طلاق

۱۰ راه پیشگیری از طلاق عاطفی در روانشناسی

پیشگیری از طلاق عاطفی با چند تکنیک ساده ممکن است اما به شرطی که برای انجام آن مصمم باشید! در جلسات مشاوره آنلاین قبل از طلاق در سایت ویکی روان، مشاورین به بررسی راه های جلوگیری از طلاق عاطفی از دید روانشناسی می پردازند تا زندگی زوجین را نجات دهند و آنها را از جدایی قطعی دور نگه دارند. در ادامه این نوشتار از سایت ویکی روان، به بررسی دقیق تر راهکارهای پیشگیری از طلاق عاطفی از دید علم روانشناسی می پردازیم.

بررسی راه های پیشگیری از طلاق عاطفی

علائم و نشانه های طلاق

با بخش مقالات سایت ویکی روان همراه باشید.

سوالات زیادی در بخش مشاوره طلاق آنلاین در مجموعه ویکی روان سوالات زیر زیاد از ما پرسیده می شود:

  • برای جلوگیری از طلاق عاطفی چه باید کرد؟
  • آیا طلاق احساسی قابل درمان است؟
  • برای جلوگیری از طلاق عاطفی چه کارهایی انجام دهیم؟

قبلا در ویکی روان درباره تعریف طلاق عاطفی از نظر روانشناسی مفصل صحبت کردیم. گفتیم که این نوع از انواع طلاق و جدایی یکی از خطرناک ترین آنها است و در کمین بسیاری از زوجین قرار دارد اما خودشان از آن مطلع نیستند! در ادامه به این موضوع می پردازیم که برای جلوگیری از طلاق عاطفی چه باید کرد و علم روانشناسی چه پیشنهاداتی دارد؟

۱- به رابطه خود متعهد باشید

داشتن افکاری مانند اینکه ممکن است خارج از ازدواجتان وضعیت بهتری داشته باشید، می تواند فشار زیادی بر رابطه شما وارد کند، حتی اگر هرگز آن افکار را بیان نکنید. در واقع، این فکر به تنهایی ممکن است باعث بی‌ انگیزگی شما برای بهبود روابطتان شود.

پس برای پیشگیری کردن از طلاق عاطفی باید تمام تمرکزتان را روی رابطه فعلی بزارید، حتی اگر شرایط آنطوری نیست که دوست دارید باشد!

۲- به شریک زندگی خود احترام بگذارید

افراد ناگزیر در طول زمان تغییر می کنند. درک، قدردانی و سازگاری با این تغییرات برای هر رابطه ای حیاتی است. ابتدا از بهترین ویژگی های شریک زندگی خود فهرستی تهیه کنید تا مدام آنها را در خاطر داشته باشید.

این تمرین به شما کمک می کند تا به خاطر بیاورید که چرا از ابتدا عاشق آنها شده اید.

۳- به طور منظم ارتباط برقرار کنید

در عصر گوشی‌ های هوشمند، فیلم های آنلاین و شیوه‌ های زندگی کار در منزل، به راحتی می‌ توان حواس خود را پرت کرد. ممکن است متوجه شوید که اغلب روزها را بدون گفتگوی واقعی با همسرتان می گذرانید.

برقراری ارتباط در مورد زندگی، علایق، رویاها، ناامیدی ها و احساسات خود راه مهمی برای تقویت صمیمیت در یک رابطه است که در نهایت منجر به پیشگیری از طلاق عاطفی می شود

همچنین بسیار مهم است که به صحبت های شریک زندگی خود نیز گوش دهید که افکار خود را بیان می کند. می‌ توانید هر روز ۳۰ دقیقه (بدون مزاحمت یا حواس پرتی) را به صحبت کردن اختصاص دهید. اگر علائم و نشانه های طلاق عاطفی را در زندگیتان مشاهده می کنید، برای رفع شان باید زمان بزارید، بدون هیچ شکی!

۴- انتظارات مالی شفاف برای جلوگیری از طلاق عاطفی مهم است

علت طلاق در ایران

بسیاری از ازدواج ها مملو از اختلاف نظر بر سر مسائل مالی هستند. برای هر یک از پارتنرها در نظر گرفتن وضعیت مالی طرف مقابل دشوار است. توافق در مورد نحوه مدیریت پول یکی از اجزای مهم یک ازدواج موفق و پایدار است. در مورد بودجه و بدهی ها به توافق برسید و برنامه ای برای زندگی خود تنظیم کنید.

همچنین مهم است که بین نیازها و خواسته ها تفاوت قائل شوید. در حالی که هر دو مشروع هستند، زوج‌ ها در صورت تلاش برای برآورده کردن تمام خواسته‌ های خود بدون در نظر گرفتن بودجه، ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند.

در واقع تجربه به دست آمده از جلسات مشاوره قبل طلاق نشان می دهد یکی از راه های پیشگیری از طلاق عاطفی برطرف کردن تمام ابهامات زندگی و شفاف سازی در تمام زمینه ها است.

۵- به یکدیگر فضا بدهید

داشتن تعادل برای گذراندن زمان با هم، یکی از چالش‌ های پیش رو است. بیش از حد می تواند شبیه خفه شدن باشد در حالی که مقدار کم آن نیز می تواند به عنوان بی توجهی تفسیر شود. هنگامی که شریک زندگی شما به یک شب بیرون رفتن با دوستان نیاز دارد، پیشنهاد دهید از بچه‌ ها مراقبت خواهید کرد یا کارهایتان را انجام می‌ دهید تا مطمئن شود که می تواند آن زمان را داشته باشد.

از طرف دیگر، شما می خواهید زمانی را برای گذراندن با شریک زندگی خود اختصاص دهید. اگر مسائل مربوط به نگهداری از کودک یا محدودیت های مالی این کار را دشوار می کند، یک برنامه سرگرم کننده و مقرون به صرفه را در خانه برنامه ریزی کنید.

قبلا در ویکی روان در مقاله راه های پیشگیری از طلاق هم گفتیم که وابستگی شدید و با هم بودن های همیشگی می تواند زوجین را نسبت به هم زده و دلسرد کند!

۶- روی سلامتی کار کنید

به راحتی وارد یک روال بیش از حد معمولی می شوید، به خصوص اگر سال ها با همسرتان بوده اید این یکی از اصول پیشگیری از طلاق عاطفی است که کمتر کسی به آن دقت می کند! یک راه آسان برای احیای دوباره عشقتان این است که به روزهای اولیه آشنایی فکر کنید؛ برای شب قرار ملاقات با مانیکور در خانه، اصلاح و کوتاه کردن مو یا انتخاب یک لباس جذاب آماده شوید.

راه های زیادی برای احساس جذابیت و انرژی وجود دارد. آمادگی جسمانی اعتماد به نفس و احساس خوب بودن شما را افزایش می دهد. همچنین می‌ تواند به عنوان راهی برای گذراندن وقت با شریک زندگی‌ تان باشد.

۷- شب‌ هایی را برای قرار عاشقانه اختصاص دهید

راه دیگر برای روشن نگه داشتن شعله ازدواج و پیشگیری از طلاق عاطفی، اظهار عشق مداوم به همسرتان است. سعی کنید هر هفته زمانی را برای یک قرار ملاقات اختصاص دهید حتی اگر فقط به صرف بستنی باشد یا با هم یک غذای جدید بپزید.

همچنین می توانید کودک را در کالسکه قرار دهید و در مرکز خرید قدم بزنید یا به پارک بروید.

۸- ببخشید و کینه ورزی نکنید

ازدواج ها اغلب زمانی شروع به از هم پاشیدگی می کنند که یک نفر از آنها کینه توز باشد! نتایج به دست آمده از جلسات مشاوره بعد طلاق نشان داده است که احساس تحقیر نسبت به شریک زندگی‌ تان تقریبا همیشه تشدید می‌ شود و اگر هرگز حل نشود، می‌تواند منجر به طلاق شود.

سعی کنید هر چه سریعتر شریک زندگی خود را ببخشید. به یاد داشته باشید که بخشش مانند هدیه ای است که به خود می دهید. نگه داشتن کینه فضای ذهنی و عاطفی را اشغال می کند و همیشه بر سلامت و سطح استرس شما تأثیر می گذارد.

روحیه بخشنده داشته باشید و از مزایای مثبت آن مانند خواب بهتر و کاهش استرس بهره مند خواهید شد.

۹- سعی نکنید شریک زندگی خود را کنترل کنید

حل مشکلات طلاق گرفتن

از ویژگی ازدواج های سالم این است که، هر دو طرف به یکدیگر احترام می‌ گذارند و خودخواه نیستند. این می تواند معانی مختلفی برای زوج های مختلف داشته باشد، اما در اینجا برخی نکات اصلی وجود دارد که باید به خاطر داشته باشید:

  • سعی نکنید یکدیگر را تحت نظر داشته باشید یا کنترل کنید
  • به شریک زندگی خود فضایی بدهید تا همان شخصی باشد که هست
  • یاد بگیرید که در تصمیم گیری های بزرگ (مانند خرج کردن پول و تربیت فرزندان) همکاری کنید
  • اجازه دهید همسرتان این آزادی را داشته باشد که بدون نیاز به اجازه کارهایش را انجام دهد
  • کسانی که سعی می کنند یکدیگر را کنترل کنند، در معرض سوء استفاده عاطفی قرار می گیرند. آنها ممکن است تحت سوء استفاده مالی قرار گیرند که اغلب منجر به طلاق می شود

۱۰- برای پیشگیری از طلاق عاطفی حتما به دنبال کمک باشید

آینده و سرانجام یک ازدواج قابل پیش بینی است؟ خیر پس اگر هنوز در زندگی زناشویی خود با چالش هایی روبرو هستید یا می ترسید که طلاق قریب الوقوع باشد، مشاوره ازدواج یا زوج درمانی را مد نظر داشته باشید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
کتایون داودی کتایون داودی
مشاور روانشناس
از 77,500 هزار تومان
فاطمه آریان سپهر فاطمه آریان سپهر
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان
پگاه عبادی پگاه عبادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
سحر بهروزیان سحر بهروزیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
صدیقه صفایی صدیقه صفایی
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
سارا مددزاده سارا مددزاده
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
لیلا شکوری لیلا شکوری
دکتری روانشناسی
از 112,500 هزار تومان
محمد رضا سعید فیروزه محمد رضا سعید فیروزه
دکترای روانشناسی
از 175,000 هزار تومان
مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
مهدیه پاکدامن مهدیه پاکدامن
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
حمید رضا مهرابی بهار حمید رضا مهرابی بهار
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
محمد جواد افشاری نژاد محمد جواد افشاری نژاد
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سید محمد ستارزاده سید محمد ستارزاده
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
فرشته علی هاشمی فرشته علی هاشمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
نسرین دشتبانیان نسرین دشتبانیان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
فریبا روایی فریبا روایی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
بهاره بوربور بهاره بوربور
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان چیست؟

اگر در زندگی مشترک با چالش هایی روبرو هستید که نگرانتان کرده اند، حتما برای پیشگیری از انواع طلاق و جدایی باید با یک متخصص زوج درمانی جلسه مشاوره روانشناسی داشته باشید تا به صورت اختصاصی مشکلات شما مورد بررسی قرار بگیرد.

شما دوست عزیز می توانید از سراسر دنیا در جلسه مشاوره روانشناسی آنلاین سایت ویکی روان شرکت کرده و با مشاور مورد نظرتان جلسه مشاوره ازدواج صوتی و تصویری برگزار نمائید. یادتان باشد زندگی شما ارزش سرمایه گذاری را دارد:

مشاورین ازدواج ویکی روان

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا