دسته بندی موضوعات جنسی

خواص جنسینگ چیست؟ (۸ خاصیت انواع جینسینگ)

اینکه خواص جینسینگ چیست و چطور باید آن را استفاده کنیم پرسش بسیاری از بازدیدکنندگان سایت ویکی روان است. در بخش مشاوره آنلاین جنسی ویکی روان، سوالات زیادی در مورد اینکه گیاه جنسینگ چیست و چطور باید از فواید آن استفاده کرد مطرح می شود که قصد داریم در ادامه این مطلب بیشتر به آنها بپردازیم.

گیاه جینسینگ چیست؟

با مقالات عمومی ویکی روان همراه باشید.

با اینکه افراد زیادی تمایل به استفاده از این گیاه و تقویت بدن خود دارند، اما نمی دانند جنسینگ چیست و حتی چطور باید استفاده شود؟!

جنسینگ یا جینسینگ یک گیاه است و انواع ریشه جنسینگ قرن ها در طب چینی و آمریکای شمالی مورد استفاده قرار گرفته است. جنسینگ یکی از رایج‌ترین داروهای گیاهی در دنیاست.

جنسینگ ۱۱ گونه مختلف دارد و گیاه کوتاه و کند رشد با ریشه های گوشتی بوده و جنسینگ برای سلامتی مفید است

این گیاه دارای ریشه ای به رنگ روشن، چنگالی شکل، ساقه ای نسبتا بلند و برگ های سبز رنگ به شکل بیضی است.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
پروانه صفایی مقدم پروانه صفایی مقدم
دكتراى روانشناسى
از 175,000 هزار تومان
مهرانگیز متقی مهرانگیز متقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
اسما مشمول اسما مشمول
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
زهرا محبوبی زهرا محبوبی
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
صديقه فنائی صديقه فنائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
کیومرث مروت کیومرث مروت
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
آنیتا کشاورز کرمانی آنیتا کشاورز کرمانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
محمد جواد افشاری نژاد محمد جواد افشاری نژاد
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

معادل جینسینگ به انگلیسی

معادل جینسینگ به انگلیسی می شود Ginseng که یک اسم است و نیاز به ترجمه آن نیست. البته اینکه در زبان محلی معنی جنسینگ چیست باید مورد بررسی قرار گیرد. در زبان محلی کره، جینسینگ به معنای ریشه می باشد اما با این حال نیاز نیست جینسینگ به انگلیسی یا فارسی ترجمه شود.

انواع جینسینگ چیست؟ (چند نوع جسنینگ وجود دارد؟)

خواص جنسینگ
خواص جنسینگ

دو نوع اصلی جینسینگ وجود دارد که اتفاقا در طریقه مصرف جینسینگ هم تاثیر دارند:

  1. جینسینگ آسیایی یا کره ای (Panax ginseng)
  2. جینسینگ آمریکایی (Panax quinquefolius)

مطالعات نشان داده است که انواع مختلف مزایای متفاوتی دارند. در طب سنتی چینی، جنسینگ آمریکایی کمتر از انواع آسیایی استفاده می شود.

اگرچه بسیاری از گیاهان دیگر جنسنگ نامیده می شوند – مانند eleuthero یا جنسینگ سیبری – اما حاوی ماده فعال جینسنوزیدها (نوعی دارو که در گیاه جنسینگ یافت می شود) نیستند. از قدیم جنسینگ برای بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار می‌ گرفت. البته فواید آن برای اغلب بیماری ها به طور جدی مورد تحقیق قرار نگرفته است.

بررسی تمام خواص جینسینگ

مهم ترین خواص انواع جینسینگ عبارتند از:

۱- ایجاد مصونیت

برخی مطالعات نشان داده اند که جینسینگ ممکن است سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد یک نوع خاص عصاره جینسینگ آمریکایی می تواند تعداد و شدت سرماخوردگی را در بزرگسالان کاهش دهد.

۲- تنظیم قند خون از دیگر خواص جینسینگ است

چندین مطالعه روی افراد نیز نشان داده است که جنسینگ ممکن است سطح قند خون را کاهش دهد.

۳- خاصیت افزایش انرژی در انواع جینسینگ وجود دارد

جنسینگ ممکن است به تحریک فعالیت بدنی و روانی در افرادی که احساس ضعف و خستگی می کنند، کمک کند. یک مطالعه معتبر از ۲۱ مرد و ۶۹ زن نشان داد که جینسینگ نتایج خوبی در کمک به افراد مبتلا به خستگی مزمن دارد.

یک مطالعه معتبر در سال ۲۰۱۴ روی افرادی که تحت درمان سرطان قرار گرفتند نشان داد که جنسینگ به کاهش خستگی ناشی از سرطان کمک می کند. با این حال، محققان فقط اثرات تقویت کننده انرژی جنسینگ را در افراد تحت درمان، ثبت کردند. در افرادی که قبلا درمان سرطان را به پایان رسانده بودند، جنسینگ پیشرفت قابل توجهی نشان نداد.

۴- بهبود تمرکز از کاربردی ترین فواید جینسینگ است

برخی شواهد اولیه وجود دارد که نشان می دهد جینسینگ می تواند باعث افزایش کوتاه مدت تمرکز و یادگیری شود. در برخی از مطالعات درباره خواص جینسینگ عملکرد ذهنی، جنسنگ را با عصاره برگ درخت جینکو ترکیب کرده اند که یک درمان سنتی دیگر برای کمک به زوال عقل است.

در حالی که این مطالعات جذاب هستند، بسیاری از کارشناسان احساس می کنند که ما به شواهد بیشتری نیاز داریم.

۵- عملکرد شناختی بهتر از دیگر انواع جینسینگ می باشد

جنسینگ ممکن است فرآیندهای تفکر و شناخت را بهبود بخشد، یک منبع معتبر در سال ۲۰۱۸ صحت این ادعا در مورد فواید جینسینگ را بررسی کرد.

بر اساس مطالعات انسان و حیوانات این گزارش به این نتیجه رسید که اجزای جنسینگ می توانند برخی از نقایص شناختی را درمان کنند

این مطالعات نشان داد که جینسینگ می تواند استرس اکسیداتیو را کاهش دهد که منجر به افزایش عملکرد شناختی می شود.

مطالعه ای در سال ۲۰۱۶ در مورد تأثیر جنسنگ قرمز کره ای بر عملکرد شناختی بیماران مبتلا به آلزایمر نیز امیدوار کننده بود. در این مطالعه ۱۴ نفر، سه مرد و ۱۱ زن با میانگین سنی ۷۴٫۹۳ سال شرکت کردند. بیماران به مدت ۱۲ هفته ۴٫۵ گرم جینسینگ قرمز کره ای استفاده کردند.

این مطالعه به این نتیجه رسید که جنسنگ قرمز کره ای به بهبود عملکرد لوب مغزی کمک می کند.

۶- پیشگیری از آنفولانزا

تحقیقات در مورد اثرات جینسینگ بر موش ها نشان می دهد که بین جینسینگ و درمان و پیشگیری از آنفولانزا و ویروس سینسیتیال تنفسی (RSV) ارتباطی وجود دارد.

یافته های یک مطالعه دیگر نشان داد که عصاره جنسنگ قرمز می تواند بقای سلول های اپیتلیال ریه انسان آلوده به ویروس آنفولانزا را بهبود بخشد. دقیقا مشخص نیست که چگونه مکانیسم‌ های ضد ویروس در جنسنگ براساس مطالعه بالا کار می‌ کنند.

۷- قند خون را پایین می‌ آورد

یک مطالعه معتبر در سال ۲۰۱۴ نشان داد که جینسینگ ممکن است به کاهش قند خون و درمان دیابت کمک کند. جینسنوزیدها ممکن است بر تولید انسولین در لوزالمعده تأثیر بگذارند و با استفاده از مکانیسم های دیگر مقاومت به انسولین را افزایش دهند.

تحقیق دیگری در سال ۲۰۱۴ فواید جنسینگ در کاهش قند خون را نشان داد. برخی از شرکت کنندگان روزانه ۲٫۷ گرم جینسینگ قرمز تخمیر شده مصرف کردند، در حالی که برخی دیگر دارونما مصرف کردند

محققان دریافتند که جنسینگ در کاهش قند خون و افزایش سطح انسولین بعد از غذا موثر است.

مطالعات بالینی بیشتری و استاندارد سازی ریشه جنسینگ برای تعیین اینکه آیا جنسینگ یک روش درمانی مکمل برای دیابت بوده یا خیر مورد نیاز است تا در نهایت خواص انواع جینسینگ مشخص شود. همچنین محققان باید تحقیق کنند که چه مقدار دوز خاص ممکن است موثر باشد.

۸- ممکن است فواید بالقوه ای در برابر سرطان داشته باشد

خواص انواع جینسینگ
عکس جینسینگ

یکی از مهم ترین و کاربردی ترین خواص جینسینگ تازه این است که ممکن است در کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها مفید باشد. در مطالعاتی ثابت شده است که جینسنوزیدهای موجود در این گیاه به کاهش التهاب و محافظت از آنتی اکسیدان ها کمک می کند.

چرخه سلولی فرایندی است که طی آن سلول ها به طور معمول رشد و تقسیم می شوند. جینسنوزیدها می توانند از تولید و رشد غیر طبیعی سلولها جلوگیری کنند

با بررسی چندین مطالعه، ثابت شد افرادی که جنسنگ مصرف می کنند ممکن است ۱۶ درصد کمتر در معرض ابتلا به سرطان باشند.

علاوه بر این، یک مطالعه مشاهده ای نشان داد افرادی که از جنسینگ استفاده می کنند نسبت به افرادی که از آن استفاده نمی کنند، کمتر دچار انواع خاصی از سرطان، مانند لب، دهان، مری، معده، روده بزرگ، کبد و ریه می شوند.

همچنین از خواص انواع جینسینگ این است که امکان دارد به

  • بهبود سلامت بیماران تحت شیمی درمانی
  • کاهش عوارض جانبی
  • و افزایش اثر برخی داروهای درمانی

کمک کند. مطالعاتی نقش جنسینگ در پیشگیری از سرطان را تایید کردند، اما هنوز قطعی نیست. همچنین از دیگر خاصیت جینسینگ این است که به عنوان راهی برای بهبود خلق و خو و افزایش استقامت و همچنین درمان این موارد مورد مطالعه قرار گرفته است:

  • سرطان
  • بیماری قلبی
  • خستگی
  • اختلال در نعوظ
  • هپاتیت C
  • فشار خون بالا
  • علائم یائسگی

اگرچه این کاربردها امیدوار کننده هستند اما شواهد قطعی نیستند.

میزان مصرف جنسینگ چقدر است؟

برای بهره مندی از فواید جینسینگ، دوزهای استاندارد جینسینگ برای هیچ بیماری مشخص نشده است. ترکیبات و کیفیت در مکمل ها ممکن است از سازنده ای به سازنده دیگر متفاوت باشد. این امر تعیین دوز استاندارد را دشوار می کند.

یادتان باشد اگر دنبال استفاده از خواص جنسینگ هستید، همیشه آن را از یک شرکت معتبر خریداری کنید. از آنجا که این ریشه گران‌ قیمت است، این خطر وجود دارد که تولیدکنندگان نامعتبر جنسنگ را با چیزهای دیگری ترکیب کرده یا کمتر از آنچه در بطری تبلیغ شده بفروشند.

نحوه استفاده از جینسینگ چیست؟

طریقه مصرف جینسینگ به محصول نهایی این گیاه بستگی دارد. یعنی طریقه مصرف جینسینگ پودر شده با قرص آن بسیار متفاوت است! می توانید جینسینگ را به عنوان مکمل غذایی به شکل چای، گیاهان خشک، پودر یا کپسول استفاده کنید.

۱- قرص جینسینگ اصل

قرص جینسینگ اصل ارزش بسیار بالایی دارد چون نمونه های تقلبی یا کم کیفیت در بازار وجود دارند. شیوه مصرف کپسول یا قرص جنسینگ روی بسته بندی آن نوشته شده است.

میزان مصرف قرص جنسینگ چقدر است؟

اینکه میزان و نحوه مصرف قرص جنسینگ چطور باید باشد به عوامل بسیاری مانند دوز دارو و شرایط بدنی فرد مصرف کننده بستگی دارد. در بیشتر موارد بسته های کپسول جنسینگ حاوی ۶۰ عدد قرص می باشند که می توانید حتی تا روزی ۲ عدد در آنها مصرف کنید.

اما با این حال بهترین کار برای پی بردن به فرمول دقیق نحوه مصرف جینسینگ باید با پزشک و فردی متخصص صحبت کنید.

۲- جنسینگ در غذا؟؟؟

هیچ منبع غذایی طبیعی از جینسینگ وجود ندارد. گاهی جنسینگ به نوشیدنی ها و غذاهای انرژی زا اضافه می شود پس اگر طبعتان می کشد، می توانید همراه با غذا از خواص جینسینگ استفاده کنید.

۳- نحوه مصرف پودر جنسینگ چیست؟

پودر جنسینگ دقیقا دارای خواص دیگر انواع جنسینگ می باشد و تفاوت اصلی تنها به شیوه مصرف معطوف می باشد.

معمولا از پودر جنسینگ برای افزایش وزن استفاده می کنند و می توانید همراه با آب یا شیر بعد از وعده های اصلی غذایی نوش جان کنید. یادتان باشد طریقه مصرف جینسینگ پودر شده به سلیقه و طبع شما بستگی دارد.

۴- طریقه مصرف جینسینگ خشک شده چیست؟

می توانید در بازار جنسینگ خشک شده را تهیه کرده و بعد از پودر کردن، آن را همراه با آب یا شیر میل کنید. البته همانطور که در بالا اشاره شد، نمونه آماده پودر جنسینگ هم در بازار پیدا می شود، اما عده ای ترجیح می دهند از ریشه جنسینگ خشک شده استفاده کنند.

مضرات جینسینگ چیست؟

مشاوره جنسی آنلاین و تصویری در ویکی روان

حالا که به بررسی خواص جینسینگ پرداختیم، بد نیست نگاهی هم به مضرات جنسینگ پرداخته شود تا با علم کافی از آن استفاده کنید.

۱- عوارض جانبی مصرف جنسینگ شامل تغییر خلق و خو می شود

عوارض جینسینگ به طور کلی خفیف است و نمی تواند مانع از مصرف آن گردد.

در مواردی گزارش شده است که مصرف زیاد جنسینگ باعث عصبی شدن و بی خوابی می شود

استفاده طولانی مدت یا دوزهای زیاد جنسینگ ممکن است منجر به سردرد، سرگیجه، ناراحتی معده و علائم دیگر شود. زنانی که به طور مرتب از جنسینگ استفاده می کنند ممکن است تغییرات قاعدگی را تجربه کنند.

همچنین گزارش هایی از واکنش های آلرژیک به جنسینگ گزارش شده است.

۲- فعل و انفعالات بیش از حد از عوارض جینسینگ می باشد

در صورت مصرف هرگونه دارو، بدون مشورت پزشک از جنسینگ استفاده نکنید. این امر به ویژه در صورت مصرف داروهای دیابت صادق است، زیرا جینسینگ ممکن است سطح قند خون را تحت تأثیر قرار دهد.

همچنین می تواند با وارفارین و برخی از داروهای ضد افسردگی تداخل داشته باشد. کافئین ممکن است اثرات محرک جنسینگ را تقویت کند.

چطور از عوارض جینسینگ دوری کنیم؟

برای پیشگیری از عوارض جانبی جنسینگ، برخی از متخصصان پیشنهاد می کنند که نباید بیش از ۳ ماه (یا گاهی اوقات فقط چند هفته) از آن استفاده کنید.

کلام آخر درباره خواص جینسینگ

جنسینگ یک مکمل گیاهی است که قرن ها در طب چینی مورد استفاده قرار گرفته است و معمولا به دلیل اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی مورد توجه قرار می گیرد. همچنین می تواند به تنظیم سطح قند خون کمک کرده و برای برخی از سرطان ها مفید باشد. علاوه بر این، از فواید جنسینگ این است که می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده، عملکرد مغز را تقویت کند، با خستگی مبارزه کرده و علائم اختلال نعوظ را بهبود بخشد.

جنسینگ را می توان به صورت خام یا کمی بخارپز مصرف کرد. همچنین می توانید آن را به راحتی از طریق عصاره، کپسول یا پودر به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

این که آیا می خواهید وضعیت خاصی را بهبود بخشید یا به سادگی به سلامت خود کمک کنید، جنسینگ قطعا ارزش یکبار امتحان را دارد.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
نسرین دشتبانیان نسرین دشتبانیان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
صدیقه صفایی صدیقه صفایی
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
محمد حسین خانی محمد حسین خانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان
پگاه عبادی پگاه عبادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
سمیرا رضایی سمیرا رضایی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
محمد امین چالاک محمد امین چالاک
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مریم سادات موسی کاظمی مریم سادات موسی کاظمی
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
صبا مهرپور صبا مهرپور
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان چیست؟

همانطور که مشاهده کردید، خاصیت جینسینگ بسیار زیاد است و موارد استفاده بسیار زیادی دارد. اگر به هر دلیل نیاز به صحبت کردن با یک متخصص در زمینه موضوعات جنسی را دارید، می توانید در بخش مشاوره غیرحضوری سکس تراپی سایت ویکی روان، با مشاور مورد نظرتان به صورت صوتی و تصویری از سراسر دنیا جلسات مشاوره روانشناسی برگزار نمائید:

خدمات سکس تراپی آنلاین

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا