مطالب آموزنده درباره ازدواج در ویکی روانپرسش و پاسخ های ازدواج

25 تا از مهمترین دانستنی های ازدواج

بعد از ازدواج از نکات پایداری زندگی مشترک غافل نشوید!

دانستنی های ازدواج و آگاهی از نکات مهم در زندگی زناشویی به پایداری و آرامش در یک خانواده، کمک می کند. ویکی روان روایت های بسیاری برای حفظ بنیان خانواده برای آگاهی شما عزیزان در مجله روانشناسی دارد. هم چنین برای درک درست تر از دانستنی های ازدواج به شما جلسات آنلاین، تلفنی و حتی تایپی با دسترسی آسان با بهترین مشاوره ازدواج و زوج درمانی پیشنهاد می شود.

اهمیت ازدواج چیست؟

با مطالب روانشناسی روز در سایت ویکی روان همراه باشید.

اگر معنی ازدواج را به درستی بدانیم پس این مهم مناسب ترین زمینه برای تأمین نیازهای روانی، عاطفی و جنسی جوانان است. ازدواج تنها راه مطمئن و مشروع برای بقا و تربیت نسل هم چنین شکل گیری جامعه سالم. از این نظر آگاهی از نکات زناشویی و دانستی های ازدواج، نقش مهمی در پایداری زندگی مشترک ایفا می کند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
فرشته علی هاشمی فرشته علی هاشمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
بهاره بوربور بهاره بوربور
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
کیومرث مروت کیومرث مروت
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
سعیده حامد سعیده حامد
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
سعیده حسنی سعیده حسنی
مشاور روانشناس
از 300,000 هزار تومان
پروفسور حسین باهر پروفسور حسین باهر
پروفسور
از 1,200,000 هزار تومان
فاطمه شکری فاطمه شکری
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
شیدا خوشه مهری شیدا خوشه مهری
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان

دانستنی های زناشویی قبل و بعد ازدواج

یکی از پیش نیازهای مهم ازدواج عاشقانه و پایدار، تحقق آگاهی و شناخت نسبی نسبت به ابعاد گوناگون خودمان است. عدم شناخت خود بنا به دلایل گوناگون، با افزایش خطرپذیری اغلب مانع از تحقق یک ازدواج پایدار با میزان رضایتمندی متناسب به شمار می آید؛ برای مثال، افرادی که شناختی اندک نسبت به خویش دارند، نقاط ضعف خود را نمی شناسند و هرگز نمی توانند فرد متناسب با خود را نیز شناسایی نمایند. آگاهی از دانستی های ازدواج برای قبل تشکیل زندگی مشترک نیز لازم و ضروریست.

1- از اولین دانستی های ازدواج پذیرش است

این شعاریست که من در اوایل ازدواجم انتخاب کردم، و آن این است که من و شوهرم آمده‌ایم تا با هم زندگی کنیم. خاطرم نیست آن را از کجا شنیده ام، اما شما در دانستی های ازدواج می دانید که شریک زندگی‌تان وقتی ازدواج کردید چه کسی بود، و نمی توانید او را تغییر دهید. خیلی چیزها بود که آرزو می کردم بعد از ازدواج بتوانم در شوهرم تغییر دهم اما این مسیر درستی برای موفقیت در ازدواج نیست.

2- زندگی را بدون پارتنر خود تصور کنید

من و همسرم همیشه در این مورد صحبت می کنیم. ما تصور می کنیم که سخت ترین روزهایمان بدون یکدیگر چگونه خواهد بود. راستش، ما همیشه قبول داریم که از پس آن بر می‌ آییم. در واقع، هر کدام از ما طبق معیارهای ازدواج، به اندازه کافی مستقل و قوی هستیم اما، وحشتناک خواهد بود. این نکته در دانستی های ازدواج مهم است:

زندگی بدون یکدیگر امکان پذیر است، اما به هیچ وجه سرگرم کننده، خاص یا پر از لحظات عالی نخواهد بود.

3- دانستنی های ازدواج با شوخ طبعی

زمانی که هر دو تقریبا 40 ساله بودیم ازدواج کردیم و حس شوخ طبعی ما هر سال جوان تر می شود. شاید فقط ما این طور هستیم، اما من اینطور فکر نمی کنم. به صداهای بی ادبانه می خندیم. چشمانمان را به شوخی های وحشتناک یکدیگر می چرخانیم. ما عاشق فیلم های طنز هستیم. این فقط آن حس شوخ طبعی انسانی است که هر دوی ما برای یک ازدواج موفق داریم.

به نظر می رسد بسیاری از زوج ها که ازدواج طولانی مدتی دارند، این مورد از دانستی های ازدواج را فراموش کرده‌اند.

4- بعد از ازدواج سرسخت نباشید

در دانستنی های ازدواج این مهم است که اصرار نکنید همیشه حرف آخر را بزنید. هرگز ارزشش را ندارد. آنچه شما فکر می کنید یک اصل اساسی است، ممکن است در واقع فقط یک ترجیح شخصی باشد که ارزش دعوا کردن یا کینه توزی را ندارد. هم چنین این می تواند یکی از تهدیدهای ازدواج شما باشد.

پذیرای این امکان باشید. حتی اگر راه خود را بروید باز هم عوارضی خواهد داشت و اگر با چیزی موافقت کردید، به تصمیم متقابل پایبند باشید.

5- یکی از دانستی های ازدواج میل به ماجراجویی است

ازدواج من هرگز آسان نبوده اما همیشه یک ماجراجویی بوده است. بهترین توصیه ای که می توانم بکنم: ازدواج مانند رفتن به یک شهربازی است. بدانید که چه کسی هستید و می خواهید چه چیزی سوار شوید. اگر می خواهید چرخ فلک (ثبات و آرامش) سوار شوید با آن ازدواج کنید. در واقع، این مثال تامل برانگیز مهم ترین کلید دانستی های ازدواج و از مزایای ازدواج کردن به شکل منطقی است.

6- در دانستی های ازدواج باید بدانید شما همیشه یک‌ جا نخواهید بود

صبر و برقراری ارتباط کلید هر رابطه موفقی است، به ویژه رابطه طولانی مدت، مهم است که به یاد داشته باشید که همیشه قرار نیست در مورد همه چیز توافق کنید. این از مهم ترین دانستنی های قبل از ازدواج است که مواقعی وجود خواهد داشت که بیشتر از اینکه صحبت کنید به گوش دادن نیاز دارید، و مواقعی نیاز دارید که صریح و صادقانه ارتباط برقرار کنید.

7- از نکات مهم ازدواج سکوت است

قانون من در دانستی های ازدواج این است: حداقل 24 تا 48 ساعت قبل از صحبت کردن، زمانی که تنش زیاد است، ساکت می‌شوم. اگر بیش از حد احساسی و/یا از چیزی ناراحت هستید، انجام این کار به شما زمان می‌دهد تا خود را طبق  تکنیک های همسرداری آرام کنید و سپس با فضای بیشتر، چشم‌انداز، آرامش و وضوح بیشتر در مورد موقعیت فکر کنید.

8- برای ازدواج پایدار باید کاری انجام دهید

همه این جمله را شنیده‌اند که «متضادها جذب یکدیگر می‌شوند»، اما شما واقعا این عبارت را نمی‌شنوید که «تضادها مردم را کنار هم نگه می‌دارند». با این حال، اگر یاد نگیرید که چگونه آنها را هدایت کنید و چگونه آنها را بپذیرید، مخالفت‌ها می توانند در طول زمان تضاد زیادی ایجاد کنند و کیفیت روابط زناشویی را تحت تاثیر قرار دهد.

حل-اختلاف-فرهنگی-در-ازدواج

9- از دانستی های ازدواج این مهم است که همدیگر را حدس بزنید

شوهرم مرد آرامی است. من؟ نه چندان. وقتی به من گفت که چقدر این واقعیت را دوست دارد که هرگز نمی داند من یک دقیقه به بعد چه کار خواهم کرد، شگفت زده شدم. و من از تمایل او برای آزمایش چیزهای مختلف قدردانی می کنم. شما باید در همه حال به دنبال کسب روابط زناشویی موفق باشید.

10- اگر به تنهایی نیاز دارید، آن را بخواهید

فکر می‌کنم بسیاری از زوج‌ها می‌ترسند که بگویند، « من به مدتی تنهایی و دوری از تو نیاز دارم.» آنها نگران این هستند که شریک زندگی‌شان شخصا این کار را انجام دهد و بنابراین از صحبت کردن به طور کامل اجتناب می کنند. در اوایل نامزدی، ما با یکدیگر در مورد این حقیقت از دانستی های ازدواج، که اگر نتوانیم فضای خاص خود را داشته باشیم از ازدواج جان سالم به در نخواهیم برد، بسیار شفاف بودیم.

اگر زندگی مشترک شما در بهترین حالت خود نیست که تنهایی را انتخاب کرده اید؛ می توانید از تجربیات یک مشاوره خانواده استفاده کنید تا مسیر خود را تغییر دهید.

11- زبان عشق را به یکدیگر بیاموزید

هر عمل عاشقانه ای که با بهترین نیت انجام شود، خوب است، اما دانستن اینکه شریک زندگی شما چه حرکاتی را ترجیح می دهد، می تواند آن ها را بسیار خاص تر کند. همسر من دو زبان عشقی دارد، زمان با کیفیت و خدمات ارائه شده است. در طول زندگی مشترکمان، فهمیده ام که وقتی در خانه کمک می کنم چقدر او را خوشحال می کند.در دانستی های ازدواج این نحوه ابراز عشق در بلند مدت حتما عشقی پایدار خواهد ساخت.

12- همیشه بوسه شب بخیر را به یاد داشته باشید

در دانستی های ازدواج از مزایای بوسیدن همسر غافل نشوید در تمام سال‌های ازدواجمان، فکر می‌کنم بارها من و شوهرم برای شب بخیر گفتن همدیگر را بوسیده‌ایم. حتی زمانی که مشاجره‌های وحشتناکی داشته‌ایم، همیشه گونه یا پیشانی یکدیگر را می‌بوسیم، فقط به‌عنوان راهی برای یادآوری اینکه از پس این مشکل برمی‌آییم.

13- دانستی های ازدواج را با فرضیه ها اشتباه نگیرید

اگر شریک زندگی‌تان از شما ناراحت است، تصور نکنید که دلیل آن را می دانید. اگر او ساکت است یا سرگردان است، تصور نکنید که دلیل آن را می دانید. اگر ناراحت هستید، تصور نکنید که او دلیل آن را می داند. باید به خاطر داشته باشید که، هر چقدر به هم مرتبط باشید، ذهن خوان نیستید.

شما باید تا حد امکان واضح بوده و به دفعات ارتباط برقرار کنید. به یکدیگر اجازه دهید و بگویید ترجیح می دهید برای صحبت در مورد مسائل صبر کنید، اما همیشه به شریک زندگی خود بگویید تصور نکند که می داند چه اتفاقی افتاده است.این یکی از نشانه های ازدواج سالم است

14- پرورش دوستی از مهم ترین دانستی های ازدواج

در نکات زندگی مشترک به یاد داشته باشید که شریک زندگی شما دوست شما هم هست. هر مکالمه ای که دارید نباید درباره تصمیمات زندگی، امور مالی یا ازدواج باشد. من صحبت درباره رابطه جنسی رابطه با همسرم را دوست دارم، اما به جرات می توانم بگویم دوستی مان را بیشتر دوست دارم. وقتی می‌توانیم «به‌عنوان دوست» با هم وقت بگذرانیم، از دانستنی های ازدواج این است که می‌خندیم، شوخی می‌کنیم و به یاد می‌آوریم که چرا تیم خوبی هستیم.

15- در زندگی مشترک و پس از ازدواج هر روز صحبت کنید

حتی اگر فقط یک سلام صبح، یا یک شب بخیر قبل از خواب باشد. یا یک پیامک یا ایمیل برای سلام! از دانستی های ازدواج این ضروری است که هرگز اجازه ندهید روزی بگذرد که با همسرتان صحبت نکرده باشید تا با عواقب بی توجهی به همسر درگیر نشوید. برای من، حتی در بدترین روزهایمان، شنیدن صدای شوهرم باعث اطمینان خاطر است. می دانم که او هم همین احساس را دارد.

16- پس از ازدواج با همسرتان و خودتان صبور باشید

در ازدواج باید انعطاف پذیر باشید. شما باید این مورد را درک کنید که اگر شما و شریک زندگیتان واقعا یکدیگر را دوست دارید، عمدا سعی در ایجاد مشکل ندارید. اما، به ناچار مواقعی پیش می‌ آید که نمی ‌توانید موافقت کنید! در آن مواقع نکات دانستی های ازدواج می گوید که باید به یاد داشته باشید که هر دوی شما فقط انسان هستید و تنها باید به دنبال راه مثبت اندیشی در زندگی باشید.

17- سرگرمی های خود را داشته باشید

یکی از چیزهایی که من و همسرم در مورد یکدیگر دوست داریم، علایق ماست. او یک نقاش شگفت انگیز است و من عاشق ساختن اشیاء هستم. او یک اتاق در طبقه پایین دارد که در آن می‌رود و ساعت‌ها در آن نقاشی می‌کشد، و من همیشه بسیار هیجان‌زده هستم که در را باز کند و مرا دعوت کند تا ببینم چه چیزی خلق کرده است. وقتی من از گاراژ با یک صندلی جدید، یا یک خانه پرنده یا چیزی که روی آن کار کرده ام، وارد می شوم، همین احساس را دارد. به نظرم من این شروع عشق در زندگی پس از ازدواج است.

18- در زندگی مشترک به دنبال عیب نباشید

اگر فعالانه به دنبال نقص در شریک زندگی خود باشید، آنها را پیدا خواهید کرد. زیرا هیچ کس کامل نیست. چرا کسی می خواهد به دنبال نقص باشد، درست است؟ خوب، هر دوی ما متوجه شدیم که این کار را طی چند وصله سخت در ازدواجمان انجام می دهیم. چرا هر کسی می خواهد به دنبال عیب و نقص بگردد؟ خب، هر دوی ما این کار را در طول چند دوره سخت در ازدواجمان انجام دادیم.

تقریبا مثل این بود که با هم بازی می کردیم و سعی می کردیم اشتباهات یکدیگر را ثابت کنیم. مدتی طول کشید تا بفهمیم، اما متوجه شدیم که باید در برابر هر مشکلی که با آن مواجه هستیم، با هم مذاکره کنیم، به جای اینکه از آن به عنوان بهانه ای برای کار علیه یکدیگر استفاده کنیم. برای درک بهتر از این نکته در دانستنی های ازدواج حتما مقاله راه های مذاکره با همسر را در سایت روانشناسی ویکی روان مطالعه کنید.

19- در دانستنی های ازدواج باید همیشه صمیمی بمانید

صمیمیت بیشتر فیزیکی است. و با افزایش سن، درک این موضوع بسیار عالی است. صمیمیت باعث می شود که دست یکدیگر را بگیرید و مطمئن شوید که قبل از رفتن هنگام صبح و به محض رسیدن به خانه هنگام شب یکدیگر را می بوسید. صمیمیت باعث می شود گوشی خود را برای یک شب خاموش کنید و فقط از همراهی یکدیگر با صمیمت جنسی لذت ببرید.

20- بعد از ازدواج با هم غذا بخورید

به نظر می رسد امری مسلم است، اما من و همسرم هر دو از خانواده هایی هستیم که هرگز با هم غذا نخورده اند. از زمانی که نخستین بار یکدیگر را دیدیم، متوجه شدیم با هم غذا خوردن کار مورد علاقه ما است. صبحانه به نوعی عجله‌ای است، و هر دوی ما برای ناهار سر کار هستیم، اما به ندرت برنامه‌ای برنامه ریزی شام ما را مختل می‌کند. در واقع ایجاد کیفیت زندگی مورد نظر با این اصل ممکن خواهد بود.

21- از نکات مهم در زندگی مشترک، سپاس‌گزاری است

من و شوهرم «بسیار شکرگزار» هستیم. ما آن را اینگونه می نامیم. وقتی کسی کار خوبی برای ما انجام داده، ما همیشه قدردانی کرده و زیاده روی هم می کنیم. به این دلیل که هر دوی ما از یک «متشکرم» واقعی قدردانی می کنیم. مهم نیست که این حرکت چقدر کوچک یا بزرگ باشد، هر زمان که بتوانیم از یکدیگر قدردانی می‌کنیم. گاهی اوقات در دانستنی های ازدواج واضح است، مثلا اگر یکی از ما به دیگری هدیه بدهد. مواقع دیگر، می‌تواند چنین باشد:

«ممنون که دیشب زباله‌ها را بیرون بردی. من از شما ممنونم.»

22- در زندگی مشترک و نکات مهم آن باید یاد بگیرید چگونه عذرخواهی کنید

باید به خاطر داشته باشید که دلایل زیادی برای عذرخواهی وجود دارد. می توانید برای کاری که انجام داده اید یا انجام نداده اید عذرخواهی کنید. می توانید برای چیزی که گفته اید یا نگفته اید عذرخواهی کنید. شما می توانید فقط به خاطر اینکه به یک اختلاف نظر پایان دهید عذرخواهی کنید. در دانستی های ازدواج این مورد را بدانید که معذرت خواهی لزوما به این معنا نیست که قبول می کنید کاری را که انجام داده اید اشتباه بوده بلکه راهی برای ایجاد عشق به زندگی در همسر است.

23- در دانستی هاز ازدواج خود، بیان نیاز های را لازم ببینید

در غیر این صورت، شریک زندگی شما حدس خواهد زد. یا حتی بدتر از آن، شریک زندگی شما از این واقعیت که نمی داند شما به چه فکر می کنید ناراحت می شود. من و همسرم هر دو می توانیم متفکر فاجعه باری باشیم. اگر او از چیزی ناراحت باشد اما به من نگوید که چیست، بلافاصله فکر می کنم شاید کاری انجام داده ام و بالعکس. به این صورت به مشکلات در خانواده دامن زده ام.

24- استرس خود را مدیریت کنید

این یک توصیه عالی برای دانستنی های ازدواج و در واقع یک توصیه عالی برای زندگی است. شما تنها در یک روز، به عنوان یک فرد و به عنوان بخشی از تعریف یک خانواده می توانید از پس این همه استرس برآیید. همانطور که هر دوی ما بزرگ تر شده ایم، متوجه شده ایم که ما توانایی بیشتری داریم در انتخاب چیزی که می خواهیم بیش از حد تاکید کنیم، و این همان کاری است که انجام می دهیم. چیزی که 20 سال پیش ممکن بود یک مشکل بزرگ به نظر برسد مانند یک همسایه مزاحم، یا مشکل غیرمنتظره ماشین.

25- برای ازدواج موفق امتیاز را حفظ نکنید

اگر به ازدواج خود مانند یک سیستم امتیاز نگاه کنید، هرگز خوشحال نخواهید شد. وقتی جوان‌تر بودیم، دائما در مورد مسئولیت‌های مشترک بحث می‌کردیم. یکی از ما احساس می‌کند که یک هفته بیشتر کارهای خانه انجام می‌دهد، در حالی که دیگری احساس می‌کند ساعت‌های بیشتری کار می‌کند. یا یکی از ما احساس می کند که اعتبار کافی برای انجام X، Y و Z دریافت نکرده ایم، در حالی که دیگری قدردانی کافی برای A، B و C دریافت نکرده است. . این یک موقعیت باخت / باخت برای اشتباه در ازدواج بود. تا زمانی که دانستی های ازدواج را آموختیم و متوجه شدیم که هر دو به سختی برای ساخت یک زندگی خوب و یک خانواده شاد کار می‌کنیم و دست از سرکشی برداشتیم.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سید علیرضا مرتضوی سید علیرضا مرتضوی
دکترای روانشناسی
از 300,000 هزار تومان
مژگان افضلی مژگان افضلی
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
فاطمه آریان سپهر فاطمه آریان سپهر
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان
آرزو محمدی آرزو محمدی
مشاور تغذیه
از 75,000 هزار تومان
مهرانگیز متقی مهرانگیز متقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
پریسا سبزواری پریسا سبزواری
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
مارال حقیقی کرمانشاهی مارال حقیقی کرمانشاهی
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان
مهناز شاه مرادی مهناز شاه مرادی
دکترای روانشناسی
از 125,000 هزار تومان

دیدگاه ویکی روان در نکات گفته شده از دانستنی های ازدواج

عشق را پس از ازدواج به گمان رسیدن به مقصد از بغچه در نیاورید! چرا که شما برای پایداری در زندگی مشترک به آن نیازمند خواهید بود. در تمام لحظات عمر خود حتی زمانی که نوه های شما، دورتان را شلوغ کرده اند به نکات گفته شده در دانستی های ازدواج ویکی روان، باید پایبند باشید و برای یک تجربه بهتر از مشاوره ازدواج آنلاین ویکی روان کمک بگیرید.

مشاوره تلفنی زوج درمانی

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا