مقالات روانشناسی افسردگی در ویکی روان

برای درمان افسردگی به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

بهترین دکتر برای درمان افسردگی کیست؟

افراد تا قبل از اینکه به جلسات مشاوره روانشناسی مراجعه کنند بزرگترین سوال‌شان در مورد مشاوره افسردگی این است که برای درمان افسردگی به کدام دکتر مراجعه کنیم؟ این سوال قدم مثبت بزرگی است چون یعنی شخص می داند مشاوره افسردگی چیست و چه کاربردی دارد و دیگر نیازی نیست او را برای درمانش قانع کرد.

پیشتر در ویکی روان در مورد اینکه علائم افسردگی چیست صحبت کردیم. اگر شما این نشانه ها را دارید و نمی توانید به تنهایی آن‌ ها را مدیریت کنید، یا به نظر می‌ رسد که با تغییر سبک زندگی هم بهتر نشدید، حتما باید به متخصص مراجعه کنید. آن ها می توانند هر گونه مشکل فیزیکی زمینه ای را که ممکن است باعث علائم شما شود بررسی کنند.

اولین گام برای پاسخ به این سوال که: برای درمان افسردگی به کدام دکتر مراجعه کنیم

پزشک شما پس از اطمینان از آگاهی شما از تعریف افسردگی، احتمالا برخی از غربالگری های اولیه افسردگی را انجام می دهد. هنگام مراجعه به پزشک ممکن است از شما سوالاتی پرسیده شود که باید آماده پاسخگویی باشید:

  • چه مدت است که این علائم را دادید؟
  • آیا بد خلقی برایتان غیرعادی است؟
  • آیا اخیرا فردی را در زندگی‌تان از دست داده اید؟ (افسردگی می تواند در واکنش به مرگ عزیزان رخ دهد.)
  • آیا عزیزانتان متوجه تغییراتی در شما شده اند؟
  • آیا الگوی خواب یا اشتهای شما تغییر کرده است؟ (در این زمینه اگر نمی دانید رابطه افسردگی و خواب چیست حتما مقاله مرتبط با آن را در ویکی روان بخوانید.)
  • آیا دیگر مانند گذشته از فعالیت های خاصی لذت نمی برید؟
  • آیا افسردگی در خانواده شما وجود دارد؟ (اگر نمی دانید تاثیر ژنتیک بر افسردگی چیست مقاله آن در ویکی روان را حتما بخوانید.)

اگر احساس می کنید برای پاسخ دادن به سوالات بالا آماده نیستید می توانید همین الان پاسخ خود را روی کاغذ بنویسید و اگر صحبت کردن در این زمینه برای شما سخت است مشاوره متنی افسردگی یک گزینه خوب برای شماست.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
صديقه فنائی صديقه فنائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
آناهیتا افخمی آناهیتا افخمی
مشاور روانشناس
از 210,000 هزار تومان
پری سیما رستمی پری سیما رستمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
رضوان شمس رضوان شمس
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
محمد جواد اسکندری محمد جواد اسکندری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
محمد حسین خانی محمد حسین خانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان
اسما مشمول اسما مشمول
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
محمد امین چالاک محمد امین چالاک
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

سوالاتی که باید از روانشناس، مشاور یا روانپزشک پرسید

قبل از قرار ملاقات، لیستی از سوالات خود را تهیه کنید تا از متخصص بپرسید. در ادامه چند مورد ذکر شده است:

  • آیا افسردگی محتمل ترین علت علائم من است؟ (در این زمینه خوب است با علل افسردگی آشنا شوید.)
  • به غیر از افسردگی، دلایل احتمالی دیگری برای وجود این علائم یا وضعیت من چیست؟
  • به چه نوع آزمایشاتی نیاز خواهم داشت؟
  • چه درمانی احتمالا برای من بهتر جواب می دهد؟ (برای داشتن پیش زمینه از درمان های افسردگی حتما مقاله آن را در ویکی روان بخوانید.)
  • جایگزین های رویکرد اولیه ای که پیشنهاد می کنید چیست؟
  • من بیماری دیگری دارم و می خواهم بدانم چگونه می توانم آن را با هم به بهترین شکل مدیریت کنم؟ (در این زمینه خیلی احتیاط کنید چون ممکن است داروهای ضد افسردگی با داروهای قبلی تان تداخل داشته باشند.)

به جز این خوب است ذهنیت درستی از رزومه مشاورتان داشته باشید و اگر اطلاعات روانشناسی دارید ببینید با رویکردهای درمانی او سازگار هستید یا نه. که مشاوره آنلاین افسردگی کاملا به شما این امکان را می دهد و چون نیاز به حضور فیزیکی شما ندارد زمان و انرژی زیادی هم از شما نمی گیرد.

برای درمان افسردگی به روانشناس مراجعه کنیم یا روانپزشک؟

پزشک مراقبت های اولیه ما (که غالبا پزشک عمومی است) می تواند منبع خوبی برای مشورت باشد. او حتی می تواند در مواجه با افسردگی خفیف دارو تجویز کند و در مورد تغییرات سبک زندگی با ما صحبت کرده و در برخی موارد گفتگو درمانی ارائه دهد. اگر نگران افسردگی هستیم، باید به پزشک خود اطلاع دهیم. او آزمایش هایی را پیشنهاد می دهد که وجود بیماری های دیگر را رد خواهد کرد و به این ترتیب با اطمینان خاطر بیشتری متوجه می شویم که آیا به مشاوره یا یک روانشناس نیاز داریم؟

پزشکان معمولا داروهایی را برای افسردگی تجویز می کنند. اما اگر مورد شما پیچیده باشد یا درمان های ابتدایی برای شما موثر واقع نشود، ممکن است پزشک تشخیص افسردگی شدید بدهد (اگر نمی دانید افسردگی شدید چیست و چه علائمی دارد مقاله آن را در ویکی روان بخوانید.). بنابراین او به شما توصیه می کند که به یک روانشناس، مددکار اجتماعی یا روانپزشک مراجعه کنید:

مراجعه به روانپزشک برای درمان افسردگی

روانپزشکان پزشکان دارای مجوز هستند که بیکاری های روانی را درمان می کنند. آن ها پس از اتمام دانشکده پزشکی، چهار سال دیگر در زمینه روانپزشکی آموزش می بینند و در زمینه‌ بیماری های روانی و مشکلات عاطفی تخصص دارند. البته اگر دوست دارید دقیق تر بدانید روانپزشکی چیست مقاله آن در ویکی روان را حتما مطالعه کنید.

آموزش خاص روانپزشک و توانایی تجویز داروها می تواند به بهبود علائم شما کمک کند و چه بسا سریع ترین درمان افسردگی باشد. برخی از روانپزشکان داروها را با روان درمانی ترکیب می کنند. آنها به شما کمک می کنند تا در مورد مسائل عاطفی که ممکن است به بهبود وضعیت شما کمک کند صحبت کنید. هنگامی که دارو استفاده می شود، گفتار درمانی نیز در درمان افسردگی بالینی بسیار موثر است و خوب است قبل از شروع این درمان با تعریف گفتار درمانی آشنا شده باشید.

 

برای درمان افسردگی به کدام دکتر مراجعه کنیم

 

مراجعه به روانشناس برای درمان افسردگی

قبل از هر چیز شاید برای شما این سوال پیش بیاید که تفاوت روانشناس و روانپزشک چیست؟ روانشناسان متخصصانی هستند که در سطح دکترا تحصیل کرده اند و برخی  از آن ها می توانند نسخه بنویسند. با این حال، تمرکز اصلی آنها روان درمانی یا گفتار درمانی است که منجر به درمان ریشه ای مشکلات روانی می شود.

آنها دارای مدارج عالی در علم رفتار، افکار و احساسات هستند. پس از گرفتن مدرک، باید یک دوره کارآموزی را بگذرانند تا نحوه انجام تست و درمان روانشناسی پیشرفته را بیاموزند. مانند پزشکان، آن ها هم باید برای فعالیت‌ شان مجوز داشته باشند. آن ها به بیماران کمک می کنند یاد بگیرند که چگونه با مشکلات سلامت روان و مسائل روزمره زندگی به روشی سالم کنار بیایند.

 

تعدادی از روانشناسانی که می توانند به شما برای درمان افسردگی کمک کنند را در اینجا معرفی کرده ایم:

 

مراجعه به مددکار اجتماعی برای درمان افسردگی

مددکاران اجتماعی برای ارائه گفتار درمانی به مدرک کارشناسی ارشد نیاز دارند. آنها برای کمک به افراد در موقعیت های عاطفی آموزش دیده اند. اگرچه یک مددکار اجتماعی ممکن است تحصیلات کمتری نسبت به یک روانشناس داشته باشد، اما می تواند به همان اندازه مفید باشد.

چرا یک متخصص بهداشت روان بهترین گزینه برای درمان افسردگی است؟

اگر این اولین بار است که به دنبال درمان افسردگی هستید و انواع راه های درمان افسردگی بدون دارو و کمک را امتحان کرده اید و نتیجه نگرفته اید حتما باید به متخصص مراجعه کنید.

اگر پزشک عمومی شما مشکوک به افسردگی باشد، بسیار مهم است به روانپزشک یا سایر متخصصان سلامت روان ارجاع داده شوید. اگرچه پزشک خانواده یا پزشک عمومی به شما یک داروی ضد افسردگی تجویز می کند، اما بهترین پزشک برای درمان افسردگی نیست. آنها آموزش لازم برای ارائه روان درمانی به شما را ندارند و مانند یک روانپزشک نمی توانند دارو تجویز کنند.

روانپزشکی ترکیبی از هنر و علم است. درمان افسردگی به سادگی تجویز زولوفت (سرترالین) یا پروزاک (فلوکستین) و رها کردن بیمار نیست. برخی از افراد به آزمایش های متعددی از داروهای مختلف نیاز دارند تا داروهایی را بیابند که به بهترین وجه علائم آن ها را با کمترین عوارض جانبی تسکین دهد و این کار نیاز به صبر، پیگیری، تجربه و تخصص قوی دارد.

برخی افراد در کنار افسردگی به مشکلات روانی دیگری هم دچار هستند. مثلا استرس یکی از شایع ترین مشکلاتی است که با افسردگی همراه می شود و پروسه درمان را پیچیده تر می کند. برای این موضوع مشاوره استرس و افسردگی تا حد زیادی می تواند به شخص کمک کند.

آیا امکان دارد با درمان نشدن افسردگی مواجه شویم؟

قبل از هر چیز شما باید ذهنیت درستی از پاسخ این سوال که درمان افسردگی با دارو چقدر طول می کشد داشته باشید. صادقانه باید بگوییم هیچ راه قطعی برای درمان سریع افسردگی وجود ندارد چون با توجه به انواع افسردگی و اینکه شخص در کدام مرحله از مراحل افسردگی است پروسه درمان متفاوت است.

هنگامی که به یک درمانگر و پزشک اعتماد کردید، باید به درمان و دارو فرصت بدهید تا اثر کنند. با زمان دادن درمان افسردگی شدید هم به سادگی ممکن می شود. اینکه بخواهید روحی که در اثر سال ها مواجه با مشکلات دچار افسردگی شده یک شبه درمان کنید توقعی نابجاست.  بهبودی به زمان نیاز دارد، اغلب چندین ماه. درمان افسردگی در ابتدا می تواند سخت باشد و صحبت کردن در مورد موارد بسیار شخصی زندگی با کسی کار آسانی نیست. اما اکثر مردم با ادامه‌ی روند درمان بهتر می شوند.

 

بالا بردن اطلاعات در زمینه افسردگی، باعث می شود نگاه درستی به پروسه درمان پیدا کنید و برای این موضوع پیشنهاد می کنیم مقالات زیر را هم مطالعه کنید:

 

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
حانیه خوش لهجه حانیه خوش لهجه
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
مریم جاویدی مریم جاویدی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
نیایش مسلمیان نیایش مسلمیان
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان
آرزو بختیاری آرزو بختیاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
محمود مردانی محمود مردانی
مشاور تغذیه
از 300,000 هزار تومان
مهناز شاه مرادی مهناز شاه مرادی
دکترای روانشناسی
از 125,000 هزار تومان
پریسا سبزواری پریسا سبزواری
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
کیومرث مروت کیومرث مروت
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان

پیدا کردن روانشناس و مشاور برای درمان افسردگی در ویکی روان

فلسفه وجودی سایت ویکی روان این است که شما در مورد مشکلات سلامت روان آگاه باشید و بتوانید برای حل آن ها متخصص مورد نظرتان را پیدا کنید. چون امکان بررسی رزومه ها، روش های درمانی و زمینه های مطالعاتی مشاوران هم برای شما فراهم شده است و نه تنها امکان مشاوره افسردگی در ایران که امکان مشاوره افسردگی خارج از کشور را هم دارید. پس با دیدی باز برای درمان مشکلات سلامت روان خود و عزیزان تان اقدام کنید چون یک زندگی خوب حق شماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا