مقالات روانشناسی افسردگی در ویکی روان

افسردگی پاییزی چیست؟ (16 درمان افسردگی در پاییز)

دلیل احساس ناراحتی در پاییز چیست؟

افسردگی پاییزی اتفاقی ناخوشایند است که بسیاری از مردم در فصل طلایی سال تجربه می کنند! افسردگی در پاییز شاید کمی عجیب باشد، اما حتی گریبان گیر حیوانات هم می شود و آنها هم افسردگی فصل پاییز را تجربه می کنند. در جلسات مشاوره روانشناسی برای درمان افسردگی در سایت ویکی روان، سوالات زیادی در مورد راه های جلوگیری و درمان افسردگی پاییزی و شیوه های پیشگیری از آن مطرح می گردد که در ادامه این مطلب ویکی روان بیشتر به آنها می پردازیم.

منظور از افسردگی پاییزی چیست؟

با بخش مطالب روانشناسی عمومی ویکی روان همراه باشید.

فصل پاییز یکی از زیباترین فصول سال است. تغییر شرایط آب و هوایی از هوای گرم تابستانی تا هوای نسبتا سرد پاییزی، نوید تغییرات بسیاری را می دهد. افسردگی پاییزی که یکی از انواع بیماری افسردگی فصلی است، یکی از آورده های این فصل زیبا برای بسیاری از افراد می باشد، یکی از انواع افسردگی که گاها می تواند موجب بروز مشکلات فراوان شود.

افراد زیادی در بخش مشاوره غیرحضوری ویکی روان از ما سوال می پرسند که:

  • با افسردگی پاییزی چه کنیم؟
  • چرا پاییز غمناک است؟؟؟
  • دلیل افسرده شدن در پاییز چیست؟
  • چرا من احساس غم در پاییز دارم؟
  • افسردگی پاییزی چگونه است؟
  • چطور برای رفع افسردگی پاییزی اقدام کنیم؟
  • افسردگی در پاییز چقدر طول می کشد؟

و ده ها سوال دیگر که نشان از میزان بالای افسرده شدن مردم در پاییز دارد! در ادامه به بررسی این پدیده و راهکار های مقابله با آن می پردازیم.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سید حامد واحدی اردکانی سید حامد واحدی اردکانی
دکترای روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
یونس ترقی طلب یونس ترقی طلب
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
صدیقه صفایی صدیقه صفایی
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
جواد صادق الحسینی جواد صادق الحسینی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
زهره قربانی زهره قربانی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
حسین توکلی حسین توکلی
دکترای روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
داود لکی داود لکی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
پگاه عبادی پگاه عبادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

افسردگی پاییزی به انگلیسی

افسردگی در پاییز
تصاویر افسردگی پاییزی

افسردگی پاییزی به انگلیسی می شود Autumn Depression که دقیقا ترجمه کلمه به کلمه آن است. همانطور که گفتیم افسردگی در پاییز زیر مجموعه افسردگی های فصلی (Seasonal affective disorder یا همان SAD) می باشد.

احساس ناراحتی در پاییز طبیعی است؟

قبلا در سایت ویکی روان درباره دلایل افسرده شدن توضیح دادیم. بعضی افراد از پاییز و شرایط طبیعی انرژی می گیرند، اما عده ای با ریزش برگ ها و سرد شدن هوا احساس غم و ناراحتی می کنند.

افسرده شدن در پاییز طبیعی نیست، اما اگر تا حدودی احساس کرختی دارید طبیعی است. اما اگر این احساسات باعث می شوند کارهای اصلی زندگی برایتان سخت و دشوار باشند می بایست برای درمان سریعا اقدام کنید.

راهی برای جلوگیری از افسردگی پاییزی وجود دارد؟

جلوگیری از بروز افسرده شدن در پاییز باید توسط متخصص درمان افسردگی انجام شود، چون دلایل بروز افسردگی در پاییز برای هر شخص متفاوت است. برای مثال افرادی با نور درمانی درمان می شوند، اما عده ای نیاز به دارو درمانی دارند.

اگر سابقه بروز افسردگی در پاییز را دارید، می توانید از اوخر تابستان با مشاور روانشناس در مورد سابقه بیماری خود صحبت کرده و از تو راهکار دریافت کنید. این موضوع را در ذهن داشته باشید که درمان افسردگی فصلی پاییز اگر تحت نظر متخصص باشد سریع انجام خواهد شد.

احساس ناراحتی در پاییز با افسردگی چه تفاوت هایی دارد؟

قبلا در ویکی روان درباره فرق افسردگی و ناراحتی کاملا توضیح دادیم. احساس ناراحتی می تواند در هوای ابری هم ایجاد شود، اما افسرده شدن در پاییز یعنی توان انجام کارهای روزمره با کیفیت سابق را ندارید. به همین دلیل افسردگی پاییزی کلا با احساس ناراحتی متفاوت است.

مهم ترین علت های افسردگی پاییزی کدامند؟

در اواخر تابستان و اوایل پاییز هنگامی که تاریکی کم کم بر ساعات روشن روز غلبه می کند، بروز علائم افسردگی پدیده چندان غیر عادی نیست.

در این گونه مواقع وجود نور برای تندرستی بسیار با اهمیت است. کوتاه تر شدن روزها و کاهش نور به مغز انسان علامت می دهد که وقت کاهش فعالیت است. این امر باعث افزایش ترشح هورمون خواب ملاتونین (Melatonin) و کاهش هورمون سروتونین (Serotonin) در بدن می گردد.

برخی از افراد ممکن است در اثر کاهش نور دچار افسردگی فصلی پاییزی گردند و تعداد بیشتری احساس غمگینی و خستگی کنند. بسیاری دیگر نیز با مشکل بدخوابی مواجه می شوند. اما درهر صورت، تغییرات آب و هوایی و سردتر شدن آن، در کنار کاهش ساعات تابش نور خورشید (و جهت تابش آن) از مهم ترین علت های افسردگی پاییزی می باشند.

علائم افسردگی پاییزی چیست؟

از آنجا که میزان نور خورشید در فصل های مختلف به روی فعالیت جانداران می تواند تاثیرات گوناگون داشته باشد، بیماری افسردگی فصلی (SAD) هم ممکن است ناشی از تغییرات طول روز و میزان تابش نور در فصول مختلف باشد که بر روی همه تاثیر گذار است. غم و اندوه بی دلیل، از نشانه های اصلی افسردگی پاییزی است اما از دیگر نشانه های افسردگی پاییز به موارد زیر می توان اشاره کرد:

  1. کم خوابی
  2. بد خوابیدن
  3. تغییر الگوی تغذیه و اشتها
  4. از دست رفتن علاقه نسبت به چیزهایی که قبلا لذت بخش بوده اند
  5. افکار پوچ
  6. از دست دادن انگیزه از اولین علائم افسردگی پاییزی است
  7. احساس گناه و سرزنش خود
  8. مقصر دانستن خود در همه موارد زندگی
  9. بی تفاوتی به مسائل زندگی
  10. بدبینی و غیره
  11. کاهش انرژی جسمانی
  12. میل به تنهایی و انزوای اجتماعی از بارزترین علائم افسردگی در پاییز است
  13. از بین رفتن روند و نظم زندگی فردی
  14. کم شدن میزان میل جنسی
  15. مرور خاطرات بد گذشته و نشخوارهای فکری منفی
  16. کم انرژی بودن و احساس کرختی

از جمله علائم افسردگی پاییزی اند.

میزان شیوع احساس افسردگی در پاییز چقدر است؟

افسردگی پاییزی چیست
احساس غم و ناراحتی در پاییز

با توجه به مقاله بیماری افسردگی چیست که در ویکی روان درباره آن توضیح دادیم، افسردگی و احساس غم در پاییز در گروه افسردگی های فصلی طبقه بندی می شود. عده ای از افراد در فصل بهار این علایم را پیدا می کنند که به آن افسردگی بهاری گفته می شود.

اگر فردی سابقه ابتلا به افسردگی در پاییز را دارد و یا این علایم را در خود می بیند، قبل از تشدید بیماری با مصرف کمی دارو که مشاور روانپزشک تجویز کرده یا سایر درمان های ضد افسردگی مانند شرکت در جلسات مشاور افسردگی آنلاین و حضوری، از یک دوره افسردگی فصلی پیش گیری می کند

شیوع افسردگی های فصلی بیشتر در سنین بالای ۴۵ بیشتر است. واکنش بیو شیمیایی بدن در برابر تغییرات آب و هوایی در این سنین به ایجاد تغییرات خلقی دامن می زند. اگر چه این نوع از افسردگی در زنان نسبت به مردان شیوع بیشتری دارد.

البته بعضی از افراد به طور ژنتیک مستعد ابتلا به افسردگی پاییزی هستند که در زنان به مراتب بیشتر از مردان است، دقیقا مانند افسردگی در زمستان که تا حدودی علائمی مشابه افسردگی در پاییز دارد.

اوج افسردگی پاییزی کی است؟

زمان خاصی برای اوج افسردگی پاییزی نمی توان در نظر گرفت. برای عده ای افسردگی در پاییز به محض شروع فصل پاییز و بروز تغییرات آب و هوایی شروع می شود، اما برای عده ای دیگر اوج افسردگی پاییز اواخر آبان و اواسط آذر ماه به وجود می آید. زمانی که شب و تاریکی هوا بر میزان روشنی روز غلبه می کند.

به همین خاطر، ویژگی های فردی، روانی و جسماتی تاثیر بسیار زیادی بر میزان بروز علائم افسردگی پاییزی دارند.

راه های درمان افسردگی پاییزی چیست؟

راه درمان افسردگی فصلی تا حدودی با روش های عمومی درمان افسردگی متفاوت است! یادتان باشد، نور، شکلات و ملاقات دوستان افسردگی پاییزی را کاهش می دهد و به طور کلی ناراحتی در پاییز را کاهش می دهد پس برای آن برنامه داشته باشید. از دیگر راه های رفع افسردگی پاییزی عبارتند از:

  • نور را زیاد کنید
  • غذاهای ترش کمتر مصرف کنید
  • گردش و تفریح یادتان نرود
  • پیاده روی روزی ۲۰ دقیقه بهترین درمان است
  • از رنگ های گرم استفاده کنید
  • از نور درمانی استفاده کنید
  • صبح ها زودتر بیدار شوید، هر چقدر هم سخت باشد اما انجامش دهید چون برای درمان افسردگی در پاییز عالی است
  • از ویتامین ها غافل نشوید که بهترین راه درمانی خانگی افسردگی است
  • یک برنامه ریزی جدید برای زندگی خود داشته باشید، سلامت بدنی مثل ورزش و سلامت روانی مثل یاد گرفتن چیزی جدید می تواند جزو برنامه شما باشد
  • تغییرات را از اهداف کوچک مثل خواندن یک کتاب کم حجم یا قدم زدن روزانه ۱۰ دقیقه شروع کنید. اگر علایم ادامه پیدا کرد ،جهت درمان به مشاور روانشناس خوب در ویکی روان یا مراکز مشابه مراجعه کنید
  • از لیست بهترین غذاها برای درمان افسردگی به صورت روزانه استفاده کنید
  • مصرف ویتامین دی
  • مصرف امگا 3 برای افسردگی پاییزی بسیار مناسب است

درمان دارویی افسردگی پاییزی

گاهی آنقدر اختلالات روانی شدید می شوند که حتما باید با استفاده از روند دارو درمانی آنها را درمان کرد، درمان دارویی افسردگی پاییزی هم یکی از این موارد است. البته همانطور که همیشه در ویکی روان گفتیم، روند دارو درمان باید تحت نظر مشاور روانپزشک و با مصرف داروهای ضدافسردگی انجام گیرد.

اما عموما درمان افسردگی فصلی پاییز نیاز به دارو درمانی ندارد مگر اینکه زمینه ساز دیگر بیماری های روان تنی شود.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سحر مدیری سحر مدیری
مشاور روانشناس
از 100,000 هزار تومان
بهاره بوربور بهاره بوربور
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
فاطمه غواص معانی فاطمه غواص معانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
جمیله احمدپور جمیله احمدپور
دکترای روانشناسی
از 250,000 هزار تومان
پریوش شیخ الاسلامی پریوش شیخ الاسلامی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
پروانه صفایی مقدم پروانه صفایی مقدم
دكتراى روانشناسى
از 175,000 هزار تومان
حمید رضا مهرابی بهار حمید رضا مهرابی بهار
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
فرشته علی هاشمی فرشته علی هاشمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان برای جلوگیری از افسردگی پاییزی چیست؟

مواجه با افسردگی های فصلی هیچ وقت آسان نبوده و نخواهد بود. چون مردم نمی دانند دلیل احساس ناراحتی آنها چیست و بعضا تشخیص نمی دهند بهترین تصمیم برای درمان این حال بد چه چیزی می تواند باشد.

اگر شما احساس افسردگی در پاییز دارید یا نمی دانید چرا بی دلیل ناراحت هستید، بهترین تصمیم مراجعه به مشاور روانشناس برای غلبه بر بیماری افسردگی است. متخصص روانشناس درمان افسردگی با ارائه راهکارهای اختصاصی بهترین راه برای درمان افسردگی پاییزی را ارائه می دهد.

شما می توانید از سراسر دنیا در جلسات مشاوره آنلاین سایت ویکی روان شرک کرده و با مشاور مورد نظرتان جلسه مشاوره آنلاین افسردگی به صورت صوتی و تصویری برگزار نمائید:

لیست مشاورین افسردگی

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا