی، از فروید برای ایراد سخنرانی درباره روانکاوی در دانشگاه کلارک دعوت به عمل آورد.

با وجودی که او ابتدا از پذیرش این دعوت سرباز زد امّا سرانجام با اصرار هال آن را پذیرفت. زیگموند فروید با همکارانش کارل یونگ و ساندور فرنزی به آمریکا سفر کرد.

پس از ملاقات با بریل و ارنست جونز، چند روز را به گشت و گذار در نیویورک پرداختند و سپس فروید پنج سخنرانی درباره تاریخچه و پیشرفت روانکاوی در دانشگاه کلارک ایراد کرد.

فروید سخنرانیش در دانشگاه کلارک را چنین توصیف کرده است:

«هنگامی که پشت میکروفون قرار گرفتم، انگار یکی از رویاهایم به واقعیت پیوسته بود. روانکاوی دیگر محصول توهم و تخیل نبود، بلکه بخش باارزشی از واقعیت شده بود.»

۹- زیگموند فروید توسط نازی‌ ها مجبور به ترک وین شد

کتاب‌های او به همراه کتاب‌های متفکران معروف دیگر  سوزانده شد.

زیگموند فروید درباره این اتفاق به یکی از دوستانش گفته است:

چه پیشرفت بزرگی کرده‌ ایم. اگر من در قرون وسطی بودم خودم را می‌ سوزاندند و حالا به سوزاندن کتاب‌ هایم قانع هستند.»

فروید و دخترش آنا هر دو توسط گشتاپو مورد بازجویی قرار گرفتند تا آن که یکی از دوستان فروید به نام ماری بوناپارت توانست آن‌ ها را به انگلستان فراری دهد.

بوناپارت همچنین سعی کرد که چهار خواهر کوچک‌ تر فروید را نجات دهد اما موفق به این کار نشد. آن چهار زن همگی بعدا در اردوگاه‌ های کار اجباری نازی‌ ها درگذشتند.

۱۰- زیگموند فروید برای درمان سرطان دهانش بیش از ۳۰ بار تحت عمل جراحی قرار گرفت

همانطور که بارها در ویکی روان گفتیم، فروید در تمام دوران زندگیش سیگار برگ می‌ کشید. در سال ۱۹۳۹، پس از آن که مشخص شد سرطان او دیگر غیرقابل عمل است، از پزشکش خواست که به او در اقدام به خودکشی کمک کند.

پزشک سه بار جداگانه به او مرفین تزریق کرد و فروید در ۲۳ سپتامبر ۱۹۳۹ درگذشت.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
اسما مشمول اسما مشمول
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
سحر بهروزیان سحر بهروزیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
فاطمه شکری فاطمه شکری
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
مریم جاویدی مریم جاویدی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
معصومه چوبین معصومه چوبین
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
کورش مهدیون کورش مهدیون
مشاور روانشناس
از 150,000 هزار تومان
بهشته طهماسبی زاده بهشته طهماسبی زاده
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
پوریا رضائی پوریا رضائی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

آثار و کتاب های زیگموند فروید

  • تعبیر خواب ( ۱۹۰۰ )
  • توتم و تابو (۱۹۱۳)
  • روان‌شناسی گروه و تحلیل من (۱۹۲۱)
  • تمدن و گله‌مندان از آن (۱۹۳۰)
  • بررسی رفتارهای جنسی
  • آسیب شناسی زندگی روزمره

برخی از کتاب های فروید به فارسی ترجمه شده‌ اند. از جمله آنها می توان به کتاب تمدن و گله مندان از آن اشاره کرد که تحت عنوان “فرهنگ و ناخوشایندی های آن” توسط امید مهرگان از آلمانی به فارسی برگردانده شده است.

مشاوره جنسی آنلاین و تصویری در ویکی روان

الناز ربیع

عضو تیم تحریریه ویکی روان

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا