انگیزه

عوامل ایجاد انگیزه چیست؟ (عامل انگیزه)

عوامل ایجاد انگیزه در افراد متفاوت است و هر فرد به نوعی انگیزه می گیرد. اما عامل ایجاد انگیزه مورد بسیار مهمی است که در جلسات مشاوره آنلاین روانشناسی هم به آنها پرداخته می شود. به همین خاطر قصد داریم در این مطلب از سایت ویکی روان، به بررسی دقیق عوامل اصلی با انگیزه شدن صحبت کنیم.

عوامل ایجاد انگیزه چیست؟

با وبلاگ روانشناسی در سایت ویکی روان همراه باشید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
جواد صادق الحسینی جواد صادق الحسینی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
صفورا نصیری صفورا نصیری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
فاطمه ابراهیم فاطمه ابراهیم
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
پریسا سبزواری پریسا سبزواری
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
یونس ترقی طلب یونس ترقی طلب
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
مینا فرهادی مینا فرهادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
سید محمد ستارزاده سید محمد ستارزاده
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
زهرا جعفری زهرا جعفری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

چرا باید دلایل با انگیزه شدن را بشناسیم؟

همانطور که قبلا در مقاله تعریف انگیزه در روانشناسی چیست گفتیم، مشکل اصلی ما این است که گاهی انگیزه داریم و گاهی بدون انگیزه هستیم.

برای با انگیزه بودن در هر زمینه ای باید بدانیم چه چیزهایی باعث می شود همیشه انگیزه داشته باشیم و چه چیزهایی باعث از بین رفتن این حس درونی می شوند؟ به همین دلیل شناخت عوامل ایجاد انگیزه بسیار مهم است! مهم ترین اصل برای مردمان امروز حفظ کردن انگیزه است.

1- نیاز به قدرت به معنای تأثیرگذاری بر دیگران است

علم روانشناسی بین دو نوع قدرت تمایز قائل شد.

یکی از آنها قدرت خودخواه و من محور است، بدون اینکه به خوب یا بد بودن تاثیرش اهمیت دهد، مثلا نوعی قدرت که خودشیفته ها نشان می دهند. دیگری یک قدرت مفید اجتماعی است که در آن شما از تاثیر گذاری بر مردم برای بهتر شدن یا برای منافع مشترک لذت می‌ برید.

همین تعریف ساده یکی از عوامل ایجاد کننده انگیزه بین مردم است. قدرت یک نیاز شیرین بین ماست، پس می تواند یک عامل انگیزه دادن هم باشد.

2- نیاز به وابستگی

لذت بردن از بودن با مردم است برای مثال، کسانی که انگیزه وابستگی بالایی دارند، انگیزه دارند کارها را همراه با افرادی که دوستشان دارند انجام دهند و لذت ببرند.

هنگامی که ما برای رسیدن به یک هدف مشترک تلاش می کنیم، افراد با انگیزه وابستگی انرژی دریافت می کنند که وقتی به آن هدف می رسیم چه احساس خوبی خواهیم داشت. اعضای تیم بزرگ ممکن است با انگیزه وابستگی هدایت شوند.

3- نیاز به دستاورد داشتن یک عامل ایجاد کننده انگیزه است

آنهایی که نیاز زیادی به موفقیت دارند، دوست دارند امتیاز خود را حفظ کنند، از نحوه عملکردشان بازخورد بگیرند، خواه این به معنای دستیابی به تعداد آنها برای یک هدف سه ماهه باشد یا جمع آوری میلیون ها نفر برای یک موسسه خیریه. افرادی که در مسیر موفقیت هستند، پیوسته برای پیشرفت تلاش می کنند.

آنها یادگیرنده های بی امان هستند هر چقدر هم که امروز خوب باشند، از وضعیت موجود راضی نیستند. آنها همیشه سعی می کنند بهتر عمل کنند.

برانگیختگی و انگیزه‌ ها

انگیزه ها معمولا به انگیزه ها و محرک‌ ها تقسیم می شوند. انگیزه ها در درجه اول بیولوژیکی هستند، مانند تشنگی، گرسنگی، خواب آلودگی، و نیاز به تولید مثل که همه ما را به جستجو و شرکت در فعالیت های خاص سوق می دهند.

اعتقاد بر این است که برانگیختگی از درون یک فرد سرچشمه می گیرند و ممکن است نیازی به محرک های خارجی برای تشویق رفتار نداشته باشند. این در ایجاد انگیزه برای درس خواندن هم صدق می کند. یعنی فردی که بتواند آموزش چه تاثیری بر او خواهد داشت، نیازی به انگیزه گرفتن از دیگران ندارد

از سوی دیگر، انگیزه ها عمدتا توسط مکانیسم های اجتماعی و روانی مانند کار، خانواده و روابط هدایت می شوند. آنها شامل عواملی مانند تمجید و تایید هستند. هم برانگیختگی و هم انگیزه ها را می توان با تحریک و محرومیت تغییر داد.

انگیزه را می توان با شرایط یا رویدادهای ناراحت کننده یا بد تحریک کرد (شوک ها، صدای بلند، یا گرما یا سرمای بیش از حد می تواند ما را برای جستجوی شرایط بهتر ترغیب کند) یا با جذب شرایط یا رویدادهای مثبت یا لذت بخش (مانند غذا یا رابطه جنسی).

همچنین وقتی از چیزی که می‌ خواهیم یا نیاز داریم، مانند تغذیه کافی یا ارتباط اجتماعی، محروم می‌ شویم، انگیزه پیدا می‌ کنیم.

فرق انگیزه درونی و بیرونی چیست؟

شاید این سوال در ذهنتان نقش ببندد که تفاوت اصلی انگیزه درونی و بیرونی چیست؟

انگیزه درونی (ناشی از عوامل درونی) یا بیرونی (ناشی از عوامل بیرونی) است

رفتارهای با انگیزه درونی از طریق احساس رضایت شخصی ایجاد می شوند. آنها بر اساس علاقه یا لذتی که از خود وظیفه ناشی می شود، هدایت می شوند، نه جامعه.

به عنوان مثال، اگر شما در دانشگاه هستید، به این دلیل است که از یادگیری لذت می برید و می خواهید خود را فردی قوی تر بسازید، انگیزه ذاتی دارید. انگیزه درونی یک عنصر حیاتی در رشد شناختی، اجتماعی و جسمانی است. آن دسته از افرادی که به طور ذاتی انگیزه دارند، احتمالا عملکرد بهتری دارند و مهارت های خود را در یک کار معین بهبود می بخشند.

وقتی برانگیختگی تبدیل به انگیزه می شود

انگیزه پیشرفت می تواند جنبه منفی داشته باشد. برخی افراد معتاد به کار می شوند، کاملا روی اهداف کاری خود متمرکز می شوند و از داشتن یک زندگی کامل غافل می شوند.

این حالت را می‌ توانید در دانش‌ آموزانی ببینید که با قربانی کردن هر چیز دیگری در زندگی‌ شان به بالاترین نمرات می‌ رسند، درست مانند مدیران موفقی که 18 ساعت در روز کار می‌ کنند و هر کسی که معیارهای کمال گرایی دارد.

کلید رسیدن به یک انگیزه سالم، داشتن استاندارد داخلی بسیار بالا برای عملکرد است که خود را به آن پایبند می‌دانید، اما اگر این استاندارد خیلی بالا باشد، در حالی که در مورد هر نقص کوچکی وسواس دارید، از موفقیت‌ های خود قدردانی نمی‌ کنید. این برانگیختگی برای دستیابی است که به انگیزه بالا تبدیل شده است.

کمال گراها در بررسی عملکرد خود در مورد هر چیزی، فقط بر روی کارهایی که می توانستند بهتر انجام دهند تمرکز می کنند، نه کارهایی که به خوبی انجام دادند

آنها ممکن است در حال حاضر در مقایسه با افراد دیگر 110٪ موفق باشند، اما آنها دیوانه وار در حال تلاش برای رسیدن به 112٪ یا 115٪ موفقیت هستند. این تلاش هم در سیستم آموزشی و هم در دنیای کار امروزی بسیار پاداش دارد.

اما هزینه‌ های انسانی دارد، چه برای یک بچه در مدرسه یا یک نفر در محل کار، شما در زندگی رنج می‌ برید. ممکن است بهایش یک سری روابط ناموفق باشد، هرگز برای چیزهایی که از آنها لذت می برید وقت نگذارید، یا هزینه های سلامتی ناشی از استرس مزمن باشد.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
لیلا فراهانی لیلا فراهانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
حامد عامری حامد عامری
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
مهناز شاه مرادی مهناز شاه مرادی
دکترای روانشناسی
از 125,000 هزار تومان
پروانه طاهری خراسانی پروانه طاهری خراسانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان
محمد حسین خانی محمد حسین خانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان
سید حامد واحدی اردکانی سید حامد واحدی اردکانی
دکترای روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
فرح ناز حیاة غیبی حقیقی فرح ناز حیاة غیبی حقیقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
فاطمه غواص معانی فاطمه غواص معانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان چیست؟

عوامل ایجاد انگیزه کم نیستند، حتی می توانند فرد به فرد متفاوت باشند.

به همین خاطر اگر احساس می کنید به هر دلیل انگیزه کافی برای ادامه در هر مسیری را ندارید، پیشنهاد می کنیم حتما موضوع را با یک مشاور روانشناس درمیان بزارید تا انگیزه های واقعی در شما شکل بگیرد.

شما دوست عزیز می توانید از سراسر دنیا در جلسات مشاوره آنلاین روانشناسی ویکی روان شرکت کرده و با مشاور مورد نظرتان جلسه مشاوره صوتی، تصویری و تایپی برگزار نمائید:

لیست مشاورین ویکی روان

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا