مقالات روانشناسی افسردگی در ویکی روان

آشنایی با نحوه صحبت با افراد افسرده

همیشه در صحبت با افراد افسرده یک سری حرف هایی هست که باید به افسرده ها نگفت چون بسیار روحیات حساسی دارند و باید با ظرافت و حساسیت هر چه تمام تر با آنان برخورد کرد. اما نوع برخورد و چگونگی حرف زدن با آنان را اول باید از بابت علم روانشناسی بررسی کرد و شناخت و پس از آن اقدام به افعال برنامه ریزی شده در جهت درمان و رفتار با شخص افسرده کرد .پس برای یاد گیری راهکار های علمی و عملی رفتار با افراد افسرده مطلب را تا انتها مطالعه نمایید.

نحوه صحبت با افراد افسرده

با سایت روانشناسی ویکی روان همراه شوید.

خوشحال باش پسر/دختر

اگر با نوع صحبت با افراد افسرده آشنا نباشید زمانی که شما به فردی که ناراحت و افسرده است می گویید که فراموش کن و خوشحال باش، در واقع ناراحتی او را نادیده گرفته اید.
برای افرادی که با افسردگی دست و پنجه نرم می کنند، فراموشی و خوش بودن کار ساده ای نیست. شما نیز باید این را به یاد داشته باشید که آنها هم چون دیگران دوست دارند که خوش بگذرانند اما نمی توانند و به جای آن بگویید: من واقعا از این که تو ناراحتی، متاسفم. آیا می توانم برای تو کاری کنم؟ 
مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
میترا حبیبی میترا حبیبی
مشاور روانشناس
از 125,000 هزار تومان
حسین توکلی حسین توکلی
دکترای روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
پروانه صفایی مقدم پروانه صفایی مقدم
دكتراى روانشناسى
از 175,000 هزار تومان
مریم بنی عامریان مریم بنی عامریان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
فاطمه ابراهیم فاطمه ابراهیم
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
فریناز خانی فریناز خانی
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
محمود مردانی محمود مردانی
مشاور تغذیه
از 300,000 هزار تومان
حامد عامری حامد عامری
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

تو فقط اینطوری فکر میکنی

جدا چگونه با افراد افسرده صحبت کنیم ؟ اگر به فردی که درگیر مشکلات خود است آنقدر که افسردگی گرفته و توان رهایی از افکار مخرب اش را ندارد بگویید که فقط تو اینگونه فکر می کنی، در واقع این حقیقت که افسردگی یک مشکل جدی است را نادیده گرفته اید.
این که او فکر کند دیگران درکش نمی کنند، تنها بر درد او می افزاید و به جای آن بگویید: سعی می کنم درکت کنم.

زندگی عادلانه نیست

در مواجه و نحوه صحبت با افراد افسرده به یاد داشته باشید شخصی که افسردگی را تجربه می کند به خوبی می داند که زندگی عادلانه نیست اما یادآوری این حقیقت به او، از دردهایش نمی کاهد.
بنابراین سعی کنید که شرایط را طوری برای او تغییر دهید که این بی عدالتی ها را فراموش کند و به جای آن بگویید: من مشکلات تو را می بینم و به تو برای تلاش هایی که می کنی، افتخار می کنم.
حرف هایی که نباید به افسرده ها گفت

دیگران بدتر از اینها را تجربه کرده اند

حقیقت دارد که دیگران تجربه های بدتری داشته اند اما این حقیقت را تغییر نمی دهد و نمی تواند برای فردی که افسردگی دارد، مرهمی باشد. این شکل نحوه صحبت با افراد افسرده نمیباشد.
این حرف تنها او را از اتفاقی که افتاده شرمنده و پشیمان تر می کند و به جای آن بگویید: این اتفاق واقعیت دارد و به بهتر است که آن را بپذیری.

چه روز قشنگیه امروز

 شاید از نظر شما امروز، روز زیبایی باشد اما از نگاه فردی که ناراحت است، اینگونه نیست. با گفتن این جمله در واقع این حس را به او منتقل می کنید که ناراحتی او و در حقیقت خود او را نادیده گرفته اید.
در این شرایط او احساس گناه می کند که چرا برخلاف شما، افسرده و دلگیر است طوری که زیبایی های جهان اطراف به چشمم نمی آید و به جای آن بگویید: می توانم در چنین روزی در کنارت باشم؟

در صحبت با افراد افسرده مدام نگویید از خانه بیشتر بیرون برو

شاید بیرون رفتن از خانه هنگام ناراحتی برای شما یک راه چاره باشد اما دلیلی ندارد که دیگران هم مانند شما رفتار کنند. هر فردی برای آرام کردن خود، شیوه به خصوصی دارد و ممکن است که پیشنهاد شما ذره ای به کار طرف مقابل تان نیاید، بنابراین اگر که او خانه را ترجیح می دهد، برای بیرون رفتن از خانه اصرار نکنید و به جای آن بگویید: دوست داری با هم به پیاده روی برویم؟

فکر کن که اتفاقی نیافتاده است

افسردگی یک بیماری جدی است، بنابراین نمی توان به فرد افسرده گفت که چشم هایت را ببند و چیز دیگری تصور کن.
این پیشنهاد هیچ کمکی به بهبود حال روحی طرف مقابل تان نخواهد کرد. چشم پوشی از دردها تنها فرد را گیج تر می کند. پس به جای فرار از آنچه اتفاق افتاده، باید با آن مواجه شد.
به جای آن در صحبت با افراد افسرده بگویید: من چگونه می توانم در این شرایط کمکت کنم؟

حرف هایی که نباید به افسرده ها گفت در ویکی روان

تو شبیه افسرده ها نیستی

افسردگی ممکن است هیچ نشانه ظاهری نداشته باشد، بنابراین اشتباه است که از ظاهر افراد در مورد حال درونی شان اظهار نظر کنیم.
اتفاقا گاهی برعکس، افراد افسرده سعی می کنند که به خودشان بیشتر از همیشه برسند تا مبادا دیگران به شرایط بد روحی آنها پی ببرند و به جای آن در مواقع صحبت با افراد افسرده بگویید: با من در مورد مشکلات حرف بزن، بگذار من هم بفهمم چه اتفاقی افتاده است.
مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سمیرا رضایی سمیرا رضایی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
فرح ناز حیاة غیبی حقیقی فرح ناز حیاة غیبی حقیقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
مهرانگیز متقی مهرانگیز متقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
صبا مهرپور صبا مهرپور
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
جواد صادق الحسینی جواد صادق الحسینی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
فاطمه غواص معانی فاطمه غواص معانی
مشاور روانشناس
از 50,000 هزار تومان
پوریا رضائی پوریا رضائی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
لاله دستوری لاله دستوری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

تو به دنبال جلب توجهی

این جمله یکی از مخرب ترین جمله هایی است که می توان به یک فرد افسرده زد.
مطمئنا شما از دردی که طرف مقابل تان می کشد، آگاه نیستید پس نمی توانید حال او را درک کنید. به جای آن سعی کنید که به جدیت این مسئله پی ببرید و از او بخواهید که دستش را برای کمک به سمت شما دراز کند.
به جای آن بهتر است در صحبت با افراد افسرده بگویید: برایش یک سوپ یا غذای گرم درست کنید و به او این اطمینان را بدهید که کنار هستید.

ویکی روان

ویکی روان محیطی صمیمی و مطمئن برای کسب اطلاعات کاربردی مرتبط با رشته روانشناسی میباشد. میتوانید سوالات و مشکلات شخصی خود را با ما در میان بزارید تا روانشناسان ما در کمترین زمان پاسخ گوی شما باشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا