عشق

20 دلیل برای درد عشق در روانشناسی

چرا همیشه درد عشق و انتظار سخت است؟

شاید مشخص نباشد معنی درد عشق چیست چون هر شخص تعریف خاصی از آن دارد، اما احساس آن بسیار ساده است! این دقیقا همان چیزی است که در مقاله تعریف عشق به زبان ساده توضیح دادیم. درد عشق و انتظار احساس خوبی نیست اما باید بدانیم معنی دقیق آن چیست و چطور باید در قبال آن رفتار کرد؟ در جلسات مشاوره روانشناسی درمان شکست عشقی هم دقیق به بررسی این موضوع پرداخته می شود، با این حال در این مطلب سایت ویکی روان تمام و کمال آن را بررسی می کنیم.

معنی درد عشق چیست؟

با مطالب روانشناسی در سایت ویکی روان همراه باشید.

هر چیزی که می بینید از زمان کودکی و تماشای کارتون های افسانه ای تا نوجوانی که در کتاب ها درباره عشق می خواندید یا عشق را در فیلم ها یا تلویزیون می دید، اینها به شما می گویند که عشق قرار است کامل و لذت بخش باشد.

هیچ کس به این موضوع اشاره نمی کند که مفهوم درد در ترکیب وجود دارد یا شما باید درد را همراه با این عواطف تحمل کنید. عشق قرار است فاتح نهایی تمام بدی های جهان باشد. متاسفانه گاهی اوقات از قدرت خود برای به زانو درآوردن قوی ترین فرد استفاده می کند.

در حالی که عشق مسئول برخی از لذت بخش ترین لحظات زندگی ماست، می تواند این لحظات را در عرض چند ثانیه تیره و تاریک کند. پس چرا عشق این همه آسیب می زند؟

همیشه این تنها مقصر نیست. به طور کلی کمک کمی در نوع «Entourage» دارد. (اثر Entourage اصطلاحی است که در درمان CBD استفاده می شود)

این بدان معنا نیست که دیگر هرگز درد را تجربه نخواهید کرد. این به این معنی است که شما باید عشق واقعی را پرورش دهید و به آن وفادار بمانید. تجربه هر نوع روابط عاشقانه تقریبا مانند تحمل دردهای فزاینده است.

روابط اشتباه در نهایت به ضرر شما تمام می شوند، اما از این به بعد ممکن است نتوانید با خودتان رو به رو شوید. با این کار چیزهایی را یاد می گیرید که باید شخصا روی آن‌ها کار کنید، به آنچه نیاز دارید و می خواهید همسر ایده آل شما داشته باشد و راهنمایی هایی برای مقابله با درگیری ها یا مشکلات در آینده به دست آورید.

درد عشق واقعا در احساسی که تجربه کردید نیست، بلکه پایان و نیاز به حرکت است. این به نوعی ضربه ای به خودی ها است.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
مریم بنی عامریان مریم بنی عامریان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
زهرا جعفری زهرا جعفری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پردیس میرمعینی پردیس میرمعینی
دکتری روانشناسی
از 65,000 هزار تومان
نیلوفر رستگاری نیلوفر رستگاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
فرشته همدانی فرشته همدانی
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
نسرین دشتبانیان نسرین دشتبانیان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
حامد عامری حامد عامری
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
نیلوفر نادعلی نیلوفر نادعلی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان

درد عشق در ادبیات فارسی

حتما می دانید که درد عشق کشیدن در ادبیات فارسی جایگاه خاصی دارد. به همین دلیل به اشتباه در ذهن بسیاری از مردم ما، علائم و نشانه های عاشق شدن با سختی کشیدن عجین است.

برای نمونه حافظ شیرازی در یکی از اشعار فوق العاده خود می گوید:

درد عشقی کشیده‌ام که مپرس – زهر هجری چشیده‌ام که مپرس

گشته‌ام در جهان و آخر کار – دلبری برگزیده‌ام که مپرس 

نکه اصلی در این ابیات این است که شاعر روی عبارت درد عشقی کشیده ام تاکید می کند و از آن به عنوان نتیجه تلاش های خود یاد می کند. به همین خاطر در ذهن افرادی که سال هاست با ادبیات فارسی آشنایی دارند، درد عشق و انتظار گاهی نه تنها آزار دهنده نیست، بلکه یکی از پیش نیازهای داشتن یک عشق واقعی و بسیار قوی است.

اما در این متن درد عشق در سایت ویکی روان، می خواهیم مفهوم درد عاشق شدن یا زجر عاشق شدن را از دید علمی مورد بررسی قرار دهیم و به این سوال پاسخ دهیم که چرا چرا درد عشق بسیار زیاد است و دشمن عشق در زندگی چیست؟

چرا عشق این قدر دردناک است؟

در ادامه به توضیح این موضوع می پردازیم که چرا تحمل درد عشق و انتظار بسیار سخت است؟

1- عشق معمولا تحت شرایط ناقص آسیب می بیند

تشخیص عشق از هوس
تشخیص عشق از هوس

وقتی کسی را دوست دارید و هر دوی شما با چالش ها، مشکلات سخت روبرو شده یا رابطه شما لزوما رابطه خوبی نیست، عشق با ناامیدی و عصبانیت ترکیب می شود، یا نفس شما از این تصور که نمی توانید آن را به نتیجه برسانید، آسیب می بیند. هر کدام از اینها باعث می شود که شما احساس اضطراب کنید.

به‌علاوه، از دست دادن عزیزان، به‌ ویژه کسی که دوستش دارید، با غم و اندوه همراه خواهد بود، صرف‌ نظر از اینکه شرایط ایده‌آل نبوده یا رابطه با مشکلاتی روبرو بوده است. در واقع مراحلی وجود دارد که هر فرد برای بهبودی از این تجربه باید طی کند.

رها کردن چیزی که با آن آشنا شده و مانوس شدیم و اینکه ندانیم چه چیزی را پیش بینی کنیم یا حتی اگر مورد دیگری وجود داشته باشد، ترسناک است. ترس می تواند درد را بزرگ کند.

2- عشق به اندازه درد جسمانی دردناک است

به نقل از نائومی آیزنبرگر، روان شناس اجتماعی که مطمئن نیست این عارضه چگونه رخ می دهد، درد عاطفی در مغز با استفاده از مدار قابل مقایسه ای پردازش می شود که یک آسیب فیزیکی را پردازش می کند که باعث همپوشانی فیزیکی و اجتماعی می شود.

۲۰ دلیل دردناک برای اینکه چرا عشق تا این حد آزار دهنده است. در درجه اول به این دلیل که مردم اغلب انتظارات زیادی از احساسات خود دارند. در ادامه به برخی از چیزهایی که باعث ایجاد درد در عشق می شوند، می پردازیم.

۱- ترس از ناشناخته ها یکی از دلایل درد عشق و انتظار است

وقتی کسی را آنقدر دوست دارید که آسیب زننده هست، ممکن است ترسی در ارتباط با آینده وجود داشته باشد. بسیاری از افراد نگران هستند که آیا ارتباط آن ها پیشرفت خواهد کرد یا ممکن است احساساتشان کم کم از بین برود. این نگرانی می تواند دردناک باشد.

۲- عشق همیشه واضح و مشخص نیست

اگر کسی را آنقدر دوست دارید که آزارتان می دهد و با این انتظار که احساسات متقابل خواهد شد، اما شریک زندگی آنقدر که شما امیدوارید مشتاق رابطه نیست، در نهایت آسیب خواهید دید. شاید شنیده باشید نشانه های دوست داشتن در چشم دیده می شود، اما این چیزی است که هر کسی قادر به تشخیص آن نیست.

3- تمرینی برای کاهش عقب نشینی

آیا عشق قرار است به شما صدمه بزند؟ اگر بدانید عشق از کجا شروع می شود می دانید که درد فیزیکی به خاطر مواد شیمیایی آزاد شده از مغز که مانند موادی است که هنگام ورزش از مغز خارج می شوند، با عشق در ارتباط است.

4- فقط شما کنترل‌ کننده نیستید

وقتی عاشق بودن آزار دهنده است و درد عاشق شدن آزار می دهد، اغلب به دلیل عدم کنترل است. شما نمی توانید مطمئن باشید که طرف مقابل همان احساسات را با همان سرعت یا با همان «قدرت» که فکر می کنید تجربه کرده یا ایجاد می کند. عدم توانایی همراهی با شریک زندگی می تواند ترسناک و دردناک باشد.

۵- از دست دادن سخت است

طبق اصول روانشناسی عشق، یکی از دلایل اینکه چرا عشق آسیب می بیند، واقعیت از دست دادن است. اگر رابطه به نتیجه نرسد و پارتنر شما ناپدید شود، طرفین نسبت به از دست دادن که باعث آسیب گسترده می شود، احساس مسئولیت می کنند که اغلب از مقابله با مرگ هم سخت تر است.

6- کیفیت اعتیادآور یکی از دلایل احساس درد عشق است

اعتیاد دردناک است و عشق می تواند برخی افراد اعتیادآور باشد، زیرا آنها حاضرند برای شریک زندگی خود هر کاری انجام دهند و همه چیز را کنار بگذارند تا با آن شخص باشند.

7- رویاها نابود می شوند

وقتی شما در مورد چیزی که خواهد بود خیال پردازی کرده و فکر می کنید و سپس با کارهای همسرتان همه چیز درست پیش نمی رود، رویاها، برنامه ها و اهدافی که برای خودتان تعیین کرده اید که احتمالا شامل این فرد می شود نابود می شوند، شما احساس پوچی، تنهایی و رنجش از عشق می کنید.

8- طرد شدن دردناک است

وقتی بعد از جدایی به این فکر می‌ کنید که چرا انواع عشق ها صدمه می‌ زنند، دلیل اصلی این است که هیچ‌ کس نمی‌ خواهد طرد شود. این به خودی خود دردناک است و می تواند در روابط آینده نیز اتفاق بیفتد و سرنوشت فرد را تعیین کند.

9- درس‌ های زندگی هرگز آسان نیست

دوست داشتن زیاد اغلب آسیب‌ زننده هست و شما نمی توانید کارهایی که انجام دادید و آن فرد را از شما دور کرده ببینید. به طور کلی، این اشتباهات تا زمان شکست به رسمیت شناخته نمی شوند و سپس درس های زندگی آموخته می شوند.

10- چرا عشق این قدر دردناک است؟ انتخاب اشتباهست

همانطور که در مقاله عشق اشتباه چیست در ویکی روان گفتیم، عاشق شخص اشتباهی شدن آزار دهنده هست زیرا این افراد ناسازگار قرار است پله هایی باشند یا فرصت هایی را تقویت کنند که به شما کمک می کند رشد کنید و به فردی تبدیل شوید که از نظر عاطفی و ذهنی قادر به مدیریت یک رابطه بالغ باشید.

11- احتیاط را به همراه دارد، که همیشه چیز بدی نیست

در حالی که در عشق دردسرهایی وجود دارد، اما نه تنها در روابط عاشقانه بلکه در همه روابط، با پیشرفت از یک رابطه به رابطه دیگر، احساس احتیاط را به همراه خواهد داشت. این همیشه چیز بدی نیست. خوب است که به جنبه احتیاط توجه کنیم زیرا همه نیت خوبی نخواهند داشت.

12- چرا دوست داشتن کسی آسیب زننده هست؟

قرار نیست همیشه روابط برقرار باشد. گاهی اوقات، فردی که با او هستید با شما سازگار نیست و باعث از دست دادن اعتماد به نفس و ارزش خود می شود. برای اینکه ارزش واقعی خود را بشناسید و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید، به نفع شماست که به درد اجازه دهید بیاید و برود.

13- عیب‌ ها ظاهر می شوند که ممکن است مجبور باشید آنها را تحمل کنید

درمان شکست عشقی در روانشناسی

هنگامی که شیفتگی از بین می رود و شما با واقعیت آن شخص روبرو می شوید، مطمئن نیستید که آیا می توانید معایب و نقص هایش را تحمل کنید. در عین حال، انتظار دارید همانطور که هستید پذیرفته شوید. شما باید با واقعیت دردناکی که می تواند باعث اختلاف یا رشد شود کنار بیایید.

14- شک به خود و سردرگمی ممکن است ایجاد شود

اگر از خود می‌پرسید که چرا عشق اینقدر دردناک است، ممکن است دچار سردرگمی شوید که آیا همسرتان شریک ایده‌آلی برای شماست یا اینکه در این رابطه اشتباه کرده‌ اید. شاید یک شریک عالی هنوز در انتظار شما باشد و شما از دستش بدهید. شک می تواند نه تنها برای شما، بلکه برای شخص دیگری که احتمالا این را احساس می کند، صدمه وارد کند.

15- فرافکنی همیشه دردناک است

یک پارتنر ممکن است بپرسد که چرا عشق دردناک است یا وقتی که احساس می کند برای مسائل شما سرزنش می شود، باید صدمه ببیند؟ اگر طرد از رابطه قبلی وجود داشته یا آسیب های گذشته ای که یک پارتنر سابق وارد کرده باشد، می تواند در یک رابطه سالم دیگر ظاهر شود.

16- نه لزوما عشق، بلکه چیزی که منعکس کننده آن است

اگر تعجب می‌کنید که چرا وقتی کسی را دوست دارید اینقدر آزار م ی‌بینید و دچار درد عشق شده اید، ممکن است اتفاق عمیق‌ تری رخ داده باشد. عشق ممکن است منعکس کننده عناصری باشد که به زندگی خود آورده اید، شور و نشاط ندارند.

17- تعهد خیلی زیاد است

گاهی اوقات، ما به خودمان اجازه نمی دهیم که در زندگی‌ مان عشق داشته باشیم. این موضوع می تواند دردناک باشد، به خصوص اگر کسی که بخواهد عشق را وارد زندگی ما کند، اما ما آنقدر در شرایط زندگی غرق شده ایم که نمی توانیم از خودمان بگذریم. چرا عشق صدمه می زند: زیرا ما آن را دور می کنیم. داشتن تعهد در عشق کار سختی است، چون شرایط رابطه بالا و پایین می شود، اما افراد متعهد همیشه پیروز هستند.

18- تغییر خوب است اما می تواند دردناک باشد

اگر می‌ پرسید که چرا عشق اینقدر صدمه می زند، می توانید هنگام تأمل در مورد آن سؤال، به فکر رابطه جدیدی باشید. با یک پارتنر جدید، فردی می آید که با شرایط مختلف سازگار می‌ شود، شخصی که به خاطرش شاید برنامه تان را تغییر دهید، شاید کمی بیشتر بخندید یا کمی جدی تر از آنچه که هستید باشید.

19- علت درد همیشه دوست نیست

گاهی ممکن است پارتنرتان به شما نگاه کند و بپرسد «چرا درد عشق سخت است؟» و شما دردی را که برای او ایجاد کرده اید احساس خواهید کرد. همیشه عمدی نیست. معمولا منظور صدمه زدن نیست، اما دردناک هست، چه دهنده یا گیرنده باشید. با توجه به وجدان شما، احساس بسیار بدتری خواهد داشت.

20- کمال دست نیافتنی است

وقتی متوجه شویم عشق زندگی ما قادر نیست قهرمانی باشد که ما در خیالات خود تصور می کنیم، تحمل درد این واقعیت اغلب خیلی سخت است، اما باید آن را تحمل کنیم. به همین خاطر بسیاری از مردم نمی دانند درد عشق چیست اما آن را به خوبی احساس می کنند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
فاطمه شکری فاطمه شکری
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
زهره قربانی زهره قربانی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
آرزو بختیاری آرزو بختیاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سعید بابایی سعید بابایی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
پروفسور حسین باهر پروفسور حسین باهر
پروفسور
از 1,200,000 هزار تومان
مهدیه پاکدامن مهدیه پاکدامن
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
محمد جواد افشاری نژاد محمد جواد افشاری نژاد
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
صبا مهرپور صبا مهرپور
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان چیست؟

همانطور که مشاهده کردید، دلایل زیادی برای درد عشق وجود دارد، اما اگر بدانیم دلیل آن چیست بهتر می توانیم یک ارتباط عاطفی را مدیریت کنیم.

تمام انسان ها نیازهای عاطفی زیادی دارند که باید به خوبی پاسخ داده شود، اما همیشه شرایط به خوبی پیش نمی رود. اگر به هر دلیل شرایط احساسی شما در رابطه خوب نیست، حتما موضوع را با مشاور روانشناس درمیان بزارید.

مشاور روانشناس به خوبی می تواند شرایط را بررسی کرده و بهترین راهکارها را ارائه دهد.

شما دوست عزیز می توانید از سراسر دنیا در جلسات مشاوره آنلاین روانشناسی شرکت کرده و با بهترین مشاورین ایرانی جلسات صوتی، تصویری و نوشتاری برگزار نمائید.

مشاوره روابط عاطفی

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا