دسته بندی موضوعات جنسی

۱۰ مورد از خطرات نداشتن سکس (مضرات نداشتن رابطه جنسی)

خطرات نداشتن سکس برای آقایان و خانم ها بسیار زیاد است اما کمتر کسی آن را جدی می گیرد! در جلسات مشاوره سکسولوژی آنلاین در سایت ویکی روان، مشاورین روانشناس درباره مضرات نداشتن رابطه جنسی هشدارها می دهند تا زودتر فکری برای آن کنند! در ادامه این نوشتار از سایت مشاوره و روانشناسی ویکی روان، به بررسی دقیق عوارض نداشتن رابطه جنسی در طولانی مدت می پردازیم.

خطرات نداشتن سکس چیست؟

با بخش وبلاگ سایت ویکی روان همراه باشید.

بسیاری از افراد به دلیل پرهیز از نزدیکی جنسی یا مجرد بودن، از داشتن رابطه جنسی سالم اجتناب می کنند. اگر فردی برای ماه ها یا سال ها رابطه جنسی نداشته باشد، بعید است که متوجه عوارض منفی جسمانی بر سلامتی خود شود.

همانطور که قبلا در ویکی روان گفتیم، عوارض رابطه جنسی زیاد هم کم نیست که یکی از آنها ابتلا به اعتیاد جنسی است. اما زندگی بدون سکس می تواند آسیب های جبران ناپذیر به جسم و روان فرد وارد نماید.

با این حال، تحقیقات نشان می دهند که داشتن رابطه جنسی منظم مزایای سلامتی خاصی را به همراه دارد، از جمله بهبود عملکرد سیستم ایمنی، کاهش فشار خون، کاهش سطح استرس و خطر کمتر حوادث قلبی عروقی

مزایای رابطه جنسی منظم بعد از مدتی که وارد ارتباط جنس سالم می شوید خود را نشان می دهد. در حالی که خطرات نداشتن سکس در تمام ابعاد زندگی نمود پیدا می کند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
فاطمه روحی فاطمه روحی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
فاطمه ابراهیم فاطمه ابراهیم
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
شیما وفا شیما وفا
دكتراى روانشناسى
از 62,500 هزار تومان
زهرا جعفری زهرا جعفری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
شیما شهرکی شیما شهرکی
دکتری روانشناسی
از 200,000 هزار تومان
کیومرث مروت کیومرث مروت
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
حسین توکلی حسین توکلی
دکترای روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
سید محمد ستارزاده سید محمد ستارزاده
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان

درباره فواید سکس برای سلامتی بیشتر بدانید

۱۰ مورد از خطرات نداشتن سکس (مضرات نداشتن رابطه جنسی)

برخی از افراد مزایای فیزیولوژیکی سکس مانند کاهش استرس را از خودارضایی یا استمنا دریافت کنند.

سکس در مردان، موجب انزال مکرر شده و با مزایای سلامت پروستات همراه خواهد بود. یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ نشان داد مردانی که حداقل ۲۱ بار در ماه سکس دارند در مقایسه با آن‌هایی که ۴ تا ۷ بار در ماه سکس دارند، کمتر در معرض خطر سرطان پروستات قرار دارند.

به همین خاطر از اولین خطرات نداشتن سکس ابلا به بیماری های مربوط به پروستات در آقایان است!

فعالیت جنسی مکرر برای خانم‌ ها، با یک پارتنر یا انفرادی می‌ تواند عضلات کف لگن را تقویت کند که از مثانه حمایت می‌ کنند، عملکرد مثانه را بهبود می‌ بخشد و بی‌ اختیاری و نشت را کاهش می‌ دهد.

ارتباط جنسی بر سلامت روان تاثیر دارد

همانطور که در مقاله تعریف رابطه جنسی چیست در ویکی روان گفتیم، داشتن رابطه جنسی منظم، بخش مهمی از رفاه عاطفی یک فرد را تشکیل می‌ دهد. البته این موضوع برای برخی افراد صادق است، اما برای همه اینطور نیست.

در افرادی که پرهیز از سکس غیرارادی باشد، اثرات منفی بر سلامت روان خواهد داشت. افرادی که تمایلات جنسی ندارند ممکن است این احساسات را ناراحت کننده بدانند.

نداشتن سکس در یک رابطه باعث می شود فرد احساس ناامنی یا اضطراب کند. البته صحبت در مورد این احساسات به از بین بردن هرگونه احساس ناراحتی کمک می‌ کند

برای برخی هم، پرهیز از سکس برای سلامت روان فرد مهم است. افراد ممکن است به دلایل زیادی از رابطه جنسی امتناع کنند، برای مثال، به این دلیل که میل جنسی پایینی دارند، یا صرفا اینگونه ترجیح می دهند.

اما نداشتن رابطه جنسی برای مدت طولانی چه مزایایی دارد؟

شاید عجیب باشد اما عده ای معتقدند نداشتن رابطه جنسی برای مدت طولانی دارای مزایای شخصی برای آنها است! آنها توجهی به خطرات نداشتن سکس ندارند و حتی آن را رد می کنند!

مزایای بالقوه پرهیز از سکس، با توجه به فرد و وضعیت او، عبارتند از:

  • نداشتن خطر عفونت های مقاربتی (STIs)
  • نداستن اضطراب
  • وقت گذاشتن برای رفع احساسات منفی در مورد رابطه جنسی
  • زندگی به گونه ای که با اعتقادات مذهبی فرد سازگار باشد

با این حال، طبق گزارش تحقیقات، رابطه جنسی راه خوبی برای کاهش استرس و اضطراب است که می تواند سلامت روانی فرد را بهبود بخشد.

در کل استرس و نزدیکی جنسی ارتباط زیادی با هم دارند، بهتر است مقاله آیا استرس باعث ارضا شدن میشود را در ویکی روان مطالعه کنید.

بر اساس مطالعه ای که روی ۱۰۴۲۹ زن با میل جنسی پایین مورد بررسی قرار گرفت، ۲۷٫۵ درصد از آنان گزارش کردند که این امر باعث ناراحتی آنها می شود.

با این حال، در میان کسانی که پارتنر داشتند، این رقم بسیار بالاتر و ۸۱٪ بود.

مهم ترین خطرات نداشتن سکس کدامند؟

در ادامه به مهم ترین و اصلی ترین مضرات نداشتن رابطه جنسی از دید علمی می پردازیم.

۱- عوارض نداشتن رابطه جنسی و ارتباط با آن را روابط

بسیاری از مردم بدون داشتن روابط جنسی، روابط رمانتیی دارند، که به آن عشق افلاطونی یا پلاتونیک هم گفته می شود.

برای دیگران، سکس منظم می‌ تواند سلامت رابطه آنها را بهبود بخشد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ گزارش داد تکرار سکس فقط زمانی رضایت‌ بخش بود که افراد در رابطه بودند.

هر چند که تعداد سکس کردن مشخص نیست اما در این تحقیق ارتباطی بین داشتن رابطه جنسی هفته‌ای یک‌ بار و رضایت بیشتر، کشف شد.

زمانی که دفعات رابطه جنسی به بیش از یک بار در هفته افزایش یافت، این رضایت کاهش یافته بود.

در برخی افراد، رابطه جنسی می تواند ارتباط و احساس صمیمیت را بهبود بخشد. افرادی که احساس می کنند به اندازه کافی رابطه جنسی ندارند، شاید نگران شوند که ممکن است مشکلی در رابطه آنها وجود داشته باشد یا می ترسند که برای همسرشان دیگر جذاب نباشند.

۲- نداشتن سکس موجب اضطراب و استرس می شود

مشاوره جنسی آنلاین و تصویری در ویکی روان

اگر اغلب با شریک زندگی خود رابطه جنسی ندارید، شاید احساس کنید رابطه ضعیفی با او دارید و می تواند به این معنی باشد که در مورد احساسات خود زیاد صحبت نمی کنید یا در مدیریت استرس های روزانه از حمایت زیادی برخوردار نمی شوید.

در واقع خطرات نداشتن سکس باعث می شود به انسانی شکننده تر تبدیل شوید.

رابطه جنسی باعث می شود بدن شما هورمون هایی مانند اکسی توسین (Oxytocin) و اندورفین ترشح کند که می تواند به شما در مدیریت اثرات استرس کمک کند. اکسی توسین همچنین مزیت اضافه ای دارد که به خواب کمک می کند.

۳- از خطرات نداشتن سکس : حافظه ضعیف می شود

تحقیقات در مراحل اولیه است، اما برخی از مطالعات نشان داده‌ اند افرادی که اغلب رابطه جنسی دارند در یادآوری خاطرات بهتر عمل می‌کنند.

نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد رابطه جنسی می تواند به رشد سلول های عصبی مغز شما کمک کرده و به طور کلی بهتر کار کند.

۴- در زندگی بدون سکس سلامت رابطه به خطر می افتد

رابطه جنسی منظم به شما کمک می کند تا احساس نزدیکی عاطفی به شریک خود داشته باشید و دری را برای ارتباط بهتر باز می کند. زوج هایی که رابطه جنسی زیاد دارند شادتر از آنهایی هستند که رابطه جنسی کمتری دارند.

اما لازم نیست هر روز اتفاق بیفتد، بدون توجه به سن یا جنسیت شما، یا مدت زمانی که در رابطه بوده اید به نظر می رسد یک بار در هفته کافی است.

۵- نداشتن رابطه جنسی برای مدت طولانی خطر ابتلا به بیماری قلبی را بیشتر می کند

یک مطالعه علمی در مورد خطرات نداشتن سکس نشان داده که داشتن رابطه جنسی فقط دو بار در هفته در مقایسه با افرادی که کمتر از یک بار در ماه سکس دارند، شانس گرفتگی عروق مردان را به نصف کاهش می دهد.

تحقیقات اخیر منتشر شده در مجله پزشکی جنسی نشان داد که داشتن رابطه جنسی باعث کاهش سطح هموسیستئین در مردان می شود، یک ماده شیمیایی مضر که می تواند باعث مشکلات قلبی شود.

اعتقاد بر این است مردانی که رابطه جنسی منظم دارند، اغلب گردش خون بهتر و عروق خونی سالم تری دارند. اما این مزایا برای زنان کمتر است زیرا برانگیختگی آنها کمتر به جریان خون سالم وابسته بوده و عاملی مهم در کنترل هموسیستئین است.

۶- سیستم ایمنی تضعیف می شود

سکس منظم به بدن شما کمک می‌ کند تا با بیماری مبارزه کند، بنابراین کاهش آن ممکن است منجر به سرما خوردگی و بیماری‌ هایی شبیه آن شود.

در یک مطالعه نشان داده شد، دانشجویان دانشگاهی که یک تا دو بار در هفته رابطه جنسی داشتند سطوح بالاتری از آنتی بادی خاص (به نام ایمونوگلوبولین A) دارند که نقش مهمی در سیستم ایمنی ایفا می کند.

در واقع از عوارض نداشتن رابطه جنسی این است که به مرور قوای ایمنی کاهش میابد و توان دفاعی بدن کاهش میابد.

۷- دیواره های واژن خانم ها آسیب می بیند

اگر زنی هستید که یائسگی را پشت سر گذاشته اید، دلیل دیگری برای ادامه رابطه جنسی برایتان وجود دارد.

نداشتن سکس منظم، موجب سفت شدن واژن شما می‌ شود و بافت‌ های آن نازک‌ تر شده و احتمال آسیب، پارگی یا حتی خونریزی در حین رابطه جنسی افزایش می‌ یابد

در زنانی که این علائم را دارند می تواند آنقدر ناراحت کننده باشد تا از داشتن رابطه جنسی اجتناب کنند. یکی از دلایل درد در واژن بعد رابطه جنسی به همین مورد مربوط می شود.

تغییرات مربوط به یائسگی، مانند خشکی و تحریک واژن، را می توان با روان کننده ها، مرطوب کننده ها یا استروژن با دوز پایین درمان کرد.

۸- رسیدن به نعوظ سخت تر است

منظور از بی میلی جنسی چیست

در مردانی که سکس ندارند، زندگی جنسی آنها آسیب می‌ بیند.

یک مطالعه آمریکایی در سال ۲۰۰۸ نشان داد مردانی که کمتر از یک بار در هفته سکس دارند، دو برابر بیشتر از افرادی که به طور منظم فعالیت می‌ کنند، دچار اختلال نعوظ می‌ شوند.

۹- ابتلا به سرطان پروستات از زندگی بدون سکس است

همانطور که بالاتر گفتیم، تعداد دفعات رابطه جنسی در مردان ممکن است با احتمال ابتلا به سرطان پروستات مرتبط باشد، اما شواهد متفاوت است.

برخی از کارشناسان می‌ پندارند که رابطه جنسی ممکن است شما را در معرض بیماری های مقاربتی قرار دهد که منجر به التهاب می شود.

اما در یک مطالعه بزرگ روی ۳۰٫۰۰۰ مرد، کسانی که گفتند به طور متوسط بیش از ۲۱ بار در ماه انزال دارند در مقایسه با افرادی که ۴ تا ۷ بار در ماه انزال داشتند، در طول زندگی خود شانس کمتری برای ابتلا به سرطان پروستات داشتند.

۱۰- شما کمتر تحریک خواهید شد

بدن زنان نیز می تواند واکنش نامطلوبی به نداشتن سکس نشان دهد. عدم رابطه جنسی برای مدت طولانی می تواند منجر به مشکلات برانگیختگی یا رسیدن به ارگاسم شود.

عدم تحریک پذیری جنسی از خطرات نداشتن سکس در خانم ها در تمام سنین است!

کلام آخر در مورد مضرات نداشتن رابطه جنسی 

داشتن رابطه جنسی خوب و دفعات مناسب آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است. نداشتن رابطه جنسی برای مدت طولانی نباید اثرات منفی بر سلامتی داشته باشد.

تا زمانی که همه افراد به وضوح رضایت خود را اعلام نکنند، هیچ راه درست یا نادرستی برای ابراز احساسات جنسی وجود ندارد.

هیچ فردی نباید احساس کند که موظف به داشتن رابطه جنسی است. در مواردی اجتناب از رابطه جنسی به سلامت فرد آسیبی نمی رساند و حتی ممکن است سالم باشد، اما درصد آن بسیار کم است.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
حانیه خوش لهجه حانیه خوش لهجه
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
پوریا رضائی پوریا رضائی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
محمد جواد افشاری نژاد محمد جواد افشاری نژاد
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
رضوان شمس رضوان شمس
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مژگان افضلی مژگان افضلی
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
محمد رضا سعید فیروزه محمد رضا سعید فیروزه
دکترای روانشناسی
از 225,000 هزار تومان
محمد جواد اسکندری محمد جواد اسکندری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
شیلا توکلی شیلا توکلی
مشاور روانشناس
از 160,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان چیست؟

هر کسی که نگران میل جنسی کم یا تأثیرات نادر رابطه جنسی بر رابطه خود است، می تواند در مورد این موضوع با یک پزشک یا مشاور جنسی صحبت کند.

دارو، درمان، تغییر سبک زندگی، بهبود ارتباطات و بسیاری از استراتژی‌ های دیگر ممکن برای کاهش مضرات نداشتن رابطه جنسی است که به او کمک کنند.

شما دوست عزیز می توانید از سراسر دنیا، در جلسات مشاوره روانشناسی جنسی آنلاین سایت ویکی روان شرکت کرده و با مشاور مورد نظرتان جلسه مشاوره صوتی، تصوری و حتسی تایپی (چتی) برگزار کنید.

برای مشاهده لیست سکسولوژیست های ویکی روان روی دکمه زیر کلیک کنید:

مشاوره آنلاین جنسی در ویکی روان

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

‫5 دیدگاه ها

  1. با سلام من آلت تناسلی کوچکی دارم که در حالت نعوذ به ده سانت می رسد. از بخت بدم زیاد حجیم هم نیست. با این وضعیت که من دارم هیچ گاه وارد رابطه نشده ام. و هیچ کس هم از این راز من خبر ندارند و تا به امروز حتی جرئت داشتن سکس با یک جنده را هم نداشته ام. به نظر شما من اگر از سکس دست بردارم به نفعم هس؟؟؟ البته گاهی روزانه تا سه بار هم خود ارضایی می کنم

    1
    2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا