عشق

معنی عشق اشتباه چیست؟ (۹ ویژگی عشق اشتباهی)

عشق اشتباه می تواند بزرگ ترین اشتباهی باشد که فرد در زندگی شخصی مرتکب می شود. به همین دلیل در جلسات مشاوره درمان شکست عاطفی در ویکی روان، مشاورین به بررسی مشخصات عشق اشتباهی برای هر فرد می پردازند و آن را مورد بررسی قرار می دهند. حتی گاهی بررسی روش های رهایی از عشق اشتباه هم می تواند زمینه ساز شروعی دوباه در زندگی باشد. در ادامه این مطلب سایت ویکی روان، بیشتر به بررسی اینکه تعریف عشق اشتباه چیست و چه ویژگی هایی دارد می پردازیم.

معنی عشق اشتباهی چیست؟

با وبلاگ روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

در بیان تعریف عشق اشتباهی باید بگوییم، عشق اشتباه عشقی است که تمام و کمال با معیارهای شما مطابقت ندارد و یا بر اساس صلاحدید شما و زندگیتان انتخاب نشده است! با این حال افراد حس خوبی در زمان انتخاب عشق اشتباه داشته اند و پای انتخاب خود ایستاده اند.

همانطور که قبلا بارها در سایت مشاوره ویکی روان گفته شد، دل چیزی را که می خواهد، می خواهد. مشکل این است که دل همیشه شخصی که قرار است رابطه ای که شما سزاوار آن هستید را انتخاب نمی کند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
نیلوفر نادعلی نیلوفر نادعلی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
فرح ناز حیاة غیبی حقیقی فرح ناز حیاة غیبی حقیقی
مشاور روانشناس
از 100,000 هزار تومان
بهاره بوربور بهاره بوربور
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
سمیه بهاروند سمیه بهاروند
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
محمد جواد افشاری نژاد محمد جواد افشاری نژاد
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
لیلا شکوری لیلا شکوری
دکتری روانشناسی
از 112,500 هزار تومان
مارال حقیقی کرمانشاهی مارال حقیقی کرمانشاهی
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان
مریم سادات موسی کاظمی مریم سادات موسی کاظمی
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان

چرا عاشق آدمهای اشتباه میشویم؟

تشخیص عشق از هوس

شاید برای شما هم این سوال مطرح شده باشد که چرا عاشق آدمهای اشتباه میشویم و یک رابطه را با آنها شروع می کنیم؟

متأسفانه، شما واقعا نمی توانید انتخاب کنید که چه کسی عاشق شما شود و نمی توانید احساسات خود را هر زمان که می خواهید متوقف کنید. در نتیجه، به آسانی در موقعیتی قرار می گیرید که عاشق فرد اشتباهی می شوید بیشتر اوقات، این موقعیت ها هرگز به خوبی پایان نمی یابند.

اگر همه ما بلافاصله عاشق شخص مناسب شویم هیچ یک از ما مجبور نخواهیم بود با درد جدایی روبرو شویم. در این صورت دیگر شما نگران این نیستید که آیا پارتنر شما خیانت می کند یا چرا به نظر می رسد که او در حال بررسی رابطه است

مطمئنا نیازی نیست به دنبال علائم مختلف باشید. در عوض، شما باید وقت خود را صرف جستجوی نشانه های عاشقانه خود کنید تا بتوانید تمام احساسات شگفت انگیز و در عین حال طاقت فرسایی که نسبت به شریک زندگی خود دارید را تأیید کنید.

گاهی اوقات می دانید که عاشق شخص اشتباهی شده اید و گاهی اوقات اینطور نخواهد بود، همیشه تشخیص عشق اشتباه کار ساده ای نیست.

راه تشخیص عشق اشتباه من چیست؟

سوالی که هر روز در بخش مشاوره موضوعات عاشقانه در ویکی روان دریافت می کنیم این است که

  • چطور باید اشتباه بودن عشق را تشخیص دهیم؟
  • من در رابطه عاطفی هستم، آیا این رابطه صحیح است؟
  • چطور باید اشتباه در عشق را تشخیص داده یا از آن پیشگیری کنیم؟

در ادامه به جالب ترین روش های پی بردن به اشباه بودن عشق از دید رشته روانشناسی می پردازیم.

۱- شما نگرانی های خود را بیان می کنید اما هیچ چیز تغییر نمی کند

خوش بین بودن مطلقا هیچ ایرادی ندارد، مخصوصا وقتی که در مورد مسائل قلبی صحبت می شود. اما “انتظار برای تغییر شریک زندگی خود“، دستور العمل دلشکستگی در آینده است.

در یک رابطه سالم، شما و شریک زندگی خود نگرانی های فردی خود را بیان کرده و راهی برای کنار آمدن با مسائل پیدا خواهید کرد. اما اگر شخص اشتباهی را دوست دارید، تمام صحبت های سخت و نگرانی های خود را بیان می کنید، اما هیچ چیز تغییر نمی کند. به این دلیل که شما واقعا نباید انتظار تغییر یک شخص را داشته باشید

اکثر مردم تمایلی به تغییر خود ندارند! در چنین شرایطی، مهم است بدانید که این تغییر ممکن است برای مدت طولانی در لباس مبدل شکل بگیرد. سرانجام باید با خود صادق باشید که این رابطه چگونه است و به کجا ختم می شود؟

پس یک راه اشتباه بودن عشق در رابطه این است که شما هیچ تغییر در جهت مثبت از فرد مقابل مشاهده نمی کنید.

۲- برنامه های شما مرتب نمی شوند

آیا تا به حال عاشق کسی شده اید که در نقطه ای از کشور و در منطقه زمانی متفاوت زندگی کند یا به صورت شبانه کار کند، در حالی که شما به طور منظم از ۹ صبح تا ۵ عصر کار می کنید؟

ممکن است عاشق یک فرد اشتباه باشید؛ بودن در یک رابطه از راه دور یا داشتن برنامه های کاری کاملا متفاوت به شما زمان زیادی برای وقت گذراندن با هم نمی دهد. همه ما خواسته ها و نیازها داریم

خودمان را به عنوان یک گل در نظر می گیریم. ما باید هر روز کمی آفتاب بخوریم و آب به ما بدهند. بنابراین وقتی شما و شریک زندگیتان یکدیگر را نمی بینید، چه کسی آن را به شما می دهد؟

یک ویژگی عشق اشتباه این است که از فواید آن به سختی بهره می برید و همیشه باید منتظر روزهای خوب در کنار هم باشید.

۳- شما برای رابطه خود بسیار بیشتر از پارتنر خود هزینه می کنید

شاید برای شما هم این سوال مطرح شده باشد که چه ویژگی عشق اشتباه من بسیار بارز است که باید به آن توجه کنم یا راحت ترین راه تشخیص عشق اشتباه چیست؟ ممکن است از پرداخت هزینه برای رابطه خود مانند شب های ملاقات، شام، سفرهای غافلگیرانه لذت ببرید.

اگر پارتنر شما برای سهیم شدن در مسئولیت ها تلاش نمی کند، این ممکن است نشانه هم وابستگی (نوعی رفتار بیمارگونه که در آن فرد به نیازهای خود توجهی ندارد و نیازهای دیگری را در اولویت قرار می دهد و به او خدمت می کند که موجب وابستگی طرف می شود) باشد. ”

این رابطه بیشتر به ضرورت تبدیل شده و کمتر به خواسته تبدیل شده است. اگر این روند ادامه پیدا کند، ممکن است احساس عدم تعادل کنید. این رابطه می تواند مملو از کینه، مشاجره و نارضایتی باشد.

۴- داشتن رابطه جنسی هدف اصلی یک عشق اشتباه است!

شیفتگی و داشتن رابطه جنسی قطعا شکلی از عشق واقعی است و نمی خواهیم اهمیت آن را کوچک جلوه دهیم. رابطه جنسی عالی کاملا آزاد کننده است افق دید شما را گسترش می دهد و شما را از جنبه های هویت خود که شاید قبلا هرگز در نظر نگرفته اید، آگاه تر می سازد هر چند با محدودیت زمانی همراه است.

شیفتگی فقط دو سال طول می کشد. علاوه بر این، یک رابطه کاملا مبتنی بر رابطه جنسی کمی شبیه عیاشی است. وقتی در حین انجام این کار هستید احساس بسیار خوبی دارید، اما فقط چند ساعت بعد شما تشنه چیزی دیگر می شوید.

عاشق شدن همراه با رابطه جنسی یک حقیقت است، اگرچه ممکن است برای شما چندان خوب نباشد.

۵- در یک رابطه عاشقانه اشتباه او قصد دارند شما را رها کند

درمان شکست عشقی در روانشناسی

اگر شخصی که عاشق او هستید باعث ایجاد این فکر شود که هر لحظه شما را به خاطر شخص دیگری رها می کند، احتمالا دوستانتان قبلا نیز به شما گفته اند که این مورد خوبی برای شما نیست یا خودتان احساس کردید عشق اشتباهی را انتخاب کرده اید.

آیا فکر می کنید در مورد معاشقه او با دختر دیگر در مهمانی دیوانه و پارانوئید هستید؟ اینطور نیست. این بدان معناست که او به شما دلیل خوبی داده که فکر کنید به شما خیانت می کند یا حداقل کاری را انجام می دهد که باعث ناراحتی شما می شود.

ببینید اگر در رابطه خود شاد و مطمئن بودید، احتمالا با دیدن دوست پسر خود در حال صحبت با شخص دیگری، درگیر گره های اضطرابی نمی شوید و احتمالا از اینکه او یک دوست جدید پیدا کرده، متعجب نمی‌ شوید.

۶- تمام ارزش خود را در این رابطه می بینید

هنگامی که او فراموش کرد برای شما پیام ارسال کند، آیا شما را به این فکر وا می دارد که هیچ کس شما را دوست ندارد زیرا شما به اندازه کافی خوب نیستید؟ آیا او به شما گفته که هرگز با کسی به خوبی او ملاقات نخواهید کرد؟ و شما او را باور کردید؟

اجازه دهید یک تکان خوب و مجازی به شما بدهم. شما شایسته عشق هستید (البته معنی درست عشق). بیش از یک میلیارد نفر در این سیاره زندگی می کنند که می توانید عاشق آنها شوید.

اگر رابطه ای به شما این احساس را می دهد که خود را دوست ندارید، به این معنی است که ذخایر احساسی ارزشمند شما را از بین رفته است، ذخایری که باید دوباره در خود سرمایه گذاری کنید و عشق اشتباه تان را کنار بزارید.

۷- شما مرزهای خود را قدری به خطر می اندازید تا متأسفانه آسیب ببیند

ممکن است جامعه، تک همسری را برای دو نفر به عنوان تنها راه در کنار هم بودن قرار داده باشد، اما حقیقت این است که مانند هر چیز دیگری در رابطه، این یک انتخاب است و نه پیش فرض. بسیاری از افراد چند همسری هستند و روابط رضایت بخش و باز با شریک زندگی خود را تجربه می کنند.

با این حال، این بدان معنا نیست که “تمایل برای ایجاد رابطه صمیمی با بیش از یک نفر” برای همه مناسب است.

وقتی تمایل به چند همسری در انواع ازدواج دارید، شما و همسرتان همچنان به یکدیگر متعهد هستید. این نظم با قوانین خاصی همراه است، درست مانند تک همسری.

بیشتر افراد چند همسری را امتحان می کنند به این معنی که بیشتر مردم فکر می کنند این چیزی است که برای آنها مفید است. در واقع، اینطور نیست. خود من دو رابطه داشتم و هر دو آنها برایم بسیار دردناک بود. هم به خاطر عدم صداقت و هم  به خاطر اتفاقاتی که در گذشته من رخ دادند.

۸- عشقتان واکنشی نشان نمی دهد

مراحل عبور از شکست عشقی

اگر دوست دارید احساسات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید، اما آنها ساکت هستند، ممکن است احساس کنید که شنیده نمی شوید. اگر به رابطه جنسی زیادی نیاز دارید و او فقط دو بار در هفته می خواهد با هم ارتباط داشته باشید، احساس رضایت ندارید. اگر می خواهید بدون وقفه با هم باشید و آنها بخواهند با دوستان خود ملاقات کنند، پس احساس می کنید شما را نادیده گرفته اند.

ممکن است شما و همسرتان زبان های عاشقانه متفاوتی داشته باشید و صحبت با یکدیگر می تواند برخی از مسائل را حل کند. ممکن است یکی یا هر دوی شما علاقه خود را از دست داده باشید و دیگر آنچه را که نیاز دارید از رابطه دریافت نکنید. برای این اتفاق نیازی نیست که عاشق کسی شده باشید.

۹- در عشق اشتباهی در اولویت های بندی قرار دارید

اولویت بندی در رابطه عاطفی حرف اول را می زند، یعنی اگر در بیشتر موارد کارهای او بر شما اولویت دارد و مدام برنامه ریزی تان را تغییر می دهد یعنی در رابطه عاطفی اشتباهی قرار دارید. هیچ شکی نیست همه ما مسائل مهمی در زندگی دارید اما باید عشقمان را در اولویت قرار دهیم.

باید نیازهای او را بشناسیم و برای رفع آنها تلاش کنیم، تلاش صادقانه تا نشان دهیم او یک عشق اشتباه نیست و در اولویت کارهای ما قرار دارد.

جلوگیری از عشق اشتباه ممکن است؟

بله روش های زیادی برای شناخت اشتباه بودن رابطه عاشقانه وجود دارد. مهم ترین راه بررسی همین موارد بالا است که در ویکی روان بیان کردیم. ببینید عشقتان چه کارهایی برایتان میکند و چه کارهایی را انجام نمی دهد.

او را با یکبار سنجیدن مورد مقایسه قرار ندهید، به افراد باید فرصت داد اما در همین فرصت دادن هم زیاده روی نکنید. اگر سوال یا پرسشی ذهنتان را درگیر کرده، حتما با مشاور روانشناس موضوعات عاطفی در تماس باشید تا شما را راهنمایی کند

اگر قصد ازدواج دارید، شرکت در جلسات مشاوره پیش از ازدواج آنلاین و حضوری می تواند موضوع را شفاف تر کرده و به رابطه جهت بدهد، جلوگیری از عشق اشتباه با همین قدم های به ظاهر ساده ممکن می شود.

یادتان باشد جلوگیری از اشتباه در عشق بسیار ساده تر از رهایی از عشق اشتباه است. تا حد ممکن بر اساس اصول پیش بروید و حتی با کمک یک مشاور روانشناس خبره، خود را تحت آموزش قرار دهید.

چرا انتخاب اشتباه عشق دردسر ساز است؟

انتخاب اشتباه عشق می تواند عواقب بسیار زیادی به همراه داشته باشد. مهم ترین تاثیر اشتباه عشقی به مشکلات روانی برمی گردد. یعنی فردی که مدام شکست عشقی را تجربه می کند در نهایت تاثیرات بسیاری را از انتخاب اشتباه عشق متحمل خواهد شد.

این تاثیرات عبارتند از:

  1. بی میلی نسبت به اعتماد به دیگران
  2. تجربیات اشباه و ایجاد باورهای غلط نسبت به رابطه عاطفی
  3. عدم تمایل به کمک گرفتن از مشاور روابط عاطفی برای دوری از انتخاب عشق اشتباهی در آینده
  4. عادت کردن به روابط کوتاه مدت و سطحی
  5. دوری از عشق واقعی
  6. ترس و واهمه از انتخاب اشتباه عشق در مواجه با افراد دیگر
  7. انتخاب روابط عاشقانه اشتباه دیگر
  8. ایجاد اختلالات روانی مانند خشم، عصبانیت و استرس های پنهان
  9. از دست دادن زمان و احساس بار روانی سنگین آن
  10. حتی میل به بحث و ایجاد مشکل در روابط یکی از تاثیرات عشق اشتباه در فرد می باشد

همانطور که مشاهده کردید، اشتباه عشقی و شکست های مداوم در روابط می تواند آسیب های زیادی به همراه داشته باشد، پس اگر برای سلامت روان تان ارزش قائل هستید قبل از ورود به رابطه عاطفی به خوبی تمام جوانب را بررسی کنید تا به دنبال رهایی از عشق اشتباه و پیامدهای بسیار آن نباشید!

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
فریناز خانی فریناز خانی
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
کتایون داودی کتایون داودی
مشاور روانشناس
از 77,500 هزار تومان
محمد حسین خانی محمد حسین خانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان
رضوان شمس رضوان شمس
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
محمد رضا سعید فیروزه محمد رضا سعید فیروزه
دکترای روانشناسی
از 225,000 هزار تومان
پریسا سبزواری پریسا سبزواری
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
مهران گلزاری امجد مهران گلزاری امجد
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
پروانه صفایی مقدم پروانه صفایی مقدم
دكتراى روانشناسى
از 175,000 هزار تومان

راه رهایی از عشق اشتباه چیست؟

حالا که متوجه شدیم در یک رابطه احساسی اشتباه قرار داریم چکار کنیم؟ چطور با وجود احساسات عمیق، منطق را بر قلب چیره کرده و رابطه ای که نتیجه ای در بر ندارد را ترک کنیم؟

راه های زیادی برای پایان دادن به رابطه و طی کردن مراحل شکست عشقی در کمترین زمان وجود دارد اما بدون هیچ شکی بهترین آنها کمک گرفتن از یک متخصص روانشناس خبره در کنارمان است.

متخصص روانشناس روابط عاطفی به خوبی می تواند وضعیت شما را بررسی کرده و راهکارهایی برای رهایی از عشق اشتباه پیشنهاد دهد که به نفع هر دو طرف می باشد. شما دوست گرامی می توانید از سراسر دنیا در جلسات مشاوره آنلاین و غیرحضوری ویکی روان شرکت کرده و با مشاور خود به صورت صوتی، تصویری و متنی جلسه مشاوره برگزار کنید:

مشاوره برای موضوعات عاطفی

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا