روانشناسی فردیروانشناسی

روشهای جلوگیری از خودکشی دیگران

شاید برای شما پیش آمده باشد تا با فردی که قصد انجام خودکشی را دارد رو به رو شده باشید. این افراد برای این کار خود دلایلی دارند که معمولا فقط برای خودشان قابل درک است. به هر حال در ادامه به روشهای جلوگیری از خودکشی میپردازیم که هر شخصی باید از آنها مطلع باشد.

با سایت روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

وقتی کسی می­گوید می­خواهد خودکشی کند چه­ کاری انجام دهیم و چه بگوییم؟

 توجه یا مراقبت، کلیدی‌ ترین پاسخ سوال بالا و یکی از روشهای جلوگیری از خودکشی میباشد. وقتی یک آشنا به شما می‌‌گوید که قصد خودکشی دارد، به توصیه‌های زیر عمل کنید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
فرح ناز حیاة غیبی حقیقی فرح ناز حیاة غیبی حقیقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
نیایش مسلمیان نیایش مسلمیان
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان
آرزو بختیاری آرزو بختیاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
بهاره بوربور بهاره بوربور
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
مارال حقیقی کرمانشاهی مارال حقیقی کرمانشاهی
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان
سارا مددزاده سارا مددزاده
مشاور روانشناس
از 65,000 هزار تومان
پریسا سبزواری پریسا سبزواری
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
آناهیتا افخمی آناهیتا افخمی
مشاور روانشناس
از 110,000 هزار تومان

او را جدی بگیرید و به او بفهمانید که برای شما اهمیت دارد

وقتی کسی می­گوید که به خودکشی فکر می­کند، این حالت نگران‌کننده است. یا وقتی یک دوست با شما درد و دل می­کند و می­گوید که دیگر نمی­خواهد زنده بماند، ممکن است ندانید چگونه باید واکنش نشان­ دهید.

گاهی اوقات، این حالت حکم کمک کردن به افراد در مقابله با بحران را دارد، اما یکی از روشهای جلوگیری از خودکش که باید انجام ­دهید این است که به حرف­های او گوش دهید، او را تشویق کنید که از کارشناس کمک بگیرد، و از او در تلاش­های دراز‌ مدت برای ایمن ماندن حمایت کنید.

در زیر مطالبی درباره کمک کردن به اعضای خانواده یا دوستان در چنین موقعیتی ارائه می­شود.

بدانید چه ­وقت شرایط اضطراری است

یکی از روشهای جلوگیری از خودکشی وقتی کسی می­خواهد به خودش یا دیگران صدمه بزند، بلافاصله با «مرکز فوریت‌های پزشکی یا آتش‌نشانی» تماس بگیرید.

یا در صورت امکان، او را به اورژانس بیمارستان یا یک مرکز درمانی نزدیک برسانید. همچنین، می­توانید با تلفن گویای مرکز «پیشگیری از خودکشی» تماس بگیرید. این مراکز می­توانند به شما کمک کنند تا بدانید چه کاری انجام دهید.

محبت‌تان را نشان دهید

این که کسی به شما بگوید می­خواهد خودکشی کند یا تلاش کرده ­است خودکشی کند، نیازمند شهامت است. اما وقتی کسی به شما اعتماد می­کند و این اطلاعات را در اختیار شما قرار می­دهد، چگونه باید واکنش نشان دهید؟

جلوگیری از خودکشی

شلبی رو مدیر «بنیاد آموزش­ها و پیشگیری از خودکشی»می­گوید:

محبت‌تان را به آن­ها نشان دهید. به نحوی به آن­ها برسانید که برایشان اهمیت قائلید. و این کار مهم­ترین اقدامی است که باید انجام دهید.

همان­گونه که درباره هر راز دیگری که دیگران با شما در میان می­گذارند این­گونه است (مواردی هم­چون تغییر احتمالی شغل یا مقوله­های مربوط به روابط)، با محبت و به دور از قضاوت گوش دهید.

رو می­گوید: «در ارتباط ماندن با فرد، کلیدی­ترین مسئله است. آن­ها را تشویق کنید که از کارشناس کمک بگیرند. آن­ها را تشویق کنید که عملا برای دریافت کمک کاری انجام دهند.»

با فردی که دچار مشکل است صحبت کنید

اگر کسی که می­شناسید، ظاهرا دچار افسردگی یا اضطراباست اصلا تصور نکنید که شخص دیگری حتما به کمک آن­ها خواهد شتافت.

این یکی از روشهای جلوگیری از خودکشی و توصیه­ های «بنیاد پیشگیری از خودکشی» است.

در وب­ سایت این بنیاد، در بخشی با عنوان «صحبت کردن، جان افراد را نجات می­دهد» پنج تا از روشهای جلوگیری از خودکشی برای این گفتگوی حیاتی پیشنهاد شده است:

  • از فرد بخواهید که آیا امکان دارد خصوصی یا در خلوت با هم صحبت کنیم.
  • سوالاتی بپرسید که آغاز‌ کننده گفتگو باشد ( برای مثال، «این اواخر مثل قبل نیستی. آیا همه چیز روبه­راه است؟»).
  • به داستان او گوش دهید و نشان دهید که برایتان مهم است.
  • بپرسید آیا به صدمه ­زدن به کسی یا به پایان­ دادن به زندگی خودش فکر کرده است؟
  • او را تشویق کنید تا از خدمات سلامت­ روان کمک بگیرد.

در راستای آشنایی با روشهای جلوگیری از خودکشی این کارها را نکنید

یکی از روشهای جلوگیری از خودکشی این است که وقتیکسی با شما درد و دل می­کند و به شما می­گوید که یک مشکل عاطفی دارد، از این کارها اجتناب کنید: کوچک جلوه دادن احساسات او، پیشنهاد کمک برای درست کردن وضعیت، بحث کردن در مورد ارزش بالای زندگی یا حیات، و پیشکش کردن حرف­های کلیشه­ای.

شلبی رومی­گوید: “وقتی کسی با درد شدید نزد شما می­آید و از شما کمک می­خواهد، گفتن این­که همه ­چیز روبه­ راه خواهد شد مفید نیست.

با او جرو بحث یا معامله نکنید.” او اضافه می­کند: “با او بحث نکنید و با او وارد چانه­ زنی نشوید”. چیزی شبیه این نگویید: “به­ نظرم شرایط بهتر خواهد شد.

فقط کافی است کمی صبر کنی.” رو پیشنهاد می­کند که به درد عاطفی­ شدید همانند درد فیزیکی­ شدید نگاه کنید. او می­گوید: “وقتی فردی سنگ­ کلیه دارد و از درد به خود می­پیچد، منتظر ماندن تا هفته­ بعد غیر‌منطقی است.”

وقتی کسی با افکار خودکشی دست و پنجه نرم می­کند، اصلا فایده­ای ندارد که این سوال را بپرسید:

«خُب، اگر خودکشی کنی، چه اتفاقی برای دیگران می­افتد؟» رو می­گوید: «گفتن این جمله مفید نخواهد بود. احتمالاً فرد در آن لحظه به­ واسطه همین دیگران، باری سنگین را بر دوشش احساس می‌‌کند. او از همه افراد دیگری که باید نگرانشان باشد، خسته و دل زده است.»

به پیام­های ناگفته توجه کنید

افراد، برای این که به دیگران بفهمانند مشکلی وجود دارد، روش­های متفاوتی دارند.

جیل هارکِوی فریدمن (معاون پژوهش­های «بنیاد پیشگیری از خودکشی») می­گوید:

«بیشتر افراد چند هفته یا حتی چند ماه قبل از این­که خودکشی کنند، مستقیم یا غیرمستقیم درباره آن با دیگران حرف می­زنند، نه ضرورتا هنگامی که می­خواهند اقدامی کنند.»

صحبت کردن درباره خودکشی، بیان کردن نداشتن هیچ دلیلی برای ادامه زندگی، داشتن احساس وبال گردن بودن، احساس گیر کردن در زندگی، و داشتن درد غیر‌ قابل‌ تحمل، همگی به این معناست که احتمال بالایی وجود دارد که فرد خودکشی کند.

هارکِوی فریدمن می­گوید: «گاهی اوقات، افراد به صورت غیرمستقیم حرفشان را می­زنند. آنهایی چیزهایی شبیه به این می‌‌گویند: “هیچ اهمیتی ندارد که من بمیرم. ای  کاش هرگز از خواب بلند نمی­شدم.”»

او خاطر‌ نشان می­کند که بیشتر افرادی که درباره خودکشی صحبت می­کنند، خودشان را نمی­کشند. با این حال، صحبت کردن درباره خودکشی و مرگ، نشانه­ هایی از تاثیر آشفتگی شدید عاطفی است.

او در ادامه می­افزاید: «سوال کردن درباره­ خودکشی فکر خودکشی را در سر فرد نمی­آورد و باعث نمی­شود خودکشی کند. درعوض، پرسیدن سوال درباره­ تمایل فرد به خودکشی، به احتمال قوی، باعث آرام‌تر شدن فرد می­شود.»

به افراد کمک کنید تا کمک دریافت کنند

دریافت درمان «سلامت روان» برای کمک کردن به افراد در برخورد با مشکلاتشان و داشتن احساس بهتر ضروری است.

یکی دیگر از روشهای جلوگیری از خودکشی این است که فرد را تشویق کنید تا در جستجوی خدمات سلامت روان باشد و به او کمک کنید یک کارشناس سلامت روان پیدا کند.

روان­ پزشکان، روان­شناسان، پرستاران مراکز روان­پزشکی، و مشاورانی که در این زمینه­ آموزش­های تخصصی دیده­ اند، منابع خوب درمان هستند.

مراکز سلامت واقع در آموزشگاه­ها و مراکز مشاوره می­­توانند درمان یا ارجاع را فراهم آورند. مشاورین راهنما در مدارس یا دانشکده‌ها نیز می­توانند دانش­ آموزان، دانشجویان و خانواده­ های آن­ها را به منابع دارای صلاحیت ارجاع دهند.

خودکشی

مراقب ریسک فاکتورها (یا عوامل احتمالی بروز) خودکشی باشید

یک­سری وضعیت­های خاص سلامت روان احتمال این­که فرد بخواهد خودکشی کند را افزایش می­دهد. این شرایط عبارتند از: افسردگی، اختلال دو قطبی، اسکیزوفرنیا و برخی دیگر از انواع اختلالات شخصیتی و اضطرابی. اختلالات مربوط به سوء مصرف مواد نیز احتمال خودکشی را افزایش می­دهد.

پرداختن به درمان و ادامه دادن آن در این شرایط از روشهای جلوگیری از خودکشی میباشد

سایر عوامل احتمالی بروز خودکشی عبارتند از: تلاش­های خودکشی قبلی، پیشینه خانوادگی تلاش برای خودکشی، ناراحتی‌های خاص حاد یا مزمن، و استرس طولانی مدت. بر اساس نظر بنیاد پیشگیری از خودکشی، هرچه ریسک فاکتورهای بیشتری در زندگی فرد وجود داشته باشد، احتمال خطر بالاتر است.

داشتن دسترسی به ابزارهای مرگبار (همچون اسلحه یا دارو) نیز یک ریسک فاکتور است. اگر افراد برنامه خودکشی داشتند، از آن­ها بپرسید دقیقا قصد دارند چه­ کار کنند. کنار آن­ها بمانید. قطع دسترسی افراد به ابزارهای مرگبار یکی از روشهای جلوگیری از خودکشی است.

مراقب نشانه­ های خطر باشید

حرف­هایی که افراد می­زنند و رفتارها و خُلق آن­ها همگی می­توانند به عنوان نشانه­ های هشدار‌ دهنده خودکشی عمل کنند. هرچه این نشانه­ ها بیشتر باشد، ریسک یا احتمال خودکشی بیشتر خواهد بود.

برخی تغییرات رفتاری، به­ خصوص وقتی با یک رویداد دردناک یا تجربه از دست دادن (سوگ) یا تغییر عمده در زندگی مرتبط باشد، می­تواند موجب نگران شود.

این موارد عبارتند از: افزایش مصرف الکل یا مواد مخدر، جستجوی آنلاین در زمینه مواد یا ابزارهایی برای خودکشی، بی­محابا عمل کردن (برای مثال رانندگی مخاطره­آمیز)، پرخاشگری، فاصله گرفتن از فعالیت­های معمول، منزوی کردن خویشتن، بیش­ازحد کم یا زیاد خوابیدن، تماس گرفتن و خداحافظی کردن، یا دیدار با دوستان و خداحافظی کردن با آن­ها، و بذل و بخشش دارایی­های ارزشمند.

خُلق­های مرتبط با افکار خودکشی عبارتند از: افسردگی، از دست دادن علایق، خشم، زودرنجی و اضطراب

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
پریوش شیخ الاسلامی پریوش شیخ الاسلامی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
کورش مهدیون کورش مهدیون
مشاور روانشناس
از 100,000 هزار تومان
مینا فرهادی مینا فرهادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
حمید رضا مهرابی بهار حمید رضا مهرابی بهار
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
فرشته علی هاشمی فرشته علی هاشمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
محمد جواد افشاری نژاد محمد جواد افشاری نژاد
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
صفورا نصیری صفورا نصیری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
محمد اسماعیل زاده محمد اسماعیل زاده
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان

یک برنامه امنیتی ایجاد کنید

اگر نگران کسی هستید، از او بخواهید که فرم «برنامه ­ریزی امنیت بیماران» را پر کند نسخه‌هایی از چنین فرمی را می­توانید از وب­ سایت مراکز مربوط به پیشگیری از خودکشی تهیه کنید. مواردی که در این فرم مورد توجه قرار می‌‌گیرند عبارتند از:

فهرست کردن نشانه های هشدار شخصی (همچون افکار یا خُلق­های خاص) که نشان می­دهد یک بحران در حال رخ دادن است، و فهرستی از راهبردهای مقابله‌ای، عوامل پرت‌کننده حواس، و کارشناسانی که می­توان در بحران با آن­ها تماس گرفت.

برنامه ایمنی همچنین شامل فهرست کردن سه نفری می‌‌باشد که می­توان برای کمک با آن­ها تماس گرفت. رو می­گوید: «به عنوان یکی از دوستان آن فرد، شما ممکن است بخواهید یکی از آن سه نفر باشید.”

در بالا به انواع روشهای جلوگیری از خودکشی پرداختیم. با توجه به ظرایط اجتماعی و فردی شاید در آینده به افرادی بر بخورید که قصد انجام خودکشی را داشته باشند و یا برای آن مستعد هستند. توجه به موارد فوق میتواند زندگی فردی را از مرگ و نیستی نجات ببخشد. پس در انجام آن کوشا باشید.

ترجمه: سید مرتضی نظری

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا