روانشناسی

روانشناس زن یا مرد؟ کدام بهتر است؟

روانشناس مرد خوبه یا زن؟

روانشناس مرد بهتره یا زن؟ این سوال را هر روز در بخش مشاوره روانشناسی آنلاین ویکی روان دریافت می کنیم که از بین روانشناس زن یا مرد کدام را انتخاب کنیم؟ به همین خاطر تصمیم گرفتیم یک بار برای همیشه به این سال تکراری پاسخ دهیم.

روانشناس زن یا مرد؟

با بخش مقاله های روانشناسی در ویکی روان همراه باشید.

هنگامی که صحبت از انتخاب یک درمانگر یا مشاور می شود، جنسیت اغلب می تواند عامل مهمی برای در نظر گرفتن باشد. این پست وبلاگی به بررسی این موضوع می پردازد که چگونه جنسیت بر مشاوره تاثیر می گذارد و هنگام تصمیم گیری در مورد اینکه آیا یک درمانگر زن یا مرد برای شما مناسب است یا خیر، باید چه ایده هایی را در نظر بگیرید.

در ادامه به تفاوت های مغز زنان و مردان در روان درمانی خواهیم پرداخت. با در نظر گرفتن این اطلاعات، بهتر است تصمیم آگاهانه ای در مورد مقایسه روانشناس زن و مرد بگیرید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
کورش مهدیون کورش مهدیون
مشاور روانشناس
از 150,000 هزار تومان
نیلوفر نادعلی نیلوفر نادعلی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
صدیقه صفایی صدیقه صفایی
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
سیما حداد سیما حداد
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
فاطمه غواص معانی فاطمه غواص معانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
لیلا شکوری لیلا شکوری
دکتری روانشناسی
از 112,500 هزار تومان
صديقه فنائی صديقه فنائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
میترا حبیبی میترا حبیبی
مشاور روانشناس
از 125,000 هزار تومان

آیا باید یک درمانگر زن یا مرد انتخاب کنید؟

تصمیم گیری در مورد انتخاب درمانگر زن یا مرد، تصمیمی کاملا شخصی است. این نه تنها به نیازها و اولویت های فردی شما بستگی دارد، بلکه به اینکه چه کسی باعث می شود شما احساس امنیت کنید نیز بستگی دارد. با چه کسی ارتباط ساده تری پیدا می کنید (که برای فرآیند درمانی بسیار مهم است). شما می توانید از چه کسانی بازخورد سازنده بگیرید. در حالی که هیچ پاسخ درست یا غلطی وجود ندارد، درک تفاوت ها در نحوه مشاوره هر جنسیت می تواند به شما کمک کند تا تشخیص دهید کدام نوع درمانگر برای شما مناسب است و آن زمان انتخاب روانشناس زن یا مرد آسان تر خواهد شد.

چرا گاهی جنسیت مشاور روانشناس اهمیت پیدا می کند؟

جنسیت می تواند هم بر سبک و هم بر محتوای درمان تاثیر بگذارد، بنابراین مهم است که هنگام انتخاب درمانگر، هم جنبه های روان شناختی و هم جنبه های جامعه شناختی را در نظر بگیریم. نتایج به دست آمده از مشاوره روان درمانی در ویکی روان نشان داده است از بن افرادی که می دانند مشاور روانشناس کیست و چرا باید به او مراجعه کنند، هر دو جنس زن و مرد تمایل دارند یک درمانگر هم جنس را ترجیح دهند، زیرا احساس راحتی بیشتری دارند و به درمانگران خود بیشتر اعتماد دارند. علاوه بر این، تحقیقات نشان داده است که مراجعین مرد عموما درمانگران مرد را ترجیح می دهند که هدایتگر و مقتدرتر هستند، در حالی که مراجعین زن درمانگران زن را ترجیح می دهند که پرورش دهنده و بیشتر حامی هستند.

هنگام در نظر گرفتن جنسیت روانشناس، مهم است در نظر داشته باشید هر فرد هم در هویت جنسیتی خود منحصر به فرد است و اینکه در محیط درمانی با چه کسی بهتر کار خواهد کرد؟ هیچ دو نفری فرآیند مشابهی را در مشاوره تجربه نمی کنند.

مقایسه روانشناس زن و مرد بر اساس رویکرد درمانی

روانشناس مرد بهتره یا زن

با این حال، برخی مطالعات نشان داده اند که رویکردهای خاص ممکن است برای جنسیت های خاص موثرتر باشند. به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که مشتریان مرد نسبت به مشتریان زن که به رویکرد اکتشاف احساسی واکنش بهتری نشان می‌دهند، نسبت به رویکرد مستقیم و حل مساله واکنش بهتری نشان می دادند. روش های مختلفی نیز وجود دارند که با این روش های خاص جفت می شوند و این سوال مهمی است که باید در طول تماس مشاوره از درمانگر خود (صرف نظر از جنسیت آن ها) بپرسید.

علاوه بر این، مشتریان مرد ممکن است آسیب پذیری و هم راهنمایی بیشتری را بخواهند. این امر ممکن است به دلیل تاثیرات و فشارهای جامعه شناختی بر مردان باشد که از آسیب پذیری و «ندانستن» پاسخ جلوگیری می کند. درمان فضای امنی را برای این نوع اکتشاف ایجاد می کند.

در انتخاب روانشناس زن یا مرد مراجعین زن شیفته‌ یک شخصیت حمایتی هستند که درک عاطفی و اعتبار ارائه می دهد، پس پرسش روانشناس مرد بهتره یا زن اینجا کاربرد ندارد! به شیوه ای مشابه با مردان، پیچیدگی زنان (و اگر بخواهیم صادق باشیم، فقط احساسات انسانی) را می توان در یک جامعه مردسالار تعطیل کرد. اعتبار، فضایی را برای کشف بیشتر منحصر به فرد بودن ما ایجاد می کند که سپس بینش و اعتماد به نفس بیشتری برای درک خود در ما ایجاد می کند.

لازم به ذکر است که این ویژگی ها را می توان هم در درمانگران مرد و هم در درمانگران زن جستجو کرد. درک این ویژگی ها به جای جنسیت درمانگرانی که برای نیازهای شما مناسب تر هستند، ممکن است منطقی ترین مکان برای شروع درمان باشد.

چگونه جنسیت بر مشاوره تاثیر می گذارد؟

اتفاقا اینکه روانشناس مرد خوبه یا زن سوال بی موردی نیست چون جنسیت می تواند تاثیر قابل توجهی بر فرآیند مشاوره داشته باشد. بسته به ترجیح مراجع و نوع درمانی که به دنبال آن هستند، جنسیت می تواند بر اثربخشی کلی درمان تاثیر بگذارد.

اولین عاملی که هنگام بررسی چگونگی تاثیر مرد یا زن بودن روانشناس بر مشاوره باید در نظر گرفت، ترجیحات خود مشتری است. مشتریان ممکن است متوجه شوند که صحبت کردن با یک جنسیت نسبت به جنسیت دیگر راحت تر است، یا ممکن است جنسیت خاصی را برای موضوعات یا مسائل خاص ترجیح دهند.

برخی از مراجعین رابطه درمانی با یک مشاور زن یا مرد را به دلیل ویژگی های مربوط به جنسیت مانند سبک ارتباطی، شخصیت، یا رفتارگرایی ترجیح دهند. در نهایت، مهم است که درمانگر، صرف نظر از جنسیت، تطابق خوبی برای درمانگر باشد – اما یک روان درمانگر ممکن است هنگامی که گزینه های گسترده درمانگران آنلاین را بررسی می کند، احتمال بیشتری برای پیدا کردن همسانی با یک درمانگر جنسیتی مشابه داشته باشد.

در نهایت، مهم است که درمانگر، صرف نظر از جنسیت، یک همتای خوبی برای درمانجو باشد، اما ممکن است مراجعه‌ کننده هنگام بررسی گزینه‌های بی‌شمار روان درمانگران آنلاین در ویکی روان یا مجموعه های دیگر، به احتمال بیشتری با یک درمانگر جنسیتی مشابهی داشته باشد. اینجا اینکه روانشناس مرد بهتره یا زن خیلی سلیقه ای است.

همانطور که در راهنمایی های تلفنی یا چت آنلاین پشتیبانی قبل از خرید جلسه در ویکی روان، تیم پشتیبانی در مورد اینکه مراجع با روانشناس زن یا مرد راحت تر است سوال پرسیده می شود. چون علاوه بر ارتباط موضوعی با تخصص مشاور، جنسیت روان درمانگر هم بر نتیجه نهایی تاثیر خواهد داشت. پس روانشناس زن یا مرد مسئله نیست، موضوع راحتی در برقرار ارتباط است.

تفاوت مغز زن و مرد در مشاوره

روانشناس مرد خوبه یا زن

عامل دیگری که باید هنگام پاسخ به پرسش روانشناس مرد خوبه یا زن باید در نظر گرفت، تفاوت بین مغز زن و مرد است. برخی تفاوت های بیولوژیکی بین دو جنس وجود دارد که می تواند بر چگونگی رویکرد درمانگر به جلسات مشاوره تاثیر بگذارد.

مطالعات نشان داده اند که مردان بیشتر وظیفه محور و تحلیل گر هستند، در حالی که زنان اغلب از احساسات و عواطف خود برای نزدیک شدن به موقعیت ها استفاده می کنند.

این بدان معنی است که مشاوران مرد ممکن است برای موضوعاتی مانند راهنمایی شغلی یا تصمیم گیری مناسب تر باشند، در حالی که مشاوران زن ممکن است در ارائه حمایت عاطفی و کمک به مشتریان برای بیان احساسات خود مهارت بیشتری داشته باشند و این بر انتخاب روانشناس زن یا مرد تاثیر مستقیم دارد.

تفاوت در نحوه پردازش اطلاعات و تجربیات زنان و مردان نیز می تواند بر انواع روش های درمانی مورد استفاده تاثیر بگذارد. به عنوان مثال، مردان ممکن است از درمان شناختی – رفتاری سود ببرند که بر تغییر رفتار از طریق راه حل های عملی تمرکز دارد، در حالی که زنان ممکن است درمان هایی را ترجیح دهند که بر ارتباطات عاطفی عمیق تر تمرکز دارند. پس سوال روانشناس زن یا مرد می تواند بر نتیجه نهایی تاثیر داشته باشد!

علاوه بر این، جنسیت مشاور می تواند در پویایی بین بیمار و درمانگر نقش داشته باشد. بسته به مسائل و اولویت های مشتری، آن ها ممکن است با یک درمانگر مرد یا زن راحت تر باشند. در نهایت، تصمیم برای انتخاب یک درمانگر مرد یا زن باید براساس نیازها و اولویت های فرد اتخاذ شود. برای مراجعه کنندگان مهم است که احساس راحتی کنند و توسط درمانگر خود حمایت شوند تا بیش ترین بهره را از مشاوره ببرند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
شیدا خوشه مهری شیدا خوشه مهری
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان
پری سیما رستمی پری سیما رستمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
داود لکی داود لکی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
زهرا محبوبی زهرا محبوبی
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
حسین توکلی حسین توکلی
دکترای روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
پریسا سبزواری پریسا سبزواری
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
حامد عامری حامد عامری
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
سمیرا رضایی سمیرا رضایی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

پاسخ ویکی روان به سوال روانشناس مرد خوبه یا زن

حالا متوجه شدیم که عوامل زیادی بر انتخاب بر اساس جنسیت مشاور تاثیر دارد. خوشبختانه در ویکی روان تعداد زیادی مشاور روانشناس خانم و آقا مشغول به فعالیت هستند که می توانید با توجه به اطلاعات بالا از بین آنها مشاور مورد نظرتان را انتخاب کنید.

برای مشاهده لیست مشاورین از دکمه زیر استفاده کنید:

لیست مشاوران روانشناس

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا