مقالات روانشناسی افسردگی در ویکی روان

افسردگی ناشی از تنهایی واقعیت دارد؟ (تنهایی و افسردگی)

احساس تنهایی و افسردگی میکنم، راهکار چیه؟

افسردگی ناشی از تنهایی خیلی رایج است، اما تنهایی بودن همیشه منجر به افسردگی نمی شود! به همین خاطر در جلسات مشاوره روانشناسی افسردگی اول برای مراجعین شفاف سازی می شود که هر چند افسردگی و تنهایی با هم ارتباط دارند، اما افسردگی بخاطر تنهایی یک احتمال است و نیاز نیست خیلی نگران باشند. به همین خاطر قصد داریم در این مطلب از سایت ویکی روان، به بررسی تمام و کمال افسردگی و احساس تنهایی از دید علم روانشناسی بپردازیم.

افسردگی ناشی از تنهایی واقعیت دارد؟

با بخش وبلاگ روانشناسی در سایت ویکی روان همراه باشید.

تنهایی و افسرده شدن یک واقعیت است که همه را در بر نمی گیرد. یعنی به طور کل تنها بودن افراد افسرده به خاطر انزوا گزینی آنها نیست، اما می تواند زمینه ساز آن باشد. اینکه چرا احساس تنهایی و افسردگی میکنم به موارد بسیاری ارتباط دارد.

به همین خاطر در این مطلب ویکی روان قصد داریم افسردگی ناشی از تنهایی و انزوا را بررسی کنیم، هر چند علم روانشناسی پیچیده تر از آن است که بگوییم قطعا تنهایی و افسردگی با هم ارتباط دارند. اما اگر فردی به این دلیل مبتلا به این اختلال شده است، قطعا راهی برای درمان افسردگی و احساس تنهایی او وجود دارد.

قبلا در مقاله بیماری افسردگی چیست گفتیم که تنهایی گاهی اوقات آسیب بدی به شما می زند. احتمالا با احساس ناامیدی، غم و فقدان انگیزه همراه است. پس آیا این خود افسردگی است؟

به عنوان انسان، همان طور که به غذا، سرپناه و اکسیژن نیاز داریم به برقراری ارتباط نیز نیازمندیم. ما برای رشد به آن نیاز داریم

برای برخی، احساس تنهایی ممکن است با نشانه های بارز افسردگی همراه باشد. برای برخی هم، احساس تنهایی پس از تجربه علائمی خاص بروز می کند. اگر این طور است، تنها شما نیستید که چنین احساسی داشته و امید وجود دارد. اگر شما هم احساس تنهایی می کنید، طبیعی است که احساس افسردگی هم داشته باشید. اما راه هایی برای مقابله نیز وجود دارد.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
حانیه خوش لهجه حانیه خوش لهجه
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
آرزو محمدی آرزو محمدی
مشاور تغذیه
از 75,000 هزار تومان
کورش مهدیون کورش مهدیون
مشاور روانشناس
از 150,000 هزار تومان
نیایش مسلمیان نیایش مسلمیان
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان
مریم بنی عامریان مریم بنی عامریان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
محمد جواد اسکندری محمد جواد اسکندری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
زهره قربانی زهره قربانی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سحر بهروزیان سحر بهروزیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

آیا تنهایی می تواند منجر به افسردگی شود؟

بله. احساس تنهایی گاهی اوقات می تواند باعث بروز علائم افسردگی در شما شود. روانشناسی و مشاوره افسردگی بر این باور است که افسردگی نتیجه ترکیبی از چندین عامل است، از جمله:

  1. ژنتیک
  2. عادت ها
  3. عوامل محیطی

گاهی اوقات ارتباط افسردگی و تنهایی عامل مهمی است تا حالمان خوب نباشد.

در واقع، یک بررسی در سال ۲۰۱۸ نشان داد که تنهایی در بیش از ۴۰ هزار نفری که با افسردگی زندگی می کردند، یک متغیر نسبتا قابل توجه محسوب می شد!

افسردگی ممکن است با تنهایی پس از جدایی، طلاق یا مرگ یک عزیز آغاز شود. [ تنهایی ] را حتی در یک اتاق شلوغ پر از کسانی که به ما اهمیت می دهند نیز می توان تجربه کرد. چنین احساسی باعث می شود که شما غم و ناامیدی را تجربه کنید و بر زندگی روزمره تاثیر داشته باشد. بد نیست نگاهی به مقاله درمان افسردگی بعد از جدایی در ویکی روان بیندازید.

هورمون های استرس هم ممکن است در تنها بودن و افسردگی نقش داشته باشند

افسردگی ناشی از تنهایی گاهی تحت تاثیر عوامل جسمانی و تغییرات آن قرار می گیرند. ممکن است دلایل بیولوژیکی وجود داشته باشد که تنهایی منجر به بیماری های روانی شود. نتایج به دست آمده از بسیاری جلسات مشاوره ضد افسردگی نشان می دهند که احساس تنهایی تولید هورمون های استرس مانند کورتیزول را در بدن شما افزایش می دهد که می تواند علائم افسردگی و اضطراب را تشدید کند.

این احساس تنهایی است یا افسردگی؟

بین نشانه های تنهایی و علائم اصلی افسردگی همپوشانی وجود داشته، اما تفاوت های کلیدی وجود دارد. ممکن است به احساس تنهایی و زندگی با افسردگی به شیوه های مشابه فکر کنید. برای مثال شاید موارد زیر را تجربه کنید:

علائم که شامل تاثیر افسردگی بر بدن انسان هستند مانند:

  • خستگی (گاهی ارتباط ارتباط افسردگی و تنهایی را نشان میدهد)
  • سفتی یا سنگینی عضلات
  • تنگی نفس
  • تپش قلب
  • سردردها

مهمترین تفاوت بین تنهایی و افسردگی این است که یکی به عنوان یک احساس و دیگری به عنوان یک وضعیت سلامت روانی رسمی طبقه بندی می شود. شما می توانید تنهایی را به عنوان یک حالت عاطفی موقت در نظر بگیرید، حتی اگر برای برخی افراد مدت زیادی طول بکشد.

تنهایی به این معنی است که ذهن و بدن شما برای ارتباط طولانی مدت هستند. به طور معمول، وقتی ارتباط را پیدا کنید، احساس بسیار بهتری خواهید داشت. پس در بیشتر موارد افسردگی ناشی از تنهایی ساخته دست خودمان است نه شرایط محیطی!

از دید علم روانشناسی، تنهایی به این معنی است که ذهن و بدن شما مشتاق ارتباط هستند. زمانی که در ارتباط هستند، احساس بسیار بهتری خواهید داشت. از طرفی، هر نوع افسردگی یک وضعیت پیچیده سلامت روان است که به دلایل متعددی ایجاد می شود، نه فقط تنهایی. علائم افسردگی اغلب بیشتر طول می کشد و نیاز به حمایت مشاور افسردگی خوب و حرفه ای دارد. پس نباید افسردگی ناشی از تنهایی را به حال خود رها کرد.

گاهی اوقات، افسردگی تمایل به برقراری ارتباط با دیگران را دشوارتر می کند. از سوی دیگر، احساس تنهایی ممکن است شما را وادار کند که برعکس عمل کنید. همچنین این مسئله وجود دارد که تنهایی و افسردگی چقدر طول می کشد.

در بررسی افسردگی به خاطر تنهایی به این نتیجه رسیدیم که احساس تنهایی می تواند گذرا باشد یا فقط برای مدت کوتاهی دوام بیاورد. همچنین با توجه به شرایط شما احتمالا بیشتر طول می کشد. از سوی دیگر، تشخیص افسردگی به این معنی است که شما حداقل به مدت ۲ هفته علائم را تجربه کرده اید.

بهترین راه برای اینکه بدانید آیا چیزی که تجربه می کنید تنهایی است یا علائم افسردگی، مراجعه به یک متخصص مشاور درمان افسردگی است

در هر دو حالت، هم تنهایی و هم افسردگی را می توان با مهارت های حمایتی و مقابله ای مدیریت کرد. پس اولین قدم برای رهایی از تنهایی و افسردگی کمک گرفتن از متخصص است، یعنی باید اقدام کنید.

آیا تنهایی و افسردگی ارتباط دارند؟

همانطور که بارها در ویکی روان درباره درمان افسردگی و احساس تنهایی گفتیم، افسردگی یک بیماری روانی پیچیده است که اغلب از ترکیبی چندین عامل ایجاد می شود. با این حال، احساس انزوای اجتماعی یا نارضایتی از روابط نیز می تواند نقش مهمی داشته باشد.

با این حال انزوای اجتماعی لزوما به معنای تنهایی نیست

برخی از افرادی که تنها زندگی می کنند و دیگران را مرتب نمی بینند، ممکن است اصلا احساس تنهایی نکنند. در حالی که برخی هر روز با دیگران وقت می گذرانند و هنوز هم به شدت احساس تنهایی می کنند. این احساس تنهایی، زمانی که حل نشده باقی می ماند، می تواند در نهایت به افسردگی منبع باز و دیگر بیماری های روانی منجر شود.

با این حال، همه کسانی که تنهایی را تجربه می کنند، دچار افسردگی نمی شوند. پس چرا تنهایی گاهی اوقات به بروز افسردگی کمک می کند؟ چرا بعد از کمی خلوت احساس تنهایی و افسردگی میکنم؟ بیشتر نیاز به بررسی افسردگی ناشی از تنهایی داریم، همراه ویکی روان باشید.

تنها بودن در مقابل احساس تنهایی

اگر تا به حال به مهمانی همسالان خود رفته و احساس تنهایی کرده اید، دلیلش این است که بودن با افراد لزوما بر احساس تنهایی شما تاثیر نمی گذارد. احاطه شدن توسط افراد همیشه به احساس شما مربوط نیست.

یک فرد ممکن است از دیگران جدا شود و احساس تنهایی شدیدی را تجربه کند. فرد دیگر ممکن است کاملا تنها باشد، در عین حال احساس آرامش، استقلال و آزادی کند. بسیاری از احساسات به نحوه درک شما از ارتباطات بین فردی و کیفیت روابط شما بستگی دارد. برای کشف تنها بودن افراد افسرده موارد زیر را خوب بررسی کنید:

  1. احساس می کنید دیده می شوید؟
  2. احساس می کنید درک شده و پذیرفته شده اید؟
  3. احساس ارزش می کنید؟
  4. احساس حمایت می کنید؟

حتی احاطه شدن توسط دیگران نیز از بروز احساس تنهایی جلوگیری نمی کند. شما می توانید در میان جمعیت باشید و هنوز هم به شدت احساس تنهایی کنید.

مقابله با تنهایی قدم اول رهایی از افسردگی است؟

ممکن است در ابتدا به راه حل مشخصی برای دلیل غم و اندوه خود برسید: فقط باید بیشتر بیرون بروید و دوستان بیشتری پیدا کنید.

درست است که این مراحل قطعا به افزایش شانس شما برای ارتباطات معنادار کمک می کنند، اما به یاد داشته باشید تنها بودن نباید منجر به تنهایی شود.

برای بررسی موثر تنهایی، معمولا باید کمی عمیق تر شوید تا علل اصلی را کشف کنید

انجام این کار می تواند شما را به سمت درک عمیق تری از آنچه در روابطتان گم شده هدایت کند و به شما اجازه دهد ارتباطات رضایت بخش تری ایجاد کنید.

راه درمان افسردگی و احساس تنهایی چیست؟

تقریبا می دانیم افسردگی ناشی از تنهایی خیلی شایع است. افراد زیادی خود خواسته انزوا را انتخاب می کنند که آن هم دلایل بسیاری دارد. اما رهایی از افسردگی و تنهایی مانند هر اختلال دیگر روش های مشخصی دارد. حالا برای مقابله با افسردگی و تنهایی پیشنهاداتی داریم که در ادامه می خوانید:

1- روابط موجود خود را بررسی کنید

واقعا می توان در یک جمع احساس تنهایی کرد. اگر در حال حاضر افراد زیادی در زندگی خود دارید و هنوز هم احساس تنهایی می کنید، باید کیفیت این تعاملات را در نظر بگیرید. زمانی که با دیگران می گذرانید چگونه به نظر می رسد؟ اگر شما بدون ارتباط واقعی با یکدیگر زندگی کنید، تعاملات شما احتمالا نیازهای اجتماعی شما را برآورده نخواهد کرد.

2- برای رهایی از افسردگی و تنهایی کارهایی انجام دهید که از آن ها لذت می برید

صرف وقت برای انجام فعالیت های نافرجام می تواند باعث ناراحتی و بی حوصلگی شود. این احساسات ممکن است مستقیما باعث تنهایی نشوند، اما قطعا موجب نارضایتی از زندگی می شوند، که می تواند بر احساس شما در مورد گذراندن وقت با دیگران تاثیر بگذارد. به این فکر کنید که وقت آزاد خود را به کارهایی اختصاص دهید که واقعا از انجام آن ها به عنوان نوعی احترام به خود لذت می برید. می بینید که درمان افسردگی ناشی از تنهایی چندان هم سخت نیست، فقط باید شروع کنید.

3- شفقت و مهربانی خود را نشان دهید

ممکن است نقص هایی داشته باشید و ممکن است اشتباه کنید. اما همه آدم های روی کره زمین هم همین طور هستند.

یادآوری این حقایق به شما کمک می کند تا به جای نفرت، با مهربانی با خودتان رفتار کنید. جایگزینی انتقاد از خود با صحبت های مثبت به شما کمک می کند که باور کنید شایسته عشق و دوستی هستید و احتمال اینکه فعالانه به دنبال این چیزها باشید را بیشتر کنید. در کل برای درمان افسردگی و احساس تنهایی باید با خودتان مهربان تر باشید. این موضوع را بیشتر در مقاله راه های درمان افسردگی در ویکی روان توضیح دادیم.

4- برای فرار از تنهایی و افسردگی روی تنظیم هیجانی کار کنید

این کاملاً طبیعی است که هر از گاهی احساس بیزاری از خود، ناامیدی و سایر احساسات منفی را تجربه کنید. اما نحوه برخورد شما با این احساسات می تواند تفاوت را ایجاد کند.

محققانی که ارتباط افسردگی و تنهایی را مورد بررسی قرار دادند، پیشنهاد می‌ کنند که قالب‌ بندی مجدد یا سرکوب افکار ناخواسته می‌ تواند به کاهش تأثیر آنها کمک کند و از چرخه‌ های فکری منفی که اغلب باعث ایجاد احساسات افسردگی می‌شوند، جلوگیری کند.

5- بدانید چه زمانی (و چگونه) دست به کار شوید،

اگرچه افسردگی ممکن است دلیل نگرانی باشد، اما تنهایی نیز می تواند تاثیر جدی بر سلامتی داشته باشد. هر دو موضوع نه تنها به سلامت جسمی و روانی آسیب می زنند، بلکه خطر خودکشی را نیز افزایش می دهد. تصمیم عاقلانه این است که در صورت بروز چنین علائمی به دنبال مشاوره برای افسردگی باشید:

  • بعد از یکی دو هفته بهبود نمی یابید
  • سعی می کنید آن ها را به تنهایی مدیریت کرده و پافشاری می کنید
  • بر توانایی شما در عملکرد یا مراقبت از کارهای روزانه تاثیر می گذارد
  • باعث بروز مشکلاتی در روابط شما می شود
  • احساس ناامیدی یا بی ارزشی می کنید

درمان، فضای امنی را برای رسیدن به عمق علائم، شناسایی علل بالقوه و دریافت راهنمایی و حمایت در مورد درمان و استراتژی های مقابله سازنده، مانند تنظیم احساسات فراهم می کند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
صبا مهرپور صبا مهرپور
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پروانه طاهری خراسانی پروانه طاهری خراسانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان
مهدیه پاکدامن مهدیه پاکدامن
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سعیده حسنی سعیده حسنی
مشاور روانشناس
از 300,000 هزار تومان
مریم جاویدی مریم جاویدی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پریا نوربخش پریا نوربخش
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان
لیلا فراهانی لیلا فراهانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
مریم سادات موسی کاظمی مریم سادات موسی کاظمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان برای درمان افسردگی ناشی از تنهایی چیست؟

حالا متوجه شدیم افسردگی ناشی از تنهایی می تواند واقعیت داشته باشد، چون افراد زیادی که اختیاری تنها بودن را انتخاب کرده اند در معرض این بیماری خاموش قرار گرفته اند.

اما برای رهایی از افسردگی و تنهایی چکار باید انجام دهیم؟ چطور می توان برای فرار از تنهایی و افسردگی راهکار ایجاد کرد؟

اگر به هر دلیل احساس می کنید حالتان خوب نیست و نشانه های بیماری افسردگی را برای حداقل دو ماه در خود مشاهده می کنید، باید موضوع را با یک دکتر روانشناس متخصص افسردگی درمیان بزارید. یادتان باشد این بیماری یک شبه ایجاد نشده، پس برای درمان آن باید صبر داشته باشید.

با کمک روانشناس درمان تنهایی و افسردگی بدون شک ممکن است، چون او بدون قضاوت شما برای بررسی کرده و راهکارهایی ارائه می دهد تا بتوانید وضعیت موجود را تغییر دهید. برای رزرو وقت مشاوره در مرکز مشاوره افسردگی ویکی روان می توانید از لینک زیر استفاده کنید:

بهترین روانشناس برای افسردگی

منبع مقاله: تیم تحریریه ویکی روان + سایت psychcentral

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا