عشق

11 راه مدیریت رابطه عاطفی در روانشناسی

مدیریت رابطه عاطفی زوجین چگونه است؟

مدیریت رابطه عاطفی کمک می کند ارتباط عاطفی بهتری داشته باشیم که نتیجه آن لذت از رابطه ای است که در آن هستیم. مدیریت رابطه عاطفی قبل از ازدواج یا بعد از آن می تواند چالش برانگیز باشد، به همین خاطر در جلسات مشاوره عاطفی آنلاین و حضوری تاکید زیادی بر آموزش مدیریت کردن رابطه عاطفی می شود. یادتان باشد عوارض نداشتن مدیریت رابطه عاطفی می تواند آنقدر زیاد باشد که در نهایت منجر به جدایی زوجین از هم شود. اگر شما هم می خواهید بدانید مدیریت روابط عاطفی چطور انجام می شود، با ما همراه باشید.

مدیریت رابطه عاطفی به چه معناست؟

با وبلاگ روانشناسی در ویکی روان همراه باشید.

همانطور که در تعریف رابطه عاطفی گفته شده است، مدیریت رابطه عاطفی به معنی انجام اعمال، رفتار و گفتار و کارهای آشکار و پنهان زیادی است که در نهایت به بهبود ارتباط عاطفی بین زن و مرد یا اعضای یک خانواده منجر می شود.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
فرشته همدانی فرشته همدانی
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
مریم سادات موسی کاظمی مریم سادات موسی کاظمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مهدیه پاکدامن مهدیه پاکدامن
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
جواد صادق الحسینی جواد صادق الحسینی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
لیلا شکوری لیلا شکوری
دکتری روانشناسی
از 112,500 هزار تومان
سید محمد ستارزاده سید محمد ستارزاده
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
آناهیتا افخمی آناهیتا افخمی
مشاور روانشناس
از 210,000 هزار تومان
سمیه بهاروند سمیه بهاروند
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان

مدیریت رابطه عاطفی چه چیزی نیست؟

گاهی در جلسات مشاوره رابطه عاطفی می بینیم که افراد به اشتباه مدیریت کردن رابطه عاطفی را با کم کاری در ارتباط اشتباه می گیرند!

دوستان عزیز، سیاست داشتن در رابطه یا قولی مدیریت عاطفی یک رابطه به معنی هدایت کردن و دست گرفتن کنترل ارتباط عاطفی با عشقتان یا اعضای خانواده نیست. در واقع مدیریت رابطه عاطفی سالم به مجموعه اعمالی گفته می شود که با رضایت و قبول دو طرف در جهت بهبود شرایط فعلی پیش برده شود.

یکی از موضوعات رایج در مشاوره آنلاین روابط عاطفی این است که افراد فکر می کنند هر چیزی به صلاح رابطه باشد باید انجام شود. در صورتی که رضایت دو طرف نقش بزرگ تری را ایفا می کند.

چند نوع مدیریت رابطه عاطفی داریم؟

راهبری کردن رابطه عاطفی یا به قول خودمان سیاست داشتن در ارتباط عاطفی دو نوع اصلی دارد:

  1. مدیریت رابطه عاطفی از راه دور
  2. مدیریت رابطه عاطفی از نزدیک

هر دو نوع مدیریت کردن رابطه عاشقانه در مواردی خاص به کار برده می شوند. اما مدیریت رابطه عاطفی از راه دور همانطور که از نامش پیداست برای روابط عاشقانه ای کاربرد دارد که یا هنوز ازدواج نکرده اند، یا بعد مسافت بعد از ازدواج بین زن و مرد وجود دارد.

از بین انواع رابطه عاشقانه، مدیریت روابط عاطفی برای همه آنها کاربرد دارد. اما باید ببینید مدیریت رابطه عاطفی بعد ازدواج برای شما است یا مدیریت رابطه عاطفی قبل از ازدواج؟

مدیریت رابطه عاطفی از راه دور چیست؟

ما همیشه پیش عزیزان خود نیستیم. گاهی بعد مسافت ما را از هم جدا می کند، به همین خاطر مدیریت رابطه عاطفی از راه دور بسیار ضروری می شود به نوعی که اگر نباشد رابطه آسیب می بیند.

اگر به هر دلیل از خانواده یا عشقتان دور هستید، باید از تکنیک های مدیریت رابطه عاطفی از راه دور استفاده کنید. مثلا چی؟

  • از تلفن و اینترنت برای ارتباط برقرار کردن استفاده کنید
  • آداب معاشرت تایپی را یاد بگیرید
  • بیشتر از چند ساعت از هم بی اطلاع نباشید
  • از تماس تصویری استفاده کنید
  • مدیریت رابطه عشقی خود را با اهداف مشترک پیش ببرید
  • بیشتر ابراز علاقه کلامی داشته باشید (بد نیست نگاهی به مقاله راه های نشان دادن عشق به معشوق را در ویکی روان بخوانید)

همین کارهای ساده مدیریت رابطه عاطفی از راه دور را ممکن می کنند. پس کوتاهی نکنید و اگر ایده خاصی ندارید می توانید با روانشناس روابط عاشقانه مشورت کنید.

مدیریت رابطه عاطفی در خانواده چیست؟

مدیریت کردن رابطه عاطفی فقط مخصوص زوجین نیست، بلکه روابط صمیمانه بین اعضای یک خانواده هم وجود دارد. به همین خاطر مدیریت رابطه عاطفی در خانواده باید از ابتدا در هر خانواده ای انجام شود تا بچه ها آموزش ببینند.

قبلا در ویکی روان در مقاله مدیریت خانواده چیست توضیح دادیم که روابط عاطفی صمیمانه بین اعضای خانواده وجود دارد و باید جدی گرفته شود. پس از مدیریت رابطه عاطفی در خانواده غافل نشوید.

چرا مدیریت رابطه عاشقانه مهم است؟

نتایج به دست آمده از جلسات مشاوره شکست عاطفی نشان می دهد یکی از مشکلات رابطه عاطفی و ازدواج این است که افراد سواد بودن در رابطه را ندارند! در واقه یکی از دلایل طلاق در ایران این است که افراد نمی دانند چطور مدیریت رابطه عاطفی با رعایت مرزهای اخلاقی می تواند زندگی آنها را نجات دهد.

به همین خاطر اولین قدم روانشناس روابط عاطفی این است که کمک کند افراد دید بهتری به تاثیر مدیریت رابطه عاطفی داشته باشند.

مدیریت رابطه عاطفی زوجین چگونه است؟

یکی از مهم ترین چیزهایی که در جلسات مشاوره روانشناسی قبل ازدواج مطرح می شود دقیقا همین موضوع است. منظور از مدیریت رابطه عاطفی با رعایت مرزهای اخلاقی چیست و چطور انجام می شود؟

در ادامه راه هایی نشان داده می شود که می توانید با استفاده از آنها در مدیریت کردن ارتباط عاطفی به خوبی عمل کنید.

1- ارتباطات را کشف کنید

احتمالا شنیده اید که ارتباط در یک رابطه مهم است. این موضوع چه در زندگی عاشقانه، چه در زندگی شخصی و چه در زندگی حرفه ای شما صادق است. با این حال، برقراری ارتباط خیلی هم آسان نیست. هر کسی سبک ارتباطی خاص خود را دارد.

چیزی که روانشناسی روابط عاطفی می گیود این است که بودن در یک رابطه می تواند به معنای یادگیری نحوه سبک ارتباطی شما و مقایسه آن با شریک زندگی شما باشد

اگر احساس می کنید که هر دوی شما به طور موثر با هم ارتباط برقرار نمی کنید، ممکن است نیاز به کشف روش های جایگزین داشته باشید.

2- نمونه ای از برقراری ارتباط را بلد باشید

هنگام مشاجره در رابطه، ممکن است همیشه از جملاتی همراه با «تو» استفاده کنید: «تو همیشه این کار را می کنی…» یا «تو هرگز آن کار را انجام نمی دهی…»

بر اساس اصول مدیریت رابطه عاطفی، از آنجایی که جملاتی همراه با «تو» اغلب سرزنش می‌ کنند، تغییر به جملات همراه با «من» و «خودم» به شریک زندگی شما کمک می‌ کند که کمتر مورد هدف قرار بگیرد. این می تواند اصطکاک را کاهش دهد و نزدیکی را تقویت کند

دفعه بعد، جملاتی مانند «من اینطور احساس می کنم وقتی…» یا «این باعث می شود من احساس کنم…» را امتحان کنید.

3- کارها را با هم انجام دهید

مدیریت رابطه عاطفی از راه دور

ضرب المثلی وجود دارد که می‌ گوید متضادها جذب هم می شوند (کسایی که شبیه هم نیستند و خیلی متفاوتند به یکدیگر جذب می شوند). اگرچه ممکن است در برخی از زمینه های علمی صادق باشد، اما همیشه یک استاندارد مناسب برای رابطه نیست.

بله، مهم است که فردیت خود را در یک رابطه عاشقانه پایدار حفظ کنید. اینکه شما به عنوان یک فرد چه کسی هستید چیزی است که در وهله اول شما جلب توجه می کند. اما پختگی مدیریت رابطه عاطفی می گوید باید با هم بودن را هم یاد بگیرید.

به همین دلیل، شما تفاوت هایی خواهید داشت، اما داشتن یک زمینه مشترک برای ایجاد انواع صمیمیت عاطفی می تواند مهم باشد.

اصول مشاوره شکست عشقی می گوید، گذراندن وقت با هم برای انجام کاری که هر دو از آن لذت می برید می تواند دوستی را در رابطه عاشقانه شما مستحکم کند

بر اساس تحقیقاتی که روی زوج‌ های مسن‌ تر در روابط طولانی‌ مدت انجام شد، همراهی و خنده یکی از ارزشمندترین جنبه‌ های رابطه با شریک زندگی و یکی از راه های مفید برای مدیریت رابطه عاطفی جدید است.

اگر هیچ وقت دلیلی برای گذراندن وقت با هم نداشته باشید، ممکن است راحت‌ تر از هم جدا شوید.

4- برای مدیریت رابطه عاطفی سالم مثالی از انجام کارها با هم داشته باشید

انجام کارها با هم نباید از قبل برنامه ریزی شده یا مخصوص «شب قرار ملاقات» باشد.

می تواند شامل آشپزی، ورزش یا لذت بردن از طبیعت با هم باشد. ممکن است هر دوی شما از بازی های ویدیویی لذت ببرید، یا شاید هر دو به یک برنامه تلویزیونی علاقمند باشید

اگر اینطور نیستید، بهتر است سرگرمی های طرف مقابل را امتحان کنید و ببینید که آیا شما نیز از آنها لذت می برید. همچنین می توانید راه هایی برای ترکیب علایق پیدا کنید.

یادتان باشد یک راه ترمیم رابطه عشقی این است که به علایق طرف مقابل بپردازید و به او نشان دهید چقدر برای شما مهم است. این یکی از راه های مدیریا رابطه عاطفی و جلب اعتماد دیگران در هر نوع رابطه ای می باشد.

5- برای مدیریت رابطه عاطفی بعد ازدواج روی خودت کار کن 

همه ما خصلت ها و ویژگی هایی داریم که در یک رابطه به ارمغان می آوریم.

گاهی اوقات، نحوه رفتار و تفکر ما ممکن است به شدت تحت تأثیر تجربیات گذشته باشد. این رفتارها ممکن است ماندن در روابط طولانی مدت را چالش برانگیز کند.

به عنوان مثال، اگر پارتنری داشته اید که سوء استفاده یا خیانت کرده اند، ممکن است اعتماد کامل به یک رابطه عاشقانه برای شما چالش برانگیز باشد

درک اینکه چه کسی هستید و چه رفتارهایی ممکن است نیاز به مدیریت داشته باشید می تواند گام مهمی به سمت طول عمر رابطه باشد. شما می توانید خودتان را تغییر دهید نه شخص دیگری. این نیمی از معادله است و در حال حاضر 50 درصد پیشرفت داشته است.

به همین خاطر یکی از مهم ترین کارهایی که زوجی برای مدیریت رابطه عاطفی در خانواده می توانند انجام دهند به شرکت در جلسات مشاوره روابط عاطفی آنلاین یا حضوری مربوط می شود. مشاور روانشناس کمک می کند تا وضعیت را به بهترین شکل بررسی کرده و نتیجه عاطفی داشته باشید.

6- نمونه کار روی خودتان

شاید در گذشته به شما گفته شده که سریع دیگری را متهم می کنید. انعکاس آن در طول مکالمه می تواند به شما کمک کند تا از واکنش خود آگاه شوید. اگر بتوانید رفتار خود را تشخیص دهید، می توانید یک قدم به عقب برگردید و خود را با آن تطبیق دهید.

اگر احساس می‌ کنید اتهامات شما ‌موجه نیستند، می توانید راه های مختلفی را برای پاسخ دادن ارزیابی کنید که ممکن است به شریک زندگی شما کمک کند تا بیشتر شنیده شود.

7- قدردانی خود را نشان دهید

طبق یک منبع تحقیقاتی مربوط به روابط عاشقانه، قدردانی را به عنوان یکی از مؤلفه‌ های مهم رابطه عاشقانه موفق دراز مدت شناسایی کرد. یادتان باشد مدیریت کردن رابطه عاطفی بدون احساس سپاسگذاری و قدردانی عملی و کلامی ممکن نمی باشد.

با این حال، نشان دادن قدردانی چالش برانگیز هست. گفتن «متشکرم» هر 5 دقیقه یکبار در زمانی که شریک زندگی شما کاری انجام می دهد، ممکن است احساس نابخردی و بدی ایجاد کند.

ایجاد راه‌ های جایگزین برای نشان دادن قدردانی به حفظ صداقت کمک کرده و می‌ تواند حس آگاهی نسبت به کارهایی که شریک زندگی شما انجام می‌ دهد را تقویت کند.

نمونه ای از نشان دادن قدردانی 

مشاوره روابط عاطفی و عشقی

نشان دادن قدردانی نباید فقط شفاهی باشد. می تواند از طریق اقدامات کوچک باشد، مانند اینکه بعد از حمام، لباس های خود را روی زمین نگذارید.

شما نشان می دهید که می دانید دیگری برای تمیز کردن تلاش زیادی کرده و از آنجایی که از این موضوع قدردانی می کنید، برای قرار دادن لباس های خود در سبد زمان بیشتری صرف خواهید کرد.

8- پاسخگو باشی

گاهی اوقات احساس نادیده گرفته شدن می تواند بدتر از این باشد که احساس کنید در طرف مخالف یک بحث هستید. در مقاله هدف عشق چیست در ویکی روان گفتیم که ما با عاشق شدن و بودن در یک رابطه عاشقانه می خواهیم بهترین احساسات را تجربه کنیم.

پس یکی از راه های مدیریت رابطه عاطفی در خانواده این است که پاسخگو در قبال تمام چیزها باشید و با این کار به دیگران هم آموزش دهید.

نمونه ای از پاسخگویی

پاسخگویی لزوما به معنای یک بحث داغ نیست. اگر شریک زندگی تان از شما سوالی بپرسد، می تواند فیلمی را که در حال تماشای آن هستید متوقف کنید. این می تواند به شکل گوش دادن فعال یا تصدیق چیزی ساده باشد.

اگر پارتنرتان به شما بگوید که یک پروانه زیبا در باغ دیده، می توانید با نگاه کردن به او، لبخند زدن و گفتن “چه خوب!” پاسخگو باشید.

همین موارد ساده مدیریت روابط عاطفی را ممکن می کند، پس تنبلی نکنید و با نگاهی دقیق تر رابطه را ببینید.

9- کمکش کنید تا خودش باشد

همانطور که شما فقط می توانید رفتارهای خود را مدیریت کنید، شریک زندگی شما نیز مسئول چیزی است که به رابطه می آورد.

اگر شریک زندگی شما ضربه روحی یا موقعیت های دیگری را تجربه کرده که ممکن است بر رفتارهای او تأثیر بگذارد، بهتر است با مشاور روانشناس خوب صحبت کنید

اگر پذیرای آن باشد، می توانید به عنوان یک شبکه پشتیبانی عمل کنید تا او را تشویق کنید تا با یک متخصص سلامت روان صحبت کند.

مثالی از کمک به او برای کمک به خودش

به شریک زندگی خود بفهمانید که چرا با اعتماد کردن مشکل دارد، راه را برای شرکت در مشاوره زوج درمانی به عنوان راهی برای ایجاد اعتماد و ارتباط بهتر باز کنید. حتی گاهی شرکت کردن در مشاوره برای شکست عشقی بهترین راه برای رهایی از وضعیت فعلی است.

چون تجربه نشان داده بسیاری از مشکلات فعلی ما به خاطر روابط ناموفق گذشته است. پس در بیشتر موارد مشاوره شکست عشقی می تواند راه گشای مشائل زیادی باشد.

10- نحوه بیان مطالب را مرور کنید

کلمات وجود دارند تا به ما کمک کنند افکار خود را به درستی منتقل کنیم.

ممکن است درباره آن فکر نکرده باشید، اما نحوه بیان چیزها مهم است، حتی اگر شریک زندگی شما قصد متفاوتی را تشخیص دهد

گفتن «احمق نباش»، وقتی شریک زندگی شما ناغافل کاری را انجام می دهد، به معنای واقعی کلمه به این معنی است که او از روی فقدان هوش عمل می کند.

با گذشت زمان، اظهاراتی مانند این می تواند عزت نفس را کاهش دهد و طبق نتایج مشاوره روانشناسی عشقی، عزت نفس بالا با رضایت از رابطه هر دو طرف ارتباط دارد. پس باید در مدیریا رابطه عاشقانه همین نکات به ظاهر کوچک را در نظر داشته باشید.

نمونه ای از مرور نحوه بیان مطالب

اگر شریک زندگی‌ تان همراه بشقاب پر از غذا تصادفا زمین خورده به‌ جای این‌ که بگوید: «چه مشکلی داری؟ چرا به جایی که می روی نگاه نمی کنی؟» گفتن چیزی شبیه «خوبی؟ نگران نباش، این برای همه اتفاق می‌ افته»، ممکن است کمتر باعث ایجاد احساس خجالت یا رنجش شود.

11- صمیمیت را تشویق کنید

صمیمیت، چه احساسی و چه فیزیکی، می تواند نشان دهد که شریک زندگی شما چقدر برای شما مهم است و یکی از راه های عشق ورزیدن به همسر است.

صمیمیت عاطفی اغلب شامل به اشتراک گذاشتن افکار، باورها و رویاهای عمیقا شخصی است. صمیمیت فیزیکی تمایل به بیان فیزیکی جنسی یا محبت آمیز بوده که شما به عنوان یک زوج به اشتراک می گذارید.

در سال 2014، یک منبع معتبر تحقیقاتی دریافت که سطح صمیمیت تأثیر زیادی بر رضایت از رابطه زوجین دارد. پس باید در مدیریت رابطه عاطفی قبل از ازدواج یا بعد از آن این مورد را در نظر داشته باشید.

نمونه ای از تشویق صمیمیت

هر کس میل جنسی منحصر به فردی دارد و غیر معمول نیست که زوج ها در این زمینه با هم اختلاف داشته باشند.

با ایجاد فرصت ها می توانید صمیمیت فیزیکی را تشویق کنید. می توانید یک پرستار بچه برای بچه ها استخدام کرده یا شام را زود درست کنید تا شریکتان مجبور نباشد وقتی به خانه می رسد این کار را انجام دهد. اینها همان تکنیک های مدیریت کردن رابطه عاطفی هستند که جنسیت نمی شناسد و همه می توانند از آنها استفاده کنند.

خلاصه مطلب

هیچ دستورالعمل واحدی برای موفقیت در روابط عاشقانه پایدار وجود ندارد. اما ایجاد پیوندهای تحقق بخش با کمی تلاش امکان پذیر است. در حالی که همه ما نیازهای اساسی رابطه مانند محبت، امنیت و پذیرش داریم، نحوه برآورده شدن این نیازها می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

برای مثال، قدردانی ممکن است از طریق محبت ظاهر شده و پذیرش ممکن است از طریق ارتباط باز و ایجاد عزت نفس ایجاد شود. به همین خاطر در مشاوره روابط عاطفی تاکید زیادی بر استفاده از مدیریت رابطه عاطفی با رعایت مرزهای اخلاقی می شود.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
حمید رضا مهرابی بهار حمید رضا مهرابی بهار
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
لاله دستوری لاله دستوری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
نیلوفر رستگاری نیلوفر رستگاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سید حامد واحدی اردکانی سید حامد واحدی اردکانی
دکترای روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
محمد رضا سعید فیروزه محمد رضا سعید فیروزه
دکترای روانشناسی
از 175,000 هزار تومان
مارال حقیقی کرمانشاهی مارال حقیقی کرمانشاهی
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان
پروانه صفایی مقدم پروانه صفایی مقدم
دكتراى روانشناسى
از 175,000 هزار تومان
محمد اسماعیل زاده محمد اسماعیل زاده
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان چیست؟

شما دوست عزیز می توانید از سراسر دنیا در جلسات مشاوره روانشناسی آنلاین سایت ویکی روان شرکت کرده و با مشاور شکست عشقی و بهبود روابط به صورت صوتی و تصویری و حتی نوشتاری جلسه برگزار کنید.

اگر به هر دلیل ارتباط عشقی شما در وضعیت مورد نظرتان نیست یا نیاز به بهبود دارد، از دکمه زیر برای مشاهده لیست روانشناسان ویکی روان استفاده کنید:

روانشناس مشاوره شکست عشقی

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا