طلاق

مشاوره طلاق چیست؟

چرا از مشاوره طلاق استفاده کنیم؟

اینکه مشاوره طلاق چیست کمی ابهام برانگیز است، چون مشاوره طلاق می توانید قبل و بعد از جدایی انجام شود. با این حال در بخش مشاوره روانشناسی ویکی روان مشاوره برای طلاق مخاطبین زیادی دارد. به همین خاطر قصد داریم در این مقاله به بررسی تعریف مشاوره طلاق از دید روانشناسی بپردازیم.

تعریف مشاوره طلاق چیست؟

با بخش مطالب مرتبط با طلاق در ویکی روان همراه باشید.

مشاوره طلاق به مجموعه جلساتی گفته می شود که تحت نظر مشاور روانشناس طلاق، قبل و بعد از جدایی زوجین انجام می شود.

جلسات به صورت حضوری یا غیرحضوری برگزار می شوند، با این حال شیوه برگزاری تاثیری بر کیفیت جلسات ندارد.

در واقع مشاوره برای طلاق نوعی مشاوره روانشناسی و رفتار درمانی است که به زوجین کمک می کند قبل و پس از جدایی احساسات خود را کنترل کنند و بهترین تصمیم را بگیرند و در نهایت فعالیت های لازم برای یک زندگی سالم را انجام دهند. در واقع مشاوره طلاق برای زوج های متاهلی که به فکر جدایی هستند یا جدایی دائمی انجام داده اند توسط دادگاه و مشاوران خانواده در نظر گرفته می شود.

مشاوره پیش از طلاق در ایران اجباری است، اما میزان مهارت مشاور طلاق در نتیجه نهایی تاثیر مستقیم دارد. به همین دلیل اگر فکر جدایی در سر دارید بدون توجه به هزینه بهترین مشاور را انتخاب کنید.

حتی زوجی که طلاق احساسی گرفته اند می بایست از روانشناس قبل از جدایی قطعی کمک بگیرند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
محمد جواد افشاری نژاد محمد جواد افشاری نژاد
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مینا فرهادی مینا فرهادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
فرح ناز حیاة غیبی حقیقی فرح ناز حیاة غیبی حقیقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
نیره آزادی نقش نیره آزادی نقش
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
مارال حقیقی کرمانشاهی مارال حقیقی کرمانشاهی
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان
یونس ترقی طلب یونس ترقی طلب
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
مهدیه پاکدامن مهدیه پاکدامن
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
کیومرث مروت کیومرث مروت
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان

چرا شناخت مشاوره طلاق مهم است؟

مشاوره طلاق یکی از مراحلی است که افراد باید طی کنند، تا حکم طلاق برای آنها اجرا شود. با توجه به تقدس زندگی مشترک و اهمیت حفظ بنیان خانواده هم برای زوجین و فرزندان و هم برای اجتماع سعی می شود که قبل از جدایی زوجین و حتی فرزندان مشاوره هایی را پشت سر بگذارند.

این مراحل طی مدت زمان طولانی انجام می شود و مسائلی را که زوجین نتوانستند بین خودشان حل کنند یا به علت های مختلف نتوانستند راه حلی برای آن پیدا کنند که از این طریق حل و فصل شود.

بسیاری از زوجین در جلسات مشاوره برای طلاق، به زندگی خود باز می گردند و از جدایی صرف نظر می کنند. در برخی اوقات این مشاوره ها آنقدر طولانی میشود تا بتوانند راهی برای ادامه زندگی پیدا کنند. یکی از کاربردی ترین انواع جلسات مشاوره روانشناسی، می توان به مشاوره پیش از طلاق اشاره کرد، که کاربردهای زیادی دارد. در این مطلب از مرکز مشاوره و روانشناسی آنلاین ویکی روان به بررسی دقیق تر روانشناسی پیش از طلاق پرداخته ایم.

پیشنهاد می کنیم پیش از شروع مقاله تعریف طلاق چیست را حتما مطالعه کنید.

چرا روانشناسی تاکید زیادی بر مشاوره دارد؟

طلاق، بر تمام اعضای خانواده تاثیر می گذارد و اثرات منفی آن تا مدت ها بر روی این افراد می ماند. جدا شدن، در کشورهای مختلف قوانین و شرایط مخصوص به خود را دارد و در هیچ جایی راه حل مناسبی محسوب نمی شود. از این رو معمولا در هر کشوری یک سری مراحل مربوط به مشاوره مربوط به طلاق وجود دارد.

در طی فرآیند مشاوره پیش از طلاق، زوجین می توانند تصمیم بگیرند که آیا زمان طلاق فرا رسیده است یا خیر؟!

با کمک یک روانشناس طلاق، زن و شوهر در یک مکان امن و یا به صورت اینترنتی با یکدیگر ملاقات می کنند تا تصمیم بگیرند که آیا طلاق تصمیم درستی است یا نه و اینکه این تصمیم چه مراحلی را در پیش دارد؟

جدایی، یک روند طولانی و دشوار است، مشاوره طلاق به همسران کمک می کند تا سلامت روان خود را متعادل کنند و آنها را از مشکلات احتمالی در آینده آگاه می کند. اگر دارای فرزند هم باشند باید با موضوع بچه های طلاق آشنایی پیدا کنند. این درمان مشاوره پیش از طلاق ضروری است، زیرا در هر موضوعی که مربوط به بنیان خانواده باشد، فرزندان بیشتر آسیب می بینند.

پیامدهای طلاق چیست؟

کاربرد مشاوره طلاق چیست؟ دلیل اهمیت مشاوره قبل از طلاق چیست؟

زوج های زیادی را مشاهده می کنیم که با این تصمیم تغییر زندگی دست و پنجه نرم می کنند و اغلب در آستانه جدایی هستند. مشاوره بعد از طلاق، به مدیریت و کاهش استرس زیادی که در طول طلاق صورت می گیرد کمک می کند، به ویژه مواردی مانند فرزند پروری، امور مالی و …

وقتی یک زن و شوهر متوجه شوند که ازدواج آنها دیگر کارساز نیست و تصمیم بگیرند که به آن پایان دهند، به یک مشاور روانشناس طلاق مراجعه می ‌کنند و وضعیت خود را توضیح می ‌دهند.

مشاور طلاق خوب، به آنها کمک می کند تا این روند را برنامه ریزی و آسان تر کند و به آنها آموزش دهد که چگونه به شیوه ای صلح آمیز ارتباط برقرار کنند، تا بتوانند بهترین راه حل ها را برای مشکلات پیش رو پیدا کنند.

زن و شوهرهایی وجود دارند که در آستانه طلاق هستند و با این شرایط به مدت چندین سال در کنار هم زندگی می کنند. برخی از آنها توان پرداخت هزینه مشاوره طلاق را ندارند و برخی دیگر به مزایای آن اعتقادی ندارند، چون دیگر تصمیم به جدا شدن گرفته اند و می خواهند که تصمیم خود را علنی کنند.

اما برای بسیاری از افراد مشاوره برای طلاق ثابت شده است و بسیاری از روابط را نجات داده است. از طرفی خیلی از مردم نمی دانند زمان مشاوره قبل از طلاق کی است؟

بهترین کار برای یک زوج این است که بلافاصله بعد از بروز مشکلات به یک زوج درمانگر آنلاین مراجعه کنند و اگر مشکلات حل نشد به مشاور طلاق آنلاین یا حضوری مراجعه کنند.

اگر جلسات مشاوره زوج درمانی موثر واقع نشود و آنها هنوز به جدایی نیاز داشته باشند، پس خود مشاور می تواند طلاق را پیشنهاد کند و روند پیش از جدا شدن را ادامه دهد. با این حال یک درمانگر خوب هرگز از کنار هم بودن زن و شوهر دست نمی کشد و مشاوره تشخیص را در مورد آنها امتحان می کند.

مشاوره تشخیص چیست؟

مشاور روانشناس طلاق در ویکی روان

مشاور طلاق یا مشاور تشخیص، محیطی را ایجاد می کند تا زوج ها درک بهتری از یکدیگر داشته باشند. همچنین به آنها کمک می کند تا به درک متقابل از برسند که آیا طلاق راه حل نهایی برای مشکلات زناشویی آنها است یا نه و آخرین تلاش خود را برای نتیجه دادن ازدواجشان داشته باشند. این بهترین راه برای جلوگیری از طلاق از دید روانشناسی است.

مشاوره قبل از طلاق یک فرآیند فشرده کوتاه‌ مدت است که حداکثر ۱ تا ۵ جلسه ادامه دارد. البته در مقاله تعداد جلسات مشاوره روانشناسی توضیح دادیم عوامل زیادی بر تعداد نهایی جلسات تاثیر دارند.

روش های استفاده شده به طرفین کمک می کند تا در تصمیم خود تجدید نظر کنند و طلاق را لغو کنند. اگر این کار را بکنند، درمان منظم ادامه می یابد تا زمانی که زوج ها به درمان بیشتری نیاز نداشته باشند.

طلاق یا مشاوره؟

امروز بیشتر زوج ها قبل از ملاقات با وکلای طلاق، مشاوره قبل از طلاق را ترجیح می دهند. چون کم کم مردم می فهمند مشاوره طلاق چیست و چه مزایایی به همراه دارد.

در حقیقت، تقریبا نیمی از افرادی که مشاوره قبل از طلاق را انتخاب کرده‌ اند، ایده های طلاق خود را حذف کردند و تصمیم گرفته اند راه همسرداری موفق را آموزش ببینند.

اکنون در بسیاری از کشورها به علت مزایای این مشاوره برخی از ایالت های آمریکا، با اعزام زوجین شرکت در جلسات مشاوره پیش از طلاق را الزام کرده اند. آنها مشاوره طلاق رایگان را به زوج های دلسرد شده از هم ترتیب می دهد؛ در این صورت هر دو طرف موظفند به سوالات مشاوره طلاق درست پاسخ دهند، در غیر این صورت کل این جلسات اتلاف وقت می شود.

در واقع مشاوره قبل از طلاق، ازدواج را از فروپاشی نجات می ‌دهد.

مزایای مشاوره پیش از طلاق چیست؟

مشاوره قبل از طلاق، یک محیط هدایت شده و کنترل شده را فراهم می کنند که در آن زوجین می توانند در مورد مشکلات خود با یکدیگر صحبت کنند و در مورد جدایی تصمیم بگیرند و به زوج ها کمک می کند تا آنچه را که از رابطه می خواهند در نظر بگیرند و بعد تصمیم خود را انجام دهند.

در واقع نوع مشاوره کمک می کند آمادگی برای طلاق توسط زوجین کسب شده و بهترین تصمیم را بگیرند.

مشاوره آنلاین طلاق در سایت ویکی روان

موضوعات مورد بحث در مشاوره طلاق چیست؟

اگر زوجین فکر کنند که می خواهند ادامه دهند؛ می توانند به مشاوره ازدواج روی بیاورند. جایی که هدفش اصلاح و تغذیه رابطه است. اگر تصمیم آنها طلاق می باشد، مشاور این زوج را با فرآیندهای زیر آشنا می کند.

ارتباط موثر

ارتباط، مهم ترین چیزی است که روانشناسی پیش از طلاق به آن کمک می کند. به علت جریحه دار شدن احساسات به خاطر جدایی، برقراری رابطه ممکن است دشوار باشد. یک مشاور طلاق حرفه ای در طول این گفت و گوی بسیار سخت، مشوق ارتباط متمدن و مفید می باشد. به همین ترتیب، روانشناسی قبل از طلاق باعث بروز احساسات ناخوشایندی می شود، بدون اینکه منجر به درگیری شود.

اتفاقات ناگهانی

یکی از مفیدترین مزایای درمان قبل از طلاق، داشتن یک مشاور است که زن و شوهر را با عبارت در ازدواج چه اتفاقی می افتد، آشنا می کند.

پشیمانی یکی از مهمترین عواقب طلاق است، چون افراد در این مرحله بسیار احساسی تصمیم می گیرد و حتی را راه های جایگزین کردن طلاق آشنایی ندارند

جلوگیری از طلاق

اگر چه نمی شود تضمین کرد که شما پشیمان نخواهید شد، اما می توان برخی از مهم ترین نکات مربوط به رابطه ای را که ممکن است کسی آرزو کند انجام داده یا گفته باشد را مرور کند. این موضوع کمک می کند تا زوج ها با تصمیم خود در این زمان بسیار دشوار احساس آرامش بیشتری داشته باشند.

پیشنهاد می کنیم مقاله مشاوره پس از طلاق چیست را در ویکی روان مطالعه کنید.

فرزندان را فراموش نکنید

یکی از دشوارترین کارهایی که زوج در طول طلاق انجام می دهند، کمک به فرزندانشان است. بسیاری از سوالاتی که مشاور ها شنیده می شود عبارتند از:

  • من چگونه با فرزندانم در مورد طلاق صحبت می‌کنم؟
  • بهترین استراتژی‌های فرزند پروری چیست؟

روان درمانی پیش از طلاق به شما کمک می کند تا به برخی از مهم ترین سوالات درباره زندگی فرزندانتان پس از جدایی پاسخ دهید و با خصوصیات بچه ها طلاق آشنا شوید. والدین و مشاور با کمک هم و با یک استراتژی اصولی را به کودکان می گوید و به درک آنچه در حال پیش آمدن می باشد کمک می کند.

همچنین مشاور کودک در مسیر جدایی می تواند طرحی را تعیین می کند یا به مشاوره والدین می پردازد و هر اتفاقی که بیفتد اولویت اول فرزندان می باشند تا از آسیب های کودکان طلاق کم کنند.

در بخش های دیگری از مرکز مشاوره ویکی روان اطلاعاتی مفیدی در رابطه با روانشناسی پیش از طلاق قرار گرفته است که به صورت لیست زیر می باشد:

انتظار از مشاوره طلاق آنلاین چیست؟

طلاق چه آثاری بر زندگی افراد دارد

حالا که می دانیم مشاوره طلاق چیست و چرا اهمیت دارد باید در مورد کارهایی که مشاور طلاق در حین جلسات انجام می دهد صحبت کنیم.

ارتباط بهتر بین زوجین

اغلب اوقات زوجین نمی توانند به درستی با یکدیگر صحبت کنند؛ بنابراین مشاوره پیش از جدایی به آنها کمک می کند تا یک مکالمه عادی داشته باشند.

صحبت مسالمت آمیز و متمدنانه درباره مشکلات احتمالی

یادگیری برقراری ارتباط با یکدیگر به آمادگی برای طلاق توافقی کمک می کند. اگر کاری باشد که هیچکس نمی خواهد آن را انجام دهد و باید انجام شود پس چرا این کار را با آرامش انجام نمی دهید.؟ آیا نیاز است فعلا طلاق موقت داشته باشید یا آن را دائمی کنید؟

پیدا کردن بهترین راه برای رفاه فرزندان

کودکان اولویت اول می باشند و حتی اگر والدین نتوانند مشکلات خود را حل کنند، مشاور در جلسه مشاوره خانوادگی آنها را تشویق می کند که کمی بیشتر برای بچه های خود تلاش کنند و به فکر آنها باشند.

برنامه ریزی و یافتن ساده ترین راه برای روند طلاق

حتی زوج های متاهل خوشبخت نیز گاهی با یکدیگر دعوا می کنند و برای زوج هایی که طلاق می گیرند، بحث های زیادی وجود دارد.

مشاوره پیش از طلاق به آنها کمک خواهد کرد برنامه‌ ریزی کنند و به راحتی برای طلاق آماده شوند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
مریم محبوبی مریم محبوبی
مشاور روانشناس
از 0 هزار تومان
سیما حداد سیما حداد
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
نسرین دشتبانیان نسرین دشتبانیان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
پری سیما رستمی پری سیما رستمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
کورش مهدیون کورش مهدیون
مشاور روانشناس
از 150,000 هزار تومان
پروانه صفایی مقدم پروانه صفایی مقدم
دكتراى روانشناسى
از 175,000 هزار تومان
زهرا جعفری زهرا جعفری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
محمد جواد اسکندری محمد جواد اسکندری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

مشاوره پیش از طلاق در سایت مشاوره و روانشناسی ویکی روان

به طور کلی هدف از مشاوره قبل از طلاق، طی کردن روند دشوار جدا شدن است که هر کدام از زوج ها با آن درگیر هستند. از مهم ترین مزیت های مشاوره طلاق آنلاین این است که باعث بهبود ارتباطات، کمک به تصمیم گیری و ایجاد بحث متمدانه می شود و با این کار هر دو طرف نسبت به تصمیم خود احساس اطمینان داشته باشند و برای صحبت با فرزندان خود برای جداشدن آماده می باشند.

کلینیک مشاوره روانشناسی ویکی روان، با معرفی بهترین و حرفه ای ترین متخصصان و روانشناسان طلاق، توانسته است به زوج هایی که در آستانه جداشدن می باشند کمک کند.


منبع: تیم تحریریه و برگرفته از سایت onlinetherapy.com

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا