اعتیاد

تاثیر اعتیاد بر خانواده و جامعه چیست؟ (۷ مورد)

تاثیر اعتیاد بر خانواده را باید از جنبه های مختلفی مورد بررسی قرار داد چون موضوعی گسترده است. شناخت دقیق تاثیر اعتیاد بر خانواده و جامعه یکی از موضوعات همیشگی در جلسات مشاوره ترک اعتیاد در ویکی روان است چون علاوه بر شخص معتاد، اعتیاد بر اطرافیان و دیگر اعضای خانواده هم اثرات سو دارد.

اعتیاد چه تاثیری بر خانواده دارد؟ (بررسی اثرات اعتیاد بر خانواده از دید روانشناسی)

افسردگی-بعد-از-اعتیاد

با بخش وبلاگ سایت ویکی روان همراه باشید.

بسیاری از افراد مبارزه با اختلال مصرف مواد مخدر را یک تجربه شخصی می ‌دانند. از آنجا که مواد مضر تاثیرات مخربی بر روی فرد دارند، بسیاری ممکن است تاثیر اعتیاد بر خانواده و جامعه را در نظر نگیرند.

همسران، فرزندان و والدینی که یکی از اعضای خانواده‌ شان با اعتیاد دست و پنجه نرم می ‌کند، از جنبه های

  • عاطفی
  • مالی
  • حقوقی
  • سلامتی
  • و سایر عواقب ناشی از آن

آسیب می ‌بینند.

همانطور که در مشاوره اعتیاد گفته می شود، اثرات اعتیاد به مواد مخدر و الکل ممکن است کوتاه ‌مدت و طولانی‌ مدت باشد.

در ویکی روان بخوانید: عوارض اعتیاد کدامند؟

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
مهندس محمد خانی مهندس محمد خانی
مهندس آی تی
از 150,000 هزار تومان
فاطمه ابراهیم فاطمه ابراهیم
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
مهدیه پاکدامن مهدیه پاکدامن
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
فرشته همدانی فرشته همدانی
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
رضوان شمس رضوان شمس
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
نیلوفر نادعلی نیلوفر نادعلی
دکتری روانشناسی
از 112,500 هزار تومان
پری سیما رستمی پری سیما رستمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
آرزو بختیاری آرزو بختیاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

تاثیر اعتیاد بر خانواده و جامعه چقدر است؟

محفل ‌های مسالمت ‌آمیز و دوست داشتنی را می ‌توان با فشار ناشی از سو مصرف مواد مخدر و الکل از هم پاشید. به عنوان مثال، تعارض در میان اعضای خانواده برای درگیر شدن با یک پسر یا دختر که از هروئین استفاده می ‌کند عادی می‌ شود و اعتماد بین آنها به تدریج از بین می ‌رود.

اگر یکی از وابستگان از مواد مخدر استفاده کند و با پرخاشگری رفتار کند یا اختلالات خود را پنهان کند، ممکن است اطرافیان و وابستگان او بیشتر از خود محافظت کرده و در مقابل او جنبه بگیرند

به دلیل تغییراتی که در اثر اعتیاد ایجاد می ‌شود، ازدواج افراد ممکن است پایان یابد، ارتباط دشوارتر می شود و ناامیدی را برجسته می‌ کند.

همین موارد به ظاهر ساده تاثیر اعتیاد بر بنیان خانواده را هدف می گیرند و رابطه اعضا را وارد فاز جدیدی می کند که دلخواه هیچ کس نیست.

مشاوره درمان اعتیاد آنلاین

اعتیاد چگونه بر کودکان خردسال تأثیر می ‌گذارد؟

طبق علم روانشناسی امروزی، از هر ۵ کودک ۱ کودک در خانه ‌ای بزرگ می‌ شود که والدین از مواد مخدر، الکل سو یا هر اعتیاد دیگری استفاده می‌ کنند!

صدمات ناشی از اعتیاد والدین در سنین جوانی، تأثیرات طولانی مدت بر کودک دارد. کودکانی که با والدین معتاد به مواد مخدر یا الکل بزرگ می ‌شوند بیشتر در بزرگسالی دچار اختلالات مصرف مواد می ‌شوند

همچنین ۳ برابر بیشتر مورد غفلت، آزار جنسی و جسمی قرار می ‌گیرند. دیدن والدین در حال مصرف مواد مخدر معمولا باعث ایجاد احساسات ناراحت کننده‌ ای می ‌شود که نه تنها باعث تاخیر در یادگیری و رشد می‌ شود، بلکه اختلالات روحی و روانی حادی ایجاد می‌ کند.

از آنجا که کودکان هنوز در حال رشد شخصیت خود هستند و در برابر تأثیرات بیرونی آسیب پذیر هستند، در معرض خطر تکرار چنین رفتارهایی قرار دارند.

مهم ترین تاثیر اعتیاد بر بچه ها این است که کودکان ممکن است توسط والدین در معرض پرخاشگری یا رفتار خشونت ‌آمیز به دلیل استفاده از مواد مخدر قرار گیرند

خانواده‌ ای که به دلیل مصرف مواد مخدر از هم پاشیده شده، نیازهای روحی و جسمی کودک نادیده گرفته شده و آنجا برایش ناامن می ‌شود، قبلا در ویکی روان درباره مشکلات بچه های طلاق مفصل صحبت کردیم، آنها در معرض خطرات بسیار زیاد هستند و این نمونه واقعی اثرات اعتیاد بر خانواده است که نادیده گرفته می شود!

در نتیجه، آنها به لحاظ ذهنی و احساسی بی‌ ثبات می ‌شوند. کودکان ممکن است به دلیل سو مصرف مواد والدین دچار احساس گناه و خود سرزنشی شوند. به دلیل آشفتگی در خانه، ممکن است در بزرگسالی احساس بی ‌لیاقتی و بی ‌ارزشی کنند. در موارد حاد، کودکان را می ‌توان از خانه بیرون برد و تحت مراقبت ‌های ویژه قرار داد.

بله، اگر می پرسید اعتیاد چه تاثیری بر خانواده دارد هیچ وقت بچه ها را یادتان نرود.

۷ مورد از مهم ترین اثرات اعتیاد بر خانواده

راه های ترک اعتیاد

همانطور که می بینید، تاثیر اعتیاد بر خانواده بسیار بیشتر از تأثیرات مستقیم روی فرد مصرف ‌کننده می ‌باشد. زندگی با فرد عزیزی که از مواد مخدر یا الکل استفاده می‌ کند، تأثیر بیشتری بر کل خانواده دارد.

این مقاله در مورد تاثیر اعتیاد بر خانواده است پس باید به موارد بیشتری اشاره کنیم، در ادامه برخی از تأثیرات روی خانواده ذکر شده است که عبارتند از:

۱- خفت

افراد اغلب احساس می ‌کنند که نمی ‌توانند آنچه را که خانواده یا دوستانشان انجام می ‌دهند را با دیگران در میان بگذارند، زیرا می ‌ترسند دیگران آنها را قضاوت کرده و یا با آنها رفتار متفاوتی داشته باشند.

خفیف شدن اولین تاثیر اعتیاد بر خانواده و فرد معتاد است، هیچ کس به معتاد بودن یکی از اعضای خانواده افتخار نمی کند! اعتیاد همیشه ضعف بوده و خواهد بود.

پیشنهاد می کنیم مقاله تعریف اعتیاد داشتن را در ویکی روان مطالعه نمائید.

۲- انزوا

خفت و استرس مقابله با مصرف مواد مخدر در خانواده باعث می ‌شود که این افراد خودشان را از دوستان، خانواده، فعالیت ‌ها و شبکه‌ های اجتماعی جدا کنند.

انزوای اجتماعی و دوری گزینی دیگر تاثیر اعتیاد بر خانواده فرد معتاد است.

آنها کمتر با دیگران رفت و آمد می کنند، چون فردی در آن خانواده است که مایه سر افکندگی آنهاست!

۳- اثرات اعتیاد بر خانواده باعث بروز استرس و اضطراب می شود

متخصص ترک اعتیاد تریاک

زندگی با فرد مصرف ‌کننده مواد مخدر غیر قابل پیش بینی است و از بسیاری جهات باعث استرس و اضطراب می ‌شود. به خصوص هنگامی که مردم احساس می‌ کنند این مشکل حل نمی ‌شود و با گذشت زمان به سطوح بالایی می رسد و زندگی با آنها بسیار دشوار است.

۴- تروما (ضربه روحی)

مصرف ‌کنندگان مواد مخدر ممکن است گاهی اوقات به طریقی عمل کنند که باعث آسیب به اطرافیان شود. ممکن است از طریق رفتارهای سو استفاده‌گر یا تغییر چشمگیر در پویایی روابط باشد.

رابطه اعتیاد و خانواده تا زمانی که فرد تصمیم جدی برای ترک اعتیاد نگیرد ادامه خواهد داشت.

۵- روابط تحت تاثیر قرار می گیرند

استفاده از مواد مخدر روابط را تحت فشار قرار می ‌دهد، نه تنها خود مصرف‌ کننده بلکه در کل خانواده و اطرافیانی که همه برای یافتن راه‌ های مقابله تلاش می‌ کنند.

روابط دیگر مانند گذشته نخواهد بود، چیزهای زیادی بین اعضا تغییر می کند چون معمولا فرد معتاد در مقابل روند درمان اعتیاد مقاومت از خود نشان می دهد.

۶- تأثیرات مالی

یکی از بارزترین موارد به تاثیر اعتیاد بر اقتصاد خانواده مربوط می شود.

اعضای خانواده گاهی قربانی رفتار مجرمانه عزیزانشان مانند سرقت اموال برای فروش برای خرید مواد مخدر یا مشروبات الکلی می ‌شوند و برخی دیگر بدهی ‌های خود را به این طریق پرداخت می ‌کنند

اگر فرد مصرف‌ کننده مواد قادر به کار نباشد یا از نظر اقتصادی وابسته باشد، این امر منجر به فشارهای مالی دیگری نیز می ‌شود، به همین خاطر تاثیر اعتیاد بر اقتصاد خانواده و تغییر در معیشت آنها بسیار جدی است.

برخی از اعضای خانواده برای کنار آمدن با شرایط خود نیاز به کاهش ساعات کار دارند و یا حتی ممکن است به دلیل استرسی که به آنها وارد می‌ شود نتوانند کار کنند.

۷- سلامت روحی و جسمی

ترک اعتیاد با روانشناس

استرس، اضطراب و احساس عدم کنترل طولانی ‌مدت مشکلات روحی و حتی جسمی را برای خانواده ‌ها ایجاد می ‌کند که باعث بروز استرس بیشتر و مشکل کنار آمدن می ‌شود.

تاثیر اعتیاد بر خانواده بسیار زیاد و متنوع است، حمایت از خانواده‌ ها می ‌تواند این تأثیرات را کاهش داده و رفاه را بهبود بخشد تا خانواده‌ ها بتوانند حس کنترل زندگی خود را بدست آورند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سحر بهروزیان سحر بهروزیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سعیده حسنی سعیده حسنی
مشاور روانشناس
از 300,000 هزار تومان
کورش مهدیون کورش مهدیون
مشاور روانشناس
از 150,000 هزار تومان
کتایون داودی کتایون داودی
مشاور روانشناس
از 77,500 هزار تومان
فریبا روایی فریبا روایی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
پروانه طاهری خراسانی پروانه طاهری خراسانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان
علیرضا مرادی علیرضا مرادی
مشاور حقوقی خانواده
از 75,000 هزار تومان
بهشته طهماسبی زاده بهشته طهماسبی زاده
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان برای کم کردن تاثیر اعتیاد بر خانواده و جامعه

تاثیر اعتیاد بر خانواده و جامعه تنها به این ۷ مورد محدود نمی شود، شاید شما هم از نزدیک شاهد دیگر اثرات اعتیاد بر خانواده بوده اید اما همیشه راهی برای درمان و تغییر وضعیت فعلی وجود دارد.

همانطور که درباره تاثیر اعتیاد بر خانواده صحبت کردیم باید به نقش پر رنگ خانواده بر ترک اعتیاد هم فکر کنید، همانطور که بارها در ویکی روان درباره معنی و تعریف خانواده اشاره کردیم، محلی برای رشد، نمو و بازآفرینی نقش افراد است، پس اهمیت آن را دست کم نگیرید.

اگر تصمیم جدی برای تغییر وضعیت خود و خانواده دارید پیشنهاد می کنیم در بخش مشاوره آنلاین روانشناسی سایت ویکی روان از خدمات مشاوره ترک اعتیاد در خانه به صورت صوتی و تصویری استفاده کنید.

با این روش می توانید بدون نیاز به نصر هیچ نرم افزار جانبی با مشاور مد نظرتان جلسه آنلاین روانشناسی برگزار کنید. کافیه روی دکمه زیر کلیک کنید:

ترک اعتیاد در ویکی روان

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا