روانشناسی

علت فحش دادن در روانشناسی (۴ دلیل بددهنی)

علت روانشناسی فحش دادن به موضوعات مختلفی مربوط می شود و باید به طور عمومی مورد بررسی قرار گیرد. اینکه علت فحش دادن در روانشناسی چیست به اختلالات، مشکلات و فشارهای روانی مربوط می شود که افراد همگی تجربه می کنند! در جلسات مشاوره روانشناسی غیرحضوری در سایت ویکی روان، مشاورین تلاش زیادی برای شکف علت ناسزاگویی افراد در سنین مختلف می کنند و سعی می کنند به صورت اصولی آن را درمان کنند. اگر شما هم نمی دانید دلیل فحش دادن چیست و شخصیت افراد فحاش چه ویژگی هایی دارد، حتما تا انتها با این مطلب سایت روانشناسی و مشاوره ویکی روان همراه باشید.

علت فحش دادن در روانشناسی چیست؟

خیلی اوقات پیش امده برایتان که در جایی مثل خیابان یا حتی مترو و یا اتوبوس در حال حرکت بوده اید و چند نفر را دیده اید که به هم فحش می دادند و بعضا حتی به صورت شوخی با همدیگر این عمل زشت را انجام می دادند.
یا خیلی عجله ها باعث فحش می شود یا خشم و عصبانیت. اما واقعا روانشناسی این اتفاق چیست؟ ریشه فحش دادن چیست؟ توهین به دیگران نشانه چیست و چگونه باید آن را کنترل کرد؟
مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
فرشته علی هاشمی فرشته علی هاشمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پگاه عبادی پگاه عبادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
سعید بابایی سعید بابایی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
داود لکی داود لکی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
معصومه چوبین معصومه چوبین
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
زهره قربانی زهره قربانی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پردیس میرمعینی پردیس میرمعینی
دکتری روانشناسی
از 65,000 هزار تومان
سید محمد ستارزاده سید محمد ستارزاده
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان

علت بددهنی چیست؟

علت روانشناسی فحش دادن
علت روانشناسی فحش دادن

 

کافی است یک چهره سرشناس در فضای مجازی یک کلمه اینورتر یا آن ورتر از خوشایند بعضی ها حرف بزند یا کاری کند تا به قول رایج امروز، افرادی همیشه در صحنه فحش و فضیحت هایی که در عمرتان هم به گوشتان نخورده، با خیال راحت و بی پروایی ستودنی!
پای پست ها از خودشان به جا بگذارند! راستی این همه خشم، این همه طلبکاری و این همه بی مهری از کجا می آید؟

مردمی که همیشه به مهربانی و خونگرمی و مهمان نوازی شهره عام و خاص بودند، حالا چرا باید در بعضی از آن ها، فحاشی و دشنام گویی بخش جدایی ناپذیر تعاملشان در فضای حقیقی و کامنت هایشان در فضای مجازی باشد؟

درباره این نوع رفتار که زیر مجموعه خشونت کلامی یا فحش دادن به شمار می رود با دکتر علی صاحبی، روان شناس و مربی ارشد و عضو هیئت علمی موسسه واقعیت درمانی «ویلیام گلسر»، گفت و گویی ترتیب دادیم که در ادامه می خوانید.

انواع خشونت و ریشه فحش دادن

آقای دکتر می دانیم که ریشه فحش دادن فقط محدود به فحاشی نمی شود! بیشتر اوقات بی عفتی در کلام، انتقادکردن زیاد، کنایه زدن، شوخ طبعی های آزاردهنده و حتی قهر و سکوت کردن از انواع خشونت های کلامی محسوب می شود.

لطف کنید راجع به انواع خشونت های کلامی مانند بددهنی کردن توضیح مختصری بدهید و بگویید آیا این نوع خشونت و بالاخص فحاشی یک نوع سوء رفتار محسوب می شود؟

بله؛ خشونت کلامی زیر مجموعه سوء رفتار کلامی است. به طور کلی سوء رفتار با انسان دیگر را به ۲ دسته تقسیم می کنیم:

  1. سوء رفتارهای کلام
  2. و سوء رفتارهای غیرکلامی

سوءرفتارهای کلام و روانشناسی فحش

در سوء رفتارهای کلامی و ریشه فحش دادن ما یک زیر مجموعه به نام خشونت کلامی داریم. در خشونت کلامی ما با رفتارهایی مواجه هستیم که برخی از آن ها بسیار بارز بوده و برخی دیگر از آن ها پنهان هستند.

رفتارهای خشونت آمیز کلامی بارز مانند:

  • فحاشی
  • بد و بیراه گفتن
  • داد کشیدن
  • با کلام تهدید کردن

و خشونت های کلامی پنهان مثل:

  • قهر کردن
  • نادیده گرفتن انسان دیگری
  • به رسمیت نشناختن حضور یک انسانی در یک جایی
  • یا با کنایه ایهام و رمز دیگری را مورد تحقیر قرار دادن

است.

ریشه فحش دادن کجاست و چه مکانیسمی در روان وجود دارد که با فحش دادن، حتی اگر زیر لب یا درونی باشد، احساس آرامش به فرد دست می دهد یا به زبان عامیانه اش «آدم دلش خنک می شود؟؟؟

به طور کلی نظریه های مختلفی راجع به شخصیت افراد فحاش وجود دارد، اما از دیدگاه روان شناسی شناختی و دیدگاه تئوری انتخاب به طور کلی هر آنچه که از یک انسان سر می زند، یک رفتار است.

بنابراین کلام و زیر مجموعه آن فحش و عصبانیت هم چیزی است که از ما سر می زند و زیر مجموعه رفتار است و همه رفتارها معطوف به یک هدف است و هدف تک تک رفتارهای آدمی ارضای یک یا چند نیاز از نیازهای درونی خودشان است.

علت فحاشی و بددهنی کردن چیست؟

بعد از یک بررسی در مورد تعریف بددهنی کردن، باید به اصلی ترین دلایل فحش دادن افراد در سنین مختلف بپردازیم. روانشناسی فحش دادن بسیار وسیع است اما در ادامه به انواع آن می پردازیم.

۱- ناکامی اولین ریشه فحش دادن می باشد

بررسی شخصیت افراد فحاش نشان می دهد، هرگاه در راه رسیدن به هدفشان ناکامی شوند و نمی توانند به آن چیزی که می خواهند برسند یا چیزی را که می بینند، نمی خواهند، توازنشان بر هم می خورد و دست به رفتار خشونت آمیز می زنند که خشونت کلامی و فحش هم یکی از آن رفتارهاست.

پس از نظر علمی علت بددهنی بسیاری از افراد در سنین مختلف ناکام ماندن آنها در اموری خاص است!

۲- دومین دلیل یادگیری اجتماعی است

یعنی بچه ها، کودکان، نوجوانان و بزرگسالانی که در محیط هایی زندگی می کنند که در آن محیط ها فحاشی، بد و بیراه گفتن و فحش گفتن، لغزش های زبانی و کلا استفاده از زبان خشونت آمیز یک رسم یا بسیار معمول هست، یاد می گیرند که از آن به بعد ارتباطات خودشان را با این نوع واژگان و با این نوع زبان و کلام انجام بدهند.

در بررسی ریشه فحش دادند گفت خشونت کلامی یا فحش توسط زبان انجام می گیرد و زبان امری آموختنی است. پس ما وقتی در یک محیطی هستیم که مملو از واژگان تحقیرآمیز یا واژگان خشونت بار هست، همین واژگان هم مورد استفاده قرار می گیرد.

قبلا در ویکی روان درباره تاثیر محیط بر افراد مفصل توضیح دادیم. اصلی ترین بخش شخصیت افراد فحاش در محیط و در زمان کودکی آنها شکل می گیرد. در انتخاب اطرافیان نهایت دقت را به خرج دهید چون تاثیر زیادی بر آینده ما دارند.

۳- سومین ریشه فحش دادن روان شناختی می باشد

این است که ما می گوییم به دلیل آسیب روانی یا آسیب شناسی روانی افراد از این استفاده می کنند. یعنی افراد یک سلسله مسائل حل نشده روانشناختی دارند یا با مسائل روانشناختی خاصی سر و کار دارند.

منظور بنده به افرادی است که رنج روانی می برند. افرادی که مشکلات روان شناختی دارند هنگامی که نمی توانند در زندگی خودشان آنچه که می خواهند را به دست بیاورند دست به چنین رفتارهای خشونت آمیزی می زنند.

۴- چهارمین علت ناسزاگویی؛ فقدان مهارت های گفت و گویی است

علت ناسزاگویی و درمان آن

یعنی افراد زمانی که نمی توانند آنچه که در دل دارند را به زبان روشن بیان کنند و خواسته و درخواست خودشان را بگویند، یا احساس و نیاز خودشان را بیان کنند، دست به خشونت و بعضی اوقات فحش می زنند.

افراد که مورد خشونت کلامی یا فحش قرار می گیرند، چه آسیب هایی می بینند؟ آیا مورد فحاشی قرار گرفتن به اندازه سایر سوء رفتارها به خصوص بدرفتاری های فیزیکی آسیب زاست؟

راجع به این سوال بنده از یک پژوهشی با شما سخن خواهم گفت. در یک پژوهشی سه هزار و سیصد و چهل و شش فرد مورد مقایسه قرار گرفتند. از بین این ها برخی شدیدا مورد خشونت فیزیکی قرار گرفته بودند و برخی دیگر مورد خشونت فیزیکی قرار نگرفته بودند؛ اما در معرض خشونت های شدید کلامی بودند.

نتیجه نشان می دهد که وقتی افراد فحاش بزرگ می شوند، بیشترین مشکلات بزهکاری و مشکلات فردی را در بزرگسالی از خودشان نشان می دهند.

بنابراین می توانیم به یک زبانی بگوییم آنچه که پژوهش ها به ما نشان می دهد این است که خشونت کلامی اثرات زیان بارش کمتر از اثرات آسیب زای فیزیکی نیست.

آیا خشونت کلامی و فحاشی را می توان مدیریت کرد؟

در واقع پاسخ اصلی این است که بله، به هر حال آن یک رفتار است.

رفتارها نه ژنتیک هستند و نه از بیرون به ما تحمیل می شوند و نه رفتارها را شخص دیگری می تواند از ما بیرون بکشد

رفتارها در واقع از ما و از درون ما صادر می شود یعنی ما رفتارها را انتخاب می کنیم. پس افرادی که عادت به فحش دادن دارند می توانند یاد بگیرند که خواسته ها، نیازها و ناکامی خودشان را به زبانی زیباتر، سازنده تر و موثرتر بیان کنند.

راجع به اینکه افرادی که خشونت کلامی دارند چطور می توانند آن را مدیریت کنند. این افراد نیاز دارند مهارت های گفت و گوی بدون خشونت را یاد بگیرند. مشاور روانشناس به خوبی می تواند با بررسی و روانشناسی افراد فحاش دلیل این رفتار را ریشه یابی کرده و راهکارهای عملی برای درمان به آنها ارائه دهد.

همه انسان ها در زندگی خودشان محرومیت را تجربه می کنند. همه ما انسان ها گهگاهی دچار ناکامی می شویم. اعم از ناکامی کوچک یا بزرگ

مثل اینکه در بین کاری که انجام می دهیم برق می رود. یا وقتی که به منزل می آییم علی رغم میل خودمان می بینیم فرزندمان در حال انجام کار خاصی است که ما دوست نداریم یا همسرمان دست به کاری زده است که ما دوست نداریم یا ماشینمان زمانی که عجله داریم و باران می آید پنچر می شود.

ما با ناکامی های مختلفی که جزئی از زندگی است سر و کار داریم ولی باید بتوانیم ناکامی و محرومیت خودمان را به زبانی سازنده و صلح آمیز بیان کنیم.

یادمان باشد این مهارت است و باید یاد بگیریم. بسیاری از افرادی که خشونت کلامی یا حتی خشونت فیزیکی دارند یاد نگرفته اند که چطور خواسته ها، درخواست ها و ناکامی و محرومیت خودشان را به زبانی صلح آمیز بیان کنند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
مهدیه پاکدامن مهدیه پاکدامن
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
شیما شهرکی شیما شهرکی
دکتری روانشناسی
از 200,000 هزار تومان
نیایش مسلمیان نیایش مسلمیان
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان
بهاره بوربور بهاره بوربور
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
آرزو محمدی آرزو محمدی
مشاور تغذیه
از 75,000 هزار تومان
مژگان افضلی مژگان افضلی
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
محمد رضا سعید فیروزه محمد رضا سعید فیروزه
دکترای روانشناسی
از 175,000 هزار تومان
سحر بهروزیان سحر بهروزیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان چیست؟

راه های زیادی برای درمان فحش دادن وجود دارد. به خصوص والدین بسیار نگرانی فحاشی کردن کودکان هستند که در جلسات مشاوره آنلاین کودک و نوجوان در سایت ویکی روان این موضوع را بررسی می کنیم.

اما اگر به هر دلیل شما یا یکی از اطرافیان تان درگیر عادت بددهنی کردن هستند، بهترین کار کمک گرفتن از مشاور خودشناسی است تا کمک کند علت بددهنی کردن این افراد را شناخته و راهکارهای قطعی ارائه دهند.

شما دوست عزیز می توانید از سراسر جهان در جلسه های مشاوره آنلاین سایت ویکی روان شرکت کرده و با مشاور مورد نظرتان جلسه آنلاین و به شکل صوتی و تصویری و حتی تایپی برگزار نمائید:

مشاوره غیرحضوری در ویکی روان

ویکی روان

ویکی روان محیطی صمیمی و مطمئن برای کسب اطلاعات کاربردی مرتبط با رشته روانشناسی میباشد. میتوانید سوالات و مشکلات شخصی خود را با ما در میان بزارید تا روانشناسان ما در کمترین زمان پاسخ گوی شما باشند

‫6 دیدگاه ها

  1. سلام این مقاله توسط چه کسی نوشته شده؟
    اسم و تحصیلاتشون منظورم است
    ممنون

  2. سلام من آدم با ادبی بودم ولی چند وقته به همه فحش میدم اونم بی دلیل و منطق فقــط ذهنم چنین فرمانی را میده الان نمیدونم چیکار کنم و علتش چیه

    1. داداش روانشناس نیستم ولی خودمم همینطوریم فقط می‌دونم دنبال دلیل بودن بیهوده است فقط باید وقتی از صبح پا میشی بگی از این به بعد یه کلمه هم دیگه فحش نمیدم نه در خَفا نه در جمع همین و بس

  3. با سلام همینی که ماهان گفت و اضافه میکنم ادب داشتن و مودب بودن بسیار موثر هست و سعی داشته باشیم که تغییر کنیم یک منی در وجود هر انسانی هست که نمی‌خواهد خوب شود مودب شود و بگن خدا بیامرزدش امیدوارم طوری زندگی کنیم که بعد از مرگمان نگن خداروشکر که رفت جدای ازین وجدان داشته باشیم مسئله حل میشود

  4. دلیل فحش دادن همان ناکام ماندن است، سعی کن اصلا ناکام نمونی که بخوای به طرف فحش بدی
    باز هم بنظر من اونیکه فحش میده مقصر نیست اونیکه باعث شده طرف بهش فحش بده مقصره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا