مطالب روانشناسی درباره استرس در ویکی روان

زوج استرس و مرگ برای نابودی انسان

آیا استرس می‌تواند باعث مرگ شود؟

استرس و مرگ، این دو کلمه ای دلهره آور باید باعث نگرانی شما باشد. مردن با استرس کابوس شما هم هست؟ قبل از بررسی رابطه استرس و مرگ، مهم است که در ابتدا بدانید دو نوع استرس مختلف وجود دارد: نوع خوب و نوع بد و به طبع آن برای هر کدام نیاز به جلسه مخصوصی از مشاوره استرس و اضطراب خواهند داشت. که به صورت مشاوره تلفنی ویکی روان تنها با یک بار تماس در دسترس شما خواهد بود.

استرس می‌تواند باعث مرگ شود؟

با مطالب روز روانشناسی در ویکی روان همراه باشید.

پیش تر در مقاله تعریف استرس از نظر روانشناسان، به ابعاد گوناگون معنی استرس پرداختیم حالا انواع اختلال استرس را مورد بررسی قرار می دهیم که هر دوی آن ها منجر به یک واکنش می شوند که سیگنال های هورمونی را به نواحی بدن شما می فرستد و باعث افزایش کورتیزول و آدرنالین می شود.

این امر منجر به افزایش ضربان قلب و فشار خون و به نوبه خود، تغییرات در سیستم بدنی می شود که شامل سیستم ایمنی، دستگاه گوارش و مغز می شود. پس احتمال ارتباط بین استرس و مرگ می تواند وجود داشته باشد. در صفحات قبلی سایت مشاوره آنلاین ویکی روان با شناخت عوارض استرس و فشار عصبی، همراه باشید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
صدیقه صفایی صدیقه صفایی
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
صبا مهرپور صبا مهرپور
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
لیلا امینیان لیلا امینیان
دکترای روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
فاطمه آریان سپهر فاطمه آریان سپهر
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان
فاطمه غواص معانی فاطمه غواص معانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
پریسا سبزواری پریسا سبزواری
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
سارا مددزاده سارا مددزاده
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
شیلا توکلی شیلا توکلی
مشاور روانشناس
از 160,000 هزار تومان

تاثیر استرس بر سلامتی

دکتر پاتریشیا سلان، مقیم روانپزشکی در دانشگاه دالهوسی کانادا در تعریف هورمون کورتیزول خاطرنشان می کند در برخی شرایط می تواند مفید باشد، مانند زمانی که به شما انگیزه می دهد کار خود را به موقع انجام دهید. به طور مشابه، یک مطالعه حیوانی در سال ۲۰۱۳ نشان داد که سطح متوسط استرس باعث بهبود حافظه و افزایش هوشیاری و عملکرد در موش ها می شود.

محققان بر این باورند که همین اثر در انسان ها نیز رخ می دهد، هر چند که این موضوع به نسبت وجود انواع استرس در روانشناسی، نیاز به بررسی بیشتر دارد.

اما استرس طولانی مدت که با نام استرس مزمن نیز شناخته می شود، اثرات انگیزشی یکسانی ندارد.

سلان توضیح می‌دهد: «کورتیزول در دوزهای بالا در طول یک دوره مزمن سمی می‌شود،» و اضافه می‌کند که این همان چیزی است که منجر به مشکلات جدی سلامتی می‌شود و نیاز به بررسی ارتباط کورتیزول و استرس و افسردگی در سطح وسیع تری می باشد.

استرس سالم در مقابل استرس ناسالم را بشناسید

در تعریف استرس گفته شده است که استرس یک واقعیت غیر قابل‌ اجتناب زندگی است. اما استرس همیشه چیز بدی نیست. همه ما گاهی اوقات احساس استرس می کنیم، برخی از ما بیشتر از دیگران و این اشکالی ندارد. به هر حال استرس بخشی طبیعی از زندگی بوده و گاهی اوقات، حتی برای رشد و بقای ما ضروری است.

استرس چیزی است که ما را زنده نگه می دارد. با این حال، تفاوت مشخصی بین معنی استرس سالم و استرس ناسالم وجود دارد. استرس سالم اغلب به رشد و شکوفایی ما کمک می‌کند، در حالی که استرس ناسالم ممکن است به استرس مدیریت نشده اشاره داشته باشد که برای سلامت ما مضر هست و نیازمند اجرای روش های درمان استرس می باشد.

از ارتباط استرس و مرگ نهراسید و مردن با استرس را غول زندگی خود نکنید. ما می توانیم یاد بگیریم که خود را با شرایط همیشه در حال تغییر و چالش برانگیز که با آنها مواجه می شویم سازگار کنیم. ایلسلی (Ilsley) می‌گوید:

«ذهن و بدن ارتباط نزدیک و پیچیده‌ای با هم دارند. زمانی که بدن خود را بازیابی می کنیم، این قدرت را داریم که سیستم آن را دوباره سازماندهی کنیم تا امکان رشد داشته باشیم.

ارتباط استرس و مرگ چیست؟

سوال عامیانه این است: آدم با استرس میمیره؟ خیر! خود استرس نمی تواند شما را بکشد. اما با گذشت زمان، [استرس] می تواند آسیبی ایجاد کند که منجر به مرگ زودرس شود و اینجا ارتباط استرس و مرگ زودرس مشخص می شود.

برای یک فرد معمولی، بعید است که استرس منجر به مرگ شود. اما استرس اگر برای مدت طولانی کنترل یا درمان نشود، می تواند خطرناک یا کشنده شود، به خصوص اگر با بیماری خاصی زندگی می کنید. تکنیک های درمان استرس شدید را بدانید تا قدرت بیشتری در مدیریت کردن شرایط نامساعد داشته باشید.

هم چنین مشاورین روانشناس هم در جلسات مشاوره استرس اضطراب توضیحات کاملی درباره درمان استرس بدون دارو می دهند. کنترل ارتباط استرس و مرگ بسیار مهم می باشد به همین دلیل است که مدیریت استرس سالم کلید ارتقای سلامت و طول عمر است.

عوارض استرس چیست؟

همان طور که پیش از این در سایت روانشناسی ویکی روان از شناخت علائم استرس صحبت کرده ایم اکنون لازم است تا از ارتباط استرس و مرگ ناگهانی و تاثیر آن بر بدن سخن بگوییم. به گفته ویلیام استرن در ارتباط مرگ و استرس این امکان وجود دارد که استرس باعث برخی بیماری‌ها شود که اگر در طول زمان کنترل نشود، منجر به مرگ می‌شود. این بیماری ها در استرس و مرگ زودرس عبارتند از:

  • کاهش عملکرد سیستم ایمنی
  • ضعف سلامت قلب و عروق
  • فشار خون بالا
  • اختلالات خواب

علاوه بر این  سو مصرف مواد مخدر یا الکل برای مقابله یا مدیریت استرس ممکن است منجر به مرگ شود. این سناریوها ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • مصرف مواد مخدر یا الکل با سایر داروها.
  • درگیر شدن در رفتارهای خطرناک در حالی که تحت تاثیر قرار می گیرند.

برای کسانی که از دخانیات به عنوان یک رفتار مدیریت استرس استفاده می کنند، ضررهای سیگار کشیدن می تواند منجر به بسیاری از نگرانی های سلامتی شود که کشنده هستند.

عوارض استرس بر بدن چیست؟

اثرات استرس زیاد بر بدن بسیار است که با توجه به شرایط فرد و وضعیت سلامت جسمی او، استرس ممکن است منجر به مرگ شود. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ نشان می دهد که استرس ذهنی شدید می تواند منجر به مرگ ناگهانی ناشی از بیماری قلبی یا مشکلات قلبی عروقی شود. علاوه بر این، یک مطالعه در سال ۲۰۲۱ نشان می دهد که عوامل استرس زا جسمی و روانی می توانند منجر به مرگ ناگهانی قلبی شوند.

برای افراد مبتلا به بیماری های قلبی و عروقی ناپایدار و مدیریت نشده، استرس می تواند منجر به حمله قلبی شود و از آنجا که استرس می تواند بر سلامت جسمی، روانی و عاطفی شما تاثیر بگذارد، به روش های مختلفی ظاهر شود.

نشانه های فیزیکی استرس عبارتند از:

  • سردرد
  • دردهای عضلانی
  • درد قفسه سینه

همچنین ممکن است از مشکلات گوارشی ساده معده گرفته تا سو هاضمه و اسهال را تجربه کنید.

برخی از افرادی که احساس استرس می کنند نیز متوجه تاثیر استرس در رابطه زناشویی خود می شوند، چه عدم میل جنسی و چه حواس‌پرتی در لحظه که با زود انزالی در اثر استرس رو به رو خواهند شد.

تغییرات رفتاری نیز رایج است. ممکن است تمرکز یا تصمیم گیری در زندگی روزمره برای شما سخت باشد.

ممکن است درگیر انواع خشم بشوید و از اطرافیان خود عصبانی شده و انواع اختلال افسردگی را در خود شاهد باشید.

افرادی که سیگار می کشند یا نوشیدنی الکلی می نوشند ممکن است بیش از حد معمول به سیگار یا الکل روی آورند و اختلالات ناشی از الکل پیش بیاید.

البته استرس می تواند برنامه خواب شما را تحت تاثیر قرار دهد و خوابی لذت بخش با روانی آرام را از شما بگیرد.

درمان استرس با مشاوره روانشناسی

راه های مدیریت استرس

ممکن است تغییر وضعیتی که باعث می شود شما احساس استرس کنید، غیرممکن باشد؛ اما می توانید با یادگیری راه های درمان سریع استرس و اضطراب، اثرات استرس را مدیریت کنید؛ چه به دنبال راهی برای آرام کردن فوری ذهن خود باشید و چه به دنبال یک برنامه بلند مدت، در ادامه چند استراتژی مقابله‌ای را ذکر کردیم تا امتحان کنید.

در لحظه چگونه استرس خود را مدیریت کنیم؟

  • تنفس عمیق. یکی از ساده ترین راه ها برای مدیریت استرس بوده و مهم نیست کجا هستید یا چه زمانی است. از طریق بینی و از طریق دهان نفس عمیق بکشید و هر نفس درونی و بیرونی را به مدت ۵ ثانیه نگه دارید. این کار را به مدت ۳ تا ۵ دقیقه تکرار کنید. تنگی نفس بر اثر استرس ممکن است شما را آزار دهد.
  • برای کنترل ارتباط استرس و مرگ سعی کنید به برنامه ذهن آگاهی گوش دهید. برنامه ها و فیلم های زیادی وجود دارند که شما را راهنمایی می کنند تا آرامش یابید یا برنامه ذهن آگاهی را شروع کنید.

با گذشت زمان، چگونه استرس را کنترل کنیم؟

  • آموزش مدیتیشن یا تکنیک های تنفس را امتحان کنید. اهداف قابل دستیابی را تعیین کنید، فرقی نمی‌کند 5 دقیقه مدیتیشن صبح و شب را انجام دهید یا سه بار در روز نفس عمیق بکشید.
  • خودت ورزش کن. سی دقیقه ورزش در روز برای سلامت جسم و روان مفید است. اگر در حال حاضر این مقدار زیاد به نظر می رسد، سعی کنید هر روز به پیاده روی بروید، یا هر روز صبح چند دقیقه ورزش کنید.
  • وقایع مثبت را یادداشت کنید. هر شب، سه اتفاق مثبتی که در طول روز اتفاق افتاده را یادداشت کنید.
  • از استرس و مرگ نترسید و از شبکه پشتیبانی استفاده کنید. برقراری ارتباط با دوستان یا خانواده می تواند به شما کمک کند تا در مسیر خود بمانید.

استرس در شرایط کاری را چگونه باید مدیریت کرد؟

اما اگر دلیل استرس شما چیزی است که نمی توانید به راحتی آن را تغییر دهید مثلا استرس حین کار، هنوز مکانیسم های مقابله ای وجود دارد که می توانید آنها را به کار بگیرید: (مقاله علائم و پیشگیری از استرس شغلی در سایت روانشناسی ویکی روان را در این راستا مطالعه کنید.)

  1. قبول کنید که نمی توانید همه چیز را تغییر دهید. در عوض، بر روی کارهایی که انجام می دهید تمرکز کنید.
  2. مهم ترین کارها را اولویت بندی کنید. اگر نمی خواهید همه آن ها را در یک روز تمام کنید نگران نباشید. می توانید فردا ادامه دهید.
  3. زمانی را برای خودتان تعیین کنید که می تواند به سادگی پیاده روی در زمان استراحت ناهار یا زمان گذاشتن برای تماشای قسمتی از برنامه مورد علاقه تان در هر شب باشد.
  4. از پیش برنامه ریزی کنید. اگر به یک روز سخت یا رویداد پرمشغله نزدیک می‌شوید، فهرستی از کارهایی تهیه کنید که باید انجام دهید و یک برنامه پشتیبان ترتیب دهید تا به شما کمک کند کنترل بیشتری داشته باشید.

راه های مدیریت استرس ناشی از بیماری های واگیر چیست؟

اگر به طور خاص با اضطراب ناشی از کرونا دست و پنجه نرم می کنید پاندمیک فعلی نمونه ای از وضعیت دیگری است که نمی توانید آن را کنترل کنید. اما بدانید که می‌توانید با پایبندی به دستورالعمل‌های دولتی و با تمرکز بر سلامت جسمی و روانی خود، به حرکت در مسیر درست برای رهایی از تاثیر استرس و مرگ کمک کنید.

برای مثال:

  • یک برنامه روزانه تنظیم کنید. همه چیز از برنامه غذایی گرفته تا استراحت های منظم را در آن بگنجانید.
  • نگران بهره وری بیش از حد نباشید. لازم نیست از زمان درون خانه برای اصلاح زندگی خود یا یادگیری یک سرگرمی جدید استفاده کنید. بر روی چیزهای ساده مانند گرفتن هوای تازه یا خواندن یک کتاب تمرکز کنید به این صورت از تاثیر استرس و مرگ دور شوید.
  • اجتماعی شدن مسئولانه. برای برخی از قرارهای مجازی با دوستان و خانواده برنامه ریزی کنید.
  • داوطلب شدن را در نظر بگیرید. کمک به دیگران یک راه مثبت برای در نظر گرفتن همه چیز است.

چگونه استرس را کاهش دهیم؟

همه استرس را به شکل متفاوتی تجربه می کنند. چگونگی تاثیر استرس بر سلامت جسمی و روانی شما ممکن است به نحوه مدیریت آن بستگی داشته باشد. استرن پیشنهاداتی برای پیشگیری از اثرات مخرب ارتباط استرس و احساس مرگ ارائه کرد:

  • برای سبک کردن بار خود کمک بخواهید.
  • از دوستان، خانواده، همکاران، جامعه، یا متخصصان بهداشت کمک بگیرید.
  • اگر می توانید، مسئولیت ها، فعالیت ها و وظایفی را که انجام می دهید، رها کنید.
  • استراحت کنید.
  • کارهایی را انجام دهید که باعث شادی شما می شود.
  • اگر توانایی دارید، زمانی را در بیرون از منزل بگذرانید.
  • ورزش کردن را بیشتر در نظر بگیرید.
  • اگر برایتان راحت است، خواب بهتری داشته باشید.
  • برای زنگ خطر استرس و مرگ بای مرزهای بهتری برای خود تعیین کنید.
مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سعید بابایی سعید بابایی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
یونس ترقی طلب یونس ترقی طلب
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
حمید رضا مهرابی بهار حمید رضا مهرابی بهار
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
اسما مشمول اسما مشمول
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
محمود مردانی محمود مردانی
مشاور تغذیه
از 300,000 هزار تومان
زهرا جعفری زهرا جعفری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مینا فرهادی مینا فرهادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
علی اشرف نورمحمدی علی اشرف نورمحمدی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان

سخن پایانی ویکی روان درباره کابوس استرس و مرگ

بعید است که استرس برای اکثر افراد کشنده باشد، اما قرار گرفتن طولانی مدت در معرض استرس منجر به مشکلات روحی و جسمی، از جمله مرگ در موارد شدید می‌شود. اما مرگ به دلیل استرس غیرمعمول است و احتمالا نتیجه حمله قلبی یا یک مشکل قلبی عروقی دیگر است. هر چند شما نباید از ارتباط استرس و مرگ ناگهانی غافل شوید و به کمک مشاوره روانشناسی درمان استرس و اضطراب در سایت ویکی روان در اسرع وقت ریشه استرس را از بین ببرید.

مشاوره استرس و اضطراب آنلاین و تلفنی

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا