مطالب آموزنده درباره ازدواج در ویکی روان

چگونه ازدواج شادی داشته باشیم؟ (۱۱ ویژگی ازدواج شاد و پایدار)

چگونه ازدواج شادی داشته باشیم و سالیان سال با دل خوشی زندگی کنیم؟ این دست سوالات زیاد در بخش مشاوره روانشناسی قبل ازدواج در ویکی روان، مطرح می شوند. تجربه شادی در ازدواج به عوامل زیادی بستگی دارد، عواملی مثل تفاهم، شخصیت طرفین و عوامل محیطی و خانوادگی. در این راهنمای ازدواج شاد و پایدار به بررسی علمی ترین روش های روانشناسی تجربه ازدواج موفق می پردازیم. اگر شما هم می خواهید بدانید ویژگی ازدواج های شاد چیست تا انتهای این مطلب ویکی روان همراهمان باشید.

چگونه ازدواج شادی داشته باشیم؟

با وبلاگ روانپزشکی و روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

قبل از هر چیز باید ویژگی ازدواج های شاد و پایدار را بشناسید، باید ببینید این زوج ها چطور با هم رفتار می کنند و به چیزهایی بیشتر اهمیت می دهند. در واقع یکی از راه های تجربه شادی در ازدواج، الگو برداری از موارد مشابه است.

برای نمونه چند خصوصیت بارز زوج هایی که ازدواج شاد و پایدار دارند را در ادامه بیان می کنیم:

  • اول از همه، حتی زوج های خوشبخت هم بحث می کنند
  • بر نقاط قوت یکدیگر تمرکز کنید
  • انتظار نداشته باشید همسرتان شما را کامل کند
  • همه کارها را با هم انجام دهید و با هم تفریح کنید
  • همسرتان را جذب خود کنید
  • با هم بخندید
  • با یکدیگر مهربان باشید
  • لحظه های کوچک و خوب را جشن بگیرید
  • قدر یکدیگر را بدانید
  • قبول کنید و انتظار تغییر داشته باشید
  • ارتباط واضحی برقرار کنید

خب، اینها برای شروع خیلی خوب بود اما نیاز داریم مسائل مربوط به وصلت های شاد را بیشتر و عمیق تر مورد بحث قرار دهیم.

۱- از گفتگو و بحث کردن استقبال کنید

چگونه ازدواج شادی داشته باشیم؟ (۱۱ ویژگی ازدواج شاد و پایدار)

گفتگو با همسرتان یکی از بهترین راه ها برای سالم نگه داشتن و موفقیت ازدواج شماست، در مورد آنچه احساس می کنید صادق باشید اما هنگام برقراری ارتباط مهربان و محترم باشید.

بخشی از ارتباطات خوب گوش دادن و وقت گذاشتن است تا بفهمید همسرتان از شما چه می خواهد و به چه چیزهایی احتیاج دارد

فقط در مورد مواردی مانند قبض ها و بچه ها صحبت نکنید. افکار و احساسات خود را بیان کنید.

۲- به همسرتان بگویید که از داشتن او در زندگی شکرگزار هستید

قدر یکدیگر، روابط خود، خانواده و زندگی مشترک خود را بدانید. این اصل را در مقاله تعریف ازدواج در روانشناسی هم بارها تکرار کردیم.

هنگامی که شریک زندگی شما شام می پزد، به بچه ها در انجام تکالیف کمک می کند یا خرید مواد غذایی را انجام می دهد از او تشکر کنید. هر روز عصر چند دقیقه وقت بگذارید و حداقل از یک کار او قدردانی کنید.

۳- به عنوان زوج برای یکدیگر وقت بگذارید

وقت گذاشتن برای همسرتان یکی از فاکتورهای عاشقانه است.

برای بیرون رفتن یا فقط در خانه ماندن تاریخ های خاصی را برنامه ریزی کنید، اگر فرزند دارید، در زمان استرحت، صحبت و لذت از همراهی یکدیگر، آنها را سرگرم بازی کنید.

۴- برای برنامه های شخصی برنامه ریزی کنید

خلوت کردن با خود، به اندازه فرصت های با هم بودن مهم می باشد. همه برای شارژ مجدد، فکر کردن و لذت بردن از علایق شخصی خود به زمان نیاز دارند. این زمان اغلب هنگام ازدواج از بین می رود، بخصوص اگر فرزند هم داشته باشید.

با دوستانتان بیرون بروید، در کلاسی شرکت کنید یا کارهای داوطلبانه انجام دهید. وقتی دوباره با همسرتان روبرو شوید، از یکدیگر قدردانی بیشتری خواهید کرد.

۵- درک کنید که مخالفت کردن اشکالی ندارد بلکه یکی از اصول داشتن ازدواج شاد و پایدار است

شما در مورد همه چیز به توافق نخواهید رسید، اما مهم است که در هنگام اختلاف نظر منصفانه و محترمانه رفتار کنید:

  • همیشه به نظر همسرتان گوش دهید
  • سعی کنید عصبانی نشوید و اجازه ندهید بیش از حد ناامید شود
  • اگر لازم بود دور شده و آرام شوید، سپس وقتی هر دو در حالت بهتری قرار داشتید دوباره در مورد مسئله بحث کنید

۶- ایجاد اعتماد کنید

یکی از جالب ترین ویژگی ازدواج های شاد این است که آنها می توانند اعتماد هم را به خوبی جلب کنند.

دکتر جان گاتمن، مشاور روانشناس ازدواج و زوج درمانگر متوجه شده است که انتقاد، تحقیر، دفاع و سنگ اندازی تهدیدهای جدی برای ازدواج است.

زن و شوهر هرچه بیشتر به این فعالیت های مخرب (تخریب یکدیگر، دوری جنسی، عدم اعتماد و موارد مشابه در انواع ازدواج های ناموفق) بپردازند، احتمال طلاق و جدایی بیشتر است

دهه ها تحقیق و کار او با زوجین، برای یافتن اینکه چگونه ازدواج شادی داشته باشیم نشان داده همسرانی که کنار هم هستند می دانند چگونه بدون خصومت با هم بحث کنند و مسئولیت کارهای خود را به عهده بگیرند. آنها همچنین به سرعت به خواسته های یکدیگر برای جبران و بهبود روابط کاری انجام می دهند.

۷- برای نجات ازدواجتان باید بخشیدن را بیاموزید

 

هر کسی اشتباه می کند، شما از این قاعده مستثنی نیستید.

همسرتان ممکن است احساسات شما را جریحه دار کرده یا کاری انجام دهد که شما را ناراحت کند و باعث عصبانیت شما شود. اما مهم این است که با احساسات خود کنار بیایید، آنها را ببخشید و ادامه دهید

گذشته را پیش نکشید و به آینده نگاه کنید تا اوضاع روز به روز بهتر شود. در واقع در ازدواج های شاد و سالم که به داشتن خانواده های شاد منجر می شود، کینه ورزی جایی ندارد.

۸- به سلیقه همسرتان احترام بزارید

مشاوره روانشناسی خانواده اینترنتی

شاید اختلاف نظر در مواردی دیده شود اما مهم این است که به نظر هم احترام بزارید.

احترام متقابل باعث می شود در کنار هم رشد کرده و روز به روز پخته تر شوید، بعد از مدتی سلیقه و خواست تان مشخص می شود و راحت تر با هم تعامل برقرار می کنید

زندگی نباید به مدار خواسته های یک نفر بچرخد، فرقی ندارد این یک نفر شما باشید یا همسرتان، باید به اجماع نظر رسیده و هر دو طرف خواستشان در نظر گرفته شود.

۹- برای داشتن شادی در ازدواج از موارد سمی دور باشید

بعضی کارها و بعضی خصوصیات رفتاری هستند که دشمن ازدواج های شاد و موفق هستند!

بارها در ویکی روان درباره عوامل تهدید کننده ازدواج صحبت کردیم و گفتیم با برنامه باید از آنها دوری کنید. حتما چند مورد از آن در زندگی مشترک شما هم دیده می شود اما باید از آنها فاصله بگیرید.

۱۰- همسرتان را خوشحال و شگفت زده کنید

خوشحال کردن همسرتان کار خیلی سختی نیست، یعنی شما نباید سخت بگیرید و برای شادمان کردن او هزینه سنگین کرده یا تدارکات زیادی بچینید که کار را سخت کند.

می توانید از چند شاخه گل، کمک در کارهای خانه، خرید هدیه ای کوچک و این کارها استفاده کنید، حتی استفاده از جملات مورد علاقه خانم ها هم تاثیر بسیار خوبی دارد

این کارها به شادتر کردن ازدواجتان خیلی کمک می کند، پس چیزی را دریغ نکنید.

۱۱- برای داشتن ازدواج شاد و پایدار از متخصص کمک بگیرید

خیلی اوقات حواسمان به مشکلات پیش پا افتاده نیست یا قادر نیستیم شرایط موجود را صحیح تحلیل و بررسی کنیم چون ذهنمان جای دیگری است!

وقتی اوضاع خوب پیش نمی رود یا نشانه های بدی دریافت می کنید، بهترین کار این است که از مشاور روانشناس ازدواج برای رفع قطعی مشکلات خود استفاده کنید.

در این راهنمای ازدواج شاد و پایدار به تمام بایدهای ممکن اشاره شد، اما یادتان باشد،متخصص روانشناس آنلاین یا حضوری، کمکتان می کند شرایط را دقیق بررسی کرده و دیدتان را به موضوعاتی که حتی به آن فکر هم نمی کردید باز خواهد کرد. اگر امکان حضور فیزیکی در دفاتر مشاوره را ندارید می توانید به صورت آنلاین و تصویری از خدمات مشاوره روانشناسی در سایت ویکی روان استفاده کنید.

لیست روانشناس ها را ببینم

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا