روانشناسی

۶ باور غلط درباره مشاوره روانشناسی

باور غلط درباره مشاوره روانشناسی باعث می شود مردم تمایل کمتری به این خدمات داشته باشند و در نتیجه با مشکلات فعلی خود به زندگی ادامه دهند. اما شرکت در جلسات مشاوره روانشناسی آنلاین و حضوری و البته مطالعه مطالب روانشناسی باعث می شود اکثر باورهای غلط درباره مشاوره از ذهن مردم پاک شده و جای خود را به خوشبینی بدهند. در ادامه این مطلب سایت روانشناسی ویکی روان، به بررسی دقیق اشتباهات مردم درباره مشاوره روانشناسی و انواع آن می پردازیم.

مهم ترین باور غلط درباره مشاوره روانشناسی چیست؟

با وبلاگ روان شناسی ویکی روان همراه باشید.

دیر یا زود همه احساس می کنند که نیاز به تماس با یک متخصص روانشناس و درخواست مشاوره دارند. . با این حال، بین درک این میل و عملی کردن آن، اغلب باورهای بی اساس وجود دارد که فرآیند تصمیم گیری را به تاخیر می اندازد یا مانع آن می‌شوند.

وقتی کسی می‌ خواهد با یک روانشناس تماس بگیرد، آیا باورهای غلطی وجود دارد که نباید به آنها گوش داد؟ در این مطلب سعی کرده‌ ایم پرتکرارترین این باورها را خلاصه کنم و به هر کدام پاسخی دهیم. به نظر شما رایج ترین باورهای غلط درباره مشاوره کدامند؟

۱- مشکلات من چندان جدی نیست!

مشاوره روانشناسی تصویری در ویکی روان

تصورات اشتباه ما درباره خودمان و وضعیتی که در آن قرار داریم باعث می شود تصمیمات اشتباه زیادی بگیریم. این مورد از تصورات اشتباه مردم درباره مشاوره روانشناسی است که باید ریشه کن شود!

این احتمالا یکی از متداول‌ ترین باورهایی است که در مورد دریافت حمایت روانی، ظاهر می شود. زمانی که ما اوقات سختی را سپری می‌ کنیم، باور نمی کنیم که می توانیم ادامه دهیم، به خصوص اگر علائم ظاهر شوند و از بین بروند.

این باور اشتباه درباره مشاوره روانشناسی معمولا منجر به نادیده گرفتن جدیت آنچه با آن سر و کار داریم یا حتی به تعویق انداختن تصمیم برای جستجوی کمک حرفه ای می شود

از یک سو باید تاکید کرد که همه موارد نیاز به مداخله روانشناختی یا روان درمانی ندارند. از سوی دیگر باید روشن شود که این نوع استدلال، فرد را به دست کم گرفتن وضعیت فعلی خود سوق می دهد و در صورت عدم ارزیابی و درمان حرفه ای، ممکن است بدتر شود.

اغلب اوقات، مردم تمایل دارند مداخله روانی را به عنوان آخرین راه حل در نظر بگیرند. معمولا بیماران در مرحله حاد ناراحتی روانی خود به مطب درمانگر می روند یا از مشاوره روانشناسی از راه دور استفاده می کنند. این زمانی است که علائم یا بیماری روانی شروع به تأثیرگذاری بر زندگی روزمره فرد کرده است.

۲- از باورهای غلط درباره مشاوره : کمک گرفتن از مشاور یعنی من ضعیفم

بدیهی است که جوامع به سمت فردگرایی سوق داده می شوند و به همین جهت فراموش می‌کنیم که دیگران در زندگی ما چقدر مهم هستند. هیچ چیز بدتر از این طرز فکر نیست. ما حیوانات اجتماعی هستیم، ذهن ما که حوزه تخصصی یک روان درمانگر است، در یک ماتریس اجتماعی مبتنی بر تعاملات انسانی پرورش می‌ یابد.

کمک گرفتن نه تنها اولین گام به سوی شفاست، بلکه یک اقدام شجاعانه و تصدیق ماهیت واقعی ما به عنوان انسان است.

۳- باور غلط درباره مشاوره روانشناسی : من نمی‌خواهم دارو مصرف کنم

روانشناسان تا زمانی که پزشک نباشند نمی توانند دارو تجویز کنند. استفاده نهایی از داروهای روانپزشکی تنها در سخت ترین شرایط و تنها پس از مشاوره با روانپزشک توصیه می شود. گاهی اوقات، علائم خاصی می تواند در فعالیت های روزانه بیمار اختلال ایجاد کند.

به عنوان مثال، به تأثیر آگورافوبیا، یک اختلال اضطرابی فکر کنید که باعث می‌ شود از حضور در مکان‌ های باز و شلوغ که به نظر می رسد راهی برای خروج ندارد (مثلاً مترو، آسانسور و غیره) بترسید. افراد مبتلا به این اختلال، از این نوع موقعیت ها اجتناب می‌ کنند، زیرا دائما نگران هستند در شرایطی قرار بگیرند که ممکن است باعث حمله پانیک و در نتیجه احساس وحشت و شرم قابل توجهی شود.

۴- من باید همه چیز را با روان درمانگرم در میان بگذارم!

این یکی از باورهای غلط درباره مشاوره است که دافعه زیادی برای مردم ایجاد می کند.

وقتی به روان درمانی فکر می کنیم، معمولا آن را با صمیمیت و افشاگری تصور می‌ کنیم. درست است، مردم تمایل دارند عمیق ترین اسرار خود را با درمانگر در میان بگذارند، به خصوص زمانی که شنونده ای مطمئن، محترم و متخصص پیدا می‌ کنند. اما مهم است توجه داشته باشید که نتیجه روان‌ درمانی به میزان اشتراک‌ گذاری اسرار در مورد خودتان با درمانگر بستگی ندارد.

آنچه مهم است، کیفیت رابطه درمانی ایجاد شده بین درمانگر و بیمار است. اولا کاملا می دانید که چقدر سخت است احساسات، خاطرات و افکار شخصی را در اختیار یک غریبه قرار دهید. در ثانی، همیشه این امکان داده می شود که تصمیم بگیرد چه چیزی را در چه زمانی به اشتراک بگذارد. درمانگران خواستار افشای کامل بیماران خود نیستند و به نیاز امنیت عاطفی و رابطه آنها احترام می گذارند.

۵- از اشتباهات مردم درباره مشاوره روانشناسی : روان درمانی برای همیشه ادامه خواهد داشت

مشاوره روانشناسی خانواده اینترنتی

بسیاری بر این عقیده اند که روان درمانی، به ویژه انواع درمان روانکاوانه، سال ها و سال ها طول می کشد و در نتیجه ممکن است زمان زیادی را صرف درمان کنند. درست است که روان درمانی روانکاوانه بین فردی نباید به عنوان یک درمان کوتاه مدت در نظر گرفته شود، باید تأملاتی در این زمینه انجام داد:

۱- اولا، هر درمان روان درمانی با توجه به رویکرد نظری و همچنین شرایط و نیاز واقعی بیمار متفاوت است.

۲- ثانیا، یکی از اهداف ضمنی درمان روانکاوانه این است که فرد را از درمان بی نیاز کند، ثالثا، حتی اگر روان‌ درمانی‌ های روان‌کاوانه بیشتر از انواع دیگر ادامه داشته باشند، مزیت قابل‌ توجهی دارند که خطر عود کم است. اولین اثرات مفید روان درمانی را می‌ توان در ماه‌ های اول درمان مشاهده کرد.

۶- هزینه جلسات مشاوره بسیار زیاد است

شاید فکر کنید هزینه ای که باید در ازای جلسات مشاوره پرداخت کنید بسیار زیاد است اما اینطور نیست. تجربه ثابت کرده هزینه های جانبی و مخفی شرکت نکردن در جلسات مشاوره روان شناسی بسیار بیشتر بوده و اثرات سو اختلالات روانی تمام بخش های زندگی ما را درگیر خود می کند.

دقیقا مانند این ایده است که به پزشک مراجعه نکنیم چون هزینه دارد! متاسفانه این باور غلط درباره مشاوره روانشناسی باعث می شود بسیاری از مردم با تفکر صرفه جویی، با سلامت روان خود بازی کرده و آسیب های بسیاری از آن بگیرند.

مشاوره آنلاین هزینه کمتری دارد

اگر تامین هزینه های شرکت در جلسات مشاوره یا هزینه های جانبی مانند رفت و آمد و دیگر موضوعات برای شما دشوار است، می توانید از خدمات مشاوره روانشناسی اینترنتی به شکل صوتی و تصویری استفاده کنید.

همچنین افراد خارج از ایران می توانند از خدمات مشاوره روانشناسی برای خارج از کشور از سراسر دنیا استفاده کرده و با مشاور خود در تماس باشند.

یادتان باشد استفاده از انواع خدمات مشاوره هزینه نیست بلکه یک سرمایه گذاریست

شما دوست عزیز می توانید از سراسر ایران و جهان، در جلسات مشاوره روان درمانی غیرحضوری و آنلاین سایت ویکی روان شرکت کرده و با مشاور مورد نظرتان جلسه روان درمانی برگزار نمائید. برای مشاهده لیست روانشناسان مجموعه ویکی روان روی دکمه زیر کلیک کنید:

لیست روانشناسان ویکی روان

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا