مصاحبهمطالب آموزنده درباره ازدواج در ویکی روان

ازدواج سنتی یا مدرن؟ سنتی ازدواج کنیم یا مدرن؟

بحث های زیادی در مورد اینکه ازدواج سنتی یا مدرن مناسب افراد هستند می شود. اصلی ترین تفاوت ازدواج سنتی و مدرن به نوع اجرای آنها و شروع جدی رابطه زناشویی مربوط می شود. ما در بخش مشاوره آنلاین قبل ازدواج سوالات زیادی مانند اینکه، “سنتی ازدواج کنیم یا مدرن” یا “ازدواج سنتی بهتره یا مدرن” دریافت می کنیم که نشان از اهمیت این موضوع و تمایل مردم برای یافتن پاسخی واحد دارد. در ادامه این مقاله مقایسه ازدواج سنتی و مدرن در سایت ویکی روان، به بررسی دقیق تفاوت های و مزایای هر کدام از دید روانشناسی می پردازیم.

این مطلب بازبینی و نشر یکی از مصاحبه های پروفسور حسین باهر رفتار شناس و مشاور عالی سایت ویکی روان است که توسط تیم تحریریه سایت آماده گردیده است.

تفاوت ازدواج سنتی و مدرن چیست؟

با سایت روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

ازدواج امری است که شکل گرفتن و نوع ایجاد آن ممکن است در بین افراد یک جامعه متفاوت باشد، به همین خاطر انتخاب ازدواج سنتی یا مدرن به مسائل زیادی مربوط می شود.

ازدواج در زمان‌ های گذشته فقط به صورت ازدواج سنتی برگزار می‌ شد که قبلا در مورد مزایای ازدواج های سنتی هم در ویکی روان مفصل توضیح دادیم. ولی در سال‌ های اخیر نوع مدرن آن هم به وجود آمده که با ازدواج سنتی تفاوت‌ هایی دارد و همین تفاوت‌ ها گاهی باعث اختلافاتی میان والدین و فرزندان می‌ شود.

حال برای رفع این مخالفت‌ ها و اختلافاتی که زیاد در بین خانواده‌ ها دیده می‌ شود به سراغ صاحب نظری رفتیم و در این باب گفتگویی انجام دادیم.

از مضرات و فواید ازدواج سنتی و مدرن برای‌ مان بگویید

ازدواج سنتی یا مدرن؟ سنتی ازدواج کنیم یا مدرن؟

قبل از اینکه مشخص کنیم ازدواج سنتی خوبه یا مدرن باید به اصلی و مفهوم ازدواج از قدیم اشاره کنیم.

ازدواج سنتی به گونه‌ ای که در قدیم شکل می‌ گرفت تکلیفش کاملا مشخص بود. مرد مسئول کار بیرون از خانه بود و ریاست می‌ کرد و زن اداره امور کارهای داخل خانه را به عهده داشت و مدیریت می‌ کرد.

همچنین در مواقع ضروری هم به یکدیگر کمک می‌ کردند و تمام موارد بر پایه قوانین مشخص و منظمی‌ بود.

همان‌ گونه که در قرآن هم آمده است، مردان همانند درخت، آرامش فراهم می‌ کنند و زنان به مانند گل، آسایش. در اصل در ازدواج سنتی زن و مرد با هم رفاقت داشتند نه رقابت.

با گذشت زمان طی تحولاتی که ایجاد شد و بحث تساوی زن و مرد که پیش آمد، زن از مسیر زندگی عادی خارج شد و دچار پیشرفت‌ های اجتماعی و تغییرات زندگی گردید و به تحصیل پرداخت و مشغول به کار خارج از خانه شد، که همه این مسائل به مشکلاتی از جمله تکبر و غرور و همراه نبودن زن با همسر خود می‌ انجامد.

اکنون محور اکثر اختلافات و طلاق‌ هایی که صورت می‌ گیرد بر اساس مسائل مادی است و رفاقت قدیم به رقابت تبدیل شده است.

اگر ازدواج‌ ها بین دو خانواده مدرن و سنتی صورت بگیرد که مشکلات بیشتری خواهند داشت

نوع دیگر ازدواج بین خانواده‌ هایی است که هر دو مرفه هستند و به حد اشباع مالی رسیده‌ اند و اینجا به رخ کشیدن‌ ها شروع می‌ شود که باز هم مسائلی را به دنبال دارد.

چون در این نوع ازدواج البته در برخی موارد، بعد از مدتی دلزدگی پیدا می‌ شود و زندگی برای طرفین هیچ جذابیتی ندارد چون به لحاظ مالی اشباع هستند.

ازدواج همگن و مزایای بسیار آن

ولی نوع دیگری از ازدواج وجود دارد که با دوام است و آن ازدواج «همگن» می‌ باشد و نمونه بارز آن ازدواج «دانشجویی» است.

چون در این نوع ازدواج دو طرف همدیگر را می‌ شناسند و به شناخت نسبی از یکدیگر می‌ رسند و زندگی را با هم می‌ سازند که نامش می‌ شود «زوجیت».

در کل به نظر من باید فرهنگ ازدواج را در جامعه آموزش داد.

ازدواج نهادی است که باید تحت آموزش باشد، طرفین یکدیگر را بشناسند. مسئولیت‌ پذیری داشته باشند و معنای تعهد در عشق و رابطه را بدانند!

در ضمن این‌ که خانواده‌ ها سخت‌ گیری نکنند چون در حال حاضر خانواده‌ ها نمی‌ توانند در ازدواج‌ های مدرن امروزی فرزندان‌ شان دخالت کنند و مانع شوند!

آنها فقط می‌ توانند نظر بدهند یا حداقل اینکه به مشاور روانشناس برای ازدواج مراجعه کنند و از آنان راهنمایی بخواهند، خودشان نظرات‌ شان را اصلا تحمیل نکنند.

مورد بعدی برای پدر و مادر‌ها این است که هر کاری از دست‌ شان بر می‌آید انجام دهند ولی منت بر سر بچه‌ ها نگذارند. به دلیل این‌ که سن ازدواج در حال حاضر بالا رفته پس نمی‌ شود حکم کرد.

البته برای ازدواج، دختر و پسر باید به حدی از رشد عقلی رسیده باشند که بتوانند درست تصمیم بگیرند و مسئولیت یک زندگی را بر عهده داشته باشند.

باید از قبل در مورد همه مسائل با هم صحبت کنند و به توافق و همفکری برسند تا در یک مسیر حرکت کنند و در آن صورت به نتیجه خواهند رسید

به نظر من باید هم خانواده‌ ها و هم جوانان در حال ازدواج به مشاورین روانشناس مراجعه کنند و از آنها راهنمایی بخوانند.

به این دلیل که افراد اگر ازدواج نکنند بسیار بهتر از آن است که ازدواج ناموفقی داشته باشند. پس شرکت در مشاوره قبل از ازدواج آنلاین یا حضوری بسیار مفید و بجاست.

شما تا چه حد در خانواده‌ های سنتی نظر پدر و مادر‌ها را موثر می‌ دانید؟

پسر و دختر باید به لحاظ رشد عقلی مرد و زن کامل شده باشند. یعنی پسر توان مالی از خودش داشته باشد و دختر بتواند یک خانه را مدیریت کند، این دیگر به تفاوت های ازدواج سنتی و مدرن مربوط نمی شود و اساس زندگی مشترک است.

چون بحث زندگی است. پدر و مادر فقط می‌ توانند کمک کنند تا حدی که محترم باشند و از ازدواج فرزندان اطلاع داشته باشند.

چون امروزه در این دوره با وجود این پیشرفت سریع جوامع و تغییراتی که صورت گرفته، هیچ پدر و مادری نمی‌ تواند دخالت کند یا نظرش را تحمیل کند یا مانع از ازدواج فرزندشان شوند.

در این مواقع که بین والدین و فرزندان برای ازدواج اختلاف پیش می‌ آید فقط باید به مشاور مروبط ازدواج رجوع کنند تا به تصمیمات درستی برسند

یکی از تفاوت های ازدواج سنتی و مدرن این است که چون ما از سنت به مدرنیته آمدیم پس پدر و مادر سنتی نمی‌ تواند جوابگوی ازدواج مدرن باشد و مصلحت را تشخیص دهند بنابراین باید یک سری آموزش‌ هایی صورت گیرد تا به اطلاعات کافی برای تصمیم‌ گیری برسند.

در ازدواج‌ های مدرن، خانواده‌ ها و فرزندان چه عکس‌ العمل‌ هایی نسبت به هم باید نشان دهند که ازدواج به صلح بیانجامد؟

افراد نامناسب برای ازدواج

در ازدواج سنتی یا مدرن در اینجا باز برمی‌ گردیم به خود دختر و پسر که باید به رشد کافی شخصیتی رسیده باشند و بتوانند پدر و مادر را در این مورد قانع کنند نه اینکه زور بگویند.

وقتی به این گونه باشد پدر و مادر هم به فرزندان اطمینان دارند و اعتماد می‌ کنند.

نظرتان در مورد ازدواج‌ های سفید چیست؟

ازدواج سفید اگر به عقد موقت برسد اشکالی ندارد خب دو نفر در شرایطی هستند که می‌ خواهند با هم باشند ولی نمی‌ توانند، یا نمی خواهند، ازدواج دائم کنند پس عقد موقت و ازدواج سفید صورت می‌ گیرد.

ولی مساله‌ ای که ازدواج سفید را نهی می‌ کند این است که هرزگی انجام می‌ گیرد و این باعث فساد جامعه می‌ شود.

به نظر شما چگونه می‌ شود ازدواج دانشجویی را در دانشگاه‌ ها گسترش داد و به سمت و سوی یک زندگی پیش برد؟

در برخی دانشگاه‌ ها این مساله انجام گرفته است. می‌ شود در دانشگاه‌ ها دفتری باشد تا افرادی که مناسب هم هستند شناخته شوند و در صورت تمایل ازدواج صورت بگیرد.

حتی برای این نوع دانشجویان تسهیلاتی قائل می‌ شوند. این کار را می‌ شود هم در داخل دانشگاه‌ ها گسترش داد و هم در فرهنگسراها و خانه‌ های فرهنگ که در محلات هستند

برای افراد کارگاه‌ های آموزشی برپا می‌ شود و همه مسائل برای خانواده‌ ها روشن می‌ گردد و مشکلات تا حد قابل توجهی از بین می‌ رود.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
پریا نوربخش پریا نوربخش
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان
مارال حقیقی کرمانشاهی مارال حقیقی کرمانشاهی
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان
زهره قربانی زهره قربانی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
محمد جواد افشاری نژاد محمد جواد افشاری نژاد
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
صديقه فنائی صديقه فنائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
معصومه چوبین معصومه چوبین
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
محمود مردانی محمود مردانی
مشاور تغذیه
از 300,000 هزار تومان
سحر بهروزیان سحر بهروزیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
پروفسور حسین باهر پروفسور حسین باهر
پروفسور
از 1,200,000 هزار تومان
جمیله احمدپور جمیله احمدپور
دکترای روانشناسی
از 250,000 هزار تومان
میترا حبیبی میترا حبیبی
مشاور روانشناس
از 125,000 هزار تومان
حامد عامری حامد عامری
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
صبا مهرپور صبا مهرپور
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
نسرین ترابی صائین نسرین ترابی صائین
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
محمد اسماعیل زاده محمد اسماعیل زاده
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان
رویا قشقائیان رویا قشقائیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان چیست؟

همانطور که تصمیم گیری در مورد ازدواج سنتی یا ازدواج مدرن کمی سخت است، باید شیوه مناسب خود را انتخاب و بر اساس آن پیش بروید. شاید پاسخ دقیقی برای این سوال نباشد که ازدواج سنتی بهتره یا مدرن؟

چون شرایط فردی و خانوادگی تاثیر زیادی بر آن دارند و هر فرد باید بر اساس شرایط خود پا پیش بزارد.

اما در هر صورت اگر قصد ازدواج دارید، می توانید در بخش مشاوره غیرحضوی و تصویری سایت ویکی روان، به بهترین مشاورین روانشناس جلسات مشاوره آنلاین پیش از ازدواج برگزار کرده و بهترین تصمیم را بگیرید:

مشاوره قبل ازدواج آنلاین در ویکی روان

محسن باقری ابیانه

کارشناس روان‌شناسی 11 سال سابقه فعالیت در نشریات اجتماعی و روان‌شناسی کشور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا