اعتیاد

10 راهکار عالی برای ایجاد انگیزه ترک سیگار

آگاهی از آسان ترین روش ترک سیگار

انگیزه ترک سیگار را ندارید؟ ایرادی ندارد چرا که شما تنها فردی نیستید که می خواهید سیگار را ترک کنید اما انگیزه کافی برای ترک آن را ندارید. این مورد در ویکی روان پر تکرار است بنابراین تصمیم گرفتیم برای این مهم در مجله روانشناسی ویکی روان، پژوهشی انجام دهیم تا راهکارهای ترک سیگار و دلایلی برای ایجاد انگیزه ترک سیگار را برای شما همراهان گرامی داشته باشیم؛ هرچند همراهی با مشاور ترک اعتیاد به سیگار می تواند کمک شایانی در این مسیر به شما داشته باشد.

منظور از روانشناسی ترک سیگار چیست؟

با سایت روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

با شناخت از مخرب بودن تعریف اعتیاد، ممکن است مدتی به فکر ترک سیگار افتاده باشید و نتوانسته باشید به هدف خود برسید. ترک عادت های شما چالش برانگیز خواهد بود. به همین دلیل ما اینجا هستیم تا به شما با نکته های روانشناسی ترک سیگار کمک کنیم و در مورد چگونگی انگیزه ترک سیگار توصیه هایی خواهیم داشت.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
فرشته همدانی فرشته همدانی
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
معصومه چوبین معصومه چوبین
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
صديقه فنائی صديقه فنائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
رضوان شمس رضوان شمس
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مهدیه پاکدامن مهدیه پاکدامن
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سعیده حامد سعیده حامد
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
بابک ساسانی بابک ساسانی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
کتایون داودی کتایون داودی
مشاور روانشناس
از 77,500 هزار تومان

روش های ترک سیگار چیست؟

در واقع ترک سیگار آسان است، افراد زیادی هزاربار آن را ترک کرده‌اند اما آنچه که اهمیت دارد ترک سیگار به طور کامل است. اعتیاد به مصرف سیگار یا اعتیاد به قلیان، مشکل و سخت اما قابل درمان است. برای آنکه در ترک سیگار موفق شوید، باید به عوامل زیادی از جمله جنبه‌های جسمی و روانی توجه کنید و همه جوانب را نسبت به عوارض اعتیاد بسنجید. در ادامه سایت ویکی روان چند مورد پیشنهادی برای ایجاد انگیزه ترک سیگار، پیشنهاد می کند ضمن آن که پیش تر از علت اعتیاد جوانان به قلیان صحبت کرده ایم.

برای ایجاد انگیزه ترک سیگار، دلایل ترک را بنویسید

شما احتمالا در حال حاضر از خطرات بهداشتی مربوط به سیگار کشیدن و انواع مختلف اعتیاد از جمله افزایش شانس ابتلا به برخی سرطان ها و بیماری های عروق آگاه هستید. با این حال، توجه به دلایل شخصی برای ایجاد انگیزه ترک سیگار در اولین گام عالی است هر چند نسبت به سطح بالای مضرات سیگار کشیدن نباید بی تفاوت باشید.

چه بخواهید از خانواده خود در برابر دود سیگار یا دود حاصل از اعتیاد به قلیان محافظت کنید و چه به دنبال ایجاد تغییرات مثبت در سبک زندگی خود برای بهبود سلامت خود باشید، بعد از یافتن دلیل معتاد شدن و دوری از آن، دلایل شما برای ترک سیگار یکی از بزرگ ترین سلاح های شما برای مبارزه با هوس خواهد بود. همچنین توجه به اینکه چه احساسی دارید یا تاکنون مانع ترک شده اید و اینکه دیگران دلایل شما برای ترک چگونه ارزیابی می کنند، می تواند مفید باشد.

در اینجا به برخی انگیزه های رایج برای ترک سیگار اشاره می کنیم که می توانند به شناسایی مهم ترین دلایل به شما کمک کنند:

1- با ترک سیگار می خواهید سالم تر باشید

انگیزه ترک سیگار را با توجه به اینکه ترک اعتیاد به طرق مختلف به بهبود سلامت شما کمک خواهد کرد ببینید، از جمله:

  • باعث می شود پوست شما سالم تر به نظر برسد.
  • فشار خون شما به میزان طبیعی کاهش خواهد یافت.
  • می توانید بهتر نفس بکشید.
  • با احتمال کمتری دچار سکته مغزی یا حمله قلبی خواهید شد.
  • کاهش احتمال ابتلا به برخی سرطان ها و بیماری های شریانی

مشاوره درمان اعتیاد به گل

2- شما می خواهید از خانواده خود محافظت کنید

از علائم و نشانه های اعتیاد به سیگار این است که سیگار کشیدن اطراف کودکان خانواده می تواند احتمال سیگار کشیدن آن ها را در آینده افزایش دهد. برای ایجاد انگیزه ترک سیگار به یاد داشته باشید که می توانید تغییر ایجاد کرده و یک مثال خوب برای آن ها تنظیم کنید.

شما نه تنها می توانید از خانواده خود در برابر دود سیگار دست دوم محافظت کنید، بلکه انرژی بیشتری برای گذراندن وقت با آن ها خواهید داشت و آن ها باید به تلاش های شما افتخار کنند.

3- شما سبک زندگی بهتری می خواهید

ترک سیگار می تواند به چند روش کیفیت زندگی شما را بهبود بخشد و انگیزه ترک سیگار را برای شما به ارمغان آورد، از جمله: صرفه جویی در هزینه ها، آزاد کردن اوقات فراغت بیشتر برای گذراندن با خانواده، دیگر نگران این نخواهید بود که در آینده چه زمانی می توانید سیگار بکشید و حس چشایی و بویایی شما بهبود خواهد یافت همچنین از بروز نشانه های افسردگی جلوگیری می کنید.

4- برای ایجاد انگیزه ترک سیگار باید برنامه ریزی کنید

فکر کردن به آینده می تواند واقعا نتیجه بخش باشد. سعی کنید تاریخی را برای ترک رسمی سیگار تعیین کنید تا احساس آمادگی بیشتری برای شکستن عادت هایتان داشته باشید. سعی کنید از انتخاب تاریخی که خیلی دور است اجتناب کنید چون ممکن است نظرتان عوض شود و انگیزه کمتری داشته باشید.

انتخاب تاریخی که کم تر از دو هفته با شما فاصله دارد، به شما زمان کافی برای انگیزه ترک سیگار و آماده سازی خودتان را می دهد بدون اینکه به شما اجازه دهد فراموش کنید که چرا می خواهید ترک کنید. ویکی روان به شما پیشنهاد می کند در هنگام برنامه ریزی ترک سیگار و بعد از ترک، نیم نگاهی به راه های پیشگیری از اعتیاد هم داشته باشید.

همچنین باید به این موضوع فکر کنید که چگونه می توانید موقعیت هایی که به سیگار کشیدن عادت کرده اید را مدیریت کنید. به عنوان مثال:

اگر شما معمولا شب ها بیرون از خانه سیگار می کشید، می توانید به این فکر کنید که اگر از شما بخواهند برای سیگار به آن ها ملحق شوید، چه خواهید گفت. همچنین، می توانید به دوستانی که معمولا سیگار می کشند اجازه دهید بدانند که شما در حال تلاش برای ترک سیگار هستید تا آن ها با دعوت از شما به محل سیگار کشیدن، شما را وسوسه نکنند.

5- برای ترک سیگار تغییراتی در برنامه روزانه خود ایجاد کنید

آشنایی با انواع مواد مخدر که مسیری جز بی راهه برای شما نداشت پس سعی کنید با ایجاد تغییرات ساده در برنامه روزانه از ایجاد موقعیت ها یا بازگشت به عادت های قدیمی زمانی که انگیزه ترک سیگار دارید؛ جلوگیری کنید.

6- برای تداوم انگیزه ترک سیگار، به دنبال پشتیبانی باشید

به خانواده و دوستان خود بگویید که قصد دارید سیگار را ترک کنید. اگر آن ها از اهداف شما آگاه هستند، می توانند به شما کمک کنند که در مسیر خود باقی بمانید. ممکن است از آن ها بخواهید که مدام شما را چک کنند تا ببینند که چگونه در حال پیشرفت هستید یا زمان بیشتری برای پیشرفت فیزیکی و برنامه ریزی در زمان بیشتر برای انجام فعالیت ها با هم پیدا کنید یا حتی درخواست یک رژیم غذایی در ترک اعتیاد را از خانواده داشته باشید.

همچنین برای آن ها مفید است که بدانند شما انگیزه ترک سیگار را پیدا کرده اید و می خواهید ترک کنید زیرا در این صورت احتمال کمتری وجود دارد که به شما سیگار یا دود تعارف کنند. همچنین می توانید اپلیکیشن هایی مانند Smokefree را دانلود کنید.

7- سعی کنید بیشتر ورزش کنید

بین ورزش و بهبود خلق و خوی شما ارتباط وجود دارد. انجام ورزشی به سادگی پیاده روی می تواند به شما در کاهش استرس در راهکارهای ترک سیگار کمک کند. سایر اشکال ورزش های ملایم مانند یوگا یا پیلاتس نیز برای استراحت و تمرکز بر تنفس شما عالی هستند.

یادگیری نحوه تنفس و آرام کردن خود می تواند بسیار مفید باشد اگر خود را در یک وضعیت استرس زا در نتیجه ولع و هوس ببینید که انگیزه ترک سیگار شما را تهدید می کند. در واقع یکی از دلایل عدم ترک اعتیاد مردم حضور در این شرایط است که باید آن را جدی بگیرید.

8- با دوستان غیر سیگاری وقت بگذرانید

اگر زمان زیادی را در کنار سایر افراد سیگاری می گذرانید، ممکن است برایتان مشکل باشد که میل خود را سرکوب کنید. به همین دلیل در پایداری انگیزه ترک سیگار بهتر است زمان بیشتری را با دوستان غیر سیگاری بگذرانید، زیرا در محاصره وسوسه قرار نخواهید گرفت. این عامل مهم و نقش دوستان برای افزایش اعتیاد در نوجوانان بسیار نگران کننده است.

اگر خود را در یک مهمانی دیدید، حتما از محل سیگار کشیدن دوری کنید تا خود را در موقعیت چالش برانگیزی قرار ندهید. اگر با کسی معاشرت می‌کنید که تصمیم گرفته سیگار را ترک کند، پس چرا یک فعالیت جدید را در راستای راه های کمک به فرد معتاد به سیگار، با یکدیگر امتحان نکنید و توجه خود را بر یادگیری یک مهارت جدید متمرکز نکنید.

در حالی که افراد خاصی می توانند هوس نیکوتین شما را تحریک کنند، باید سعی کنید در مسیر راهکارهای ترک سیگار بمانید و هر محرک دیگری را نیز شناسایی کنید (اینها می توانند مکان ها یا فعالیت هایی باشند) که شما را به سیگار کشیدن وادار می کند. ببینید تا جایی که می‌توانید از این محرک‌ها مانند تاثیر اطرافیان بر اعتیاد دوری کنید و به تغییراتی را که در عادات سیگار کشیدن خود با انگیزه ترک سیگار مشاهده کرده‌اید فکر کنید.

9- مدام به خود یادآوری کنید که چرا سیگار را ترک می کنید

ایجاد انگیزه در خود برای ترک یک چیز است و انگیزه ماندن چیز دیگری است. به دلایل اصلی که شما را به ترک سیگار واداشته و دلیل اصلی ایجاد انگیزه ترک سیگار است، فکر کنید. در ادامه مواردی وجود دارد که می توانید امتحان کنید:

  • به مقدار پولی که در هفته/ماه پس انداز می کنید توجه داشته باشید (یک فرد سیگاری به طور متوسط می تواند سالانه 1800 پوند صرفه جویی کند فقط با ترک سیگار!)
  • تصویری از خانواده خود را همراه خود داشته باشید تا زمانی که هوس کردید، بتوانید به تصویر نگاه کنید تا به خود یادآوری کرده که به خاطر آنها و دوری از مشکلات و مسائل اعتیاد در خانواده باید ترک کنید.
  • زمانی را برای تأمل در مورد احساس خود اختصاص دهید، آیا می توانید متوجه تغییراتی در تنفس یا خلق و خوی خود شوید؟

ثبت افکار و احساسات خود در یک دفترچه خاطرات می تواند مفید باشد تا بتوانید وضعیت خود را در هر روز بیان کنید، خلق و خوی خود را یادداشت کرده و هر تغییر مثبتی را که متوجه می شوید یادداشت کنید. این امر به شما امکان می دهد که به احساس خود در همان ابتدای سفر خود برای ترک سیگار مراجعه کنید و آن را با احساس خود در هفته های بعد مقایسه کنید.

10- پیشرفت خود در ترک سیگار را با دوستان و خانواده به اشتراک بگذارید

هر موفقیتی را جشن بگیرید! دو روز بدون سیگار دوام آوردی؟ عالی! از آخرین باری که سیگار کشیدی یک هفته می گذرد؟ هر روز که موفق به سرکوب هوس های خود می شوید پیشرفت است و باید به خود بسیار افتخار کنید. شما باید پیشرفت خود را با دیگران نیز به اشتراک بگذارید تا آنها بدانند که چقدر خوب انگیزه ترک سیگار را یافته اید و آن را انجام می دهید.

اما اگر شما از اطرافیان افراد معتاد به سیگار هستید و برای شما سوال است که چگونه به فرد معتاد انگیزه دهیم؟ ما برای شما در سایت ویکی روان خدمات مشاوره ترک اعتیاد آنلاین را قرار داده ایم تا با کمک آن ها از این مسیر صعب العبور به آسانی گذر کنید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
پریوش شیخ الاسلامی پریوش شیخ الاسلامی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
زهرا جعفری زهرا جعفری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
فاطمه شکری فاطمه شکری
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
محمد حسین خانی محمد حسین خانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان
فریناز خانی فریناز خانی
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
مهناز شاه مرادی مهناز شاه مرادی
دکترای روانشناسی
از 125,000 هزار تومان
جواد صادق الحسینی جواد صادق الحسینی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
پردیس میرمعینی پردیس میرمعینی
دکتری روانشناسی
از 65,000 هزار تومان

ویکی روان همواره نگران سلامتی شماست

اگر با 10 گام بالا همراه شوید، دلایل لازم برای ایجاد انگیزه ترک سیگار را خواهید داشت به علاوه این که مشاوران ترک سیگار ویکی روان نیز راهکارهای ترک سیگار را طبق اصول روانشناسی به شما گوشزد خواهند کرد. فراموش نکنید که شما مطمئنا بعد از ترک مصرف سیگار دچار وسوسه می‌شوید، اما این وسوسه بی دلیل نیست، بلکه یک محرک بیرونی یا درونی وجود دارد که وسوسه را در شما راه می‌اندازد پس حضور در جلسات ترک اعتیاد را جدی بگیرید.

مشاور ترک سیگار تلفنی

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا