بیماری

رفتار درمانی شناختی (CBT) چیست؟

آشنایی با تکنیک های رفتار درمانی شناختی در روانشناسی

رفتار درمانی شناختی (Cognitive behavioral therapy – CBT) نوعی روان درمانی است که الگوهای تفکر شما را تغییر می دهد و همچنین به تغییر رفتار و روحیه شما نیز کمک می کند. یکی از محبوب ترین رویکردهای درمانی در مشاوره روانشناسی، رفتار درمانی شناختی است که بنابر وضعیت مراجع مورد استفاده قرار می گیرد. در این مطلب سایت ویکی روان قصد داریم توضیح دهیم رفتار درمانی شناختی چیست و چرا اهمیت دارد؟

رفتار درمانی شناختی چیست؟ (CBT چیست؟)

سلامت-روانی-آنلاین-و-تصویری

با مقاله های مربوط به روانشناسی در سایت ویکی روان همراه باشید.

رفتار درمانی شناختی (CBT) نوعی روان درمانی است که بر اصلاح احساسات، رفتارها و افکار ناکارآمد از طریق پرسشگری و ریشه کن کردن باورهای منفی یا غیرمنطقی تمرکز دارد. رفتار درمانی شناختی که یک شکل «راه حل محور» از گفتار درمانی محسوب می شود، بر این ایده استوار است که افکار و ادراکات بر رفتار تاثیر می گذارند.

احساس پریشانی در برخی موارد، ممکن است درک فرد از واقعیت را تحریف کند. هدف رفتار درمانی شناختی شناسایی افکار مضر، ارزیابی اینکه آیا آن ها تصویر دقیقی از واقعیت هستند یا خیر و اگر نیستند، استراتژی هایی را برای به چالش کشیدن و غلبه بر آن ها به کار می گیرد.

CBT برای افراد در تمام سنین از جمله کودکان، نوجوانان و بزرگسالان مناسب است. شواهدی وجود دارد که رویکرد رفتار درمانی شناختی می تواند به شرایط متعددی مانند افسردگی حاد، اختلالات اضطرابی، اختلال استرس پس از سانحه، اختلالات خوردن، اختلالات وسواس فکری عملی و بسیاری موارد دیگر بپردازد.

رفتار درمانی شناختی یک روش درمانی ارجح در میان مشاوران روانشناس ویکی روان است، زیرا می تواند در یک دوره زمانی کوتاه، به طور کلی ۵ تا ۲۰ جلسه موثر باشد، اگرچه هیچ چارچوب زمانی مشخصی وجود ندارد. تحقیقات نشان می دهد که رفتار درمانی شناختی می تواند علاوه بر جلسات درمانی رو در رو، به صورت آنلاین نیز ارائه شود.

برای درک بهتر تعریف رفتار درمانی شناختی حتما مقاله روان درمانی چیست را در ویکی روان مطالعه کنید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
فریبا روایی فریبا روایی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
پریا نوربخش پریا نوربخش
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان
پریوش شیخ الاسلامی پریوش شیخ الاسلامی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
حسین توکلی حسین توکلی
دکترای روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
جمیله احمدپور جمیله احمدپور
دکترای روانشناسی
از 250,000 هزار تومان
نیلوفر رستگاری نیلوفر رستگاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سید علیرضا مرتضوی سید علیرضا مرتضوی
دکترای روانشناسی
از 300,000 هزار تومان
فاطمه روحی فاطمه روحی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

تاریخچه رفتار درمانی شناختی

خالق رفتار درمانی شناختی آرون بک، روان پزشک دانشگاه پنسیلوانیا است. در دهه ۱۹۶۰، بک روان کاوی را تمرین می کرد. اما او متوجه شد که این روش در درمان بیماران افسرده اش شکست خورده است – افکار منفی تثبیت شده مانع از غلبه آن ها بر این اختلال شد.

بنابراین او رفتار درمانی شناختی را توسعه داد که ریشه در فلسفه رفتار درمانی احساسی منطقی آلبرت الیس داشت تا این الگوهای مضر «استدلال عاطفی» را تغییر دهد و جرقه تغییرات واقعی را بزند.

کاربرد رفتار درمانی شناختی چیست؟

به طور خلاصه رویکرد CBT برای انواع افسردگی، ترکیبی از درمان شناختی و رفتاری است که از این راه، درمانگر می تواند از طریق حالات و رفتار شما در شرایط پر استرس، الگو های ذهنی و فکری منفی شما را شناسایی کند.

رفتار درمانی شناختی می تواند راهی برای صحبت کردن پیرامون هر موضوعی باشد.

و اینکه چگونگی رفتار شما روی احساسات و تفکرات شما تاثیر می گذارد.

رفتار درمانی شناختی به دنبال جوابی برای این سوال است که شما چگونه خودتان، مردم و جهان را درک می کنید. در واقع درمان، راهنمایی، برای ساختن روش های سازنده است و همچنین راهی است برای متعادل کردن عوامل استرس زا.

به طور کامل این درمان رفتارها و اختلال های نگران کننده را از بین می برد، یا  این که آن ها را به حداقل می رساند. در حال حاضر رفتار درمان شناختی، به جای بازگشت به گذشته، بیشتر روی بهبود وضعیت ذهنی شما تمرکز دارد.

رویکرد رفتار درمانی شناختی شامل چه چیزهایی می شود؟

درمان رفتار شناختی (CBT) چیست؟

رویکرد رفتار درمانی شناختی اساسا در مورد معانی است که افراد از تجربیات خود می سازند. CBT اغلب به اشتباه به عنوان نگرانی در مورد «تثبیت» فرایندهای فکری معیوب، «منطقی» بودن، یا تنها کار کردن با مسائل «سطحی» نشان داده می شود. اما همه اینها توصیف های نادرست هستند.

وقتی ما زندگی می کنیم آنچه را که در اطرافمان می گذرد تفسیر می کنیم و باورها و درک ها را شکل می دهیم.

این معانی بر چگونگی درک واقعی ما از جهان تاثیر می گذارند. گاهی اوقات باورهای ما ناراحت کننده هستند و می توانند منجر به روش های غیر مفید برای عمل شوند. نقش درمانگر رفتار درمانی شناختی کمک به مراجعه کنندگان برای درک و بررسی باورهای آن ها است، در واقع کمک به آن ها برای درک معانی.

شیوه درمان در رفتار درمانی شناختی چیست؟

در مقاله تعداد جلسات مشاوره روانشناسی در ویکی روان گفتیم، شما ممکن است به اندازه پنج تا بیست جلسه با درمانگر خود ملاقات کنید و به طور کلی احتمال دارد که هر جلسه بین سی تا شصت دقیقه طول بکشد.

در طول دو یا چهار جلسه اول، درمانگرتان این اطمینان را به شما می دهد، که آیا برای درمان مناسب هستید، یا این که با کار و روش او احساس راحتی می کنید یا خیر.

درست است که روش رفتار درمانی شناختی روی زمان حال متمرکز است، اما گاهی ممکن است شما نیاز به بازکردن گذشته خود نیز داشته باشید تا بفهمید که برخی موارد چگونه می توانند روی زندگی شما تاثیر بگذارند.

از این رو احتمال دارد درمانگرتان سوال هایی در مورد گذشته از شما بپرسد. تصمیم بگیرید که چه چیزهایی نیاز دارید و چگونه می خواهید با آن ها رفتار کنید. سپس در حضور درمانگرتان، با یک توافق دوطرفه تصمیم می گیرید که راجب چه موضوعی صحبت کنید. این همان روشی است که در طرحواره درمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

نقش مولفه های رفتاری در رویکرد رفتار درمانی شناختی چیست؟

مشاوره برای انسان های موفق

از طریق جنبه های رفتاری درمان شما، درمانگرتان شما را راهنمایی می کند، که چگونه روال و فعالیت های روزانه ای را که حس و حال شما را تحت تاثیر قرار می دهند را ارزیابی و اندازه گیری کنید.

در رفتار درمانی شناختی درمانگرتان شما را تشویق می کند تا بفهمید که چگونه، رفتارهای شما می توانند به کاهش علائم افسردگی کمک کنند.

درمانگرتان به شما کمک می کند تا برنامه ای از اقدامات مثبت مبنی بر اخلاق و رفتارتان درست کنید، که حاوی لیستی از برنامه های شما است که از آسانی به سختی سوق پیدا کرده اند و شما به خوبی اکثر آن ها را انجام داده اید.

در نهایت از آنجایی که فعالیت هایتان از آسانی به سختی می رود احساس موفقیت می کنید و احساس افسردگی شما کاهش می یابد.

با این حال رفتار درمان شناختی (CBT) تنها یک درمانگاه یا یک مرکز درمانی نیست.

در واقع بخش مهمی برای درمان موفقیت آمیز شما است. تمرینات را در خانه، در وضعیت استرس زا انجام دهید که همین امر باعث به وجود آمدن یک رویکرد منطقی برای کاهش سطح احساسات منفی در زندگیتان می شود.

نقش مشاور در روند رفتار درمانی شناختی چیست؟

مشاوره آنلاین و غیر حضوری با روانشناس

شما به همراه درمانگرتان به رفتار و احساساتتان نگاه می کنید و می فهمید که چگونه آن ها روی یکدبگر و درنهایت روی شما تاثیر می گذارند.

شما به خودی خود خواهید فهمید که آن ها بی بهره و یا غیر طبیعی هستند یا خیر. این بخش تشابهاتی با درمان شناختی تحلیلی دارد که قبلا در ویکی روان توضیح دادیم.

حتما بخوانید

درمانگرتان پس از کار کردن با شما می فهمد که چگونه تفکرات و دیگر افکار منفی را در شما عوض کند و آن ها را به حداقل برساند.

در روش رفتار درمانی شناختی ممکن است به شما تکالیفی شامل تمرینات شناخته شده ای بدهند که نیاز است در طول روزمره خود از آن ها استفاده کنید و تمرینات مربوطه را انجام دهید.

در طول هر جلسه رفتار درمانی شناختی فرصتی را به وجود بیاورید و در مورد پیشرفت هایی که از جلسات قبل داشته اید صحبت کنید.

در این صورت اگر روشی مناسب درمان شما نباشد یا اینکه به کارتان نیاید، حتما درمانگرتان در این مورد شما را راهنمایی می کند. شما هرگز مجبور نیستید کاری را که دوست ندارید انجام دهید. همچنین باید بدانید که سرعت درمانتان کاملا به شما بستگی دارد.

می توانید پس از اتمام جلسات تمرینات را ادامه بدهید و مهارت هایتان را توسعه ببخشید. چرا که ادامه تمرینات و مهارت ها به شما این اجازه را می دهد که سال های سال سالم و سلامت زندگی کنید.

رفتار درمانی شناختی (CBT) چگونه کار می کند؟

مشاوره آنلاین در ویکی روان

CBT برخلاف روش های روان پزشکی و روانکاوی (که اغلب برای کشف بیماری و درمان آن، سال های زیادی طول می کشد) یک دوره کوتاه مدت است.

در جریان رفتار درمان شناختی در طول هر جلسه شما و درمانگر شرایطی را در زندگیتان شناسایی می کنید که ممکن است باعث افسردگی یا دلیل افسردگی شما باشد.

بعد از آن می توان، هر یک از ادراکات تحریف شده و الگو های رایج تفکر را شناسایی کرد و آن ها را به چالش کشید. یعنی ممکن است شما را تشویق به نگهداری مجلات کند و از شما بخواهد، وقایع و رویداد های مختلف زندگی و همچنین واکنش های خود را ثبت کنید و به درمانگرتان نشان دهید.

در جریان رفتار درمانی شناختی این امر به مشاور روانشناس کمک می کند تا الگوهای ذهنی و واکنش های شما را شناسایی کند و آن ها را در دسته بندی های مختلف نگرش و تفکر منفی جاسازی کند.

به نکات زیر که برگرفته از این دسته بندی ها می شوند توجه کنید؛

  • کلی گویی بیش از حد: نتیجه گیری هایی که فاصله زیادی با رویداد دارند.
  • فکر کردن به همه چیز یا هیچ چیز: مشاهده ی جهان به صورت سیاه و سفید.
  • وجود افکار منفی به صورت خودکار: تجربه سرزنش همیشگی افکار.
  • رد کردن هرچیز مثبتی: سلب تجربیات مثبت و احساس این که چیزهای مثبت اصلا وجود ندارند.
  • کم کردن و یا به حداکثر رساندن غیر طبیعی، اهمیت حوادث: ساختن چیزها و کاهش آن ها به شیوه ای که اصلا واقعیت ندارد.
  • چیزهایی که شخصا تصور می کنید: فکر می کنید که هرچه در اطراف شما اتفاق افتاده، برگرفته از ذهنیات و چیزهایی است که برای مثال قبلا آن ها را گفته اید و یا اینکه آن ها را از کسان دیگری شنیده اید و فکر می کنید که عمل های غیر مربوطه افراد مستقیم روی شما تاثیر می گذارد.
  • بر روی چیزهای منفی تمرکز می کنید: دقیقا تا زمانی که احساساتتان تیره و تار شود ساکت می مانید.

برای پاسخ دادن و گرفتن بازتاب های مناسب خودتان را ارزیابی کنید.

روی مسائل دقیق و متناسب تمرین کنید

انواع مشاوره روانشناسی

یاد بگیرید که چگونه می توانید به طور جامع و دقیق، رفتارهای احساسی و همچنین واکنش ها و موقعیت های خارجی را ارزیابی کنید.

یاد بگیرید که اندیشه های تحریف شده خود را کنترل کنید و در صورت نیاز آن ها را تغییر دهید. در حقیقت با استفاده از این تکنیک های متنوع، یاد می گیرید که چگونه با تعادل ذهن و بدنتان دوباره زندگی را از سر بگیرید.

رفتار درمانی شناختی (CBT) چه شرایطی را می تواند درمان کند؟

سوالات زیادی در بخش مشاوره روانشناسی تلفنی و آنلاین ویکی روان دریافت می کنیم که رفتار درمانی شناختی چه بیماری هایی را می تواند درمان کند؟

رفتار درمانی شناختی ابزاری ارزشمند برای درمان و مدیریت انواع بیماری روانی و چالش های عاطفی است. افراد در تمام سنین (از جمله کودکان) می توانند استفاده از رفتار درمانی شناختی را شروع کنند. درمانگران و روانشناسان از CBT برای درمان بسیاری از بیماری های روانی استفاده می کنند، از جمله:

هنگامی که رفتار درمانی شناختی با دارو ترکیب می شود، در درمان اختلال دوقطبی و اسکیزوفرنی مفید است. مطالعات نشان داده اند که CBT در کمک به مدیریت بیماری های غیر روان پزشکی نیز موثر است، از جمله:

رفتار درمانی شناختی می تواند به مردم در عبور از چالش های روزمره و تغییرات زندگی نیز کمک کند. ممکن است برای مسائل زیر هم موثر باشد:

  • مسائل مربوط به رابطه.
  • طلاق.
  • مشکلات در محل کار.
  • غم و اندوه.
  • سازگاری با وضعیت جدید زندگی یا شرایط پزشکی.
  • استرس و مشکلات مقابله ای.

روش رفتار درمانی شناختی چقدر با بقیه درمان های افسردگی فرق دارد؟

بررسی cbt

رفتار درمان شناختی کمی با دیگر درمان های افسردگی متفاوت است. به عنوان مثال:

رفتار درمانی شناختی به دنبال تغییر الگوهای ذهنی شما و تغییر رفتارتان در زمان حال است.

به طور کلی مشاور روانشناس با استفاده از رفتار درمانی شناختی به تفکر مشکلات و رفتارهای نامطلوب شما اشاره می کند و از آنجایی که هدف گرا است، هدف های واضحی را برای هر جلسه و یاحتی در دراز مدت مشخص می کند و به دلیل آموزشی بودن آن، احساسات و تفکرات شما را کنترل می کند.

همچنین این روش یک سری از مهارت های مهم مانند بررسی و حل مسائل و مشکلات را به شما آموزش می دهد و این امکان را به شما می دهد که در بخش های فعال یادگیری و بازیابی، نقش مهمی را ایفا کنید. همچنین باید تمرین و تکالیفی را که از جلسه قبل رفتار درمانی شناختی دارید انجام دهید.

زیرا این تمرینات در ابتدای جلسه بعدی رفتار درمان شناختی بررسی می شوند که استراتژی های متعددی را نظیره نقش بازی کردن، آزمایش های رفتاری و کشف و پیدا کردن راهنمایی را شامل می شود.

CBT چطور می تواند به افسردگی شما کمک می کند؟

مشاوره آنلاین روانشناسی

یکی از پرمخاطب ترین جلسات مشاوره افسردگی است که در آن هم از رفتار درمانی شناختی استفاده می شود. احتمالا می دانید افسردگی چطور می تواند آدم را ضعیف کند. همانطور که در مقاله افسردگی چیست گفتیم، افسردگی شرایط بسیار رایجی دارد، که یکی از آن ها بسیار جدی است.

متاسفانه این بیماری بد و منفی ، شما، زندگی خانواده و حتی دوستانتان هم تحت تاثیر می گذارد و همچنین در حالت گسترده تر روی همکاران و کارفرمایان شما هم تاثیر می گذارد.

به طور کلی، افسردگی تاثیرات منفی بر عملکرد کلی جامعه دارد.

برای مثال، بعضی بیماری ها که برای درمان آن ها به هزینه زیادی نیاز است و از آنجایی که شما توان پرداخت همه ی این هزینه ها را ندارید، کار فرمای شما برایتان بیمه رد می کند.

اگر شما از افسردگی رنج می برید، رفتار درمانی شناختی می تواند شرایط را بهبود بخشد و زندگی جدیدی را برایتان به ارمغان می آورد.

اگر شما افسردگی خفیف یا متوسطی دارید، CBT به عنوان یک درمان مستقل می تواند به شما کمک زیادی بکند

از سوی دیگر اگر شما از افسردگی خیلی زیادی رنج می برید رفتار درمانی شناختی همراه دارو درمان مناسب و موثر به حساب می آید.

کی از رفتار درمانی شناختی استفاده کنیم؟

رویکرد رفتار درمانی شناختی برای بزرگسالان و نوجوانان بکار می رود و از بدتر شدن و عود کردن بیماری جلوگیری می کند. در واقع می توان گفت CBT نوعی پیشگیری به حساب می آید.

تکنیک های رفتار درمانی شناختی این امکان را به شما می دهد در طول درمان های طولانی مدت، برای هفته ها، ماه ها، سال ها از آن استفاده کنید.

رفتار درمانی شناختی یک ابزار فوق العاده است که شما را قادر می سازد تا از لحاظ ذهنی سالم و ماندگار بمانید. مراجعین  از رفتار درمانی شناختی پاسخ می گیرند، اگر

  • انگیزه و تمایل به تغییر داشته باشند.
  • ظرفیت خودآزمایی را داشته باشند.
  • توانایی کنترل اتفاقاتی که در اطراف شما اتفاق می افتند را داشته باشند.

پیشنهاد می کنیم حتما مقاله چه کسانی به مشاوره نیاز دارند را در ویکی روان مطالعه کنید.

عناصر رفتاری و شناختی در CBT چطور کار می کنند؟

مشاوره پیش از ازدواج

مانند رویکرد درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد می توان رفتار درمانی شناختی را به اجزای رفتاری و شناختی تقسیم کرد.

مولفه های شناختی با حمایت از درمانگرتان، به شما یاد می دهند که تفکرات منفی ای را که باعث خلق و شکل گیری احساسات منفی می شوند را، شناسایی کنند.

بعداز آن ممکن است سوالاتی مبنی بر درستی این احساسات برای شما به وجود بیاید. درنهایت شما افکار متعادل جدیدی را کشف خواهید کرد.

شما باید باورها و تفکرات ذهنی خود را کشف کنید، و بحث کنید که چگونه این باورها و تفکرات شما را تحت تاثیر قرار می دهند.

این قسمت بسیار مهمی از درمان است، زیرا افکار منفی باعث کاهش انرژی می شوند و در ادامه  باعث می شود که سطح تمرکز و انگیزه راهم به شدت کاهش یابد.

در واقع CBT ( رفتار درمانی شناختی ) به شما آموزش می دهد تا از لحاظ تفکر واقع گرایانه تر باشید و در نتیجه به کاهش افسردگی هم کمک می کند.

شما شانس این را دارید، تا کشف کنید و بفهمید که باورهای منفی و غلطتان از کجا سرچشمه می گیرد. در آخر از شما انتظار می رود تا بفهمید که آیا واقعا دلیل واقعی برای مقابله با این باورهای غلط وجود دارد یا نه؟

نکاتی در مورد رفتار درمانی شناختی که باید بخاطر آورید

مشاوره قبل ازدواج

با وجود تمام تجربیات جدید، به ویژه آن هایی که به طور بالقوه در حال تغییر هستند، می فهمیم که تعهد به روش رفتار درمانی شناختی می تواند نگران کننده باشد و ترس و اضطراب شما نسبت به این روش کاملا طبیعی است. اما نگران نباشید زیرا مشاور روانشناس شما را راهنمایی می کند.

شاید بررسی احساسات و تجربیات دردناک در طول درمان کمی نارحت کننده باشد، زیرا در طول درمان ممکن است خودتان را در معرض موضوعات و موقعیت هایی قرار دهید که همیشه از آن ها دوری می کردید.

در طول این مرحله موقت به یاد داشته باشید که یاد گرفته اید به طور خوب و سازنده ای به مسائل نگاه کنید، چرا که احساسات قبلیتان در حال تغییر و رو به پایان هستند.

چطور از رفتار درمانی شناختی نتیجه حداکثری بگیریم؟

موفقیت رفتار درمانی شناختی کاملا به شما بستگی دارد. سعی نکنید ابتدای کار از خود درمانی استفاده کنید، حضور مشاور بسیار مهم است.

در مقاله مشاور روانشناس کیست توضیح دادیم که درمانگرها شبیه به یک مربی شخصی هستند. آن ها می توانند شما را تشویق کنند و مشوق شما باشند. در نتیجه شما باید به سختی تلاش کنید تا نتیجه کارتان از رفتار درمانی شناختی را بگیرید.

ممکن است در بعضی مواقع حس کنید انگیزه به سختی پیدا می شود. این موضوع در مورد تمرکز هم کاملا درست صدق می کند. زیرا گاهی وقت ها در بعضی شرایط برای فهمیدن و یا تمرکز کردن روی چیزی نیاز خودتان را تحت فشار بگذارید.

به هنگام بروز یک مشکل حتما باید به مقابله و حل کردن آن بپردازید. ممکن است در زمانی کوتاه احساس بدی را داشته باشید، اما با حل شدن سریع مشکل حس موفقیت جایگزین آن می شود.

در واقع شما تا زمانی که همه جلسات رفتار درمانی شناختی را به خوبی پشت سر بگذارید تحت کنترل هستید. اگر بعد از مدت ها دوباره علائم شما برگشت، مهارت های رفتار درمان شناختی به شما کمک خواهند کرد تا آن ها را به کنترل در بیاورید.

رفتار درمان شناختی یک راه زندگی است نه یک تصحیح کوتاه. بنابراین مهم است که تمرینات CBT خود را ادامه دهید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
صفورا نصیری صفورا نصیری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
یونس ترقی طلب یونس ترقی طلب
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
محمود مردانی محمود مردانی
مشاور تغذیه
از 300,000 هزار تومان
پوریا رضائی پوریا رضائی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
شیلا توکلی شیلا توکلی
مشاور روانشناس
از 160,000 هزار تومان
سعیده حسنی سعیده حسنی
مشاور روانشناس
از 300,000 هزار تومان
محمد جواد اسکندری محمد جواد اسکندری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سید حامد واحدی اردکانی سید حامد واحدی اردکانی
دکترای روانشناسی
از 100,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان برای استفاده بهینه از رفتار درمانی شناختی چیست؟

شما دوست عزیز می توانید از خدمات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت متنی، صوتی و تصویری از سراسر ایران و جهان با مشاورین روانشناس سایت استفاده کنید. مشاوران زیادی در ویکی روان متخصص رفتار درمانی شناختی هستند که می توانید از دکمه زیر برای مشاهده آنها استفاده کنید:

لیست مشاوران روانشناس در ویکی روان

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا