مطالب روانشناسی درباره استرس در ویکی روان

1 راه درمان استرس و افسردگی در خانه بدون دارو

برای درمان استرس و افسردگی چه کنیم؟

درمان استرس و افسردگی گاهی پیچیده می شود و گاهی به خوبی پیش می رود و فرد مورد نظر از این دو اختلال روانی به راحتی رهایی پیدا می کند. شاید استرس و افسردگی به ظاهر از هم متفاوت باشند، اما ارتباط تنگاتنگی بین آنها وجود دارد! به همین خاطر در جلسات مشاوره درمان افسردگی تلفنی و آنلاین بررسی کاملی در مورد میزان ابتلا به استرس و اضطراب صورت می گیرد. اگر این سوال ذهن شما را درگیر کرده که برای درمان استرس و افسردگی چه کنیم یا راه درمان استرس و افسردگی بدون دارو چیست، حتما تا انتها با این مطلب سایت مشاوره روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

راه درمان استرس و افسردگی شدید چیست؟

با مطالب روز روانشناسی در ویکی روان همراه باشید.

همانطور که قبلا در مقاله تعریف استرس چیست گفتیم، استرس پاسخ بدن به نیازهای جسمی یا عاطفی است.

استرس عاطفی می تواند در ایجاد افسردگی نقش داشته باشد یا نشانه ای از آن باشد. یک وضعیت استرس زا احساسات افسردگی را تحریک کرده و این احساسات می تواند مقابله با استرس را دشوارتر کند! رویدادهای پراسترس، مانند از دست دادن شغل یا پایان یک رابطه طولانی مدت، منجر به افسردگی می‌شود. همه کسانی که این شرایط را تجربه می کنند، افسرده نمی شوند! عوامل بیولوژیکی ممکن است توضیح دهند که چرا یک فرد که با یک شرایط پراسترس مواجه است، افسردگی را تجربه می کند در حالی که فرد دیگر این شرایط را تجربه نمی کند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
مهرانگیز متقی مهرانگیز متقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
راضیه هاشمیان راضیه هاشمیان
دکترای روانشناسی
از 200,000 هزار تومان
مریم بنی عامریان مریم بنی عامریان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
فاطمه ابراهیم فاطمه ابراهیم
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
رضوان شمس رضوان شمس
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
محمد حسین خانی محمد حسین خانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان
شیما شهرکی شیما شهرکی
دکتری روانشناسی
از 200,000 هزار تومان
سید حامد واحدی اردکانی سید حامد واحدی اردکانی
دکترای روانشناسی
از 100,000 هزار تومان

علل استرس چیست؟

قبلا در ویکی روان به طور کامل درباره دلایل استرس و نگرانی صحبت کردیم، اما پیش از بررسی راه های درمان استرس و افسردگی باید بدانید از دست دادن اعضای خانواده، طلاق و جابه جایی همه تغییرات عمده زندگی هستند که می توانند باعث استرس شوند.

برخی مطالعات یک سیستم استرس بیش فعال و سطوح بالای کورتیزول در بدن را به افسردگی و سایر بیماری‌ ها از جمله بیماری قلبی مرتبط می دانند. وقتی ذهن احساس خطر می کند، بدن هورمون های استرس بیشتری مانند کورتیزول تولید می کند تا به بدن در مبارزه یا فرار از تهدید کمک کند.

مثال های دیگری از رویدادهایی که می توانند باعث استرس شوند عبارتند از:

  1. به تعویق انداختن کارهایی که باید انجام دهید.
  2. دعوا با همسر یا افراد مهم دیگر.
  3. از دست دادن شغل.
  4. بلایای طبیعی عمده، مانند زلزله یا گردباد، که می توانند به خانه شما آسیب برسانند یا آن را به طور کلی از بین ببرند.
  5. یک حادثه رانندگی که می تواند باعث استرس جسمی، عاطفی و مالی شود.
  6. سرقت، ضرب و شتم یا حمله.

انواع استرس

استرس می تواند ناشی از یک رویداد یا موقعیت های موقتی باشد. این حالت به عنوان انواع استرس های حاد شناخته می شود. استرس حاد توسط رویدادهایی که شما را تحت فشار قرار می دهند، مانند یک آزمون مهم، یا یک آسیب حاد، مانند شکستگی استخوان، ایجاد شود. به همین خاطر شناخت علت تاثیر بسیار زیادی بر درمان استرس و افسردگی دارد.

استرس همچنین می تواند مدت زمان زیادی طول بکشد بدون اینکه شخص احساس کند در حال کاهش است. در این موارد، رویدادها یا بیماری ها ممکن است باعث استرس مداوم شوند یا هیچ دلیل روشنی برای استرس شما وجود نداشته باشد. این امر به عنوان استرس مزمن شناخته می شود. استرس مزمن معمولا نتیجه مسائل شخصی، سبک زندگی یا سلامتی است که مزمن نیز هستند. علل شایع استرس مزمن عبارتند از:

  • داشتن مشکلات مالی.
  • داشتن یک شغل پر فشار.
  • داشتن مشکلات شخصی یا رابطه ای در خانه.
  • احساس نمی کنید که حمایت کافی از طرف خانواده یا دوستان دارید.

شناخت این عوامل تاثیر زیادی بر درمان استرس و افسردگی در خانه دارند، چون تا حد زیادی خودمان می توانیم از استرس و افسردگی ناشی از آن پیشگیری کنیم.

اثرات استرس بر افسردگی

در حالی که استرس به طور کلی می تواند اثرات منفی بر سلامت جسمی و روانی شما داشته باشد، اگر افسردگی هم داشته باشید می تواند مضر باشد.

وجود علائم و نشانه های استرس باعث می‌شود که شما قادر به حفظ عادات مثبت یا استراتژی های مقابله ای نباشید که برای درمان و مدیریت افسردگی مهم هستند. این امر می تواند علائم افسردگی را شدیدتر کند. قطع یک روتین سالم می تواند منجر به استراتژی های مقابله ای منفی مانند نوشیدن یا کناره گیری از روابط اجتماعی شود. این اقدامات منجر به استرس بیشتر می شود که در این صورت می تواند علائم افسردگی را بدتر کند.

استرس همچنین می تواند بر خلق و خوی شما تاثیر بگذارد، زیرا اضطراب و تحریک پذیری هر دو پاسخ های رایج به استرس هستند. هنگامی که یک عامل استرس زا باعث می شود شما احساس اضطراب کنید، اضطراب ممکن است به احساسات منفی یا ناامیدی بیشتر منجر شود، حتی اگر عامل استرس زا موقتی باشد.

نکاتی درباره مدیریت استرس

نشانه های افسردگی شدید
نشانه های افسردگی شدید

هدف اصلی ما درمان استرس و افسردگی است، اما باید در مورد مقابله با استرس بیشتر ایده داشته باشیم. تکنیک های مدیریت و درمان استرس در مقابله با افسردگی مفید هستند. تسکین استرس همچنین می تواند به جلوگیری از بروز علائم افسردگی کمک کند. برخی از تکنیک های مفید مدیریت استرس عبارتند از:

  • خواب کافی داشته باشید.
  • رژیم غذایی سالم داشته باشید.
  • ورزش منظم داشته باشید.
  • گذراندن تعطیلات گاه و بیگاه یا استراحت های منظم از محل کار.
  • پیدا کردن یک سرگرمی آرامش بخش مانند باغبانی یا کار با چوب.
  • مصرف کم تر کافئین یا الکل.
  • انجام تمرینات تنفسی برای کاهش ضربان قلب.

اگر انتخاب سبک زندگی باعث استرس شما می شود، ممکن است به فکر تغییر روش زندگی شخصی یا حرفه ای خود باشید. برخی از راه هایی که می توانید به کاهش این نوع استرس کمک کنید عبارتند از:

  • خود را برای انجام کار یا مدرسه تحت فشار کمتری قرار دهید، مثلا با پایین آوردن استانداردهای خود به سطحی که هنوز قابل قبول است.
  • قبول نکردن مسئولیت های زیاد در محل کار یا فعالیت در خانه.
  • به اشتراک گذاشتن مسئولیت ها یا محول کردن وظایف به دیگران در اطراف خود.
  • داشتن دوستان و اعضای خانواده حمایتگر و مثبت اطراف خود.
  • خود را از محیط ها یا موقعیت های استرس زا دور کنید.

فعالیت هایی مانند یوگا، مدیتیشن یا شرکت در مراسم مذهبی نیز می توانند به شما در مقابله با استرس کمک کنند. ترکیبی از این تکنیک ها ممکن است حتی موثرتر باشد. مهم است که بدانید چه چیزی برای شما موثر است و مهم نیست چه چیزی را انتخاب می کنید، مهم این است که دوستان نزدیک و اعضای خانواده ای داشته باشید که حمایتگر هستند.

درمان استرس و افسردگی بدون دارو ممکن است؟

سوالات زیادی در بخش مشاوره روانشناسی تلفنی ویکی روان از ما پرسیده می شود که آیا درمان استرس و افسردگی بدون دارو ممکن است؟ آیا درمان قطعی و همیشگی خواهد بود.

قبلا در ویکی روان درباره روش های درمان افسردگی بدون دارو در خانه صحبت کردیم. گفتیم که این کار به شرط خفیف بودن میزان افسردگی شدنی است، اما تصمیم نهایی با مشاور روانشناس است که مجوز انجام این کار را می دهد یا خیر؟ به همین خاطر اگر دنبال درمان کردن استرس و افسردگی بدون دارو در منزل هستید باید با اختیاط بالا قدم بردارید.

داروی استرس و افسردگی چیست؟

بخش داروهای اعصاب و روان ویکی روان منبع دقیق از لیست داروی استرس و افسردگی است.

بسته به میزان استرس و افسردگی که دارید، متخصص روانپزشک داروی مناسب را تجویز خواهد کرد. به هیچ عنوان سر خود اقدام به مصرف داروی استرس و افسردگی نکنید که عواقب بسیار بدی به همراه خواهد داشت. به همین خاطر باید موضوع را با مشاور روانپزشک آنلاین و تلفنی مطرح نمائید تا نتیجه دلخواه به دست بیاید. البته بد نیست نگاهی به لیست داروهای ضد استرس و آرامش بخش در ویکی روان بیندازید.

کارشناسان در مورد درمان سریع استرس و اضطراب چه می گویند؟

استیسی استیکلی، مشاور حرفه ای در اشبرن ویرجینیا، می گوید: «یک فرد افسرده در مواجهه با موقعیت های مشکل ساز به خطر می افتد. وقتی فردی با افسردگی سر و کار دارد، ممکن است همه چیز منفی تر از آنچه هست به نظر برسد. وقایعی که می‌ توان به آن‌ ها توجه کرد ممکن است مشکل‌ سازتر یا غیرممکن به نظر برسد. ایده اقدام ممکن است به منابع بیشتری نیاز داشته باشد، منابعی که قبلا به دلیل افسردگی به خطر افتاده است.

او می‌ گوید: «در مورد گزینه‌ های دارویی با پزشک خود صحبت کنید یا با یک مشاور روانشناس تلفنی در مورد ارزیابی و مدیریت علائم خود صحبت کنید. منتظر نباشید، فعال بودن مهم است، بنابراین شاید بتوانید زودتر لغزش رو به پایین را متوقف کنید. بالا رفتن از یک حفره کم عمق آسانتر از حفر چاله‌ای است که چندین ماه به آرامی در آن تونل زده اید.»

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
کیومرث مروت کیومرث مروت
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
زهرا جعفری زهرا جعفری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
لیلا شکوری لیلا شکوری
دکتری روانشناسی
از 112,500 هزار تومان
طاهره کیائی طاهره کیائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
لیلا امینیان لیلا امینیان
دکترای روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
علیرضا سروش علیرضا سروش
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
رویا قشقائیان رویا قشقائیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پگاه عبادی پگاه عبادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان درباره راههای درمان استرس و افسردگی چیست؟

راه های زیادی برای غلبه بر اختلالات روانی وجود دارد. روش هایی که می توانید به راحتی در خانه آنها را پیگیری و انجام دهید. اما یادتان باشد در بیشتر موارد نیازمند حضور یک فرد متخصص برای غلبه بر شرایط خود هستید.

در صورت تمایل شما دوست گرامی می توانید از سراسر ایران و جهان در جلسات مشاوره آنلاین و تلفنی ویکی روان شرکت کرده و با مشاور مورد نظرتان جلسه مشاوره روانشناسی غیرحضوری برگزار نمائید. درمان استرس و افسردگی نیازمند صبر و پیگیری زیادی دارد که در نهایت منجر به نتیجه دلخواه می شود.

مشاوره تلفنی افسردگی

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا