مطالب روانشناسی درباره استرس در ویکی روان

۱۰ مورد از علائم استرس نوجوانان

علائم استرس و اضطراب در نوجوانان دختر و پسر

همواره فشارهای روانی نوجوانان در جلسات مشاوره روانشناسی توجه مشاوران را به علائم استرس و اضطراب در نوجوانان معطوف می کند. چون با حل این موضوع در جلسات مشاوره نوجوان بسیاری از مشکلات دیگر او مانند پرخاشگری رو به بهبود می رود.  با این که نوجوانان دغدغه مالی، شغلی و اداره خانواده را ندارند، اما آن ها شدیدا مستعد ابتلا به انواع استرس هستند که این استرس ها میتواند ناشی از قلدری های دیگران، فشار های همنوعان و مشکلات تحصیلی شان باشد. در مشاوره استرس در مورد اینکه استرس نوجوانان چیست صحبت می شود و بعد از شناسایی علائم به درمانش پرداخته می شود.
اگر از علائم استرس نوجوانان اطلاعی ندارید بهتر است این مطلب را در ویکی روان بخوانید تا بتوانید به آن ها در این سن حساس کمک کنید.

حل سریع مشکل دیگر با شناخت علائم استرس در نوجوانان

نوجوانان در خانواده های خود در شرایطی هستند که انتظارات والدین و جامعه از ایشان افزایش می یابد. چندان عجیب نیست اگر بگوییم آن ها واقعا حق دارند دچار مشکل شوند چون تغییرات جسمی، روحی، نوسانات هورمونی، دوستان دوران نوجوانی، درس و تحصیل و… همگی با هم آن هم در این سن کم که کاملا بی تجربه هستند آن ها را به این مسیر سوق می دهد که فکر کنند به اندازه کافی خوب نیستند و استرس بی سابقه ای را تجربه کنند. پس اگر به عنوان یک والد نگران به دنبال:

و حل سایر مشکلات دوران بلوغ هستید یا می خواهید نحوه برخورد با نوجوانان در سن بلوغ را یاد بگیرید قبل از هر چیز سعی کنید خودتان را جای آن ها بگذارید و درک شان کنید. اگر در آن ها نشانه های استرس و اضطراب می بینید اول این مشکل را حل کنید چه بسا مشکلات دیگر خود به خود حل خواهند شد. در این روزها که سر نوجوانان همواره در گوشی و پلتفرم های آنلاین است مشاوره آنلاین استرس گزینه خوبی است که هم دسترس همه است هم جذابیت های دنیای آنلاین را برای نوجوانان دارد و احتمالا آن ها با آغوش باز از این انتخاب برای سلامت روان شان استقبال کنند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
معصومه چوبین معصومه چوبین
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
حسین توکلی حسین توکلی
دکترای روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
محمد حسین خانی محمد حسین خانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان
علی اشرف نورمحمدی علی اشرف نورمحمدی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
پریا نوربخش پریا نوربخش
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان
نیره آزادی نقش نیره آزادی نقش
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
آناهیتا افخمی آناهیتا افخمی
مشاور روانشناس
از 210,000 هزار تومان
بابک ساسانی بابک ساسانی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان

علائم استرس و اضطراب در نوجوانان

نبودن پشتیبانی درست برای نوجوانان، خطر ابتلای آن ها به مشکلات روانی، تحصیلی  و جسمی افزایش می یابد. اگر می دانید استرس چیست پس حتما هم می دانید  توجه به علائم استرس نوجوانان امری بسیار مهم است و به شما کمک میکند این مشکل را به سرعت شناسایی و رفع کنید. در ادامه ۱۰ نشانه حاکی از وجود استرس در نوجوانان را خواهید دید که کمک می کند در راستای کاهش استرس فرزندان نوجوان خود گام بردارید:

  1. سردرد و شکم درد

استرس معمولا به صورت مشکلات جسمی نمایان میشود. سردرد های پی در پی، شکم درد و دیگر مشکلات جسمی میتواند نشانه وجود استرس و اضطراب در نوجوانان باشند. روح انسان وقتی سرریز می شود خودش را در ظرف جسم تخلیه می کند. بنابراین اینکه مشکلات روحی فرزندتان جسمی شود یک زنگ خطر برای شماست. چنانچه احساس می کنید در این زمینه حتما باید با کسی صحبت کنید و وقت را هدر ندهید مشاوره تلفنی استرس را امتحان کنید.

  1. مشکلات خواب

مشکل چرت زدن در نوجوانان می تواند یکی از علائم استرس نوجوانان باشد. خستگی در نوجوانان باعث کاهش قدرت آنها در روبرویی با استرس های خود می شود. دیگر نشانه استرس در نوجوانان، خواب زیاد آن هاست. افرادی که بلافاصله پس از مدرسه می خوابند و یا در آخر هفته، تمام روز را صرف خوابیدن می کنند، به نوعی تلاش به فرار از استرس خود دارند و به خوابیدن به چشم درمان سریع استرس و اضطراب خود نگاه می کنند در حالیکه این راه حل، کاملا ظاهری و کوتاه مدت است.

  1. مشکلات تحصیلی از عوامل استرس زا در نوجوانان میباشد

گاهی اوقات استرس فرد، به نوعی به تحصیل و مدرسه او مربوط می شود. مشکلات تحصیلی می توانند از استرس فرد ناشی شوند. در صورتی که نمرات فرزندتان اخیرا افت داشته و یا حضور او در مدرسه کم بوده است، بهتر است به دنبال عامل این مشکل باشید. چون یا استرس فرزندتان به خاطر تحصیلش است (اگر نمی دانید استرس تحصیلی چیست مقاله آن را در ویکی روان حتما بخوانید.) یا موفقیت تحصیلی فرزندتان تحت تاثیر استرس زیادش قرار گرفته است.

همانطور که می دانید سال های نوجوانی مهم ترین سال های تحصیلی افراد است و باید با روش های جدید درمان استرس هر چه سریع تر مشکل آن ها حل بشود تا بتوانند در تحصیل شان هم خوب عمل کند و دچار استرس امتحان که آزمون های مهم زندگی شان را تحت تاثیر قرار می دهد نشوند.

  1. افزایش عصبانیت از مهم ترین علائم استرس نوجوانان است

با این که نوجوانان به طور طبیعی مقداری تند خو هستند، بررسی دلایل پرخاشگری در افراد نشان می دهد فردی که از استرس رنج می برد اغلب منتظر بهانه است تا از کوره در برود و فشار روانی روی خودش را تخلیه کند. این شخص حتی ممکن است با مواجه با کوچک ترین موارد چالش برانگیز عصبانی و ناراحت شود. در این زمینه می توانید علاوه بر درمان استرس نوجوان به دنبال راه های کنترل پرخاشگری هم باشید.

  1. تغییر در ارتباطات اجتماعی

استرس قادر است عادات نوجوانان را تغییر دهد و انزوای اجتماعی می تواند نشانی از استرس داشتن نوجوان شما باشد. صرف اکثر اوقات خود در اتاق و کم بودن انگیزه او برای حضور در اجتماع میتواند از علائم استرس نوجوانان میباشد. اگر حضور در اجتماع خودش باعث استرس نوجوان شود از این استرس تحت عنوان استرس اجتماعی هم یاد می شود که اگر می خواهید با این مقوله جداگانه آشنا شوید حتما مقاله استرس اجتماعی چیست را در ویکی روان بخوانید.

در چنین شرایطی بردن نوجوان به اتاق مشاور کار بسیار سختی است چون او با حضور در کنار افراد غریبه بیشتر استرسی می شود یا حتی اگر حاضر به شرکت در جلسات مشاوره شود حرف زدن برای او بسیار سخت است. شما می توانید از خدمات مشاوره متنی استرس برای نوجوانانی استفاده کنید که از حرف زدن درباره مشکلات شان طفره می روند. چون گاهی نوشتن آسان تر از صحبت کردن است.

استرس نوجوانان

  1. بیماری های پی در پی

نوجوانانی که از استرس های خود رنج می برند، بیشتر در معرض سرماخوردگی و دیگر بیماری ها قرار دارند و ممکن است به همین دلیل از مدرسه و دیگر برنامه های خود عقب بمانند. ضعیف شدن سیستم ایمنی یکی از چندین تاثیر استرس بر بدن انسان است.

  1. تغییرات منفی در رفتار ها از نشانه های استرس نوجوانان است

مشکلات رفتاری معمولا یکی از نتایج وجود استرس در نوجوانان است. ممکن است نوجوان از مدرسه رفتن سر باز زند یا بسیار کم حرف باشد که این به علت وجود استرس در فرد می باشد. در این زمینه خوب است والدین راهکارهای رفتار با بچه های سخت را یاد بگیرند.

  1. ناتوانی در تمرکز کامل

تمرکز کردن بر روی مسئله ای خاص، برای افرادی که دغدغه های ذهنی زیادی دارند بسیار سخت خواهد بود و ممکن است در کلاس به آسانی حواس شان پرت شده و نتوانند بر روی کارهای خود تمرکز کنند. پس یکی از راه های شناسایی استرس توجه به نشانه های عدم تمرکز است.

  1. منفی نگری

نوجوان های دارای استرس، بسیار منفی نگر خواهند بود برای مثال ممکن است بگویند:

“هیچ کس مرا دوست ندارد” یا “هیچ چیز درست پیش نمیرود”.

گفتن این گونه حرف ها برای یک نوجوان امری عادی است. یک نوجوان بارها و بارها ممکن است اعتراف کند که: من قادر به کنترل افکاری منفی خود نیستم. افزایش این حرف ها، میتواند از دیگر علائم استرس نوجوانان باشد.

  1. نگرانی زیاد

نوجوانانی که از استرس رنج میبرند اغلب در مورد همه چیز نگران هستند. آن ها از تمامی اتفاقات بدی که ممکن است پیش آید استرس خواهند داشت حتی اگر این اتفاق مربوط به مسئولیت آن ها نباشد. در صورتی که نوجوان شما نیز نگرانی های بسیاری دارد، ممکن است از استرس رنج ببرد.

اگر دوست دارید در زمینه استرس اطلاعات خود را افزایش دهید پیشنهاد می کنیم این مقالات را هم بخوانید:

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
پروانه صفایی مقدم پروانه صفایی مقدم
دكتراى روانشناسى
از 175,000 هزار تومان
نسرین ترابی صائین نسرین ترابی صائین
دکتری روانشناسی
از 112,000 هزار تومان
مهندس محمد خانی مهندس محمد خانی
مهندس آی تی
از 150,000 هزار تومان
فرشته همدانی فرشته همدانی
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
سیما حداد سیما حداد
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
فرح ناز حیاة غیبی حقیقی فرح ناز حیاة غیبی حقیقی
مشاور روانشناس
از 100,000 هزار تومان
بهاره بوربور بهاره بوربور
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
اسما مشمول اسما مشمول
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان

برطرف کردن علائم استرس و اضطراب نوجوانان در ویکی روان

بسیاری از نوجوانان قادر نخواهند بود استرس خود و دلیل آن را بازگو کنند. اما وجود این استرس با مشاهده نشانه های آن در رفتار فرد قابل تشخیص است. در صورتی که احساس می کنید نوجوان شما نیز دچار استرس شده است، بهتر است با او در این باره گفت و گو کنید یا اگر خودتان نوجوان هستید در این زمینه از کسی کمک بگیرید چون حتی بزرگسالان هم از بقیه کمک می گیرند و این هیچ عیبی ندارد!

اگر علائم استرس نوجوانان باعث اختلال در تحصیل، روابط خانوادگی و دوستانه و مسئولیت های او شده است، بهتر است به همراه او به متخصص مراجعه کنید. شما در مراجعه به مشاور هیچ محدودیتی ندارید حتی اگر ایران نباشید باز هم با مشاوره استرس خارج از کشور می توانید مشکل خود را حل کنید.

با باقی ماندن نشانه ها برای بیشتر از دو هفته، احتمال این وجود دارد که نوجوان دچار استرس مزمن شده باشد و از مشکلات روانی مانند افسردگی و اضطراب رنج ببرد که در این صورت باید از خدمات مشاوره استرس و افسردگی استفاده کنید. با پزشک نوجوان خود درباره استرس او صحبت کنید. به یاد داشته باشید که برطرف کردن مشکلات جسمی فرد قبل از پرداختن به مشکلات روحی او بسیار مهم است.

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا