مطالب روانشناسی درباره استرس در ویکی روان

۱۲ راه درمان استرس شدید (درمان استرس و اضطراب شدید)

درمان استرس شدید تکنیک های جالبی دارد که اگر آنها را بدانید قدرت بیشتری در مدیریت کردن احساسات و شرایط نامساعد روانی خواهید داشت. مشاورین روانشناس هم در جلسات مشاوره استرس اضطراب توضیحات کاملی درباره درمان استرس شدید بدون دارو می دهند که در این نوشتار از سایت ویکی روان به توضیح آنها می پردازیم.

بهترین راه درمان استرس شدید در خانه چیست؟

جدیدترین روش های درمان استرس و نگرانی

با بخش مقالات روانشناسی سایت ویکی روان همراه باشید.

قبلا در ویکی روان درباره روش های کاهش استرس از نظر روانشناسی مفصل صحبت کردیم اما درمان استرس شدید کمی با آن تکنیک ها متفاوت است!

در هر صورت اگر با یک موقعیت بسیار استرس زا موجه هستید و فشار عصبی زیادی را متحمل می شوید، استفاده از تکنیک‌ های زیر برای مدیریت و تسکین احساسات را در نظر بگیرید. به کارگیری چندین استراتژی مدیریت استرس به شما کمک می‌ کند تا با روشی سازنده‌ تر رو به جلو حرکت کنید.

افراد زیادی در بخش مشاوره آنلاین روانشناسی ویکی روان می پرسند که

  • بهترین درمان استرس شدید چیست؟
  • برای درمان استرس شدید چه بخوریم؟
  • خودم میتونم استرسم و کم کنم؟

دوست عزیز در ادامه تکنیک هایی بمنظور درمان استرس و اضطراب شدید بیان می کنیم که بدون شک تاثیر زیادی دارند اما باید آنقدر این مطلب را بخوانید تا تمام نکات را در ذهن داشته باشید و بتوانید هر روز انجام دهید. یادتان باشد درمان استرس شدید بیشتر از هر چیز ممارست خودتان را نیاز دارد.

۱- برای درمان استرس و اضطراب شدید باید از کم شروع کنید

اغلب اوقات، حتی با اقدامات کوچک مانند رعایت یک برنامه منظم، حفظ روال و حتی تغییر لباس خواب، به نظم و ترتیب کمک می‌ کنید. به یاد داشته باشید، استرس اغلب ناشی از احساس عدم کنترل کافی بر یک موقعیت است.

تحمیل نظم یا روال روزانه، ممکن است به شما کمک کند احساس مسئولیت بیشتری کنید و بدون شک برای درمان استرس بسیار شدید بسیار مفید خواهد بود.

۲- در موردش صحبت کنید

ما می‌ توانیم قدرت محرک‌ های استرس‌ زا (مانند افراد، اشیا و موقعیت های اطرافمان) را با شناسایی و درک نحوه واکنش انتخابی، از بین ببریم. تلاش کنید تا تمرکز خود را از احساس قربانی شدن استرس به سمت جستجوی راه حل تغییر دهید.

این یکی از روش های جدید کاهش استرس است که در جلسات مشاوره استرس و اضطراب تاکید زیاد بر آن می شود.

از استرس نترسید، به آن قدرت ندهید، اگر فشار زیادی بهتان وارد می کند آن را مخفی نکنید.

۳- درباره آن بنویسید

وقتی سردرگم هستید و قلبتان به سرعت می‌ تپد، بهترین روش کنترل، نوشتن مطالبی درباره آن است.

نوشتن بهترین روش درمان استرس شدید است چون تماما استرس را از بین می برد، زیرا ما آن را از مغز خارج کرده و به خود اجازه می دهیم از منظر دیگری به آن نگاه کنیم

روانشناس درمان استرس آن را به تلاش برای مرتب سازی جعبه ای از جوراب های بهم ریخته تشبیه می کند. بهترین راه برای انجام این کار این است که همه آنها را برای مرتب سازی و مطابقت از جعبه بیرون بریزید.

با ریختن افکار، احساسات و غیره روی کاغذ، آن‌ها را از ذهن پر ازدحام خود حذف می‌ کنید، جایی که می‌ توانید از زاویه دیگری به آنها نگاه کرده و به طور بالقوه راه‌ حل‌ ها یا روش‌ های بهتری برای مدیریت پیدا کنید.

۴- برای درمان استرس شدید بدون دارو باید کارها را تقسیم‌ بندی کنید

اگر یک پروژه بزرگ یا یک کار بزرگ دلیل استرس شدید باشد، تجزیه آن به قطعات کوچکتر و قابل کنترل نیز می تواند به میزان قابل توجهی از استرس شما بکاهد.

اهداف کوچکی تنظیم کنید که با گذشت زمان افزایش می‌ یابند، از جمله یک دستور العمل جدید در هفته یا ماه پیش رو. تعیین یک هدف معقول و سپس دستیابی به آن به شما کمک می کند تا انگیزه بیشتری برای عبور از چالش های روبرو داشته باشید

به علاوه، اینکه بتوانید لیست کارهای خود را انجام دهید، استرس ناشی از وجود کار زیاد کاهش می‌ یابد و به شما نشان می‌ دهد که پیشرفت می‌ کنید، حتی اگر همیشه چنین احساسی نداشته باشید.

۵- منظم باشید

استرس باعث کاهش وزن میشه

بی نظمی رابطه مستقیم با بروز استرس و اضطراب دارد، روانشناسی پی برده است بی نظمی در هر بخش از زندگی موجب بروز استرس های پنهان و مخفی می شود که کشف آن هم دشوار است. عده زیادی دنبال راهی برای درمان استرس شدید در خانه باشند در صورتی که نظم را در همین خانه فراموش کرده اند!

علاوه بر نوشتن آنچه شما را تحت فشار قرار داده و تقسیم کردن به مراحل کوچکتر، افکار خود را درباره هر آنچه بیشتر به شما استرس می‌ دهد، سازماندهی کنید

دوباره نوشتن می تواند در اینجا کمک کند. سازماندهی افکار و احساسات درباره یک استرس شدید می تواند به شما کمک کند تا مقداری از احساسات را خارج کنید و به شما اجازه می دهد در مورد مسئله واقعی تحلیلی بیشتری داشته باشید.

به همین ترتیب، تهیه لیست کارها و برنامه ریزی دقیق روزتان به شما در حفظ فشارهای روانی کمک می کند و احتمال فراموش شدن مسائل مهم کاهش می یابد.

۶- مشکل را ریشه یابی مشکل کنید

یک مشاور روانشناس خبره و خوب افرادی را که با عوامل استرس زای شدید کنار می آیند تشویق می کند تا نحوه فکر کردن در مورد مشکل را تغییر دهند و برای کنترل آن ناتوان نباشند، کنجکاو شوند که چه موضوعاتی ممکن است مدیریت شرایط را برای شما دشوار کند.

کنجکاوی در مورد وضعیتتان بهترین راه درمان استرس شدید است چون قدرت تحلیل را به شما بازمی گرداند

مثلا

  • کنجکاو باشید که چرا اینقدر فشار برای شما ایجاد می شود
  • به این فکر کنید که آیا یک رابطه عاطفی وجود دارد که محرک شما می‌شود

تفکر در مورد عوامل استرس زای فعلی در زمینه وقایع گذشته و الگوهای تثبیت شده واکنش ما در برابر آنها، گاهی اوقات می تواند مقداری از قدرت آن موقعیت ها و احساسات گذشته را بر ما کاهش دهد.

همین تکنیک ساده یکی از بهترین راهکارها برای درمان استرس شدید در خانه توسط خودتان است، اما باید در انجام آن استاد شوید.  🙂

۷- درک کنید که استرس طبیعی است

احساسات شدید که حس آسیب پذیری ما را بیشتر می‌ کنند، می توانند ما را ناامید کنند. اما مهم است که این احساسات را بپذیریم و تشخیص دهیم که آنها طبیعی و بخشی از انسانیت ما هستند.

احساسات ما به تعاریف خوب یا بد محدود نمی‌ شود. آنها فقط هستند و وجود احساسات می تواند بخشی از راه حل باشد

اگر دنبال درمان استرس و اضطراب شدید هستید باید این موضوع را درک کنید که گاهی وجود استرس طبیعی است، حتی روانشناسی تاکید زیادی بر استفاده از انواع استرس مثبت می کند چون مانند سوخت موشک موثر هستند.

۸- از مکانیزم‌ های ناسالم مقابله با استرس اجتناب کنید

بارها در ویکی روان گفتیم که همه مکانیسم های مقابله‌ ای برابر و مفید نیستند و نباید از آنها استفاده کرد!

بنابراین اگر احساس می کنید که به دنبال الکل، مواد مخدر یا مکانیزم مقابله‌ ای ناسالم یا خودتخریبی دیگری هستید، باید متوقف شده و فعالیت هایی که می دانید برای سلامت عاطفی شما مهم هستند را دنبال کنید.

نمونه هایی از مکانیزم های مقابله ای سالم عبارتند از:

  • گوش دادن به موسیقی مورد علاقه
  • انجام مراقبه یا مدیتیشن
  • ایجاد اثری هنر مثل بافندگی یا نقاشی کردن
  • پخت و پز
  • یا حتی ورزش کردن

۹- با یک حرفه ای صحبت کنید

۱۲ راه درمان استرس شدید (درمان استرس و اضطراب شدید)

موثرترین روش برای درمان استرس شدید بدون دارو کمک گرفتن از خدمات روان درمانی در کنار یک مشاور و دکتر متخصص استرس و اضطراب است.

اگر احساس ضعف، استرس و مشکل کار کردن در این زمینه دارید، برای کمک به یک مشاور روانشناس اینترنتی یا حضوری مراجعه کنید این روشی موثر برای درمان استرس و اضطراب شدید است

غالبا، صحبت در مورد آنچه شما را آزار می دهد با کسی که در زمینه کمک به دیگران برای مقابله با عوامل استرس‌ زا آموزش دیده است، به شما کمک می‌ کند این دیدگاه را کسب کنید که می‌ توانید از پس آن برآیید.

اگر در بحران هستید، دریغ نکنید که برای کمک با یک متخصص درمان استرس و اضطراب شدید بگیرید.

۱۰- مهمترین موارد را دوباره ارزیابی کنید

زمان و اوقات پر استرس معمولا در اولویت‌ های اصلی ما قرار دارند. به صدای درونی گوش دهید و اگر مورد کم اهمیتی وجود دارد که می توانید رهاییش کنید، این کار را انجام دهید تا فضا و انرژی بیشتری برای آنچه واقعا مهم است آزاد کنید.

۱۱- ایمان داشته باشید تا بتوانید در درمان استرس شدید موفق شوید

امیدوار ماندن و یادآوری قدرت خود یک مولفه اصلی مقاومت در برابر فشارهای دلهره آور، غم یا عدم اطمینان است.

مردم سختی هایی که متحمل شده اند را به خود یادآوری کنند زیرا گذشته بزرگترین پیش بینی کننده آینده است. مهم است به یاد داشته باشیم که ما قبلاً دوران سختی را پشت سر گذاشته ایم و قبلاً توانسته ایم پیروزی های بزرگ و کوچک خود را پیدا کنیم

در روند درمان استرس شدید باید اعتماد کنید که قادر خواهید بود شرایط شدید فعلی را تحمل کنید زیرا قبلاً بارها و بارها با مسائل سخت دست و پنجه نرم کرده اید.

بهتر است لیستی از کارهای بزرگی که قبلا تهیه کرده اید را بنویسید تا دوباره به خودتان ایمان بیاورید، انسان فراموشکار است.

۱۲- برای درمان استرس و اضطراب شدید به آخر کار فکر کنید

گاهی وقت ها بی مورد نگران می شویم و موضوعی را بزرگ می کنیم!

وقتی دچار استرس شدید می شویم همه هورمون های استرس زا شروع به ترشح می کنند و ما را در وضعیت قرمز قرار می دهند، اما اگر به این فکر کنید که شاید این نگرانی شما بی دلیل باشد اوضاع فرق کند.

قصدمان این نیست که بی تفاوت باشید، بلکه باید فکر کنید آیا این نگرانی های شما واقعی است یا موضوع را بی دلیل بزرگ کرده اید؟

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
بهاره بوربور بهاره بوربور
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
فاطمه شکری فاطمه شکری
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
محمد امین چالاک محمد امین چالاک
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
فرشته علی هاشمی فرشته علی هاشمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پریسا سبزواری پریسا سبزواری
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
داود لکی داود لکی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
مهدیه پاکدامن مهدیه پاکدامن
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
فاطمه ابراهیم فاطمه ابراهیم
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان

برای درمان استرس شدید چه بخوریم؟

شاید عجیب باشد اما این سوال را در ویکی روان زیاد دریافت می کنیم که برای درمان استرس شدید چه بخوریم؟

بدون شک تغذیه تاثیر زیادی بر حالت های روانی ما دارد مثلا برای کاهش استرس امتحان و کنکور نباید غذاهای تند و فست فود میل کنید، اما در مورد درمان استرس و اضطراب شدید چطور؟

استفاده از سبزیجات تازه، نوشیدنی های طبیعی خنک مانند آب طالبی، آب هندوانه، آب پرتغال و سیب تاثیر زیادی بر بهبود وضعیت روانی ما دارد، پیشنهاد می کنیم مقاله غذاهای استرس آور کدامند را در ویکی روان مطالعه کنید تا بدانید چه غذاهایی برای درمان استرس شدید نباید میل کنید.  🙂

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
لیلا امینیان لیلا امینیان
دکترای روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
صبا مهرپور صبا مهرپور
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پریوش شیخ الاسلامی پریوش شیخ الاسلامی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
کورش مهدیون کورش مهدیون
مشاور روانشناس
از 150,000 هزار تومان
مریم جاویدی مریم جاویدی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
صفورا نصیری صفورا نصیری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سید محمد ستارزاده سید محمد ستارزاده
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
محمد جواد اسکندری محمد جواد اسکندری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان برای درمان استرس و اضطراب شدید

استرس بخشی جدا ناپذیر از زندگی انسان شده است، روش های زیادی برای پیشگیری از استرس و اضطراب وجود دارد اما گاهی هیچ کدام از آنها تاثیر ندارند!

دوست عزیز،

اگر وضعیت از کنترلتان خارج شده یا فکر می کنید بسیار آسیب پذیر شده اید می توانید در بخش مشاوره روانشناسی درمان استرس سایت ویکی روان با مشاور دلخواهتان جلسه مشاوره تصویری از جای جای دنیا برگزار کرده و راهی قعطی برای درمان استرس شدید خود پیدا کنید:

لیست مشاورها را ببینم

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا