اعتیاد

گیاه ماری جوانا چیست؟ (شیوه مصرف و اثرات ماری جوانا)

ماری جوانا (Marijuana) یا ماری‌جوآنا یک ماده مخدر طبیعی است که افراد بسیاری به آن مبتلا هستند اما از آسیب های آن مطلع نیستند! در واقع یکی از مخاطبین همیشگی جلسات مشاوره ترک اعتیاد این دسته افراد هستند. در این مطلب ویکی روان به این می پردازیم که گیاه ماری جوانا چیست و چگونه مصرف میشود؟

با افزایش میزان اعتیاد به ماری جوانا و دیگر مواد اعتیاد آور در جامعه، تیم ویکی روان خود را ملزم به ایجاد آگاهی از اثرات ماری جوانا می داند تا با ارائه مطالب علمی و شواهد قابل پیگیری، سهم خود در کاهش ابتلا به این مواد را ایفا کند.

ماری جوانا چیست؟

گیاه ماری جوانا
گیاه ماری جوانا

با وبلاگ سایت ویکی روان همراه باشید.

ماری جوانا که به عنوان علف (شاهدانه) نیز شناخته می‌ شود، برگ های خشک شده، گلها، ساقه‌ ها و دانه ‌های گیاه Cannabis sativa است که شامل تاثیراتی بر ذهن (تغییر دهنده) دلتا -۹-تتراهیدروکانابینول شیمیایی (THC) و همچنین سایر ترکیبات مرتبط می ‌شود.

همچنین مواد گیاهی شاهدانه می‌ توانند در رزینی به نام حشیش یا مایع سیاه چسبنده ‌ای مانند روغن غلیظ شوند.

همانطور که می دانید تولید، توزیع و مصرف ماری جوانا (علف) در ایران ممنون بوده و مجازات مشخصی هم به همراه دارد. حتی افرادی اقدام به کشت آن در منرل و یا باغچه می کنند که در صورت مشاهده جریمه و مجازاتی به همراه خواهد داشت

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سمیه بهاروند سمیه بهاروند
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
نیلوفر نادعلی نیلوفر نادعلی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
سارا مددزاده سارا مددزاده
مشاور روانشناس
از 65,000 هزار تومان
سید محمد ستارزاده سید محمد ستارزاده
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
بهاره محسنی بهاره محسنی
مشاور روانشناس
از 110,000 هزار تومان
معصومه چوبین معصومه چوبین
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
بهشته طهماسبی زاده بهشته طهماسبی زاده
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
پگاه عبادی پگاه عبادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

ماری جوانا چطور مصرف می شود؟

ماری جوانا متداول ‌ترین مواد مخدر گیاهی و غیرقانونی است که در سراسر دنیا استفاده می‌ شود و به طور معمول به صورت سیگار دستی یا در لوله (پایپ) کشیده می‌ شود. حتی در مواردی می توان ماری جوانا را در غذا نیز مصرف کرد.

هر کدام از روش های مصرف این ماده مخدر (علف کشیدن) تاثیر خاصی بر فرد خواهد داشت.

میزان مصرف ماری جوانا به میزان اعتیاد و تمایل فرد مصرف کننده بستگی دارد و هیچ قانون خاصی برای آن وجود ندارد!

ماری حوانا یا علف، در اصطلاح عامیانه سیگاری نیز نامیده می‌ شود که به صورت سیگاری بدون توتون بوده و با مخلوط ماری جوانا و توتون دوباره پر می ‌شود

دود ماری‌جوآنا بوی شیرین و ترش تندی دارد و به راحتی قابل تشخیص می باشد اما میزان تاثیرگذاری آن در کوتاه مدت کمتر از هروئین و دیگر مواد مخدر است و همین ذهنیت افراد زیادی را به سمت علف کشیدن جذب می کند.

تاریخچه ماری جوانا چیست؟

ترک اعتیاد با روانشناس

انواع گیاهان شاهدانه به نام حشیش نیز شناخته می‌ شوند، اگرچه “حشیش” بیشتر به بافت چنین گیاهانی اشاره دارد.

از لحاظ تاریخی، از الیاف بوته شاهدانه برای تهیه طناب، کاغذ، پارچه و بوم بادبان استفاده می ‌شده است. امروزه از الیاف بوته شاهدانه برای ایجاد

  • بلوک ‌های بتن پروژه‌ های ساختمانی در بعضی مناطق
  • پلاستیک‌ های زیستی
  • جواهرات
  • و سوخت‌های زیستی

استفاده می ‌شود.

در اسناد تاریخی آمده است که طبق قانون انگلستان، در مستعمره‌ های آمریکا تولید شاهدانه مورد نیاز بود. جورج واشنگتن آن را به عنوان محصول در Mount Vernon کشت کرد. در آن زمان، گیاهان شاهدانه دارای تتراهیدروکانابینول (THC) شاهدانه بودند و این محصولات به دلیل نقششان در صنعت ارزشمند بودند.

استفاده از شاهدانه دارویی از دهه ۱۸۵۰ در آمریکا آغاز شد، در آن زمان محصولی با عصاره شاهدانه تولید و برای درمان بیماری‌ هایی مانند درد و اسپاسم عضلات تولید و فروخته می‌ شد. اندکی بعد مقررات دارویی در برخی ایالت‌ ها وضع شد. محصولات حاوی مواد اعتیادآور مانند حشیش اغلب به عنوان سم برچسب گذاری می‌ شدند و در بعضی موارد فقط با تجویز پزشک در دسترس بودند.

نظر دولت ها نسبت به مصرف علف و ماری‌جوآنا چیست؟

امروزه ماری‌جوآنا توسط دولت فدرال به عنوان یک ماده Schedule I طبقه‌ بندی می ‌شود، این بدان معنی است که این دارو خطر سو مصرف بالایی دارد و به نظر می ‌رسد فاقد هرگونه استفاده دارویی باشد.

با این حال، چندین ایالت ماری جوانا را برای استفاده تفریحی بزرگسالان قانونی کرده ‌اند و ۲۳ ایالت و همچنین کلمبیا اجازه داده ‌اند که ماری جوانا را برای درمان برخی بیماری ‌ها استفاده کنند

این در حالی است که بسیاری از افراد خواستار قانونی شدن ماری جوانا برای درمان درد و حالت تهوع ناشی از HIV (ایدز)، سرطان و سایر بیماری ‌ها هستند، اما شواهد بالینی نشان نمی ‌دهد که فواید درمانی شاهدانه یا ماری‌جوآنا بیش از خطرات آن باشد.

برای اینکه یک دارو توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) مجاز در نظر گرفته شود، باید دارای مواد کاملا مشخص و قابل اندازه‌ گیری باشد که از یک واحد (مانند قرص یا تزریق) به واحد دیگر سازگار باشد.

از آنجا که گیاه ماری جوانا حاوی صدها ترکیب شیمیایی است که از گیاهی به گیاه دیگر متفاوت است (و این ترکیبات مختلف ممکن است اثرات متفاوتی ایجاد کنند) و از آنجا که این دارو معمولا از طریق استعمال سیگار مصرف می ‌شود، ارزیابی استفاده دارویی آن دشوار است

مهم است که توجه داشته باشید قدرت ماری‌جوآنا به طور قابل ‌توجهی در طول سال‌ ها افزایش ‌یافته است.

در سال ۲۰۱۲، غلظت THC در نمونه‌ های ماری‌جوانا که توسط نیروی انتظامی توقیف شده‌ بود، در مقایسه با میانگین غلظت چهار درصد در دهه ۱۹۸۰، به طور متوسط ۱۵ درصد بالاتر بود.

فرم‌های قدرت بالا دارو می‌ تواند مصرف‌کنندگان جدید را در معرض افزایش غلظت THC و خطر بیشتر تجربه واکنش‌ های نامطلوب یا غیر قابل‌ پیش ‌بینی قرار دهد. برای کسانی که به طور مکرر از آن استفاده می‌کنند، توان بالاتر می‌تواند خطر اعتیاد به ماری‌ جوانا را افزایش دهد.

اثرات ماری جوانا چیست؟

اثرات ماری جوانا
اثرات ماری جوانا

مانند بسیاری از مواد مخدر، اثرات ماری جوانا هم فرد به فرد متفاوت است اما دارای اثرات عمومی زیادی است که در ادامه اشاره می شود.

بیشتر مردم با علف کشیدن احساس

  • آرامش
  • شادی
  • میل به خندیدن
  • دوری از نگرانی ها و دغدغه

را دارند.

اما اثرات ماری جوانا در تعدادی دیگر می تواند شامل

باشد.

افرادی که در بلند مدت ماری جوانا مصرف می کنند در نهایت دچار روان پریشی شدید می شوند که شامل توهمات، اوهام و از دست دادن احساس هویت شخصی می باشد که در نهایت باید با مراجعه به مراکز ترک اعتیاد، روانشناس و در موارد شدید به روانپزشک نسبت به درمان آن اقدام کنند.

اعتیاد به ماری جوانا

مصرف علف و گیاه ماری جوانا به مرور زمان ایجاد اعتیاد می کند.

همانطور که در ویکی روان درباره تعریف اعتیاد از نظر روانشناسی گفتیم، هر گونه وابستگی جسمانی و روانی به ماده ای خارج از بدن انسان که ایجاد اختلال در روند حیات و زندگی فردی اجتماعی کند اعتیاد نامیده می شود.

با توجه به این تعریف، اعتیاد به ماری جوانا هم در دسته اول اعتیاد قرار می گیرد و افراد را به مصرف بیشتر ترقیب می کند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
فاطمه شکری فاطمه شکری
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
فاطمه روحی فاطمه روحی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
جمیله احمدپور جمیله احمدپور
دکترای روانشناسی
از 250,000 هزار تومان
صبا مهرپور صبا مهرپور
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
حانیه خوش لهجه حانیه خوش لهجه
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
نیایش مسلمیان نیایش مسلمیان
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان
سید علیرضا مرتضوی سید علیرضا مرتضوی
دکترای روانشناسی
از 300,000 هزار تومان
مهدیه پاکدامن مهدیه پاکدامن
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان

اگر قصد مصرف ماری جوانا (یا همان علف کشیدن) را دارید، حتی برای یکبار هم آن را امتحان نکنید.

شک نکنید زندگی شما بعد از مصرف آن زیباتر و جذاب تر نمی شود! شما به عنوان انسان قادر هستید بدون استفاده از این مواد مخدر زندگی خود را سرشار از لحظات شاد و مفرح نمائید.

اگر در حال حاضر آن را مصرف می کنید، بهترین کار این است که با آگاهی از اصرات ماری جویانا که در بالا به آن اشاره شد، آن را با دیگر عادت های مفید کنار بزارید.

دوست عزیز، هر نوع اعتیاد مخرب است، حتی چیزی مثل اعتیاد کاری. نباید خود را به چیزی بیش از حد وابسته کنید.

در هر صورت می توانید در بخش مشاوره آنلاین سایت ویکی روان برای درمان اعتیاد و برگزاری جلسه مشاوره به مشاورین سایت اقدام نمائید و به شکل صوتی و تصویری جلسه مشاوره داشته باشید.

مشاوره ترک اعتیاد در ویکی روان

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا