روابط زناشویی

15 مورد از مشکلات روابط عاطفی و ازدواج

مشکلات رابطه عاطفی می تواند تا جایی پیشروی کند که موجب از هم پاشیدن یک ارتباط نزدیک شود! به همین دلیل در جلسات مشاوره آنلاین روابط عاطفی صحبت های زیادی درباره مشکل های روابط عاشقانه می شود تا زوجین بتوانند به همفکری و تفاهم برسند. به همین خاطر قصد داریم در این مطلب از سایت مشاوره روانشناسی ویکی روان، به بررسی کامل مشکلات در روابط عاطفی از نطر روانشناسی بپردازیم.

مشکلات روابط عاطفی کدامند؟

با وبلاگ روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
فرشته همدانی فرشته همدانی
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
مهدیه پاکدامن مهدیه پاکدامن
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مهناز شاه مرادی مهناز شاه مرادی
دکترای روانشناسی
از 125,000 هزار تومان
مهرانگیز متقی مهرانگیز متقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
مریم بنی عامریان مریم بنی عامریان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
محمد جواد اسکندری محمد جواد اسکندری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پگاه عبادی پگاه عبادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
اسما مشمول اسما مشمول
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان

چرا باید مشکل های روابط عاشقانه را بشناسیم؟

قبلا در ویکی روان در مقاله تعریف شکست عشقی چیست گفتیم که یکی از دلایل به هم خوردن یک ارتباط صمیمانه این است که زوجین نمی دانند اصلا مشکل روابط عاطفی یعنی چی؟؟؟

به همین دلیل اگر قصد جلوگیری از شکست خوردن رابطه عاشقانه خود را دارید، حتما تا انتها با این مطلب همراه باشید.

1- ارتباط

اگر افراد در یک رابطه بتوانند بر برقراری ارتباط مسلط شوند، احتمال اینکه سایر مشکلات رایج رابطه را تجربه کنند بسیار کمتر خواهد بود.

ارتباط موثر و صادقانه برای موفقیت رابطه ضروری است، اما معمولا مردم به اختلاف قد در ازدواج بیشتر از شیوه ارتباطی خود اهمیت می دهند!

افراد مختلف به روش‌ های متفاوتی ارتباط برقرار می کنند. ممکن است شما کم حرف بوده و همسرتان پرحرف باشد.

صرف نظر از سبک های ارتباطی شما، روابط برای پیشرفت به عنوان یک واحد نیاز به ارتباطات مؤثر و منظم دارند. به همین دلیل به اهمیت دوستی بین زن و مرد در جلسات مشاوره زوج درمانی آنلاین بسیار زیاد پرداخته می شود.

شاید روش ارتباط شما تغییر کرده باشد! برای برخی از زوج ها، هر مکالمه ای برابر مواجهه است. برخی ممکن است فراموش کنند که ارتباط قرار است شامل چه چیزی شود و چقدر برای خوشبختی اهمیت دارد!

از دید روانشناسی، اصلی ترین تفاوت زن و مرد در نوع ارتباط آنها خلاصه می شود، اما وقتی ازدواج می کنید باید دنبال تشابهات باشید.

برای بهبود ارتباط و ارتباط عاطفی در رابطه عاشقانه خود، سعی کنید روی موارد زیر تمرکز کنید:

  • روی شناسایی نقاط ضعف مکالماتتان کار کنید.
  • از همسرتان انتظار نداشته باشید که ذهن شما را بخواند.
  • در مورد احساسات خود باز و صادق باشید.
  • تمرین کنید که شنونده خوبی باشید.
  • قبل از پاسخ دادن فکر کنید.

ارتباط یک خیابان دو طرفه است که هر دو نفر باید با هم روی آن تمرکز کنند. اگر می خواهید رابطه عاشقانه شما ادامه‌ دار باشد، ارتباط موثر را در اولویت قرار دهید.

2- استدلال ها و استفاده نادرست از آنها!

بحث های مربوط به ابراز وجود، سالم و مهم هستند. با این حال، بحث های کینه توزانه آسیب زا هستند و هیچ هدف خوبی ندارند.

قبلا در ویکی روان درباره دعوا و مشاجره در زندگی مشترک صحبت کردیم اما باید بدانید که زوج های موفق قوانینی برای مشاجره دارند، مانند:

  • قبل از پاسخ دادن نفس بکشید.
  • پرهیز از به کار بردن فحاشی.
  • مقاومت در برابر انگ زدن.
  • مناسب و مرتبط پاسخ دهید.

اگر میل دارید که به شریک زندگی خود کینه توزانه پاسخ دهید، ابتدا از خود بپرسید که چه احساسی دارید. آیا عصبانی هستید؟ ناراحتی؟ آیا احساسات شما جریحه دار شده ؟ آیا شما ناامید هستید؟ از چه چیزی ناراضی هستید؟

به طور منظم زمانی را برای نشستن و بحث در مورد مسائل در حال توسعه قبل از ایجاد مشکل یا چالش در رابطه اختصاص دهید.

به جای جوشیدن و انفجار بر روی یکدیگر، آرامش، تدبیر و احترام خود را حفظ کنید. آیا برای دستیابی به این امر به کمک نیاز دارید؟

بد نیست نگاهی به مقاله انواع دعواهای بین زن و مرد در ویکی روان بیندازید. حتما ایده های جالبی در مورد مشکلات رابطه عاطفی می گیرید.

3- نزدیک شدن 

با گذشت زمان، هر رابطه طولانی مدتی تغییر خواهد کرد.

برخی از چیزهایی که قبلا مهم‌ تر به نظر می‌ رسیدند، ممکن است دیگر حتی شما را به چالش نکشند. علاوه بر این، با تغییر همه چیز در رابطه، شما و پارتنرتان نیز ممکن است به روش‌ های متفاوتی تغییر کرده و به‌ صورت فردی تکامل پیدا کنید.

این بدان معنا نیست که رابطه طولانی مدت شما نمی تواند ادامه یابد و از مشکلات روابط عاطفی نیست! این فقط به این معنی است که شما باید تلاش کرده و برای کشف مجدد یکدیگر زمان صرف کنید

این انتظار واقع بینانه نیست که مردم در تمام طول زندگی خود یکسان بمانند. افراد پیر می‌ شوند، رشد می‌ کنند، تطبیق می‌ یابند و اساسا به طرق مختلف با تجارب زندگی‌ شان تغییر می‌ کنند.

4- رابطه جنسی و صمیمیت

بسیاری از مشکلات رابطه مبتنی بر رابطه جنسی است. طبق روانشناسی مرد متاهل که در ویکی روان توضیح داده شد، آقایان اهمیت بسیار زیادی به ارتباط جنسی به همسرشان می دهند و انتظاراتی دارند که البته غیرمعقول هم نیست! (البته نه در تمام موارد)

از خود بپرسید که از نظر جنسی چه می خواهید؟؟؟ با خودتان صادق باشید، شریک زندگی خود را به انجام همین کار تشویق کنید. سپس دور هم جمع شوید و درباره آنچه که هر دو می خواهید صحبت کنید.

به خواسته ها و نیازهای یکدیگر احترام متقابل بگذارید. به احتمال زیاد، هر دوی شما شگفت زده شده و از ایجاد تغییراتی در زندگی جنسی خود هیجان زده خواهید شد

البته، برخی از مشکلات جنسی برای رفع نیاز به کمک حرفه ای دارند، پس در صورت مواجه با مشکلات جنسی حتما از مشاور روانشناس امور جنسی کمک بگیرید.

بدون هیچ شکی، انواع اختلال های جنسی بین زن و مرد، در نهایت سطح کیفی زندگی آنها را کاهش می دهد. پس این حال و احوال را به حال خود رها نکنید!

در برخی موارد، شما یا همسرتان ممکن است ترس از صمیمیت داشته باشید که بر زندگی جنسی شما تأثیر می گذارد. یک درمانگر جنسی می تواند امید بزرگی برای هر رابطه ای باشد. قبل از از دست دادن امید، این گزینه را بررسی کنید.

5- خیانت از مشکلات روابط عاطفی از نظر روانشناسی است، از بزرگترین آنها

15 مورد از مشکلات روابط عاطفی و ازدواج

اگر همسرتان به شما خیانت کرده، باید خودتان تصمیم بگیرید که آیا می توانید او را ببخشید یا باید بدون او در زندگی خود ادامه دهید.

طبق تعریف عشق در روانشناسی، کمبودهایی که در رابطه وجود دارند در نهایت یک طرف را به سمت خیانت پیش می برد!

بیشتر امور معمولا خود به خود اتفاق نمی‌ افتند. خیانت همچنین می تواند به شکل خیانت عاطفی نیز اتفاق بیفتد. اگر می خواهید این رابطه پس از خیانت دوام بیاورد، باید هر دوی شما در مورد آنچه اتفاق افتاده صادق باشید و سپس برای حل مشکلات اساسی با یکدیگر همکاری کنید.

خیانت دردناک است و ممکن است سالها طول بکشد تا از بین برود. با این حال زندگی بعد خیانت سخت اما ممکن است.

پیشنهاد می کنیم در این موارد، حتما به مشاور درمان خیانت مراجعه کنید.

6- پول دلیل بسیاری از مشکلات در روابط عاطفی و ازدواج است

واقعیت ساده این است که نقش پول در زندگی بسیار مهم است و زندگی نیاز به پول دارد، پس زوج ها در مورد مسائل مالی بحث می کنند.

فشارهای مالی وقتی به درستی مورد توجه قرار نگیرد، می تواند منجر به مسائل فاجعه آمیز روابط شود. تحقیقات در مورد مشکلات روابط عاطفی نشان می‌ دهند که بیش از نیمی از زوج‌ ها با بدهی ازدواج می‌ کنند.

عاقلانه است که با پارتنر خود در مورد مسائل مالی شفاف صحبت کنید. مدیریت بودجه اولیه ساده است و از بحث های غیر ضروری اجتناب کنید.

با همین تکنیک ساده می توانید از مشکل های رایج در روابط عاشقانه جلوگیری کنید.

7- تروما (آسیب روحی)

فشارهای خارجی ناشی از رویدادهای آسیب زای زندگی می تواند هر رابطه ای را تحت فشار قرار دهد.

مرگ یکی از عزیزان، فشار مالی، تشخیص بیماری، استرس مزمن، سوء استفاده در گذشته یا هر چیز دیگری که شما یا شریک زندگیتان متحمل شده اید می تواند بر سلامت عاطفی و جسمی تأثیر بگذارد.

شما یک تیم هستید در کنار یکدیگر باشید، حتی در مواقع سخت. با این دیدگاه می توانید از سختی های روابط عاطفی کم کنید.

8- عدم نشان دادن قدردانی 

همه دوست دارند از تلاش‌ هایشان قدردانی کنند. چه از نظر شغلی و چه خانه‌ داری، مهم است که برای کارهایی که انجام می دهید، احساس ارزشمندی کنید.

ابراز قدردانی منظم می تواند تضمین کند که هر دوی شما در رابطه بیشتر مورد توجه قرار می گیرید، حتی اگر این قدردانی فقط برای یک کار ساده باشد.

9- فرزندان می توانند تبدیل به مشکلات ازدواج کردن شوند

اگر یک برنامه منسجم و تعهد محکم پایبندی به آن نداشته باشید، فرزند پروری می تواند بسیار دشوار باشد.

این امر به ویژه در مورد فرزند خواندگی صدق می کند. اگر فرزندانی را از روابط قبلی با هم بزرگ می کنید، داشتن قوانین خانه ضروری است.

با شریک زندگی خود به طور خصوصی در مورد مسائل مربوط به فرزندپروری صحبت کنید و همیشه یک جبهه متحد داشته باشید.

قبلا در ویکی روان در مقاله ازدواج با مرد مطلقه بچه دار توضیحات کاملی در مورد پیشگیری از مشکلات ازدواج کردن داده ایم.

10- رابطه بدون هیجان بسیار بد است!

مشاوره روابط عاطفی و عشقی

ممکن است هیجان انگیز نگه داشتن یک رابطه سخت باشد، اما امکان‌ پذیر هست.

شما باید زمان و تلاش خود را صرف کنید تا عشق را زنده نگه دارید و با شریک زندگی خود ارتباط داشته باشید. اگر احساس می‌ کنید که رابطه‌ تان در حال شکست است، برنامه‌ ریزی متفاوتی داشته باشید تا دوباره اوضاع را تغییر دهید.

11- مبارزه بر سر انجام کارها

بسیاری از مردم در خانه بر سر مسئولیت ها با هم مبارزه می کنند!

اگر از این که چه کسی چه کاری انجام می دهد (یا چه کسی چه کاری انجام نمی دهد) عصبانی می شوید، خطوط ارتباطی را باز نگه دارید و این احساس ناامیدی خود را به اشتراک بگذارید

به شریک زندگی خود بگویید که به کمک نیاز دارید. آنچه را که می خواهید واضح بیان کنید. سپس در برابر اصلاح نحوه انجام یک کار مقاومت کنید.

به عنوان مثال برای استفاده مجدد ماشین ظرفشویی “به روش خودتان” تنها کاری که باید انجام دهید این است که به آنها بگویید که اجازه دهند تا دوباره این کار را انجام دهید.

سعی کنید با تعامل با همسرتان از مشکلات ازدواج و زندگی مشترک کم کنید تا خوشبختی سهم شما شود.

12- اعتماد کنید

اعتماد یکی از مهمترین جنبه های هر رابطه است. اگر می‌ پرسید که آیا می‌ توانید به همسرتان اعتماد کنید یا نه، با آرامش و در عین حال قاطعانه از او بپرسید که آیا دلیلی برای نگرانی وجود دارد یا خیر.

اگر شریک زندگی شما کسی است که مشکل اعتماد دارد، به او اطمینان دهید که چیزی برای نگرانی وجود ندارد.

بد نیست نگاهی به مقاله جلب کردن اعتماد دیگران در ویکی روان بیندازید.

13- عدم احساس امنیت از مشکلات روابط عاشقانه است

احساس امنیت در یک رابطه مهم است. آزار کلامی، عاطفی یا فیزیکی را نمی توان تحمل کرد. هر گونه سوء استفاده باید جدی گرفته شده و فورا به آن رسیدگی شود.

اگر به کمک نیاز دارید و در یک چرخه روابط توهین آمیز هستید، می توانید در هر زمان با یک متخصص روانشناس تماس بگیرید.

14- تغییر در اهداف زندگی

اهداف مهم هستند و وقتی دو نفر در یک رابطه از نظر خواسته‌ هایشان از زندگی همسو باشند، فوق‌العاده هست!

اما گاهی اوقات اهداف تغییر می کنند. اگر شما و شریک زندگیتان نتوانید در آینده با آنچه که هر دو می خواهید مطابقت داشته باشید، ممکن است مشکلاتی ایجاد شود

صحبت در مورد اهداف خود و واقع بین بودن در مورد آنچه هر یک از شما می خواهید در طول مدت رابطه شما مهم خواهد بود.

15- مبارزه در روز متفاوت

این غیر معمول نیست که یک زن و شوهر بارها و بارها با هم دعوا کنند، اما وقتی اختلافات تشدید می شوند یا مشکلات به روش های دیگر ظاهر می شوند، می تواند برای رابطه مشکل ساز باشد.

افراد زیادی نمی دانند کی به مشاوره همسرداری نیاز داریم، به همین خاطر سختی های زیادی را متحمل می شوند!

مطمئن باشید که ریشه مشکل را حل می‌ کنید، تا بتوانید رفتارها و فرآیندهای فکری که هر دو بعد از مدت‌ها ایجاد می‌ کنید را تغییر دهید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
زهره قربانی زهره قربانی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سید حامد واحدی اردکانی سید حامد واحدی اردکانی
دکترای روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
معصومه چوبین معصومه چوبین
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
بابک ساسانی بابک ساسانی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
علیرضا سروش علیرضا سروش
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
زهرا محبوبی زهرا محبوبی
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
نسرین دشتبانیان نسرین دشتبانیان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
سیما حداد سیما حداد
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان برای حل مشکلات روابط عاشقانه چیست؟

اگر به هر دلیل با یک یا چند مورد از مشکلات ازدواج و روابط عاطفی که در بالا اشاره کردیم دست به گریبان هستید، حتما موضوع را با مشاور روانشناس روابط عاطفی در میان بزارید.

مشاور روانشناس زندگی شما را به صورت اختصاصی بررسی کرده و پیشنهاداتی ارائه می دهد که بسیار کاربردی هستند.

شما دوست عزیز می توانید از سراسر دنیا با پرداخت ارزی و ریالی در جلسات مشاوره آنلاین زوج درمانی سایت ویکی روان شرکت نمائید:

مشاوره روابط عاطفی انلاین

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا