مطالب آموزنده درباره ازدواج در ویکی روان

تعریف مشاوره زوج درمانی چیست؟

آشنایی با تعریف زوج درمانی در روانشناسی

زوج درمانی چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟ افرادی که با تعریف زوج درمانی آشنایی ندارند معمولا از آن استفاده نمی کنند و هر روز به مشکلات خود می افزایند. مشاوره زوج درمانی کمک می کند زوجین به ارتباط سازنده تری با هم دست پیدا کنند که نتیجه آن تجربه رابطه ای موفق تر است. در بخش مشاوره روانشناسی آنلاین و تلفنی ویکی روان درباره روش های استفاده از مشاوره زوجین توضیح داده شده، با این حال در ادامه بیشتر درباره آن توضیح خواهیم داد.

تعریف زوج درمانی چیست؟

با بخش مقاله های مربوط به روانشناسی در ویکی روان همراه باشید.

همه ما می دانیم که حفظ روابط عاشقانه و پیشگیری از شکست عشقی کار سختی است. این روابط نیز مانند خودروها نیاز به تعمیر و نگهداری منظم دارند تا به خوبی کار کنند. بنابراین اگر مشکلی وجود دارد، بهتر است سریع آن را تعمیر کنید تا از بروز مشکلات بعدی جلوگیری شود.

ما می توانیم برخی از تعمیرات را خودمان انجام دهیم. گاهی اوقات هم گزینه‌ رفتار درمانی برای زوج ها با کمک یک زوج درمانگر ممکن است بهترین روش برای این رابطه باشد. مشاوره زوجین بر بهبود رضایت از رابطه و حل تعارض بین زوجین تمرکز دارد. چه از طریق درمان حضوری و چه آنلاین، هدف نهایی یک مشاور کمک به ایجاد یک رابطه سالم و حل هر مشکل احتمالی است.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
فریبا روایی فریبا روایی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
پریسا سبزواری پریسا سبزواری
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
محمد اسماعیل زاده محمد اسماعیل زاده
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان
سیما حداد سیما حداد
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
یونس ترقی طلب یونس ترقی طلب
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
محمد امین چالاک محمد امین چالاک
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
صبا مهرپور صبا مهرپور
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
محمد جواد افشاری نژاد محمد جواد افشاری نژاد
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

منظور از زوج درمانی چیست؟

زوج درمانی (زوج درمانی به انگلیسی = couple therapy) نوعی مشاوره روان درمانی است (همچنین به عنوان گفتار درمانی شناخته می شود). یک درمانگر دارای مجوز با تجربه بالینی روی روابط عاشقانه زوج ها کار می کند. البته در مقاله مشاوره ازدواج چیست توضیح دادیم این دو با هم تفاوت هایی دارند.

در طول درمان، زوجین بینشی در رابطه خود به دست می آورند، تعارض را حل می کنند و رضایت از رابطه را با استفاده از مداخلات درمانی مختلف بهبود می بخشند. اگرچه تکنیک های مشاوره روابط رفتاری با توجه به تجربه درمانگر و نیازهای زوج متفاوت باشند، اما بیشتر آن ها شامل عناصر کلی زیر هستند:

  1. تمرکز بر یک مشکل خاص (یعنی مشکلات جنسی، اعتیاد به اینترنت، صمیمیت، حسادت)
  2. مشارکت فعال درمانگر به عنوان زن و شوهر، رابطه را به صورت یک نفر در نظر می گیرد، نه به طور جداگانه.
  3. مداخلات راه حل محور و تغییر محور در مراحل اولیه درمان
  4. تعیین شفاف اهداف

این ساده ترین تعریف زوج درمانی است تا زوجین متوجه شوند چقدر استفاده از آن می تواند سبک زندگی آنها را بهبود ببخشد. در واقع روانشناسی زوجین می گوید حضور یک متخصص در کنارتان می تواند کیفیت زندگی زناشویی را بسیار بالا ببرد.

آیا زوج درمانی ارزش وقت و تلاش را دارد؟

تعریف زوج درمانی

مطابق مطالعات انجام شده درباره اینکه زوج درمانی چیست باید بگوییم، بله ارزش آن بسیار زیاد است.

تحقیقات انجام شده توسط انجمن ازدواج و خانواده آمریکا نشان داد که بیش از ۹۷ درصد از زوج های مورد بررسی بر این باورند که کمک مورد نیاز خود را از درمان زوج ها دریافت کرده اند. علاوه بر این، ۹۳ درصد از زوج ها گفتند که درمان به آن ها ابزارهای موثرتری برای مقابله با تعارض می دهد.

می توان به نوعی این آمار را به ایران هم ربط داد، چون معمولا مشکلات زوجین در زندگی تشابهات زیادی دارد.

روابط زناشویی چیست؟

راه شروع زوج درمانی چیست؟

اگر احساس می کنید که زوج درمانی برایتان مفید است، این موضوع را با شریک زندگی خود در میان بگذارید و ببینید که آیا او برای این کار آماده است یا خیر؟ اگر در برابر آن مقاومت نشان می دهد، توضیح دهید که چرا برای شما مهم است و چگونه فکر می کنید ممکن است به رابطه شما کمک کند.

قدم بعدی پیدا کردن مشاور روانشناس است. زوج درمانی در ویکی روان توسط درمانگران دارای مجوز از سازمان نظام روانشناسی که به عنوان درمانگران ازدواج و خانواده شناخته می شوند، ارائه می شود. با این حال، روانشناسان و روانپزشکان دیگر نیز ممکن است آن را ارائه دهند. دوستان یا خانواده ممکن است بتوانند کسی را پیشنهاد دهند که می توانید به او مراجعه کنید، یا اگر به دلایل دیگری به یک درمانگر مراجعه می کنید، ممکن است بتوانند شما را به یک متخصص ارجاع دهند.

الان که می دانید زوج درمانی چیست آن را برای شریک تان توضیح دهید و با او بررسی کنید که چه روزها و زمان هایی برایتان مناسب است. اگر شما و شریک زندگی تان جلسات حضوری را ترجیح می دهید، سعی کنید درمانگری را پیدا کنید که به راحتی در محل حضور داشته باشد. اما پیشنهاد می کنیم از مشاوره زوج درمانی غیرحضوری به صورت آنلاین یا تلفنی استفاده کنید. مطالعه مقاله مشاوره حضوری بهتره یا تلفنی دید وسیع تری نسبت به این خدمات به شما می دهد.

مشاوران پیشنهادی ویکی روان برای زوج درمانی:

هنگامی که شما درمان را شروع می کنید، احتمالا شما و شریک زندگی تان باید فرم هایی را پر کنید که جزئیات مختصر شما را شرح می دهد. همچنین ممکن است مجبور شوید پرسشنامه هایی را پر کنید تا به درمانگر خود کمک کنید تا رابطه شما، مسائلی که با آن مواجه هستید و آنچه که امیدوارید از درمان به دست آورید را بهتر درک کند.

درمانگرتان با شما و پارتنرتان همکاری می کند تا اهداف درمان را مشخص کند. در حالی که زوج درمانی معمولا شامل جلسات مشترک است، درمانگر شما نیز ممکن است جلسات جداگانه ای را با شما یا شریک زندگی تان ترتیب دهد. آن ها همچنین ممکن است تکالیفی را هم تعیین کنند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
فرشته همدانی فرشته همدانی
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
مژگان افضلی مژگان افضلی
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
پروانه صفایی مقدم پروانه صفایی مقدم
دكتراى روانشناسى
از 175,000 هزار تومان
محمود مردانی محمود مردانی
مشاور تغذیه
از 300,000 هزار تومان
پروانه طاهری خراسانی پروانه طاهری خراسانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان
محمد جواد اسکندری محمد جواد اسکندری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
کتایون داودی کتایون داودی
مشاور روانشناس
از 77,500 هزار تومان
نسرین ترابی صائین نسرین ترابی صائین
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان

نتیجه گیری ویکی روان در مورد تعریف زوج درمانی

آشنایی با اینکه تعریف زوج درمانی چیست و فواید آن کمک می کند زوج های بیشتری از آن استفاده کنند که نتیجه آن بهبود سلامت روان جامعه و کاهش طلاق است. اگر شما هم نیاز به خدمات روان درمانی برای رابطه عاطفی خود دارید می توانید با مراجعه به بخش مشاوره غیرحضوری ویکی روان از سراسر دنیا در این جلسات شرکت کنید. برای شروع از دکمه زیر استفاده کنید:

مشاوره آنلاین زوج

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا